Οι θεσεις του ΣΥΝ για την Ανωτατη Εκπαιδευση

Ο Καθηγητής του Μετσόβιου Πολυτεχνείου και μέλος της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής και συγκεκριμένα του Τμήματος Παιδείας του ΣΥΝ Γιάννης Πρωτονοτάριος παραχώρησε προχθές το βράδυ συνέντευξη τύπου μεταφέροντας τις προτάσεις του ΣΥΝ για την ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια, μετά το Ενιαίο Λύκειο Θεωρίας και Πράξης, όπως και τις 10 θέσεις του ΣΥΝ για την ανώτατη εκπαίδευση. Ο κ. Πρωτονοτάριος ήταν πλαισιωμένος από τον πρώην βουλευτή Μουσταφά Μουσταφά, τον γραμματέα της Νομαρχιακής Επιτροπής του ΣΥΝ Ροδόπης Τάκη Χαρίτο και το μέλος της Νεολαίας Γ. Σπυρόπουλο.

Ο κ. Χαρίτος σημείωσε εισαγωγικά ότι ο ΣΥΝ στήριζε και στηρίζει το μεγάλο κίνημα που αναπτύσσεται στα πανεπιστήμια και σημείωσε ότι τον περασμένο μήνα ο ΣΥΝ έλαβε την πρωτοβουλία για ένα δημόσιο διάλογο αναφορικά με τα ζητήματα της παιδείας. Ο κ. Πρωτονοτάριος μετέφερε την ικανοποίησή του από την έκβαση του συνεδρίου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Ερευνητικού και Διδακτικού Προσωπικού, που έγινε το περασμένο Σαββατοκύριακο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο κι έτυχε μεγάλης δημοσιότητας. Σημείωσε ότι το συνέδριο ήταν το μαζικότερο που διοργανώθηκε από την Ομοσπονδία καθώς συμμετείχαν αντιπρόσωποι 3.300 πανεπιστημιακών. «Αποφάσισε με συντριπτική πλειοψηφία να εγκρίνει τα πεπραγμένα της Ομοσπονδίας το τελευταίο διάστημα. Με πλειοψηφία 91% αποφάσισε ότι απορρίπτει το νόμο – πλαίσιο στο σύνολό του και ζητάει την απόσυρσή του κι έδωσε την πλειοψηφία στη Συσπείρωση, στην οποία συμμετέχουν δυνάμεις του ΣΥΝ και της υπόλοιπης ριζοσπαστικής Αριστεράς».

Σημείωσε ότι το κίνημα των πανεπιστημιακών βγήκε ενωμένο από τη διαδικασία, απέδειξε τη διεισδυτικότητά του στην κοινωνία και είναι αποφασισμένο «ν’ αγωνιστεί για ένα σύγχρονο, δημοκρατικό, αναβαθμισμένο, ποιοτικό, δημόσιο πανεπιστήμιο».

10 θέσεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση

«Αντιδραστικό, αναχρονιστικό και ταξικό» χαρακτήρισε ο κ. Πρωτονοτάριος το σύστημα των πανελληνίων εξετάσεων προτάσσοντας την ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Επικεντρώνοντας στις 10 θέσεις του ΣΥΝ για την τριτοβάθμια, παρατήρησε αρχικά την υποβάθμιση των περιφερειακών πανεπιστημίων. «Για λόγους υποχρηματοδότησης και κυρίως για λόγους στελέχωσής τους με εκπαιδευτικό δυναμικό θεωρούμε ότι βρίσκονται σ’ ένα επίπεδο όπου χρειάζεται η άμεση ριζική αναβάθμισή τους. Περίπου το 50% των διδασκόντων στα περιφερειακά πανεπιστήμια είναι συμβασιούχοι επιστήμονες του προεδρικού διατάγματος 407, ελαστικής εργασίας, οι οποίοι δεν έχουν μόνιμη θέση, προσλαμβάνονται με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου και πληρώνονται με απαράδεκτους μισθούς. Υπάρχουν προβλήματα υποδομής για την εκπαιδευτική κι ερευνητική διαδικασία όσο και για την κατοικία και τη σίτιση των φοιτητών».

Η τρίτη θέση αφορά στην υποβάθμιση της πανεπιστημιακής έρευνας στα πανεπιστήμια και ιδιαίτερα τη βασική. Ο κ. Πρωτονοτάριος πρότεινε ένα εθνικό σχέδιο για την ενίσχυση της έρευνας μέσα στα πανεπιστήμια και τα δημόσια ερευνητικά κέντρα. Το τέταρτο σημείο επικεντρώνεται στη διαφάνεια σε θέματα διοίκησης και διαχείρισης στα πανεπιστήμια. «Είναι ιδιαίτερα πενιχροί οι πόροι των πανεπιστημίων αλλά θα πρέπει η ελληνική κοινωνία να γνωρίζει πώς αξιοποιούνται τα χρήματα που λαμβάνουν» είπε.

Πολλαπλά συγγράμματα στη θέση του ενός που ισχύει, προτείνει το πέμπτο σημείο, επί του οποίου ο κ. Πρωτονοτάριος σημείωσε ότι θα πρέπει να διανέμονται δωρεάν δυο τουλάχιστον βιβλία στους φοιτητές από ένα κατάλογο βιβλιογραφίας, τα βιβλία από την οποία θα υπάρχουν στις καλά εξοπλισμένες βιβλιοθήκες. «Θα πρέπει να υπάρξουν μέτρα που θα βοηθούν στην έκδοση των βιβλίων από τα ίδια τα πανεπιστήμια, όπως εν μέρει συμβαίνει στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και στο Μετσόβιο και να μην υποβοηθούνται κερδοσκοπικοί εκδοτικοί οίκοι».

Το επόμενο σημείο των προτάσεων του ΣΥΝ κάνει λόγο για ένα δίκτυο υποτροφιών σε όλα τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας που θ’ απευθύνεται στους φοιτητές που διακρίνονται και σ’ αυτούς που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Το όγδοο σημείο είναι αίτημα καθιέρωσης της μόνιμης και αποκλειστικής απασχόλησης των καθηγητών. Ο κ. Πρωτονοτάριος ανέφερε ότι ένα ποσοστό πανεπιστημιακών (γιατροί, δικηγόροι, μηχανικοί) διαθέτουν δικά τους γραφεία ή συνεργάζονται με ιδιωτικές εταιρίες, «υποβαθμίζουν επομένως το διδακτικό και το ερευνητικό τους έργο στα δημόσια πανεπιστήμια», τονίζοντας ότι αυτό πρέπει να σταματήσει, όπως και το καθεστώς των 407 για τους οποίους θα πρέπει να δημιουργηθούν μόνιμες θέσεις.

Κατηγορηματικά υπέρ της διατήρησης και διεύρυνσης του πανεπιστημιακού ασύλου στέκεται ο ΣΥΝ, θεωρώντας επαρκή την υπάρχουσα νομοθεσία αναφορικά με το άσυλο. «Εκπαιδευτικοί και φοιτητές καταφέρνουμε και αντιμετωπίζουμε τα τυχόν προβλήματα που ανακύπτουν» σημείωσε για ν’ αφήσει ως 10ο σημείο το πρόβλημα της χρηματοδότησης της εκπαίδευσης. «Είμαστε η τελευταία χώρα σε κρατικούς πόρους για την εκπαίδευση.

Βεβαίως οι κ.κ. Καραμανλής και Παπανδρέου υποσχέθηκαν προεκλογικά 5% του ΑΕΠ για την εκπαίδευση, αλλά την περασμένη χρονιά έμειναν στο 3,2% από 3,5% που ήταν.

Δεν είναι δυνατόν όλα αυτά που προτείνουμε, όλα όσα ζητάει το πανεπιστημιακό κίνημα, όσα προσδοκά η ελληνική κοινωνία να πραγματοποιηθούν χωρίς τους επαρκείς πόρους»
υποστήριξε.

Πρόσβαση στην Τριτοβάθμια

Για την ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια μίλησε στη συνέχεια ο κ. Πρωτονοτάριος, σημειώνοντας ότι η εφαρμογή της προϋποθέτει τη συνολική μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος. «Αν καθιερωθεί το υποχρεωτικό δωδεκάχρονο σχολείο για όλα τα ελληνόπουλα, αν διατεθεί το 5% του ΑΕΠ για την εκπαίδευση, αν βάλουμε όλοι τα δυνατά μας για την αναβάθμιση της τριτοβάθμιας, μόνο τότε αυτή η ρηξικέλευθη πρότασή μας μπορεί να υλοποιηθεί» είπε.

Η πρόταση αποτελεί αποτέλεσμα συζήτησης με πανεπιστημιακούς και νεολαίους, μελέτης των συστημάτων πρόσβασης άλλων χωρών και κατατέθηκε στη Βουλή, όπου αναμένεται να συζητηθεί. Αφετηρία του προβληματισμού τους ήταν η διαπίστωση ότι το υπάρχον σύστημα εισαγωγής αν και δεν επιτρέπει το ρουσφέτι είναι ταξικό, αντιδραστικό και οδηγεί το λύκειο στο περιθώριο.

«Οι νέοι πηγαίνουν στο σχολείο σαν πάρεργο κι έχουν σαν κύρια απασχόληση την ενασχόλησή τους στα φροντιστήρια για την προετοιμασία της κονσερβοποιημένης ετοιμότητάς τους για τις πανελλήνιες. Στα 17 τους, σ’ ένα διάστημα 20 ημερών, καλούνται να πιστοποιήσουν ότι είναι ικανοί να πάρουν τους βαθμούς που απαιτούνται για τις περιζήτητες σχολές για να μπουν στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Είναι ένα σύστημα που καταστρέφει το μυαλό και την καρδιά της νεολαίας και στην πιο κρίσιμη ηλικία δεν τους επιτρέπει τον ελεύθερο χρόνο. Είναι ένα σύστημα που πριμοδοτεί την παραπαιδεία, ένα σύστημα που διακρίνεται από την ταξικότητα στο ότι δεν είναι ίσο για τα παιδιά της πόλης και της περιφέρειας, για τα παιδιά της ανώτερης, της μεσαίας και της εργατικής τάξης.

Με την πρόταση που επεξεργαζόμαστε πιστεύουμε ότι μπορούμε να παραμερίσουμε πάρα πολλά από τα τρωτά του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Χρειάζεται η αναβάθμιση των σπουδών στο Λύκειο και η αποδέσμευση του Λυκείου από την προοπτική των εξετάσεων, όπως είναι σήμερα. Στο Λύκειο, αντί για το κυνηγητό του βαθμού θα πρέπει να καθιερωθούν πέντε βαθμίδες βαθμολογίας».

Ο κ. Πρωτονοτάριος
εξήγησε ότι τα παιδιά που θ’ αποκτούν το απολυτήριο Λυκείου θα μπορούν να ζητήσουν την εγγραφή τους σε τριτοβάθμιο ίδρυμα. «Τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ χωρίζονται σε: Πολυτεχνικές Σχολές, Φυσικομαθηματικές Σχολές, Σχολές Κοινωνικών Επιστημών, Οικονομικές Σχολές, Σχολές Αγωγής και Σχολές Υγείας. Τα παιδιά θα γράφονται στο α΄ έτος μιας από τις ομάδες σχολών, στο ενιαίο έτος του κάθε κλάδου και στην πλησιέστερη πόλη προς αυτή που ζουν, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν έχουν το δικαίωμα να μεταφέρουν το αίτημα για σπουδές σε άλλη πόλη, το οποίο και θα εξετάζεται». Ο κ. Πρωτονοτάριος έκανε λόγο για βαθιά τομή στην ανωτατοποίηση των ΤΕΙ μεταφέροντας την πρόταση του ΣΥΝ για ενιαία τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Σημείωσε ότι η δυνατότητα πρόσβασης στο δεύτερο έτος για τους πρωτοετείς θα δίνεται μετά από εξέτασή τους με ενιαίο σύστημα. Η αξιολόγηση των πρωτοετών θα περιλαμβάνει συλλογικές εργασίες σε ομάδες. Επίσης, θα μπορούν να επιλέγουν τομέα σπουδών και ν’ αλλάξουν αντικείμενο. Όσοι από τους πρωτοετείς δεν πετύχουν τη βάση θα έχουν τη δυνατότητα επανάληψης του πρώτου προκαταρτικού έτους.

Τα πλεονεκτήματα αυτού του συστήματος, σύμφωνα με τον κ. Πρωτονοτάριο, αφορούν στη δυνατότητα παροχής μόρφωσης, στη μείωση της φοιτητικής μετανάστευσης και στην απάλειψη των ταξικών διαφορών απέναντι στο στόχο της τριτοβάθμιας.

Νόμος – πλαίσιο

Επί του νόμου – πλαισίου, ο Καθηγητής του Μετσοβίου σχολίασε ότι το βρίσκουν στην ολότητά του «απαράδεκτο» και σε ό,τι αφορά το πνεύμα του «είναι ένα νομοσχέδιο που θέλει να μετατρέψει τα πανεπιστήμια σε πειθαρχημένα εκπαιδευτήρια από χώρους έρευνας» κι έφερε ως παράδειγμα τις ρυθμίσεις για τους αιώνιους φοιτητές, το άσυλο, τα μέτρα για την αξιολόγηση του πανεπιστημίου και των πανεπιστημιακών, τους μάνατζερς, όπως και την επιβολή τιμωριών. Η πρώτη τιμωρία που αναφέρεται είναι το ότι κόβεται η χρηματοδότηση κι αυτό είναι ένα από τα μέτρα του λεγόμενου «εκσυγχρονιστικού» νομοσχεδίου.

Απέναντι στο «εκσυγχρονιστικό» νομοσχέδιο, ο κ. Πρωτονοτάριος χαιρέτισε τους αγώνες του πανεπιστημιακού κόσμου και του εκπαιδευτικού, λέγοντας πως «αυτοί οι αγώνες είναι η ελπίδα για ένα δημόσιο πανεπιστήμιο».

Με αφορμή την επίσκεψη του Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος μίλησε για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο κ. Πρωτονοτάριος ανέφερε ότι ήταν φοιτητής στο Μετσόβιο και έκανε τη διπλωματική του με την καθοδήγησή του. «Ήταν εξαιρετικό παιδί, πολύ καλός φοιτητής και μπροστάρης στους αγώνες. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Πολεοδομία και επίσης ήταν μπροστάρης στον αγώνα των μαθητών την περίοδο Αρσένη, όπου ήταν πρόεδρος του Μαθητικού Συμβουλίου του Λυκείου Αμπελοκήπων».

Ο κ. Πρωτονοτάριος
σημείωσε ότι ο κ. Τσίπρας είναι αξιόλογος ομιλητής με πλούσια εμπειρία σε θέματα νεανικού κινήματος.

Όχι στη στράτευση στα 18

Απαντώντας σε ερωτήσεις, ο κ. Πρωτονοτάριος σχολίασε την πρόθεση της κυβέρνησης για στράτευση στα 18 δηλώνοντας κάθετα αντίθετος. «Είναι προφανές ότι δε μπορούμε να δεχτούμε το σταμάτημα της πορείας του νέου ανθρώπου από το Λύκειο στην Τριτοβάθμια που θα διακόψει την πορεία του σε μια επιμορφωτική διαδικασία, γιατί οι κυβερνώντες θέλουν να τους στρατεύσουν νωρίτερα προκειμένου να μειώσουν το ποσοστό αυτών που δεν πηγαίνουν στο Στρατό. Αντί να μειώνουν το χρόνο θητείας αναζητούν τρόπο για να βάλουν τα παιδιά στη νόρμα της πειθάρχησης πιο νωρίς. Ίσως προσβλέπουν ότι φοιτητές που έχουν πάει στο Στρατό θα είναι πιο πειθαρχημένοι στις σπουδές τους» σχολίασε.

Αναφορικά μ’ ένα περιστατικό που καταγγέλθηκε στην Αθήνα από τον καθηγητή του Πολυτεχνείου Νίκο Μπελαβίλα για κουκουλοφόρους που κατέβαιναν από αστυνομική κλούβα, ανέφερε ότι ο κ. Μπελαβίλας είχε παρατηρήσει κατά τη διάρκεια μεγάλης διαδήλωσης το γεγονός το οποίο καταγγέλθηκε και από τη Σύγκλητο του Πολυτεχνείου. «Επανήλθε η γνωστή εικόνα της Θεσσαλονίκης όπου οι αστυνομικοί ήταν κουκουλοφόροι όταν συνελάμβαναν τον κύπριο» είπε.

Μαρία Αμπατζή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.