«Η λαογραφια βρισκεται σε κρισιμη φαση»

Ο Σύλλογος Φίλων του Ιδρύματος Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης Κομοτηνής, η Πολιτιστική Κίνηση και ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Ν. Ροδόπης με την υποστήριξη των: Μετάξι Τσακίρης, Ι.ΚΤΕΟ Θρακικά Εκκοκκιστήρια, βιβλιοπωλείο Δημοκρίτειο φιλοξένησαν το Σάββατο 30 Ιανουαρίου, στις 19:00 τον Βάλτερ Πούχνερ, Καθηγητή Φιλοσοφικής Σχολής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κατά τη διάρκεια του οποίου ο καθηγητής παρουσίασε τους τρεις πρώτους τόμους από το έργο του «Θεωρητική Λαογραφία, Έννοιες-Μέθοδοι-Θεματικές».

 

Χαιρετισμό από πλευράς Πολιτιστικής Κίνησης απηύθυνε η κ. Δώρα Κάσσα τονίζοντας την ανάγκη συνεργασίας μεταξύ των διαφόρων πολιτιστικών φορέων και από πλευράς Συλλόγου Φίλων του Ιδρύματος Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης Κομοτηνής η κ. Πέρσα Μαμούκαρη η οποία και αναφέρθηκε στο έργο και τη ζωή του καθηγητή Βάλτερ Πούχνερ.

Βάλτερ Πούχνερ: «Ο λαϊκός παραδοσιακός πολιτισμός βρίσκεται στα μουσεία»

Όπως είπε ο ίδιος η παρουσίαση αφορούσε στους τρεις πρώτους τόμους μιας λαογραφικής σειράς που προβλέπεται να έχει δεκατέσσερις τόμους ίσως και δεκαπέντε. «Έχω γράψει τους δεκατρείς τόμους και είναι θέμα του εκδότη με ποια ταχύτητα θα εκδοθεί», τόνισε αναφέροντας ότι η αιτία που τον οδήγησε σε αυτό το εγχείρημα ήταν το γεγονός ότι «η λαογραφία εδώ και καιρό βρίσκεται σε μια κρίσιμη φάση, και ειδικά η παραδοσιακή λαογραφία σταδιακά χάνει ή έχει χάσει το γνωστικό της αντικείμενο και χρειάζεται να αναπτυχθεί σήμερα ένας στοχασμός για το τι είναι σήμερα ο λαϊκός πολιτισμός.

 

Ουσιαστικά ο λαϊκός παραδοσιακός πολιτισμός σήμερα βρίσκεται στα μουσεία και η παραδοσιακή λαογραφία έχει γίνει μια παραδοσιακή επιστήμη, όπως η αρχαιολογία ή η ιστορία και ελάχιστες σήμερα είναι οι πηγές και τα τεκμήρια. Υπάρχουν στα χωριά γριούλες και γέροντες που αφηγούνται παραμύθια αλλά το κέντρο βάρους του σημερινού λαϊκού πολιτισμού έχει μετατοπισθεί πλέον. Υπάρχει ο τουρισμός, η βιοτεχνία, τα σουβενίρ, τα αυθεντικά προϊόντα στα χωριά, μια σειρά νέων θεμάτων που εφάπτονται του φολκλορισμού, που έχουν όμως και οικονομικές διαστάσεις και κρατούν τον κόσμο στον τόπο του, δίνοντας θέσεις εργασίας. Και το θέμα δεν είναι μόνο οικονομικό αλλά είναι και ψυχολογικό, δηλαδή κάθε χωριό περηφανεύεται για τα προϊόντα και τα έθιμά του.

 

Αν σήμερα ανοίξετε το ίντερνετ δεν θα δείτε χωριό που να μην έχει site, το οποίο αποτελεί την βιτρίνα του χωριού. Αυτό δηλαδή που θα μπορούσαμε να πούμε είναι ότι ως ένα μέρος είναι σκηνοθετημένο, έχει όμως και μια πραγματική ουσία, δηλαδή τείνει να γίνει η νέα πραγματικότητα αυτό που λέμε φολκλορισμός. Δηλαδή η λαογραφία πρέπει να κινείται πλέον σε δύο επίπεδα στον ιστορικό λαϊκό παραδοσιακό πολιτισμό και στον σύγχρονο λαϊκό πολιτισμό χρησιμοποιώντας κυρίως κοινωνιολογικές μεθόδους», γεγονός που κατά τον κ. Πούχνερ αποτελεί το βασικό δίλημμα που οδηγεί σε ένα στοχασμό για την λαογραφία σήμερα.

 

«Η συζήτηση αυτή έχει γίνει σε άλλες χώρες πριν από δεκαετίες είναι εύκολο να παρακολουθήσουμε τη συζήτηση και να βγάλουμε τα συμπεράσματά μας και για τον ελληνικό λαϊκό πολιτισμό. Επίσης υπάρχει και μια άλλη τάση συγκριτικής λαογραφίας, δηλαδή να μην περιοριζόμαστε σε μια γλώσσα μόνο, γιατί ο λαϊκός πολιτισμός δεν έχει ούτε κρατικά ούτε γλωσσικά όρια και περισσότερο θρησκευτικά, όπου είναι και πιο ουσιαστικό το θέμα. Άρα έχει νόημα, ιδίως τα Βαλκάνια, να τα δούμε ως ενιαίο πολιτιστικό χώρο» ανέφερε τονίζοντας ότι με την ένταξη και των άλλων Βαλκανικών χωρών στην Ενωμένη Ευρώπη η ιδέα αυτή υπάρχει ως κεντρική πολιτική να συγκριθούν όλοι αυτοί οι πολιτισμοί.


Άννα Πατρωνίδου

 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.