«Η Ραδιοφωνια της Δανιας εχει κανει υπεροχα studio»

Ο Δημήτρης Κεραμίδας, είναι ηλεκτρολόγος μηχανικός και δόκτωρ ακουστικής. Εργάζεται στην ΕΤ3 στην Θεσσαλονίκη. Είναι Προϊστάμενος του Τμήματος μελετών και εξοπλισμού και ο άνθρωπος που γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα τα ραδιοφωνικά studio όλης της χώρας. «Μια από τις αγαπημένες μου ασχολίες είναι να ασχολούμαι με τα ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά studio όλης της ΕΡΤ», δηλώνει και εξηγεί ότι από το ‘83 που εργάζεται στην ΕΡΤ έχει ασχοληθεί πρώτα με τα studio του Ραδιομεγάρου και μετά με τα studio όλης της Ελλάδος…

Ποιας εποχής τα studio μελετήσατε;

Με την μελέτη που εκπόνησα εξετάζω όλα τα τεχνικά και ακουστικά χαρακτηριστικά των studio, από το πρώτο που δημιουργήθηκε, το 1929, έως τα τελευταία που έχουν δημιουργηθεί το 1998. Κάνω μια συγκριτική ανάλυση και τα διακρίνω σε τρεις κατηγορίες. Στην πρώιμη εποχή, όπου υπήρχαν πολλά προβλήματα, γενικά ήταν μια δύσκολη εποχή και τεχνολογικά, αλλά και οικονομικά. Στα studio της μεσαίας εποχής, που ήταν η χρυσή εποχή για την ραδιοφωνία, στα studio της δεκαετίας του 70 που έγινε το ραδιομέγαρο και αρκετά studio με πολύ καλά χαρακτηριστικά και στα studio της τελευταίας εποχής που πλέον η ψηφιακή τεχνολογία μας επιβάλει δικούς της κανόνες.

Τι είδους studio γίνονται στις μέρες μας;

Πολύ μικρά studio. Η τηλεόραση πλέον απορροφά τα περισσότερα κονδύλια, τα studio πρέπει να είναι σχετικά οικονομικά και να έχουν ευκολία στη λειτουργία τους.

Στην Ελλάδα έχουμε καλά studio;

Δύσκολη ερώτηση. Θα έλεγα ότι τα studio της δεκαετίας του ‘70 είναι πολύ καλά. Ίσως και τα τελευταία που έχουμε κάνει, συγκρινόμενα με αυτά του εξωτερικού είναι πολύ καλά.

Τα ιδιωτικά ή τα δημόσια;

Τα δημόσια. Ο ιδιωτικός τομέας δεν μπορεί να επενδύσει μεγάλα ποσά για την κατασκευή ενός studio, ίσως επενδύει κάποια σημαντικά ποσά για τον εξοπλισμό, αλλά για τα studio επενδύει πολύ λίγα ποσά. Οπότε, τα studio του είναι, μάλλον, θα έλεγα πρόχειρα, με μικρή ηχομόνωση και χαμηλά ακουστικά χαρακτηριστικά.

Ποια είναι τα τρία χαρακτηριστικά ενός καλού studio;

Πρέπει να έχει χαμηλή στάθμη θορύβου. Να έχει χαμηλό χρόνο αντήχησης και να έχει μια ζεστή ακουστική του χώρου, δηλαδή να μην έχει στάσιμα κύματα.

Πώς επιτυγχάνεται αυτό;

Την καλή ηχομόνωση την επιτυγχάνουμε κάνοντας μια κατασκευή που λέγεται δωμάτιο μέσα στο δωμάτιο. Δηλαδή είναι ένα ξεχωριστό δωμάτιο το οποίο είναι πλωτό, δεν ακουμπάει το εξωτερικό στο εσωτερικό δωμάτιο, παρά μόνο μέσα από ελαστικούς συνδέσμους. Κάνουμε πολύ καλή ηχομόνωση στον κλιματισμό και κάνουμε προθαλάμους με πολλαπλές πόρτες. Για την ακουστική χρησιμοποιούμε πολύ εξειδικευμένα υλικά, τρία ή τέσσερα για όλες τις συχνότητες. Προσέχουμε πάρα πολύ τις διαστάσεις του χώρου.

Πόσα studio έχει η χώρα μας;

Σχεδόν τα έχω επισκεφτεί όλα στο εσωτερικό. Έχω επισκεφτεί και αυτά του εξωτερικού. Έχω πάει σε πάρα πολλά studio. Το ραδιομέγαρο έχει επτά μεγάλα studio και δώδεκα λόγου. Η ΕΤ3 επτά. Έχουμε τους Ραδιοφωνικούς Περιφερειακούς Σταθμούς που έχουν τουλάχιστον δύο studio ο καθένας, άρα 38 studio. Η ιδιωτική ραδιοφωνία πάλι σε κάθε σταθμό έχει ένα studio και ένα χώρο για μοντάζ. Σε λίγες περιπτώσεις υπάρχουν και δύο studio.

Τα studio της χώρας μας έχουν να ζηλέψουν από τα αντίστοιχα των άλλων ευρωπαϊκών χωρών;

Της Ραδιοφωνίας στην Αθήνα όχι, γιατί θεωρούνται πάρα πολύ ακριβά και υψηλών προδιαγραφών studio, ίσως, και της ΕΤ3 είναι αρκετά καλά. Τα περιφερειακά studio θα ήθελαν κάποια βελτίωση και ανανέωση.

Ποια χώρα έχει καλύτερα ραδιοφωνικά studio;

Προηγείται η Δανία. Η Ραδιοφωνία της Δανίας έχει κάνει υπέροχα studio, με υψηλό κόστος για μας. Μέσα στο Ραδιομέγαρο υπάρχει ένα αντίστοιχο μέγαρο μουσικής, με studio που χρησιμοποιούνται από τις συμφωνικές ορχήστρες, από ορχήστρες με πάνω από 300 άτομα, studio εξειδικευμένα που νομίζω ότι δεν θα μπορούσαμε στην Ελλάδα να δαπανήσουμε τέτοια ποσά για να φτιάξουμε κάτι αντίστοιχο.

Ισχύει και για τα καλά studio αυτό που λένε για το αγώγι που ξυπνάει των αγωγιάτη. «Ξυπνάει» τον παραγωγό;

Ναι, ένας χώρος εργασίας με πολύ καλές και υψηλές προδιαγραφές είναι βασική αιτία για να βελτιώσει κάποιος τη δουλειά του. Κάνει με πολύ μεγαλύτερο κέφι την δουλειά του, όταν έχει περισσότερες δυνατότητες. Καλεί μια ορχήστρα, κάνει μια ζωντανή εκπομπή, ηχογραφεί.

Τι θα προτρέπατε τους ιδιοκτήτες τηλεοπτικών καναλιών και ραδιοφωνικών σταθμών;

Να επενδύσουν λίγα περισσότερα χρήματα στην κατασκευή των studio.

Μαρία Νικολάου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.