Οταν η θεωρια συναντα την πραξη

Στα πλαίσια του μαθήματος «Η επιχειρηματική δραστηριότητα και ο ρόλος των τεχνολογιών» φοιτητές του τμήματος ΔΟΣΑ επισκέπτονται επιχειρήσεις της περιφέρειας με στόχο την επαφή του φοιτητή με τη βιομηχανική παραγωγή «συμφιλιώνοντας» όπως τονίζει ο διδάσκων το συγκεκριμένο μάθημα, Ηρακλής Γωνιάδης, συμβασιούχος καθηγητής του Τμήματος «τη θεωρία με την πράξη»

Στα πλαίσια αυτών των επισκέψεων τεταρτοετείς φοιτητές του ΔΟΣΑ επισκέφθηκαν με επικεφαλής τον διδάσκοντα τη βιομηχανία «ΜΕΓΑΣΑΚΟΙ ΑΒΕΕ» που βρίσκεται στην περιοχή της Ξάνθης και την ARCADIA στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής.


Μιλώντας στον ΠτΘ ο διδάσκων καθηγητής κ. Γωνιάδης για το στόχο των επισκέψεων τόνισε ότι είναι διττός, το πανεπιστήμιο, και συγκεκριμένα το τμήμα, να γνωρίσει την περιοχή του και να έρθει ο φοιτητής σε επαφή με τη βιομηχανική παραγωγή, «δηλαδή να δει από μέσα πώς μια πρώτη ύλη, που όντως δεν μπορεί να υποψιαστεί, μετατρέπεται, μετεξελίσσεται σ΄ ένα προϊόν της καθημερινότητάς του. Και αυτό βέβαια ήταν εντυπωσιακό για τα παιδιά. Πέρα όμως από αυτή την διαπίστωση, είχαμε και την ευκαιρία να συζητήσουμε με τα στελέχη των επιχειρήσεων, και με αυτό εννοώ ότι οι επιχειρήσεις ήταν πάρα πολύ δεκτικές σ΄ αυτές τις επισκέψεις διαθέτοντας υψηλόβαθμα στελέχη να μας ξεναγήσουν στις εγκαταστάσεις και από την άλλη μεριά βέβαια να συζητήσουμε μετά την ξενάγηση για τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησης, για τις αγορές της, για την αγορά γενικότερα και τον ανταγωνισμό. Έτσι οι φοιτητές είχαν την ευκαιρία να ακούσουν πράγματα από ανθρώπους που τα λειτουργούν στην καθημερινότητα τους, και από την άλλη μεριά βέβαια στην συζήτηση παρενέβαινα κατά διαστήματα, ή όποτε προσφερόταν η στιγμή, για να κάνουν μια ζεύξη ανάμεσα στις έννοιες που αναλύονται μέσα στο αμφιθέατρο και σ΄ αυτές όπως εμφανίζονται μέσα στην αγορά, ώστε να αντιλαμβάνονται την ορολογία».

Ουσιαστικά όπως τονίζει ο κ. Γωνιάδης επρόκειτο για μία συνάντηση της θεωρίας με την πράξη, ένα μάθημα εμπειρικό

Πρόκειται για μία διαδικασία πρωτοποριακή ίσως για τα πανεπιστημιακά ελληνικά δεδομένα. «Αυτό που έχω να καταθέσω είναι η εμπειρία μου ως φοιτητή πριν τριάντα χρόνια, όταν επισκεπτόμασταν βιομηχανικές περιοχές της Θεσσαλονίκης. Οι ξεναγήσεις αυτές μου έκαναν μεγάλη εντύπωση και πάντοτε πίστευα και πιστεύω ότι έχουν μεγάλη παιδαγωγική αξία. Και από τη βαθμολογία που πήρα από τους φοιτητές μου μετά από το πέρας των μαθημάτων, πριν από δύο εβδομάδες περίπου, το στοιχείο αυτό των επισκέψεων πήρε την πρώτη θέση, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι φοιτητές ήταν ενθουσιασμένοι από αυτή την λογική των επισκέψεων».

Ο κ. Γωνιάδης αναφέρεται στις επισκέψεις που τότε οργάνωνε βοηθός καθηγητή στο Οικονομικό της Θεσσαλονίκης και μάλιστα οι ίδιες οι επιχειρήσεις μετέφεραν με δικά τους μέσα τους φοιτητές. «Στο πανεπιστήμιο το δικό μας, η πρυτανεία είναι πολύ δεκτική σ΄ αυτά, χωρίς δεύτερη συζήτηση μας διέθεσε το πούλμαν, και μάλιστα το καινούργιο, για να κάνουμε αυτές τις επισκέψεις και γι΄ αυτό ήταν πολύ ενθαρρυντικό για μένα να αναζητήσω καινούργια ταξίδια και καινούργιες επισκέψεις».

Μέχρι σήμερα έχουν γίνει πέντε επισκέψεις, τρεις πέρσι και δύο φέτος, και επίκεινται άλλες τρεις. Οι επισκέψεις ξεκίνησαν το Φλεβάρη του 2004 μέχρι και τα περασμένα Χριστούγεννα, ενώ φέτος θα ξεκινήσουν το Μάρτιο. «Κάνω πρώτα κάποια εισαγωγικά μαθήματα, να μπούνε οι φοιτητές στο πνεύμα, γιατί διδάσκονται κάτι πιο διαφορετικό, κάτι πιο επίκαιρο, και μάλιστα μοδάτο θα έλεγα, τους εισάγω σε κάποιες έννοιες, να έχουν υπόψιν τους κάποια στοιχεία και μετά κάνω τις εκδρομές, ώστε να υπάρχει ένα σχετικό θεωρητικό υπόβαθρο προκειμένου να αξιοποιηθεί στις επισκέψεις αυτές».

Η επιλογή των επιχειρήσεων που θα επισκεφθούν οι φοιτητές γίνεται με κάποιους όρους. Καταρχήν πρώτη κίνηση του κ. Γωνιάδη είναι να δημιουργεί τριμελείς επιτροπές φοιτητών οι οποίες επιτροπές αναλαμβάνουν την όλη διοργάνωση. Οι φοιτητές που αναλαμβάνουν αυτό το έργο βαθμολογούνται από μία έως τρεις μονάδες. Αυτοί οι φοιτητές επιλέγουν από μια λίστα επιχειρήσεων της περιοχής, -ο κ. καθηγητής έχει μια λίστα πάνω από 150 επιχειρήσεις στην διάθεσή του, με στοιχεία τηλεφωνικά- με βάση κάποια κριτήρια. «Τα κριτήρια που βάζουμε είναι να έχει μια πληρότητα λειτουργιών, όσο το δυνατόν βέβαια, γιατί όπως ξέρετε πολλές επιχειρήσεις έχουν αλλά την παραγωγική τους διαδικασία, δεν έχουν όλα τμήματα. Παρά ταύτα αναζητούμε εκείνες που έχουν πληρότητα οργάνωσης και δεν αποτελούν παράρτημα, ή τμήμα παραγωγής μιας επιχείρησης που εδρεύει αλλού. Μ΄ αυτό το κριτήριο προσεγγίζουμε τις επιχειρήσεις. Το δεύτερο κριτήριο είναι να είναι τα ωράριά τους τέτοια που να μας επιτρέπουν να τους επισκεφτούμε, και το τρίτο κριτήριο έχει σχέση με τον χρόνο. Επειδή ο χρόνος μας είναι περιορισμένος, είμαι επισκέπτης καθηγητής, δεν είμαι στο τακτικό προσωπικό, είμαι συμβασιούχος, οπότε προσπαθώ να τα συνδυάσω όλα την ημέρα που έρχομαι στην περιοχή και να μπορούμε να επισκεφτούμε τις επιχειρήσεις. Ένα άλλο κριτήριο επίσης είναι και η δυνατότητα επισκεψιμότητας, δηλαδή ο αριθμός των επισκεπτών που δέχονται οι επιχειρήσεις. Δεν είναι εύκολο ένα τσούρμο παιδιά να τα περάσεις μέσα από την παραγωγή, εμπερικλείει και κινδύνους. Πήγαμε πέρυσι στη Σέλμαν, μια πολύ μεγάλη βιομηχανία της περιοχής, και ήταν αρκετά παιδιά. Είχα πολύ άγχος στο να περάσουμε μέσα από τη βιομηχανική παραγωγή χωρίς να βάλουμε χέρι, γιατί αν βάλει κάποιος χέρι, το αφήνει εκεί. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μας στο ARCADIA οι φοιτητές ήταν είκοσι, γιατί αυτός ο αριθμός μας επετράπη από την επιχείρηση, με αποτέλεσμα κάποιοι φοιτητές να δυσανασχετήσουν.

Δεν μπορούσε όμως να γίνει διαφορετικά, λόγω της ιδιάζουσας περίπτωσης της παραγωγής. Στη συγκεκριμένη επιχείρηση οι συνθήκες είναι κλινικές, φορούν ποδιές, στολές ειδικές για να μη λερώνουν, να μην πέφτουν τρίχες. Αυτά όλα επηρεάζουν πάρα πολύ την ποιότητα της παραγωγής τους. Για μένα ήταν πολύ σημαντικό που δέχτηκαν και αυτά τα είκοσι άτομα».

Συμμετοχή στο 1ο Διεθνές Συνέδριο «Καλές πρακτικές Επιχειρηματικότητας

και Καινοτομίας»

Στα πλαίσια του ίδιου μαθήματος τριάντα έξι φοιτητές με επικεφαλής τον κ. Γωνιάδη και με τη συμπαράσταση της Πρυτανείας συμμετείχαν στο 1ο Διεθνές Συνέδριο «Καλές πρακτικές Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας» που πραγματοποιήθηκε από το Παρατηρητήριο Περιφερειακής Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας στο ξενοδοχείο Μακεδονία Παλλάς της Θεσσαλονίκης.

«Προσπαθώ στο μάθημα που κάνω να διδάξω τη σχέση επιχειρηματικότητας και καινοτομίας, οπότε αυτό το συνέδριο που οργάνωσε το παρατηρητήριο της Κεντρικής Μακεδονίας συνδύαζε πολλά θετικά. Ήταν πρώτα – πρώτα δωρεάν για τους φοιτητές, δεν υπήρχε συμμετοχή στο συνέδριο, άρα ένα πρόβλημα το οικονομικό το ξεπεράσαμε. Το δεύτερο ήταν ότι έκλεινε σε 2 μέρες και άρα, είχαμε μια διανυκτέρευση. Επίσης από τους φοιτητές μόνο πέντε διανυκτέρευσαν στο ξενοδοχείο και όλοι μαζί μάζεψαν λεφτά και πλήρωσαν το ξενοδοχείο του οδηγού του πούλμαν που μας διέθεσε η πρυτανεία.

Το συνέδριο ήταν το πρώτο που έγινε στην Ελλάδα με αυτό το αντικείμενο, και έκρινα ότι έπρεπε να πάμε, και για λόγους γνώσεων, αλλά και για λόγους απομυθοποίησης των συνεδρίων για τους φοιτητές.

Δηλαδή, να αποκτήσουν την εμπειρία, να κινούνται μέσα σε χώρους που τους βλέπουν πολλές φορές σταχυολογημένα μέσα από κάποια ειδησεογραφία, να συναναστραφούν με ανθρώπους εντελώς διαφορετικούς και σε πολύ σύντομο διάστημα να βομβαρδιστούν με μια γνώση και με μια κοινωνικότητα που δεν θα μπορούσαν να την βρουν πουθενά αλλού, παρά μόνο συγκεντρωμένη σ΄ ένα συνέδριο» αναφέρει ο κ. Γωνιάδης.

Αυτή τη στιγμή ο κ. καθηγητής προσπαθεί να οργανώσει μια δεύτερη κάθοδο στις 17 και 18 Μαρτίου, στο συνέδριο «Αριστοτέλης» της Ελληνικής Εταιρείας Διοικήσεως Επιχειρήσεων, με θέμα την επιχειρηματικότητα και τις ασυμμετρίες του συστήματος. Ο κ. Γωνιάδης το χαρακτηρίζει «σπουδαίο» συνέδριο, τονίζοντας ότι το αρνητικό του είναι η συμμετοχή των 80 ευρώ ανά φοιτητή, γεγονός που τον έστρεψε σε επαφές με επιχειρήσεις της περιοχής ζητώντας τους κάποια χορηγία, στηρίζοντας έτσι τα έξοδα των παιδιών.

«Πραγματικά τα παιδιά σήμερα είναι διψασμένα και αυτό φάνηκε από τη μεγάλη ωριμότητα που έδειξαν και από τις πολύ καλές παρεμβάσεις και ερωτήσεις που έκαναν. Ίσως αυτό να εκπλήσσει κάποιους.

Έχω μάθει να μην εκπλήσσομαι, ασχολούμαι με την επαγγελματική κατάρτιση 20 χρόνια τώρα, και έχω δει ότι συνδυάζοντας το εμπειρικό στοιχείο και ερχόμενος ο φοιτητής σε επαφή με έννοιες που ακούει στο αμφιθέατρο με τις έννοιες που συναντά στην αγορά, κλείνει το κενό που υπάρχει ανάμεσα στη θεωρία και στην πράξη, και συμφιλιώνονται αυτά τα δύο.

Δεν μπορεί να υπάρξει πράξη χωρίς να υπάρξει θεωρία. Η θεωρία θέτει ερωτήματα και η πράξη δίνει απαντήσεις, αυτές τις απαντήσεις ψάχνουμε».

Α.Π.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.