Οραματικο σχεδιο για τον πανευρωπαικο αξονα 9

Στο δρόμο της υλοποίησης των αποφάσεων των υπουργικών επιτροπών που είχαν συσταθεί κατά τη διάρκεια της ελληνικής προεδρίας στον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας Ευξείνου Πόντου (ΟΣΕΠ) βρίσκονται οι κυβερνήσεις των χωρών-μελών του Οργανισμού, με στόχο την υλοποίηση οραματικού σχεδίου για τον πανευρωπαϊκό άξονα 9 τον οποίο έχουν προωθήσει μέσα από τον Οργανισμό μετά τη συμφωνία που επετεύχθη στην Κομοτηνή.

Η υλοποίηση του πανευρωπαϊκού άξονα 9 προσβλέπει στην ανάπτυξη ενός οδικού link που θα ξεκινά από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, θα επεκτείνεται με τις δυο διόδους μέσω Ορμενίου και μέσω Νυμφαίας στη Βουλγαρία και θα φτάνει ως το Χάσκοβο. Υπάρχει ιδέα η οποία έχει στηριχθεί από το ελληνικό ΥΠΕΞ και από τον υπουργό Εξωτερικών της Τουρκίας κ. Γκιουλ, από την βουλγαρική κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό της κ. Στανίσεφ, καθώς και από άλλες κυβερνήσεις. Πρόσφατα το συγκεκριμένο project παρουσιάστηκε και στον Ρώσο υπουργό Εξωτερικών κ. Λαβρώφ.

Όπως τόνισε ο υφυπουργός Εξωτερικών και βουλευτής Ροδόπης Ευριπίδης Στυλιανίδης, μεταφέροντας τον τελικό στόχο για την αξιοποίηση της μεγαλύτερης ενεργειακής, εμπορικής και τουριστικής αγοράς, ο άξονας αυτός θα επεκτείνεται από το Χάσκοβο στο Ρούσε, στη γέφυρα δηλαδή που συνδέει τη Βουλγαρία με τη Ρουμανία. Από το Ρούσε θα καταλήγει στο Βουκουρέστι, απ’ το Βουκουρέστι θα επεκτείνεται στο Κισινιόβ της Μολδαβίας. Από το Κισινιόβ στην Οδησσό της Ουκρανίας, απ’ την Οδησσό στη Μαριούπολη, απ’ τη Μαριούπολη στο Νοβοροσίσκ που είναι το μεγάλο ενεργειακό λιμάνι με το οποίο θα συνδέεται το Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη. Από το Νοβοροσίσκ στο Πότι της Γεωργίας, απ’ το Πότι στο Βατούμ της Γεωργίας, από το Βατούμ στη Σαμψούντα και την Τραπεζούντα της Τουρκίας, από κει στην Άγκυρα και απ’ την Άγκυρα στην Κωνσταντινούπολη και απ’ την Κωνσταντινούπολη ξανά στα Ύψαλα και στους Κήπους.

Για το λόγο αυτό, οι κυβερνήσεις της Ελλάδας και της Τουρκίας έχουν συναποφασίσει και τώρα ολοκληρώνεται η τεχνική διαπραγμάτευση για κατασκευή δεύτερης γέφυρας στους Κήπους, ενώ η κυβέρνηση Ερντογάν υλοποιεί έναν δρόμο συμβατό με την Εγνατία Οδό που ξεκινά από τα Ύψαλα και καταλήγει στην Κωνσταντινούπολη. «Αυτός είναι ο τελικός στόχος αλλά αν δεν έχεις στρατηγική και κάνεις μόνο πρόχειρες και αποσπασματικές ενέργειες, τότε δεν οδηγείσαι πουθενά. Από τη στιγμή που αγωνιζόμαστε να δημιουργήσουμε συμβατά προγράμματα ανάπτυξης και από τη στιγμή που παλεύουμε για να αξιοποιήσουμε από κοινού αυτή τη μεγάλη ενεργειακή, εμπορική και τουριστική αγορά θα πρέπει κάθε εθνικός σχεδιασμός να είναι συμβατός με το σχεδιασμό των γειτόνων του και φυσικά με τον σχεδιασμό της ΕΕ, όπου θα ανήκουμε με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία σε λίγο διάστημα και όπου ελπίζουμε ότι μετά από μερικά χρόνια θα ανήκει και η Τουρκία».

Μαρία Παπαδοπούλου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.