Οχι ειπαν οι κατοικοι του Μπουργκας στον αγωγο με δημοψηφισμα

«Όχι» στον πετρελαιαγωγό, σε ποσοστό 97%, είπαν οι κάτοικοι του Μπουργκάς της Βουλγαρίας, ανταποκρινόμενοι στο δημοψήφισμα που διενήργησε ο δήμος της γειτονικής χώρας το προηγούμενο Σάββατο. Το ερώτημα που κλήθηκαν να απαντήσουν οι κάτοικοι του Δήμου Μπουργκάς ήταν: «Συμφωνείτε, ναι ή όχι, στην εγκατάσταση και την κατασκευή του αγωγού και των παράλληλων εγκαταστάσεων στο Δήμο Μπουργκάς»; Εξάλλου δημοψήφισμα για το ίδιο θέμα αναμένεται να διενεργήσει στις 6 Απριλίου ένας ακόμα δήμος της περιοχής, η Σωζόπολη.

Μιλώντας για το θέμα στον ΠτΘ το μέλος της Οικολογικής Ομάδας Ροδόπης κ. Ανέστης Στρατιάδης ανέφερε ότι «αν και θεωρούμε ότι η Βουλγαρία είναι μία από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά από τις φτωχότερες, παρόλα αυτά τα ζητήματα περιβάλλοντος είναι πρώτης προτεραιότητας για τους γείτονές μας. Αυτό το απέδειξαν και με τις κινητοποιήσεις που κάναμε στο θέμα των Χρυσωρυχείων στο Κρούμοβγκραντ, αλλά και για το ζήτημα του αγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, για το οποίο στις πόλεις της Βουλγαρίας, όπως στο Μπουργκάς, στη Σωζόπολη γίνονται δημοψηφίσματα και δημοκρατικότατα ο λαός εκφράζει την άποψή του.

Στο πρόσφατο δημοψήφισμα που έγινε την Κυριακή στην πόλη του Μπουργκάς με συμμετοχή πάνω από 30% των πολιτών του με μεγάλη πλειοψηφία ψηφίστηκε η θέση των ανησυχούντων πολιτών του Μπουργκάς, καθώς και των οικολογικών οργανώσεων που υπάρχουν στη Βουλγαρία να μη γίνει αυτός ο αγωγός γιατί πιστεύουν ότι όχι μόνο δεν θα βοηθήσει τον τόπο τους, αλλά θα τον καταστρέψει οικολογικά. Και εμείς βάζουμε αυτά τα ερωτήματα και εμείς είμαστε ενάντια σε αυτό τον αγωγό γιατί πιστεύουμε ότι μόνο δεινά θα φέρει στον τόπο μας. Υπάρχει όμως εντελώς διαφορετική αντιμετώπιση από την πολιτική εξουσία της χώρας μας και εντελώς διαφορετική στη Βουλγαρία, όπου οι πολίτες συμμετέχουν σε δημοψηφίσματα».


Η Πρωτοβουλία ενάντια στον αγωγό, αλλά και η Οικολογική Εταιρεία Έβρου είχε διοργανώσει εκδρομή για το Μπουργκάς. Υπήρξε ενδιαφέρον από διάφορους συμπολίτες μας αλλά λόγω των καιρικών συνθηκών που ήταν ιδιαίτερα δυσμενείς ορισμένοι δείλιασαν, «παρόλα αυτά υπήρξε μεγάλη αντιπροσωπεία από την Αλεξανδρούπολη, οι οποίοι συμμετείχαν σε όλες τις διαδικασίες και ως παρ1ατηρητές και οι εντυπώσεις είναι θετικότατες από το δημοψήφισμα που διοργανώθηκε στο Μπουργκάς».

Από την πλευρά της πολιτείας υπάρχει μια απραξία ως προς το θέμα των περιβαλλοντικών επιπτώσεων στην περιοχή μας από την άλλη όμως, όπως ενημερώνει ο κ. Στρατιάδης «προχωρούν οι συμφωνίες, προχωρά η δημιουργία της εταιρείας που θα εκμεταλλεύεται τον αγωγό, προχωρούν οι διακρατικές συμφωνίες μεταξύ των τριών ενδιαφερομένων μερών, Ρωσίας, Βουλγαρίας Ελλάδας χωρίς όμως καμία ενημέρωση. Αυτό το θεωρούμε απαράδεκτο. Αν σταματήσουν όλες οι διαδικασίες θα λέγαμε ότι πραγματικά η πολιτεία σκέφτεται και ζυγίζει το ποιες θα είναι οι επιπτώσεις και εξετάζει σοβαρά το ζήτημα του αγωγού. Εμείς βλέπουμε ότι το μόνο που εξετάζει σοβαρά είναι να γίνει ο αγωγός με οποιοδήποτε κόστος, γιατί αλλιώς θα έπρεπε να μας ενημερώσουν και να έχουν μια καθαρή τοποθέτηση απέναντι στα περιβαλλοντικά προβλήματα που θέτουμε και τα οποία προβληματίζουν όλους τους πολίτες του τόπου».

Κατά τον κ. Στρατιάδη ήδη στην Αλεξανδρούπολη δημιουργείται ένα μεγάλο κίνημα κατά του αγωγού «το οποίο οι διάφοροι θεσμικοί και κυβερνητικοί εκπρόσωποι βιάζονται να το προλάβουν γιατί γνωρίζουν ότι σήμερα οι ευαισθησίες του κόσμου σε περιβαλλοντικά θέματα είναι πάρα πολύ μεγάλες και μάλιστα βλέπουμε ότι δεχόμαστε μία συνεχή επίθεση. Στο Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο είναι σαν να μην υπάρχει το Δέλτα του Έβρου, καμία μέριμνα για το περιβάλλον και ζητούν να αναπτυχθούν εκεί τα διυλιστήρια και ο αγωγός. Από την άλλη, έθεσαν το ζήτημα του πυρηνικού εργοστασίου και να καυτηριάσω στο σημείο αυτό δήμαρχο του Βορείου Έβρου ο οποίος σε μια λογική εντελώς αστεία κατά την άποψή μου είπε ότι «αντί να γίνει πυρηνικό εργοστάσιο στη Βουλγαρία ή την Τουρκία είναι καλύτερο να γίνει στη χώρα μας. Αντί να αγωνισθούν να μη γίνει πουθενά πυρηνικό εργοστάσιο θα πλειοδοτήσουμε στο πού θα γίνουν περισσότερα; Αυτή η λογική πρέπει να καταδικασθεί πάραυτα. Αυτός ο δήμαρχος και οποιοσδήποτε θεσμικός φορέας θέτει τέτοια ζητήματα πιστεύουμε ότι είναι ενάντια στον τόπο και στο λαό που τον εξέλεξε και καλούνται οι πολίτες να βάλουν τους κυρίους αυτούς στη θέση τους εκφράζοντας την άποψή τους με δυνατή φωνή, με καθαρή φωνή δημιουργώντας παντού περιβαλλοντικά κινήματα τα οποία θα ανατρέψουν τέτοιες ενέργειες».

•Το δημοσίευμα της «Κυριακάτικης Αυγής»

Με αφορμή το δημοψήφισμα στο Μπουργκάς η «Κυριακάτικη Αυγή» δημοσιεύει άρθρο της Λελούδα Σταυρογιάννη, στο οποίο εκφράζονται πλήθος ερωτημάτων και προβληματισμών που αφορούν στη στάση της ελληνικής πολιτείας και ειδικότερα του Υπουργείου Χωροταξίας και Περιβάλλοντος δια του Εθνικού Χωροταξικού Σχεδίου. Όπως επισημαίνεται, «ενώ λοιπόν οι κάτοικοι του Μπουργκάς θέτουν ζήτημα ασφάλειας και επιπτώσεων στο περιβάλλον, αλλά και στον τουρισμό, και ψηφίζουν σήμερα με ναι ή όχι στον αγωγό, το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο του ΥΠΕΧΩΔΕ διαγράφει το κεφάλαιο “φυσικό περιβάλλον”. Για προστασία δεν γεννάται λόγος και βλέπει παντού υποδομές “Τροποποίηση και αναβάθμιση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης σε εξειδικευμένο τερματικό πετρελαϊκό λιμένα (oil terminal). Οι υπεράκτιες εγκαταστάσεις και οι λιμενικές εγκαταστάσεις οφείλουν να υποστηρίξουν με την υψηλότερη δυνατή ασφάλεια και ποιότητα την πετρελαϊκή διακίνηση και το υψηλό φυσικό περιβάλλον, καθώς επίσης και τις σχετικές δραστηριότητες προστιθέμενης αξίας που θα δημιουργηθούν (διυλιστήρια, εγκαταστάσεις αποθήκευσης πετρελαιοειδών, εγκαταστάσεις εφοδιασμού πλοίων, εγκαταστάσεις πρόληψης και αντιμετώπισης ναυτικών ατυχημάτων κ.ά.)”. Επίσης “αναβάθμιση του αερολιμένα Αλεξανδρούπολης με σκοπό την εξυπηρέτηση των αυξημένων αναγκών που θα προκύψουν τόσο στη φάση κατασκευής όσο και στη φάση λειτουργίας του πετρελαϊκού αγωγού και του πετρελαϊκού λιμένα (εξυπηρέτηση στελεχών, πληρώματα των πετρελαιοφόρων πλοίων, ανταλλακτικά κ.ά).

Προσθέτει ακόμη και νέα διυλιστήρια στην Αλεξανδρούπολη, όταν μέχρι τώρα έχει ανακοινωθεί μόνον η κατασκευή και λειτουργία εγκαταστάσεων αποθήκευσης, ενώ κάνει λόγο για ανάδειξη του δίπολου Κομοτηνής – Αλεξανδρούπολης. Στην τελευταία επιφυλάσσει ρόλο “διεθνούς ενεργειακού κόμβου και πύλης στον θαλάσσιο διάδρομο Μεσογείου-Ευξείνου πόντου” και “ενίσχυση της θέσης της στα διεθνή δίκτυα χερσαίων μεταφορών, σύνδεση με τις θαλάσσιες πύλες της Βουλγαρίας, τον διαγώνιο άξονα “Κεντρική Ευρώπη – Βελιγράδι – Σόφια – Κωνσταντινούπολη”.

“Tο Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού οφείλει να θέσει το ζήτημα της διερεύνησης των ευρύτερων περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου, που ουδέποτε συζητήθηκαν, να ανοίξει ορίζοντες για τη διεύρυνση και τη διατύπωση των αναγκαίων προληπτικών μέτρων που θα ήταν σκόπιμο να προηγηθούν της μελέτης διέλευσης του αγωγού. Το σχέδιο αποτελεί μοναδική ευκαιρία για την έγκαιρη προετοιμασία της χώρας και την εναρμόνιση του μείζονος αυτού έργου με τις αρχές προστασίας περιβάλλοντος και αειφόρου ανάπτυξης”.


Χαρακτηριστικό της απόλυτης απραξίας είναι το γεγονός ότι ακόμη και οι εφοπλιστές, με υπόμνημά τους στον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Γ. Βουλγαράκη, θέτουν θέμα προστασίας των ακτών και του θαλάσσιου περιβάλλοντος προτείνοντας συγκεκριμένα μέτρα τόσο στην “απόληξη” του αγωγού όσο και στο Αιγαίο, προκειμένου να περιληφθούν στο σχέδιο που… θα ετοιμαστεί».

Α.Π.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.