Νομος – Κινητρο για διετη αναπτυξη

Θετικά σημεία αλλά και προβληματικές περιοχές διαπιστώνει στο σχέδιο του αναπτυξιακού νόμου που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα το μέλος του Δ.Σ. του ΣΕΒ και πρόεδρος του βιομηχανικού τμήματος του ΕΒΕ Ροδόπης κ. Νίκος Βουγιουλής απαντώντας στις ερωτήσεις του ΠτΘ που ακολουθούν.

Γενικότερη πάντως είναι η εντύπωση ότι νέος νόμος παραπέμπει περισσότερο στον 1892 παρά στον 2601 που ίσχυε μέχρι πρόσφατα.



ΠτΘ: Ποια είναι η εικόνα που έχετε σχηματίσει για το νέο αναπτυξιακό νόμο;

Ν.Β.: Νομίζω ότι τα βασικά αιτήματα των φορέων της περιοχής μας ικανοποιούνται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τον νέο αναπτυξιακό νόμο. Είναι ένας νόμος ο οποίος ξαναγράφτηκε από την αρχή, είναι απλώς και κατανοητός, αυτός που χρειάζεται να έχει ένας υποψήφιος επενδυτής και, επιπλέον, δεν ανατρέχει σε προηγούμενα άρθρα ή τροπολογίες του προηγούμενου αναπτυξιακού νόμου.

Κυρίως όμως εξυπηρετεί τις βασικές αρχές που είχαν βάλει οι φορείς της περιοχής μας, δηλαδή καταργείται η διάταξη για παλιούς και νέους φορείς, καταργείται η σύνδεση της επιχορήγησης με τις θέσεις εργασίας. Επίσης το ποσοστό της ίδιας συμμετοχής από 40% που ίσχυε με τον προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο γίνεται τώρα 25%. Δίνεται δυνατότητα επιδότησης της θέσης απασχόλησης και αυτό είναι πολύ σημαντικό αφού η περιοχή της Θράκης μπορεί να φτάσει και το 48% ως προς το ύψος της επιδότησης.

Οι νομοί Ξάνθης, Ροδόπης και Έβρου βρίσκονται στην καλύτερη ζώνη, στην Δ3 από πλευράς κινήτρων. Επίσης βασικό στοιχείο αναφοράς είναι ότι ο νέος αυτός νόμος ισχύει για μια διετία, δηλαδή μέχρι και το 2006. Από το 2007 θα πρέπει να υπάρξει ένας νέος αναπτυξιακός νόμος ο οποίος θα είναι σύμφωνος με τα νέα κριτήρια της Ε.Ε. σύμφωνα το βιοτικό επίπεδο κάθε περιοχής.

Ο νέος αναπτυξιακός νόμος περιλαμβάνει ακόμη και δράσεις που δημιουργούν και στο εμπόριο και στις μεταφορές επενδυτικά κίνητρα, κάτι που θεωρώ ότι είναι σημαντικό. Αυξάνονται τα κίνητρα για την ανάπτυξη του τουρισμού και επίσης δίνει μεγάλη βάση και επαναφέρει τα παλαιότερα που ίσχυαν στο υπουργείο Ανάπτυξης όσον αφορά τα ειδικά κίνητρα επενδύσεων που αφορούν τις επενδύσεις οι οποίες έχουν συνάρτηση με τη λειτουργία των υφιστάμενων μονάδων και για την ανάπτυξη της λειτουργίας των επιχειρήσεων. Αναφέρεται σε επιδότηση της επιχείρησης που αξιοποιεί τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ασκεί πολιτική προστασίας του περιβάλλοντος, εξοικονόμησης ενέργειας κ.ο.κ. Επίσης επιδοτεί επενδυτικά σχέδια νέων προϊόντων και υπηρεσιών, εργαστήρια εφαρμοσμένης έρευνας, επιδοτεί ακόμα και όλες τις αρχικές δαπάνες που κάνει ο επενδυτής για να υπαχθεί σ’ ένα επενδυτικό πρόγραμμα, που αυτό σημαίνει οικονομοτεχνικές μελέτες που χρειάζονται για να γίνει η επένδυση.

Ταυτόχρονα μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας για να ενταχθεί στο νομό, επιδοτεί και άλλες δράσεις οι οποίες κατά καιρούς υπήρχαν στους παλαιότερους αναπτυξιακούς νόμους κυρίως για τα θέματα που αφορούσαν το υπουργείο Ανάπτυξης.

Το μέγιστο ύψος των επιχορηγήσεων μπορεί να είναι περίπου σε μέσο όρο γύρω στο 55% με συνδυασμό των στοιχείων σας ανέφερα και βεβαίως για την περιοχή της Θράκης αν όλα είναι θετικά μπορεί να υπερβεί και το ποσοστό αυτό και να φτάσει και το 60% αλλά σε ειδικές κατηγορίες επενδυτικών προγραμμάτων. Για τις νεοϊδρυόμενες επιχείρησες και κυρίως αυτές που έχουν παρέλθει 12 μήνες από τη σύστασή τους προβλέπεται επιπλέον μπόνους επιπλέον 5 μονάδων ενώ δίνονται ακόμη 5 μονάδες σε περίπτωση που η επιχείρηση εμπεριέχει προσωπική απασχόληση.

ΠτΘ: Πώς αποτιμάται το γεγονός της αποσύνδεσης της επιδότησης από τις δημιουργούμενες θέσεις απασχόλησης;

Ν.Β.: Αν διαβάσετε προσεκτικά τον νόμο θα δείτε ότι ο νόμος δίνει κίνητρα στις επιχειρήσεις να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας. Αυτά τα κίνητρα είναι βασικά, γιατί όταν σε επιδοτεί μέχρι το 48% για την περιοχή τη δική μας, ποιος εργοδότης δε θα θέλει να δημιουργήσει μια θέση εργασίας η οποία του χρειάζεται; Βεβαίως ως κίνητρο επιχορήγησης στα κριτήρια αξιολόγησης της επένδυσης λαμβάνεται υπ’ όψιν αν και κατά πόσο δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας. Τον επιχειρηματία θα τον ενδιαφέρει να δημιουργήσει θέσεις εργασίας, αλλά το να το συνδέσει με το ύψος της επιχορήγησης ήταν λάθος διότι υπάρχουν ένα σωρό διαδικασίες πρώτον αλλά και οι επενδύσεις είναι διαφορετικές. Άρα λοιπόν σε αυτές τις κατηγορίες επενδύσεων που χρειάζονται εργατικό δυναμικό θα μπορεί ο επενδυτής να προσλαμβάνει προσωπικό και να παίρνει και αντίστοιχα τα κίνητρα που δίνει ο αναπτυξιακός νόμος.

ΠτΘ: Πάντως υπάρχει έντονος προβληματισμός για το γεγονός ότι με το νέο αναπτυξιακό νόμο δεν προστατεύεται η επιχειρηματικότητα στο εσωτερικό της χώρας με αποτέλεσμα να υπάρχει ορατός κίνδυνος για αποβιομηχάνιση και μεταφορά επιχειρήσεων σε χώρες χαμηλού κόστους…

Ν.Β.: Όχι μόνο δεν προστατευόμαστε στο θέμα αυτό αλλά δίνονται και κίνητρα για να γίνουν επενδύσεις στις γειτονικές χώρες!

ΠτΘ: Που θα οδηγηθούμε όμως με αυτή την τακτική;

Ν.Β.: Αυτό το ζήτημα θέλει λίγο προσοχή και μελέτη. Εκείνο όμως που θέλω να τονίσω από την αρχή, όπως σας είπα ο νόμος είναι καλός, ξαναγυρίζουμε περίπου δηλαδή στο νόμο του 1892 και φεύγουμε από την φιλοσοφία του 2601. Έχω παρατηρήσει όμως ότι υπάρχουν πάρα πολλές κοινές υπουργικές αποφάσεις και προεδρικά διατάγματα, έχω μετρήσει γύρω στα 70, που πρέπει να βγουν για να μπορέσει ο νόμος να είναι λειτουργικός. Αν αυτές καθυστερήσουν, μπορεί να καθυστερήσουν ως συνέπεια όλα τα επενδυτικά έργα, αλλά και ο επενδυτής θα πρέπει από την αρχή, όπως το είχαμε τονίσει οι φορείς, να ξέρει και να είναι γνώστης των κανόνων του παιχνιδιού.

Να μην έρθει μια υπουργική απόφαση η οποία να του ανατρέψει όλα τα δεδομένα και σας μιλώ για υπουργικές αποφάσεις οι οποίες είναι ουσίας και αφορούν την υπαγωγή στις διατάξεις του νόμου στην υλοποίηση και τα όργανα ελέγχου. Είναι ένα σημείο που πρέπει να προσεχθεί πάρα πολύ και μαζί με το νόμο να υπάρχουν έτοιμες και οι υπουργικές αποφάσεις να είναι γνωστές από την αρχή στον επενδυτή οπότε να ξέρει ξεκάθαρα τι έχει να αντιμετωπίσει.

ΠτΘ: Από πότε θα εφαρμοστεί ο νόμος;

Ν.Β.: Ο νόμος απ’ ότι φαίνεται και απ’ ότι έχει ανακοινωθεί θα ψηφιστεί μέσα στο Δεκέμβριο και θα αρχίσει να υλοποιείται από την 1/1 του νέου έτους και μάλιστα χωρίς περιορισμό. Αυτό είναι ένα θετικό στοιχείο, αλλά και ένα άλλο στοιχείο που έχει επισημανθεί είναι ότι βασικά τώρα μέσα στον προϋπολογισμό του 2005 η κυβέρνηση θα αναφέρει το ύψος των επιχορηγήσεων που θα προβλέπονται για τις κρατικές αυτές ενισχύσεις.

Το μεγάλο ερώτημα είναι τι θα γίνει αν ο όγκος των επενδυτικών προγραμμάτων είναι τόσο μεγάλος και απαιτηθούν μεγαλύτερα κεφάλαια. Υπάρχει βέβαια μια πρόβλεψη που θα μπορεί ο υπουργός με απόφασή του να αυξήσει το όριο αυτό αλλά αυτό είναι δυνητικό.

ΠτΘ: Σας ευχαριστώ πολύ

Ν.Β.: Και εγώ σας ευχαριστώ

Δ.Δ.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.