Μετα τη Σιδηροδρομικη Εγνατια, ερχεται ο Βαλκανικος δακτυλιος

Τη σιδηροδρομική και οδική σύνδεση όλης της Βαλκανικής συζήτησαν οι πρωθυπουργοί Ελλάδας, Βουλγαρίας, Σερβίας και Ρουμανίας

Μετά την Σιδηροδρομική Εγνατία, ένα ακόμα μεγαλεπήβολο σχέδιο, το οποίο μάλιστα την εγκολπώνεται, φαίνεται ότι πήρε σάρκα και οστά κατά την τετραμερή σύνοδο της Θεσσαλονίκης.
 
Πρόκειται για τον «Βαλκανικό δακτύλιο» που θα συνδέει σιδηροδρομικώς και με αυτοκινητόδρομους ταχείας κυκλοφορίας, τις χώρες από το Αιγαίο μέχρι την Μαύρη Θάλασσα και την Αδριατική με στόχο να μεταβάλλει το τοπίο των μεταφορών και της μετακίνησης αγαθών και ανθρώπων προς όφελος των οικονομιών και κατ’ επέκταση των λαών της περιοχής.
 
Οι πρωθυπουργοί της Ελλάδας Αλέξης Τσίπρας, της Βουλγαρίας Μπόικο Μπορίσοφ, της Ρουμανίας Βιόριτσα Ντάντσιλα και ο Πρόεδρος της Σερβίας Αλεξάνταρ Βούτσις, φάνηκαν να είναι πρόθυμοι να προχωρήσουν στην δημιουργία του, αρκεί φυσικά να βρεθούν οι πόροι, οι οποίοι φαίνεται ότι θα αναζητηθούν από την ΕΕ αλλά και άλλους παγκόσμιους «παίχτες», όπως η Κίνα.
 
Ο σχεδιασμός αυτός λοιπόν περιλαμβάνει την Σιδηροδρομική Εγνατία, που είναι ουσιαστικά η σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, με το Μπουργκάς και τη Βάρνα στα παραλία της Μαύρης Θάλασσας και του Ρούσε στον Δούναβη.
 
Να υπενθυμίσουμε πως το έργο περιλαμβάνει αναβάθμιση των σιδηροδρομικών γραμμών σε όλο το μήκος, καθώς και καινούρια σιδηροδρομική χάραξη από τη Θεσσαλονίκη προς την Καβάλα.
 
Πέραν αυτού προβλέπεται η αναβάθμιση του σιδηροδρομικό άξονας Θεσσαλονίκης-Σκοπίων-Βελιγραδίου- Βουδαπέστης, ενώ συζητείται και η κατασκευή σύγχρονης σιδηροδρομικής γραμμής που θα συνδέσει τη Σερβία με τη Ρουμανία. 

Παρακαμπτήριος άξονας για τις μεταφορές 

Η ελληνική πλευρά θεωρεί πως με τη σύνδεση των λιμανιών της Ελλάδας και της Βουλγαρίας θα μπορέσει να αποτελέσει εναλλακτική δίοδο στον δίαυλο του Βοσπόρου, πιστεύοντας πως οι μεταφορείς θα μπορούσαν να αποφύγουν πολύωρες ή και πολυήμερες καθυστερήσεις, υψηλά τέλη διέλευσης, υψηλό ρίσκο λόγω κινδύνου ατυχημάτων από τη συρροή υπερμεγεθών και υπερφορτωμένων πλοίων πάσης χρήσεως.
 
Με το σιδηροδρομικό και το οδικό (ταυτόχρονα) bypass Αλεξανδρούπολης- Μαύρης Θάλασσας θεωρείται πως θα δημιουργηθεί ένας παρακαμπτήριος άξονας ιδιαίτερα επωφελής για το εμπόριο και τις μεταφορές.
 
Δυτικά, από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δια της επιδιωκόμενης (στο ελληνικό τμήμα έχει ξεκινήσει) βελτίωσης του υπάρχοντος σιδηροδρομικού δικτύου που συνδέει το Αιγαίο και τη Μεσόγειο με τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης μέσω Βελιγραδίου- Βουδαπέστης-Μονάχου, και τα λιμάνια της Βόρειας Αδριατικής, αναμένεται η ταχεία μεταφορά αγαθών από την Ανατολή προς την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.
 
Ο σιδηροδρομικός «βαλκανικός δακτύλιος», θα «κλείνει» από βορρά με τον εκσυγχρονισμό της εγκάρσιας και πεπαλαιωμένης σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει την Σερβία με την Ρουμανία.
 
Εντός του «δακτυλίου», ο σιδηροδρομικός άξονας Θεσσαλονίκης-Σοφίας, με σοβαρά προβλήματα μέχρι σήμερα και αυτός, «περιμένει» την αναβάθμισή του για να εξυπηρετήσει τις δια του τρένου μεταφορές αγαθών από το νότο στα λιμάνια του Δούναβη, Βιντίν και Ρούσε για να συνεχίσουν από εκεί δια του ποτάμιου διαύλου προς τις αγορές της Μαύρης Θάλασσας και της Ευρώπης. 

Οι οδικοί άξονες 

Οι κάθετοι οδικοί άξονες με βασικότερο τον «10» προς το Βελιγράδι, διασυνδέουν σήμερα τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης (Βουλγαρία, Ρουμανία, Μολδαβία, Ουκρανία, ΠΓΔΜ, Τουρκία, νοτιοδυτική Ρωσία κ.ά.) με την Εγνατία, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, και τη Μεσόγειο Θάλασσα.
 
Ο Σέρβος Πρόεδρος Αλεξάνταρ Βούτσις υπογράμμισε στη Θεσσαλονίκη την ανάγκη κατασκευής διεθνούς αυτοκινητόδρομου που θα συνδέσει το Βελιγράδι (επομένως και τον άξονα 10 από Θεσσαλονίκη) με την Τιμισοάρα της Ρουμανίας, και την Αυστρία, ώστε να δημιουργηθεί η «Εγνατία των Άλπεων», με την μεταφορά προϊόντων οδικώς από την Βιέννη στις αγορές του Καυκάσου.
 
Με αυτό το έργο στον βαλκανικό βορρά διαμορφώνεται και ο οδικός «δακτύλιος της βαλκανικής» εντός του οποίου θα λειτουργούν μικρότεροι αυτοκινητόδρομοι με σύγχρονες προδιαγραφές διασυνδεδεμένοι μεταξύ τους αλλά και με την Εγνατίας Οδό στην Ελλάδα, εκείνη των «Άλπεων» και φυσικά τον αυτοκινητόδρομο Αλεξανδρούπολης- βουλγαρικών παραλιών και Ρούσε, στη μεθόριο Ρουμανίας-Βουλγαρίας. 

Τι θα περιλαμβάνει ο δακτύλιος 

Εάν όλα αυτά προχωρήσουν και ολοκληρωθούν, όπως οραματίζονται οι ηγέτες των χωρών μελών της «τετραμερούς» και ενθαρρύνει ο διεθνής παράγοντας, τότε ο σιδηροδρομικός και αυτοκινητιστικός βαλκανικός δακτύλιος θα έχει την εξής εικόνα:
 
– Στο νότο η σιδηροδρομική και οδική Εγνατία Οδός με προσβάσεις στα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης.
 
– Ανατολικά ο σιδηροδρομικός και οδικός δίαυλος θα συνδέει τα προαναφερθέντα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας με αυτά της Βάρνας, Μπουργκάζ και Ρούσε.
 
– Δυτικά, ο σιδηροδρομικός και οδικός άξονας Θεσσαλονίκης-Βελιγραδίου-Μονάχου εξασφαλίζει την ταχεία και ασφαλή μεταφορά προϊόντων προς και από την Κεντρική Ευρώπη παρέχοντας πρόσβαση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και τις «θερμές θάλασσες» στη Μεσόγειο.
 
– Ο «δακτύλιος» κλείνει βόρεια με την «Εγνατία των Άλπεων» και τον σιδηροδρομικό διάδρομο Ρουμανίας-Σερβίας που θα επιτρέψει την αξιοποίηση των λιμανιών του Δούναβη, όπου, όπως αναφέρθηκε στη σύνοδο της Θεσσαλονίκης πρόκειται να κατασκευαστεί και δεύτερη γέφυρα στο Ρούσε λόγω του συνωστισμού φορτηγών TIR που παρατηρείται μονίμως. 

Έμφαση στη Σιδηροδρομική Εγνατία 

Οι Βαλκάνιοι ηγέτες διαβλέποντας τον κομβικό για τις διεθνείς μεταφορές ρόλο του βαλκανικού διαδρόμου θέλουν να επισπεύσουν τη δημιουργία των υποδομών και να προωθήσουν τους σχεδιασμούς. Ειδικά για την Σιδηροδρομική Εγνατία υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον στις εμπλεκόμενες χώρες, ενώ ο Βούλγαρος πρωθυπουργός Μπόικο Μπορίσοφ, σε ομιλία του τις μέρες μετά την τετραμερή της Θεσσαλονίκης, εξέφρασε την άποψη πως το έργο θα μπορούσε να αποτελέσει ένα εργαλείο παραγωγής χρήματος για τις χώρες της περιοχής.
 
Πιο αναλυτικός ήταν ο επί των μεταφορών αρμόδιος για τις μεταφορές υπουργός Ιβάιλο Μόσκοφσκι ο οποίος τόνισε πως: «το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του διαδρόμου (σ.σ. Αλεξανδρούπολης-Μπουργκάζ) είναι ότι χαρακτηρίζεται από πραγματική διατροπικότητα που μπορεί να δει κανείς μόνο σε λίγες περιοχές σε ολόκληρη την Ευρώπη. Μέσω των ελληνικών λιμανιών είμαστε συνδεδεμένοι με λιμάνια στο Αιγαίο, στη Μαύρη Θάλασσα και κατά μήκος του Δούναβη.

Χρησιμοποιούμε οδικές, σιδηροδρομικές, θαλάσσιες και ποτάμιες διαδρομές για τη μεταφορά αγαθών και πιστεύουμε ότι αυτός ο διάδρομος έχει υψηλή προστιθέμενη αξία και θα προσελκύσει μεγάλο ενδιαφέρον. Για την Ελλάδα το έργο είναι καλό για πολιτικούς λόγους. Η χώρα θα έχει μια εναλλακτική διαδρομή πέραν της διέλευσης του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων και η Βουλγαρία θα αποκτήσει πρόσβαση στο Αιγαίο Πέλαγος. Αυτή η οδική σύνδεση δεν βλάπτει τα συμφέροντα κανενός, παρέχει μια εναλλακτική (διαδρομή) για τη μεταφορά ανθρώπων και αγαθών». 

Ζητήσατε τους επενδυτές 

Όσο για τη χρηματοδότηση αυτών των έργων υποδομής, οι πρωθυπουργοί των εμπλεκόμενων χωρών ελπίζουν πως θα μπορέσουν να προσελκύσουν κεφάλαια από την ΕΕ, αλλά και άλλους διεθνές παίκτες, κυρίως την Κίνα.
 
Κονδύλια από την Ευρωπαϊκή Ένωση «τρέχουν» ήδη για την κατασκευή ή επιδιόρθωση αυτοκινητοδρόμων και σιδηροδρομικών δικτύων, χρήματα φαίνεται να επενδύουν η Ρωσία και η Τουρκία στις χώρες των Βαλκανίων, όμως μεγάλες ελπίδες εναποθέτουν και στην Κίνα, που επενδύει σε σύγχρονες υποδομές για τη διέλευση και αποθήκευση των εκατομμυρίων κοντέινερς προς στην Ευρώπη μέσω συντομότερων διαδρομών, και γενικά σε έργα υποδομής (όπως ο νέος δρόμος του Μεταξιού, με τον οποίο θέλει να συνδεθεί με την Ευρώπη μέσω της Κεντρικής Ασίας).

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.