Μια νεα σχολικη χρονια χωρις… αγιασμο

Δεν μοσχοβολούσε βασιλικό νωρίς χθες το πρωί η αυλή του «Τζελάλ Μπαγιάρ» στην Κομοτηνή, η χαρακτηριστική μυρωδιά του σχολείου των μαθητικών μας χρόνων ήταν, όμως, έντονη, και το πλήθος των μαθητών που κατέκλυσαν από νωρίς τους χώρους του, προδιέθετε ευχάριστα για την πρώτη μέρα της νέας σχολικής χρονιάς με… πολιτικό και όχι θρησκευτικό τελετουργικό.

Παρών, για να βρεθεί κοντά στους μαθητές της μειονότητας, και ο πρόεδρος της διευρυμένης νομαρχιακής αυτοδιοίκησης Ροδόπης-Έβρου, Χρήστος Χατζόπουλος, ο μόνος από τους πολιτικούς ταγούς της περιφέρειάς μας που πήγε στους μαθητές της μειονότητας και στο σχολειό τους με τα πολλά προβλήματα, τις μεγάλες μαθησιακές ανάγκες αλλά και τις μεγάλες υποσχέσεις για το μέλλον.

Για χρόνια ολόκληρα η μειονοτική εκπαίδευση αποτέλεσε τον παρία του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας. Οι υποδομές ανεπαρκείς, στις τάξεις να στοιβάζονται 40 ή και 50 παιδιά, οι χριστιανοί καθηγητές λιγοστοί, οι συνάδελφοι τους από τη μειονότητα ακόμα λιγότεροι και οι μετακλητοί από την Τουρκία να έρχονται συνήθως τον Δεκέμβρη ή τον Γενάρη για να διδάξουν, φυσική, χημεία και μαθηματικά, όταν η μισή σχεδόν χρονιά είχε χαθεί.


Αυτή ήταν η δευτεροβάθμια μειονοτική εκπαίδευση της Ελλάδας της ΟΝΕ και των…μεγάλων ευρωπαϊκών οραμάτων μέχρι πριν από τρία-τέσσερα χρόνια.

Χρειάστηκε να γίνει η αρχή το 1995 με την θέσπιση της ποσόστωσης του 0,5% για την προνομιακή εισαγωγή των παιδιών της μειονότητας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που τόσο λυσσαλέα πολεμήθηκε από τοπικούς εθνικιστικούς κύκλους, για να φτάσουμε σήμερα να έχουμε 250 μαθητές κάθε χρόνο να εισάγονται στα ελληνικά ανώτατα και ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα, και να ανοίγουν, έτσι, ένα παράθυρο στην ελπίδα για γνώση και προκοπή μέσα στην Ελλάδα.

Από το 1995, πέρασαν άλλα 6 χρόνια μέχρις ότου επισκεφθεί ένας ανώτερος κρατικός αξιωματούχος το μειονοτικό γυμνάσιο και λύκειο Κομοτηνής, για να καταγράψει τα προβλήματά του, να δει τις ανάγκες του, να αφουγκραστεί το σφρίγος και το πάθος των μαθητών, και να διαπιστώσει ότι με τις δεδομένες αίθουσες διδασκαλίας δεν ήταν δυνατόν να υπάρξει σοβαρή εκπαιδευτική διαδικασία. Ήταν ο προηγούμενος περιφερειάρχης, Άρης Παπαδόπουλος, και η κίνησή του αυτή καθώς και εκείνη του τότε νομάρχη, Στέργιου Σταυρόπουλου, να εντάξει στο νομαρχιακό προγραμματισμό την κατασκευή της νέας πτέρυγας του σχολείου η οποία θα παραδοθεί τον Δεκέμβριο του 2003, καταγράφονται αναμφίβολα στο ενεργητικό της πολιτικής τους θητείας στην περιοχή.

Ο δρόμος είχε ήδη ανοίξει και το Τζελάλ Μπαγιάρ από Terra Incognita του χθες, γνώρισε μεγάλες στιγμές δεχόμενο τις επισκέψεις του υπουργού Εξωτερικών Γιώργου Παπανδρέου, του πρώην υπουργού Μακεδονίας-Θράκης, Γιώργου Πασχαλίδη και πρόσφατα του νέου υπουργού Μακεδονίας-Θράκης, Χάρη Καστανίδη. Επιτέλους, η μειονοτική εκπαίδευση ανέπνεε και καταγράφονταν στον χάρτη του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και των προτεραιοτήτων της ελληνικής πολιτείας.

Χθες, στο ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς, κανείς πολιτικός παράγοντας της μειονότητας δεν θυμήθηκε ότι υπάρχει Τζελάλ Μπαγιάρ για να απευθύνει έναν τυπικό, έστω, χαιρετισμό σ΄ αυτά τα παιδιά, στα δικά του παιδιά. Δυστυχώς…

Ήταν εκεί, όμως ο Χρήστος Χατζόπουλος που είπε: « Είναι χαρά μου ότι επισκέφθηκα ένα σχολείο που συνεχώς βελτιώνει το επίπεδο εκπαίδευσης, τόσο από απόψεως κτιριακής υποδομής όσο και στον τομέα της μάθησης, αφού από τα δύο μειονοτικά σχολεία πέρασαν φέτος στην ανώτατη εκπαίδευση περίπου 60 μαθητές. Εύχομαι να πάνε όλα καλά γιατί η γνώση και η πληροφόρηση που αποκτούν τα παιδιά είναι τα μεγάλα εργαλεία που χρειάζεται η κοινωνία μας».

Ο διευθυντής του σχολείου κ. Καζάκος εκφράστηκε θετικά για την παρουσία του κ. Χατζόπουλου αλλά και για την διαφορετική αφετηρία από την οποία ξεκινά το σχολείο σε σχέση με ό,τι γινόταν πριν από λίγα χρόνια. Η χρονιά ξεκινά με πλήρη στελέχωση από χριστιανικό προσωπικό και από ημεδαπούς μουσουλμάνους. Εκείνοι που λείπουν είναι οι μετακλητοί από την Τουρκία που και φέτος αναμένονται στις αρχές Οκτωβρίου. Όλα τα ελληνικά βιβλία έχουν έρθει και σήμερα αναμένεται να μοιραστούν.

«Για μας είναι πρωτόγνωρο να μας επισκέπτεται υπουργός», επισημαίνει ο διευθυντής του σχολείου για να προσθέσει ότι το γνωσιολογικό επίπεδο έχει ανέβει και στα τουρκόγλωσσα μαθήματα, χάρη στους ημεδαπούς μουσουλμάνους που γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα και ετοιμάζουν με πολύ έγκυρο τρόπο τους μαθητές για τις δυσκολίες των πανελλαδικών εξετάσεων που δίνονται, βέβαια, στα ελληνικά.

Ενδεικτικό της προόδου που έχει συντελεστεί, είναι το γεγονός ότι φέτος στην Α΄ Λυκείου θα φοιτήσουν 90 μαθητές, που πιστοποιεί την άνοδο του επιπέδου και τη σμίκρυνση της μαθητικής διαρροής μετά την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση μέσα στη μειονότητα. Το θέμα είναι πως θα στεγασθούν οι 90 μαθητές μέσα σε μόνο τρεις αίθουσες μέχρι να παραδοθεί η νέα πτέρυγα του σχολείου. 30 έως 35 παιδιά σε μια αίθουσα, είναι, αν μη τι άλλο, πάρα πολλά, αν θέλουμε να μιλάμε για εκπαίδευση με όρους 21ου αιώνα…

Μάθε παιδί μου γράμματα, λοιπόν, ό,τι κι΄ αν είσαι, Έλληνας ή Τούρκος, χριστιανός ή μουσουλμάνος, τα γράμματα φτιάχνουν τον άνθρωπο και τον μορφώνουν, κι΄ ο κόσμος, η Θράκη, έχουν ανάγκη από μορφωμένους πολίτες που θα σμιλέψουν το μέλλον και θα το φτιάξουν καλύτερο απ΄ το παρελθόν.

Καλή χρονιά για όλους!

Δ.Δ.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.