«Ο νεος αναπτυξιακος νομος δεν ειναι αναπτυξιακος…»

Σοβαρές ενστάσεις για την ακολουθούμενη κυβερνητική πολιτική στον τομέα της ανάπτυξης και της επιχειρηματικότητας διατυπώνει σε συνέντευξη που παραχώρησε στην ραδιοφωνική εκπομπή «Αιχμή του Δόρατος», ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Ροδόπης, Νίκος Αγγελίδης. Ο πρόεδρος του ΕΒΕ διατυπώνει την άποψη ότι το κούρεμα των μισθών στον ιδιωτικό τομέα δεν θα συμβάλει στην τόνωση της οικονομίας ούτε και λύσει το πρόβλημα της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, ενώ εμφανίζεται αιχμηρός στην κριτική του για το νέο επενδυτικό νομοσχέδιο που κατέθεσε ήδη στο υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός ανάπτυξης κ. Μιχάλης Χρυσοχοίδης.

ΠτΘ: Ο κόσμος της αγοράς είναι έτοιμος ώστε να ακολουθήσει ένα αναπτυξιακό μοντέλο τύπου Ταϊβάν για την Ελλάδα με χαμηλό εργατικό κόστος και υψηλό εργοδοτικό όφελος;
Ν.Α.:
Κατ’ αρχήν πρέπει να πω ότι το μείζον θέμα της χώρας και της ανταγωνιστικότητας, γιατί περί αυτού ομιλείτε, δεν είναι το εργασιακό κόστος -και αυτό το έχουμε πει και ως εργοδοτικοί φορείς, που δεν συμφέρει να το πούμε, μας συμφέρει όσο το δυνατόν χαμηλότερο εργασιακό κόστος- και όμως το λέμε. Με άλλα λόγια θεωρούμε ότι εξαθλιωθεί ο κόσμος άδικα εφόσον εννέα σημεία τα οποία είναι πολύ σημαντικότερα δεν διορθωθούν παράλληλα. Θα είναι άδικη η θυσία και ο κόπος και η ένδεια των ανθρώπων, οι οποίοι θα προσπαθήσουν υπομένοντας τόσα χρόνια για να δουν ένα καλύτερο αύριο. Δηλαδή την οικονομία να ξαναγίνει ανταγωνιστική που θα δημιουργήσει κέρδος, θα αποπληρώνει δάνεια και θα δώσει κοινωνικό κράτος.

ΠτΘ: Εσείς ποιο θεωρείτε το σημείο κλειδί ώστε να αναθερμανθεί η ελληνική οικονομία και να γίνει ανταγωνιστική για να μπορέσει να επιπλεύσει;
Ν.Α.:
Πρώτα απ΄ όλα πρέπει να παταχθεί η γραφειοκρατία του δημοσίου, που πνίγει και καταστρέφει επιχειρήσεις.

Ο δημόσιος τομέας αυτή τη στιγμή θα λέγαμε ότι βρίσκεται σε λευκή απεργία

ΠτΘ: Θέλω να μου απαντήσετε αν ο νόμος που ψήφισε η κυβέρνηση για τις γρήγορες διαδικασίες ίδρυσης επιχείρησης εφαρμόζεται στη πράξη.
Ν.Α.:
Κάνετε και εσείς το ίδιο λάθος. Αυτό είναι ένα κόλπο. Άλλο η ίδρυση των επιχειρήσεων και άλλο η λειτουργία. Η άδεια ίδρυσης χρειάζεται σε όλες τις χώρες του κόσμου σαράντα οκτώ ώρες, όπως και στην Ελλάδα. Το θέμα είναι η άδεια λειτουργίας, η οποία στην Ελλάδα κάνει οκτώ ή εννιά μήνες ή ακόμα και ένα χρόνο για να εκδοθεί. Στις άλλες χώρες παίρνουν σε δύο ή τρεις εβδομάδες άδεια λειτουργίας και εδώ φθάνουμε μέχρι και το χρόνο.

ΠτΘ: Συνεχίζει και σήμερα να υφίσταται αυτό το φαινόμενο που περιγράφετε;
Ν.Α.:
Όχι μόνο υφίσταται αλλά γίνεται χειρότερο γιατί αυτή τη στιγμή θα πρέπει να ξέρετε ότι ο δημόσιος τομέας, επειδή υπάρχουν περικοπές μισθών, θα λέγαμε ότι περίπου βρίσκεται σε λευκή απεργία και άρα το πρόβλημα επιδεινώνεται.

ΠτΘ: Λέτε ότι ο δημόσιος τομέας κάνει λευκή απεργία;
Ν.Α.:
Άτυπο χαρτί έχει κυκλοφορήσει και μάλιστα τα διαβάζουμε και στον τύπο.

ΠτΘ: Το συναντάτε αυτό το φαινόμενο στις καθημερινές σας συναλλαγές;
Ν.Α.:
Προσωπικά όχι αλλά οι μαρτυρίες που υπάρχουν αυτή τη στιγμή από αυτούς που συναλλάσσονται με το δημόσιο μιλούν για λευκή απεργία. Μη ξεχνάμε βέβαια ότι αυτή την στιγμή ουσιαστικά έχουμε στάση πληρωμών. Το κράτος ως επιχειρηματίας που αποτελεί στην Ελλάδα το 72% της οικονομίας, ενώ στις υπόλοιπες χώρες είναι 32% , αυτή την στιγμή δεν πληρώνει. Αυτά τα λέγαμε και πριν δέκα χρόνια και δεν έχουμε καμία ικανοποίηση από το γεγονός ότι για όσα λέγαμε εδώ και δέκα χρόνια δικαιωνόμαστε τώρα. Στενοχώρια έχουμε αλλά τα είπαμε και δεν μας άκουσε κανένας. Λέγαμε ότι αυτό που ονομάζεται ελληνικό μοντέλο θα μας οδηγήσει στην καταστροφή και είπαμε ότι υπάρχει σημείο μη αναστρέψιμο και εκεί έχουμε φθάσει πράγματι σήμερα.

Ζητήσαμε ραντεβού από τον κ. Χρυσοχοΐδη για να του εξηγήσουμε για τα κουφάρια της Θράκης και αυτό ματαιώθηκε

ΠτΘ: κ. Αγγελίδη έχει ξεκινήσει μια κουβέντα που αφορά. την Θράκη. Στο ΒΗΜΑ της Κυριακής και στη συνέντευξη του καθ’ ύλην αρμόδιου υπουργού για την ανάπτυξη, του κ. Χρυσοχοϊδη, τονίζεται ότι «κανείς επιτήδειος δεν θα παραστήσει ξανά τον επιχειρηματία στήνοντας κουφάρια στην Θράκη ή όπου αλλού για να πλουτίσει με δημόσιο χρήμα. Η Ελλάδα της φούσκας έχει πεθάνει. Η Ελλάδα του κρατισμού, της εύκολης ανάπτυξης και της διαφθοράς τελειώνει».Πώς τα σχολιάζετε;
Ν.Α.:
Επειδή θα πεθάνουμε από την πείνα δεν θα έχουμε και τη δυνατότητα να τα έχουμε και αυτά. Ο κ. Χρυσοχοϊδης αναφέρει το θέμα αλλά δεν το ξέρει καλά. Κάναμε ένα ραντεβού όλοι οι φορείς της Θράκης μαζί τους για να του εξηγήσουμε για τα κουφάρια της Θράκης και την εδώ κατάσταση και το ραντεβού ακυρώθηκε.

ΠτΘ; Πότε έγινε αυτό;
Ν.Α.:
Από την ημέρα που ανέλαβε. Είχαμε πριν από είκοσι μέρες ραντεβού και τελικά έφυγε στην Αμερική και δεν μπόρεσε να μας δει. Περιμένουμε το δεύτερο ραντεβού για να του εξηγήσουμε τα θέματα των κουφαριών της Θράκης και γενικότερα της επιχειρηματικότητας, γιατί όταν κάναμε την πρώτη επαφή πραγματικά έδειξε ενδιαφέρον και ζήτησε να μιλήσει με τους φορείς. Δώσαμε ραντεβού περιμένουμε τώρα το δεύτερο, το οποίο δεν έρχεται, ίσως είναι απασχολημένος, όμως τα θέματα θα πρέπει να τα ακούσει από εμάς. Για τα κουφάρια της Θράκης πρέπει να μιλήσει μαζί μας και δεν πρέπει να πετά κουβέντες, γιατί για τα κουφάρια της Θράκης την πρώτη ευθύνη την έχει η ίδια την πολιτεία. Αυτοί έστηναν τις δουλειές στην Αθήνα και όχι οι επιχειρηματίες της Θράκης και οι υγιείς επενδυτές. Εδώ ο περιφερειάρχης είχε έντεκα γνώμες αρνητικές για την δημιουργία στην ΒΙΠΕ Κομοτηνής εργοστασίου κατασκευής μηχανών αεροσκαφών και όμως το υπέγραψε. Η δική μας γνώμη είναι γνωμοδοτική, δεν αποφασίζουμε και δεν μπορούμε να βάλουμε βέτο. Αυτή η στρεβλή κατασκευή περί Θράκης ήταν δικό τους δημιούργημα. Και θα πω ακόμη κάτι. Ό,τι και να συνέβη στη Θράκη, και αυτό το λίγο που έμεινε για τη Θράκη ήταν πάρα πολύ σημαντικό. Θα μπορούσε όμως αυτή τη στιγμή η Θράκη να είναι η τίγρης της Ανατολικής Μεσογείου ως προς την επιχειρηματικότητα, τις εξαγωγές και την ανταγωνιστικότητα της χώρας. Τα λεφτά φαγώθηκαν αλλά τα έφαγαν οι πολιτικοί με τους δικούς τους επιχειρηματίες από άλλα μέρη και όχι από τη Θράκη.

Αν λειτουργήσει το ΕΤΕΑΜ θα είναι μια ανάσα, αλλιώς θα είναι ένα πυροτέχνημα

ΠτΘ: Θα σας πω και κάτι άλλο που λέει ο κ. Χρυσοχοϊδης και θέλω να μου το σχολιάσετε. Σε ερώτηση του δημοσιογράφου για το αίτημα των επιχειρήσεων για ζεστό, ρευστό χρήμα, ο κ. Χρυσοχοϊδης απαντά ότι αυτό θα υπάρξει με πολλαπλές έξυπνες παρεμβάσεις. «Το ΤΕΜΠΜΕ το οποίο παρέχει τα τελευταία έξι χρόνια εγγυοδοτικά προϊόντα στην ελληνική αγορά μετατρέπεται σε εθνικό ταμείο επιχειρηματικότητας και ανάπτυξης. Ο ειδικός αυτός φορέας αναμένεται να λειτουργήσει ως καταλύτης στη ροή κεφαλαίων προς επιχειρήσεις αναβαθμίζοντας και συμπληρώνοντας το υφιστάμενο χρηματοπιστωτικό σύστημα, μοχλεύοντας μέσω ανακυκλούμενων δανείων εγγυήσεων και αντεγγυήσεων, συνεπενδύσεων και συμμετοχών συνολικά πόρους άνω των δυόμισι δις ευρώ για την επόμενη διετία». Είστε αισιόδοξος για αυτό;
Ν.Α.:
Θα μου επιτρέψετε να περιμένω να το δω, γιατί από εξαγγελίες έχουν γίνει πολλές και την προηγούμενη φορά στην κεντρική ένωση επιμελητηρίων στα Γιάννενα, όπου εμείς φωνάζαμε για το πρόβλημα των επιχειρήσεων και των λουκέτων αλλά και του προβλήματος της ρευστότητας των επιχειρήσεων, ο κ. Χρυσοχοϊδης παρουσίασε το ΕΤΕΑΜ, και δυο άλλες ενέργειες οι οποίες δεν ήταν και πολύ άμεσες. Θα μου επιτρέψετε να περιμένω να το δω, γιατί το ΤΕΜΠΜΕ ήταν πρόγραμμα εγγυήσεων σε κάθε περίπτωση όμως ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα. Το ΕΤΕΑΜ τι ακριβώς είναι; Αν είναι μια τράπεζα, από τράπεζες έχουμε πολλές.

ΠτΘ: Είναι Εθνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης
Ν.Α.:
Αν δεν είναι πρόγραμμα δεν νομίζω ότι θα επιτρέψει η ΕΕ να μπορεί να δίνει κατευθείαν ρευστό στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Σε κανένα ταμείο δεν επιτρέπεται να επιχορηγεί από το κράτος κατευθείαν την επιχείρηση. Αυτό απαγορεύεται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Πιστεύω ότι οι άνθρωποι είναι αρκετά σοβαροί και αυτό θα το έχουν συζητήσει και θα το έχουν λύσει και σε ευρωπαϊκό επίπεδο αλλά και σε επίπεδο λειτουργίας. Θα μου επιτρέψετε όμως να περιμένω να το δω γιατί εξαγγελίες γίνονται πολλές αλλά το θέμα της αποτελεσματικότητας και της συγκεκριμένης ροής χρημάτων πρέπει να το δούμε στην πράξη. Θα σας πω όμως και κάτι ακόμη. Αυτή τη στιγμή πηγαίνουν στην Κεντρική Ευρωπαϊκή Τράπεζα οι δικές μας τράπεζες και παίρνουν χρήματα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με την δικαιολογία της ανάπτυξης της χώρας και δεν τα επιστρέφουν στην αγορά και γι΄ αυτό φωνάζουμε. Διαπιστώνουμε ότι αυτή η ροή που υπάρχει από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα προς τις τράπεζες για τους μικρομεσαίους δεν καταλήγει σε αυτούς. Πρέπει να ξέρετε ότι το επόμενο τρίμηνο είναι πολύ κρίσιμο για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, εφόσον η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θα σταματήσει τη ροή ομολόγων από τις ελληνικές τράπεζες προς το ταμείο της. Πραγματικά το τραπεζικό σύστημα θα είναι το κλειδί από το οποίο ή θα σωθεί ή θα καταβαραθρωθεί η χώρα και η οικονομία. Επομένως, το ΕΤΕΑΜ που αυτοί τη στιγμή βαυκαλιζόμαστε ότι θα αποκαταστήσει τη ροή προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα μου επιτρέψετε να μην το σχολιάσω ούτε θετικά ούτε αρνητικά, γιατί πραγματικά αν μπορέσει να λειτουργήσει θα είναι μια ανάσα, αν όμως δεν μπορέσει να λειτουργήσει θα είναι ένα πυροτέχνημα που δεν θα δώσει στο τέλος αποτέλεσμα.

Αυτό που έφεραν δεν είναι αναπτυξιακός νόμος

ΠτΘ: Αναμένεται να κατατεθεί υπό τη μορφή σχεδίου νόμου στη Βουλή ο νέος αναπτυξιακός-επενδυτικός νόμος. Θα ήθελα να μου κάνετε τις πρώτες παρατηρήσεις σας επί του κειμένου για το οποίο τουλάχιστον τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι έχει θετικά στοιχεία και ότι μπορεί να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης.
Ν.Α.:
Θα πρέπει να σας πω ότι αναπτυξιακός νόμος δεν υπάρχει και αυτό μπορεί να σας φαίνεται παράξενο ότι το λέω άμεσα και κατηγορηματικά αλλά αυτός ο αναπτυξιακός νόμος δεν είναι αναπτυξιακός, όπως συνηθίσαμε να ξέρουμε και όπως λέει ο όρος. Θα μπορούσαν να το πούνε ένα τρόπο ενίσχυσης των επιχειρήσεων, ένα επενδυτικό σχέδιο αλλά όχι αναπτυξιακό νόμο. Ο αναπτυξιακός νόμος έχει χαρακτηρισθεί σε όλες τις χώρες του κόσμου ως ένα βασικό εργαλείο για την ανάπτυξη που χρηματοδοτεί και προσπαθεί να αναθερμάνει την οικονομία και να δημιουργήσει ανταγωνιστικότητα στις επιχειρήσεις. Αυτός δεν κάνει κάτι τέτοιο αλλά δημιουργεί μια εικόνα επικοινωνιακή, ενώ στην ουσία δεν υπάρχει. Είναι στη φάση του παλιού σχεδίου της κ. Κατσέλη, με πολύ μικρές αλλαγές και εμείς το αποδείξαμε γράφοντας ένα κείμενο που το προσυπέγραψαν όλα τα επιμελητήρια και οι φορείς της Θράκης. Τους εφιστήσαμε μάλιστα την προσοχή σε δεκατέσσερα σημεία και τους αποδείξαμε ότι αυτός δεν είναι αναπτυξιακός νόμος και τους είπαμε αν δεν υπάρχουν χρήματα να το πουν στον κόσμο, αλλά αυτό που έφεραν δεν είναι αναπτυξιακός νόμος.

ΠτΘ: Γιατί το λέτε αυτό;
Ν.Α.:
Το 75% των επιχορηγούμενων κεφαλαίων, αυτών που δίνονται από τον αναπτυξιακό νόμο είναι αφορολόγητα αποθεματικά, που σημαίνει ότι από τα κέρδη που θα κάνουν οι επιχειρήσεις δεν θα πληρώσουν την εφορία τους αν με αυτά κάνουν επενδύσεις.
Κατ’ αρχήν το αφορολόγητο αποθεματικό δεν είναι κακό αλλά είναι μια προσπάθεια της πολιτείας να δημιουργήσει επιχειρήσεις. Δεν νομίζω όμως ότι υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις αυτό τον καιρό με κέρδη, πώς λοιπόν θα καλυφθεί αυτό το 75%;
Όσον αφορά στο υπόλοιπο 25% είναι άμεσες επιχορηγήσεις. Από εδώ και πέρα δεν θα μπορεί όποιος θέλει να υποβάλλει το επενδυτικό του σχέδιο και να περιμένει στην ουρά να πληρωθεί, εφόσον αυτό περάσει από την επιτροπή. Εφεξής θα γίνεται συγκριτική αξιολόγηση, θα μπουν αξιολογητές που ορίζονται από το υπουργείο, θα αξιολογήσουν, θα βαθμολογήσουν, τα χρήματα θα είναι συγκεκριμένα. Αν στο τέλος αυτής της διαδρομής η βαθμολογία σου δεν επαρκεί παρότι είσαι καλή επιχείρηση και έχουν τελειώσει τα λεφτά από εκείνους που έχουν καλύτερη βαθμολογία από εσένα τότε αυτομάτως κόβεσαι. Αυτό λοιπόν είναι το ένα τέταρτο του ποσού που λέμε ότι δίνουμε για τον αναπτυξιακό νόμο, χωρίς να υπάρχει κωδικός και χωρίς να υπάρχουν αυτή τη στιγμή ακόμη τα διαθέσιμα κεφάλαια. Επίσης υπάρχουν σημεία που δίνουν τη βαθμολογία, όπως ο αριθμός απασχολούμενων η νομική μορφή των εταιρειών η εμπειρία των μετόχων, η εξειδίκευση, το ποσοστό της ίδιας συμμετοχής, η βιωσιμότητα, η τεχνολογική ανάπτυξη, η δημιουργία μόνιμων θέσεων, η προστασία του περιβάλλοντος, η εξαγωγική ανάπτυξη. Όλα αυτά θα τα ορίζει το υπουργείο και θα ορίζει βαθμολογία με αποτέλεσμα αυτός που συγκεντρώνει ογδόντα πέντε μονάδες να περνά και ο άλλος με ογδόντα τέσσερις να κόβεται.

ΠτΘ: Πρότασή σας είναι να μην υπάρχουν κριτήρια στην αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων;
Ν.Α.:
Υπάρχει μια καλή φιλοσοφία στα κριτήρια γιατί λέμε ότι προσπαθούμε να διοχετεύσουμε τα χρήματα εκεί που θέλουμε δηλαδή πραγματικά οι επιχειρήσεις να έχουν εξαγωγικούς προσανατολισμούς να είναι καινοτόμες. Δεκτή η φιλοσοφία, το θέμα όμως είναι σε ποια βάση τίθεται αυτό όταν μέσα σε εκείνο το χάος δεν υπάρχει η διαφάνεια του αξιολογητή. Ένα άλλο σημείο είναι ότι ανοίγουν και κλείνουν τον αναπτυξιακό νόμο κάθε έξι μήνες, τον Απρίλη και τον Οκτώβρη, και ερωτώ γιατί γίνεται αυτό;

ΠτΘ Αυτό σημαίνει ότι θα τελειώνει ο έλεγχος των αιτήσεων και στην συνέχεια θα μπαίνουν σε νέα φάση αξιολογήσεων ώστε να μην μένουν «ουρές» ατελείωτες και πληρωμές εκατομμύριων ευρώ να εκκρεμούν, όπως συμβαίνει σήμερα. Γιατί διαφωνείτε με αυτό το σημείο;
Ν.Α.:
Κάποιος όμως που θέλει να κάνει ένα επενδυτικό σχέδιο σήμερα και πρέπει να περιμένει τον Απρίλιο για να το υποβάλλει θα χάσει χρόνο πολύτιμο. Το να ανοίγει και να κλείνει ο αναπτυξιακός νόμος είναι αντιαναπτυξιακό από μόνο του.
Υπάρχουν όμως και διάφορες άλλες πονηριές. Το μέγιστο ποσοστό ενισχύσεων που είναι 50% αποκλείει τους μικρούς επενδυτές γιατί θα ζητήσουν χρήματα και δεν θα υπάρχουν με αποτέλεσμα να δημιουργούμε δυσαρέσκεια. Το ερώτημα είναι ποιους θέλεις να ενισχύσεις τους μικρούς ή τους μεγάλους. Διπλασιάστηκαν τα όρια της υποβολής των σχεδίων, όπως και έβγαλαν από έξω τα σχέδια για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό μέχρι ενός σημείου ήταν λογικό γιατί ήταν πολλοί. Στην ουσία ο αναπτυξιακός νόμος είναι ανύπαρκτος και για τον λόγο ότι πρέπει να πληρωθούν και τα προηγούμενα επενδυτικά από τον παλιό αναπτυξιακό νόμο που ανέρχονται σε 2700 και δεν έχουν χρήματα να τα πληρώσουν. Από αυτά τα 1700 είναι για φωτοβολταϊκά.
Αυτός ο αναπτυξιακός νόμος, δηλαδή, είναι ένας νόμος που τον φέρνουμε για να τον φέρουμε και που βασίζεται σε αφορολόγητα αποθεματικά, το οποίο προϋποθέτει όμως κέρδη για να μπορέσει να λειτουργήσει. Ο αναπτυξιακός νόμος προσπαθεί να αναθερμάνει την οικονομία σε μια χώρα που βρίσκεται σε βαθιά ύφεση με όσο το δυνατόν λιγότερους πόρους, στοχεύοντας να βοηθήσει την ιδιωτική πρωτοβουλία, τις επιχειρήσεις και τις ιδιωτικές επενδύσεις, κάτι που αυτή τη στιγμή είναι πραγματικά δύσκολο. Όμως πρέπει να βγει η κυβέρνηση και να πει τα δεδομένα. Αυτή η προσπάθεια την ώρα που είμαστε στον γκρεμό και προσπαθούμε να εξωραΐσουμε τα πράγματα και να πούμε ότι οι επιχειρήσεις θα πάρουν δέκα δις δεν αποκαθιστά την εμπιστοσύνη του επιχειρηματία προς το κράτος η οποία έχει κλονισθεί ανεπανόρθωτα. Και αν δεν υπάρξει αυτή η εμπιστοσύνη και δεν δημιουργήσουμε επιχειρηματικό κλίμα κατάλληλο, δεν θα μπορέσει να βγει η χώρα από το πρόβλημα και το μνημόνιο, το οποίο μπορούν να διώξουν μόνο οι επιχειρήσεις και όχι η φορολογία.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.