Νερο που δεν πληρωνεται, κοβεται…!

Οι διακοπές ύδρευσης «μοχλός» πίεσης της ΔΕΥΑΚ προς τους καθ’ έξιν κακοπληρωτές- Δημήτρης Καρασταύρου, «Δεν μπορεί να απαιτούμε αναβαθμισμένες παροχές από την Επιχείρηση, αλλά εμείς να μην τη στηρίζουμε καταβάλλοντας το τίμημα που μας αναλογεί»

«Το μόνο έσοδο της ΔΕΥΑΚ είναι το ταμείο της. Αν χάσεις το ταμείο, έχεις σβήσει την επόμενη μέρα. Η ΔΕΥΑΚ έχει κάποια πάγια έξοδα και με κάποιον τρόπο αυτά πρέπει να καλύπτονται, για να μπορεί να υπάρχει και να λειτουργεί». Με αυτά τα λόγια ο πρόεδρος της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης και Αποχέτευσης Κομοτηνής, κ. Δημήτρης Καρασταύρου, μας περιγράφει τη βαρύνουσα σημασία, που έχουν για τη βιωσιμότητα και την αποτελεσματική λειτουργία της Επιχείρησης, τα έσοδα από την εξόφληση των λογαριασμών ύδρευσης εκ μέρους των καταναλωτών.

«Κάποιος, ο οποίος δεν πλήρωνε και την περίοδο προ κρίσης, δεν έχει δικαιολογία ότι τον επηρέασε τώρα η κρίση»

Δυστυχώς, όσο οξύνεται η οικονομική κρίση, τόσο περισσότερα νοικοκυριά αδυνατούν να ανταποκριθούν έγκαιρα στις υποχρεώσεις τους έναντι της ΔΕΥΑΚ, με αποτέλεσμα τα ανεξόφλητα να διογκώνονται σε ανησυχητικό βαθμό. Βεβαίως, το φαινόμενο δεν οφείλει τη γέννησή του στην οικονομική καχεξία των τελευταίων ετών, όπως σπεύδει να διευκρινίσει ο κ. Καρασταύρου. «Από τότε που αναλάβαμε ήταν μεγάλος ο αριθμός των ανεξόφλητων λογαριασμών», παρατήρησε, αναγνωρίζοντας ότι «λόγω της κρίσης έχει αυξηθεί κατά πολύ». Όμως, κοντά σε αυτούς, που αντικειμενικά αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, υπάρχουν πολλοί που αποφεύγουν συστηματικά και ηθελημένα να πληρώνουν τους λογαριασμούς τους, διαπίστωση η οποία τεκμαίρεται σαφώς, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΔΕΥΑΚ, από το γεγονός ότι ακολουθούσαν την ίδια τακτική και την περίοδο πριν από την έλευση της κρίσης. «Κάποιος, ο οποίος δεν πλήρωνε και την περίοδο προ κρίσης, δεν έχει δικαιολογία ότι τον επηρέασε τώρα η κρίση. Ηθελημένα δεν πλήρωνε», τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Καρασταύρου.
 
Σε αυτήν ακριβώς την κατηγορία συμπολιτών μας, σε όσους δύνανται να πληρώσουν αλλά δεν το πράττουν, επικεντρώνεται με ακόμα μεγαλύτερη έμφαση την τελευταία περίοδο η διοίκηση της ΔΕΥΑΚ. Το ένα μέτρο, που ακολουθείται εδώ και αρκετούς μήνες, για τη συμμόρφωση των λεγόμενων «μπαταχτσήδων», που χρωστούσαν μεγάλα ποσά στην Επιχείρηση και αδιαφορούσαν προκλητικά για την αποπληρωμή τους, είναι η βεβαίωση των σχετικών οφειλών στην εφορία. Ένας δεύτερος «μοχλός» πίεσης, που αξιοποιείται συστηματικά το τελευταίο διάστημα, είναι η διακοπή της παροχής ύδρευσης σε όσους επιδεικνύουν παρατεταμένη ασυνέπεια.

20 έως 30 εντολές διακοπής σε εβδομαδιαία βάση

Το συγκεκριμένο μέτρο για ένα διάστημα είχε σταματήσει, όπως αναγνωρίζει ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΚ, εξηγώντας ότι το όλο εγχείρημα είναι σύνθετο και απαιτεί οργάνωση, αλλά και ικανό προσωπικό που θα αναλαμβάνει τις διακοπές και τις τυχόν επανασυνδέσεις. «Μπορεί να έχεις, για παράδειγμα, 1.000 υποθέσεις που πρέπει να κάνεις διακοπή, αλλά η δυνατότητα είναι να πας σε 10 άτομα την ημέρα και, με δεδομένο ότι τις Παρασκευές δεν κόβεις νερό γιατί μεσολαβεί σαββατοκύριακο, τότε έχεις 4 ημέρες την εβδομάδα», παρατηρεί. Με την πάροδο των εβδομάδων και την έκδοση νέων λογαριασμών, η υπόθεση περιπλέκεται περισσότερο, όπως επισημαίνει, καθότι «δεν ξέρεις αν αυτός, στον οποίο πας να κάνεις διακοπή, αν έχει πληρώσει ή όχι». «Πρέπει να ερευνήσεις τη λίστα από την αρχή», συνεχίζει, διακρίνοντας ότι «δεν είναι εύκολο να το διαχειρίζεσαι, ειδικά σε μία περίοδο που η ΔΕΥΑΚ δεν έχει προσωπικό». Όπως γνωστοποιεί, πάντως, τον τελευταίο καιρό εκδίδονται σε εβδομαδιαία βάση 20 έως 30 εντολές διακοπής νερού.  

«Για κάτι, που μπορείς να τα βρεις με τα λόγια, είναι δυσάρεστο να το βρίσκεις με τέτοια μέσα»

«Βεβαίως, τα ξανασυνδέουμε εκεί που διαπιστώνουμε ότι υπάρχει μια πραγματική οικονομική αδυναμία», σπεύδει να διευκρινίσει ο κ. Καρασταύρου. Αναγνωρίζοντας ότι ο κόσμος δυσκολεύεται πάρα πολύ αυτήν την περίοδο, εξηγεί πως η Επιχείρηση προσπαθεί να ασκήσει πίεση στοχευμένα σε όσους έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν, ενώ εξετάζει ταυτόχρονα και στοιχεία της Πρόνοιας για τις περιπτώσεις συμπολιτών μας, που έχουν περιέλθει στα όρια της φτώχειας ή ενδεχομένως τυγχάνουν απαλλαγής. «Εμείς ήδη έχουμε ειδοποιήσει δύο φορές τους καταναλωτές μας με προσωπικές επιστολές να έρθουν να κάνουν διακανονισμό», τονίζει μεταξύ άλλων ο κ. Καρασταύρου. «Υπάρχει ένας μικρός αριθμός που εμφανίστηκε για διακανονισμό, ώστε να αποφύγει τη διακοπή ή οτιδήποτε άλλο», προσθέτει, «ενώ αυτοί που αγνόησαν εντελώς, πάμε και κάνουμε τις διακοπές και αναγκάζονται να έρθουν». «Αυτό είναι το χειρότερο και για εκείνους», συνεχίζει, «αλλά και για εμάς, που δαπανούμε χρόνο και προσωπικό για να πάμε να κόψουμε και να ξανασυνδέσουμε το νερό. Και, πιστέψτε με, αυτό είναι το πιο δύσκολο κομμάτι των αρμοδιοτήτων μας. Δηλαδή για κάτι, που μπορείς να τα βρεις με τα λόγια, είναι δυσάρεστο να το βρίσκεις με τέτοια μέσα».

«Το οικονομικό προφίλ της ΔΕΥΑΚ πρέπει να το προστατεύσουμε από τώρα»

Καταλήγοντας ο κ. Καρασταύρου διαμηνύει ότι η συμπεριφορά των καταναλωτών της ΔΕΥΑΚ είναι καίρια και αλληλένδετη με το μέλλον της Επιχείρησης. «Δεν μπορεί να απαιτούμε αναβαθμισμένες παροχές από την Επιχείρηση, αλλά εμείς να μην τη στηρίζουμε καταβάλλοντας το τίμημα που μας αναλογεί», σημειώνει. «Είναι σημαντικό να μπορεί μια Επιχείρηση να πατά οικονομικά στα πόδια της», προσθέτει, «γιατί έτσι μπορεί να χρηματοδοτηθεί ευκολότερα κι από άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία. Τώρα δεν έχουμε ίδια συμμετοχή στα έργα, αλλά αύριο-μεθαύριο, όταν το ΕΣΠΑ θα σταματήσει και θα πρέπει να σκεφτούμε ότι θα πάμε σε δανεισμό ή σε κάτι άλλο, τότε δε θα μπορούμε να το επιτύχουμε αυτό, γιατί ακριβώς δε θα τυγχάνει της χρηματοδότησης, αφού η ΔΕΥΑΚ θα οφείλει και θα έχει πολλά ανείσπρακτα. Το οικονομικό της προφίλ, δηλαδή, θα πρέπει να το προστατεύσουμε από τώρα».

«Πληγή» για τη ΔΕΥΑΚ η έλλειψη προσωπικού

«Ο μεγαλύτερος εχθρός της ανάπτυξης και της λειτουργία της Επιχείρησης είναι το ίδιο το κράτος»

Μια μεγάλη «πληγή» για τη ΔΕΥΑ Κομοτηνής παραμένει η έλλειψη ικανού προσωπικού, για την ομαλή κάλυψη όλου του φάσματος των αρμοδιοτήτων της. «Πριν από κάποια χρόνια ήταν 140», παρατηρεί ο κ. Καρασταύρου, «και αυτή τη στιγμή, ενώ μας έχουν έρθει και οι πρώην δήμοι Αιγείρου και Σιδηροχωρίου, έχουμε 68 άτομα». «Καταλαβαίνετε λοιπόν σε τι δεινή θέση βρίσκεται η Επιχείρηση και από πλευράς εργατικού δυναμικού», προσθέτει, επισημαίνοντας με αγανάκτηση ότι «μας έκοψαν και τα δίμηνα και παλεύουμε να πάρουμε με άλλον τρόπο προσωπικό». «Εκεί που λύνεις κάποια προβλήματα σου εμφανίζονται από το πουθενά άλλα», σχολιάζει με απογοήτευση και παρατηρεί κλείνοντας ότι «ο μεγαλύτερος εχθρός της ανάπτυξης και της λειτουργία της Επιχείρησης είναι το ίδιο το κράτος, οι ίδιοι οι κρατικοί μηχανισμοί».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.