«Η κυβερνηση προωθει νομοσχεδιο εκτρωμα»

Πυρά και δριμεία κριτική δέχθηκαν οι υπουργοί Οικονομικών Γ.Παπακωνσταντίνου και η υπουργός Εργασίας Λ. Κατσέλη από τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ κατά τη συνεδρίαση, με διευρυμένη σύνθεση, των αρμόδιων κοινοβουλευτικών τομέων για το πολυνομοσχέδιο, που περιλαμβάνει σαρωτικές ανατροπές στα εργασιακά και περικοπές στις ΔΕΚΟ. Οι κατηγορίες και η αγανάκτηση εστιάστηκαν στην ουσία των μέτρων του νομοσχεδίου, αλλά και στη διαδικασία του κατεπείγοντος, που ακολουθείται για την ψήφιση του παρά την κρισιμότητά του. Στο στόχαστρο βρέθηκε και η διαδικασία επικαιροποίησης του μνημονίου, με πολλούς να μιλούν για έλλειμμα δημοκρατίας και ακύρωση της Βουλής, που συχνά βρίσκεται προ τετελεσμένων και ασφυκτικών πλαισίων.

Μιλώντας στην εκπομπή του Δάμωνα Δαμιανού «Αιχμή του Δόρατος» στο ράδιο Παρατηρητής ο Νίκος Κλεισάρης μέλος του Δ.Σ. του Εργατικού Κέντρου Κομοτηνής, πρώην πρόεδρος του Σωματείου DIAXON το χαρακτήρισε νομοσχέδιο – έκτρωμα και κάλεσε τους βουλευτές να το καταψηφίσουν.

ΠτΘ: Θα ήθελα ένα πρώτο σχόλιο για τις αντιδράσεις των βουλευτών στο νομοσχέδιο που ψηφίζεται σήμερα…
Ν.Κ.:
Δεν θα ήθελα την αντίδραση των βουλευτών μόνο στα λόγια μια μέρα πριν από την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου, αλλά θα ήθελα να αντιδράσουν στο νομοσχέδιο. Το νομοσχέδιο που ψηφίζεται σήμερα είναι ένα πολυνομοσχέδιο με δύο σκέλη, το ένα αφορά στις ανατροπές στις ΔΕΚΟ και το δεύτερο τις εργασιακές σχέσεις. Σήμερα θα φανεί τι θα γίνει και με την αντίδραση των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ.

ΠτΘ: Προσδοκάτε ότι δεν θα ψηφιστεί;
Ν.Κ.:
Παραταξιακά ανήκω στην ΠΑΣΚΕ και θα ήθελα από τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ κάποια άρθρα που είναι και αντιλαϊκά και αντιδημοκρατικά και αντεργατικά να μην τα ψηφίσουν. Αυτό προσδοκώ από τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ με τους οποίους και μας συνέδεαν κοινοί αγώνες και κάποιοι ως γνωστόν προέρχονται από το συνδικαλιστικό χώρο να μην ψηφίσουν αυτό το νομοσχέδιο – έκτρωμα που επαναφέρουν ειδικά τις εργασιακές σχέσεις στην εποχή του Μεσαίωνα

ΠτΘ: Πού ακριβώς βρίσκονται τα αδύναμη σημεία αυτού του νομοσχεδίου – έκτρωμα όπως το αποκαλέσατε;
Ν.Κ.:
Να ξεκινήσουμε από τις ΔΕΚΟ…

ΠτΘ: Καλώς γιατί στην κοινωνία υπάρχει μια αίσθηση ότι σε αυτές υπάρχουν τα ρετιρέ, γιατί δεν μπορεί ο εργαζόμενος των επτακοσίων και των πεντακοσίων ευρώ να δίνει μάχη για εκείνους που παίρνουν τρία χιλιάρικα το μήνα…
Ν.Κ.:
Σήμερα δεν υπάρχουν ΔΕΚΟ, δηλαδή Δημόσιες Επιχειρήσεις Κοινής Ωφέλειας. Ως συνδικαλιστικό κίνημα θέλουμε οι ζημιογόνες με την παλιά έκφραση ΔΕΚΟ να εξυγιανθούν. Βέβαια για το ελλειμματικό δεν φταίει το προσωπικό, γιατί είναι γνωστές οι περιπτώσεις προμήθειας υλικών ή ανύπαρκτων διοικήσεων που δεν έκαναν σωστά τη δουλειά τους. Για παράδειγμα θα σας μιλήσω για την DIAXON, η οποία παλιότερα ήταν ΔΕΚΟ, ως θυγατρική των ΕΛΠΕ, στη συνέχεια στη μετοχική σύνθεση μπήκε ο Λάτσης, ως κύριος μέτοχος και ασκεί το μάνατζμεντ από το 2008 και μετά, οπότε έχασε τον ορισμό της ΔΕΚΟ. Το δημόσιο συμμετέχει με 30% περίπου. Η εταιρεία είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο και είναι κερδοφόρα. Παλιότερα η διαδικασία προσλήψεων γινόταν μέσω ΑΣΕΠ σήμερα αυτό το κάνει μια επιτροπή. Σήμερα εργασιακά αυτό που βιώνουμε δεν έχει καμία σχέση με αυτό που υπήρχε παλιότερα. Είμαστε μια εταιρεία αυτόνομη, ως θυγατρική, η οποία έχει κέρδη από την ημέρα της ίδρυσής της έως σήμερα και μάλιστα με αυξητική τάση. Εκείνο που δεν είναι κατανοητό σε αυτό το νομοσχέδιο είναι πώς επηρεάζουν το δημοσιονομικό έλλειμμα αυτές οι κερδοφόρες εταιρείες. Εμείς δεν ζούμε εις βάρος κανενός, είμαστε μια εταιρεία που παράγουμε σε εικοσιτετράωρη βάση και τα Σαββατοκύριακα, είμαστε πλήρους λειτουργίας και το 70% του προϊόντος που παράγουμε εξάγεται. Δεν έχει χρηματοδοτηθεί η εταιρεία ούτε ένα ευρώ από το Υπουργείο Οικονομικών και επιβιώνουμε με τις δυνάμεις της. Από εκεί και πέρα θα έλεγα ότι υπάρχουν καλύτεροι όροι από τους άλλους συναδέλφους του ιδιωτικού τομέα σε κάποια σημεία και σε άλλα όχι. Είναι πετροχημική βιομηχανία και οι συνθήκες σε ορισμένα σημεία του εργοστασίου είναι απάνθρωπες. Από την άλλη ενώ είμαστε πετροχημική βιομηχανία δεν παίρνουμε βαρέα ένσημα. Κάναμε αίτηση παλιότερα στο υπουργείο Εργασίας δυστυχώς όμως δεν έγινε δεκτή. Είναι άλλο λοιπόν οι συνθήκες στις ΔΕΚΟ με την παλιά ονομασία και άλλες οι συνθήκες μιας βιομηχανίας.

ΠτΘ: Μιλώντας για ΔΕΚΟ είχα στο μυαλό μου τον ΟΣΕ, τη ΔΕΗ που παρουσιάζουν ελλείμματα τα οποία είναι προκλητικά. Δεν μπορεί να παίρνει κάποιος τέσσερις χιλιάδες ευρώ και να λέει ότι θα κάνει λευκή απεργία
Ν.Κ.:
Αν και δεν έχω εσωτερική γνώση κατά την άποψή μου αυτές οι εταιρείες πρέπει να έχουν μια σταθερή διοίκηση, η οποία θα πρέπει να έχει γνώση του αντικειμένου να μην είναι κομματική και να εξυπηρετεί άλλα συμφέροντα. Επίσης πρέπει να βρεθούν εκείνα τα σημεία, ώστε αυτή η εταιρεία να γίνει κερδοφόρος και μέσα σε όλη αυτή την προσπάθεια ένα σοβαρό Διοικητικό Συμβούλιο θα πρέπει να δει και το εργατικό κόστος. Εάν είναι προκλητικοί οι μισθοί, όπως είπατε, δεν έχουμε καμία αντίρρηση να υπάρξουν περικοπές στο μέτρο του δυνατού, αλλά σε μια εταιρεία το εργατικό κόστος είναι μια παράμετρος. Πρέπει να δουν όλες τις παραμέτρους και μετά να φθάσουν και στο εργατικό κόστος. Συμφωνώ ότι θα πρέπει να εξυγιανθούν και να μην είναι εις βάρος του έλληνα πολίτη, αλλά να γίνουν τέτοιες κινήσεις ώστε να μην ακούμε για διοικήσεις σε διάφορες ΔΕΚΟ που έχουν παράνομο πλουτισμό και μετά να φθάσουμε στο προσωπικό για το αν επιβαρύνει το εργατικό κόστος την εταιρεία. Το νομοσχέδιο αυτό ευθύνεται επί δικαίων και αδίκων. Προβλέπει και για τις ελλειμματικές ΔΕΚΟ αλλά και για τις κερδοφόρες τις οποίες δεν τις επιδοτεί ο ελληνικός λαός. Θα πρέπει δηλαδή όλοι να είναι εξομοιωμένοι προς τα κάτω; Θέλουμε να κάνουμε τη χώρα μας χαμηλού εργατικού κόστους για να έρθουν οι υποτιθέμενες επενδύσεις;

Το νομοσχέδιο υποτιμά τις σπουδές των εργαζομένων

ΠτΘ: Ποια είναι τα σημεία του νομοσχεδίου που δημιουργούν ζητήματα στα εργασιακά;
Ν.Κ.:
Το νέο εργασιακό νομοσχέδιο όπως το αποκαλεί η κ. Κατσέλη κατ’ αρχήν έχει στόχο να καταργήσει τις κλαδικές συμβάσεις και προβλέπει την ειδική επιχειρησιακή σύμβαση, όπως την ονομάζει που συνάπτεται ανάμεσα στα δύο μέρη και γίνεται όταν η εταιρεία έχει προβλήματα κερδοφορίας. Στο βασικό σημείο λέει ότι ο διάλογος πρέπει να είναι καλόπιστος και καλοπροαίρετος μεταξύ εργαζομένων και εργοδοτών. Σε αυτή τη διαδικασία οι δύο εταίροι δεν έχουν ισοτιμία. Το ερώτημα είναι ποιος θα κρίνει ότι η εταιρεία δεν έχει πρόβλημα, ο ισολογισμός που είναι ο καθρέπτης της επιχείρησης, το υπουργείο Ανάπτυξης, το υπουργείο Εργασίας μέσω ΣΕΠΕ; Οι ομοειδείς εταιρείες του κλάδου δεν θα μιλήσουν για αθέμιτο ανταγωνισμό εάν κάποια μειώσει τους μισθούς; Επίσης, βλέποντας πιο βαθιά, κατά την άποψή μου θα έλεγα ότι καταργεί το σύστημα της παιδείας. Λέει ότι καταργεί τις κλαδικές συμβάσεις όμως το κατώφλι της ειδικής επιχειρησιακής σύμβασης είναι η Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας η οποία απευθύνεται στους ανειδίκευτους εργαζόμενους. Οι εργαζόμενοι που έχουν μια ειδικότητα είναι απόφοιτοι είτε δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είτε ΑΕΙ και καλύπτονται μέσα από κλαδικές συμβάσεις. Για παράδειγμα ένας ηλεκτρολόγος που αποφοίτησε από το ΤΕΙ καλύπτεται από την κλαδική του σύμβαση η οποία σαφώς είναι πάνω από αυτή του ανειδικεύτου. Για να μιλήσουμε με πραγματικά νούμερα αν αυτός παίρνει 1000 ευρώ θα του τα μειώσει στα 740; Άρα αυτόματα χαρακτηρίζεται ανειδίκευτος, υποτιμώντας τις σπουδές που έχει κάνει. Οι κλαδικές συμβάσεις αφορούν δύο τομείς, του πτυχίου και του χώρου της επιχείρησης για παράδειγμα των τσιμέντων, των πλαστικών. Αν τρία εργοστάσια πουν ότι υπάρχει πρόβλημα, με μαθηματική ακρίβεια θα πουν και τα υπόλοιπα ότι έχουν πρόβλημα. Συνεπώς σαν φιλοσοφία το νομοσχέδιο δεν στέκει. Χρησιμοποιώντας πραγματικά νούμερα θα σας πω ότι η πλειοψηφία των επιχειρήσεων στην Ελλάδα έχουν δεκαεπτά άτομα προσωπικό και άρα δεν υπάρχει σωματείο, γιατί σύμφωνα με τον παλιό νόμο θα πρέπει να απασχολεί είκοσι ένα άτομα. Όλοι αυτοί τόσα χρόνια που εργάζονταν πληρώνονταν με τις κλαδικές συμβάσεις με την κατάργηση όμως αυτών όλα αυτά τελειώνουν. Και εκείνο που δεν κατάλαβα είναι το χρονικό όριο ένα συν ένα που θέτουν.

ΠτΘ: Κατά την άποψή μου είναι η περίοδος μέσα στην οποία η κυβέρνηση προσδοκά ότι θα υπάρξει ανάπτυξη και ότι θα πάμε σε θετικά πρόσημα…
Ν.Κ.:
Και αν η εταιρεία δεν αναταχθεί στον ένα συν ένα; Τι γίνεται μετά; Επίσης θα ήθελα να σας πω ότι όσον αφορά την εργασία στον ιδιωτικό τομέα όπου είναι ζούγκλα πάνε να νομοθετήσουν κάποια πράγματα που ίσχυαν ίσως…

Κάποιοι υπουργοί εργασίας είναι εκτός πραγματικότητας

ΠτΘ: Δεν θα πρέπει η κυβέρνηση να φροντίσει ώστε να υπάρξει νομοθέτημα που στο μίνιμουμ θα προστατεύει τα συμφέροντα των εργαζομένων;
Ν.Κ.:
Αυτό θέλω να σας πω. Αυτό που γίνεται κατά καιρούς με τα νομοσχέδια που ψηφίζονται για τις εργασιακές σχέσεις απέχουν πολύ από την πραγματικότητα. Κάποιοι υπουργοί εργασίας είναι πολύ μακριά από το μέσο εργαζόμενο. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο επεκτείνεται ο χρόνος διαθεσιμότητας των εργαζομένων σε επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρό οικονομικό πρόβλημα από έξι στους εννέα μήνες, η δοκιμαστική περίοδος θα γίνει δώδεκα μήνες, αυτό βέβαια προβλέπονταν και από άλλες συμβάσεις, ο χρόνος προειδοποίησης απόλυσης εργαζομένου για τις συμβάσεις αορίστου που ήταν από δώδεκα έως είκοσι τέσσερις μήνες γίνεται σε ένα μήνα, δηλαδή με την καταγγελία της σύμβασης η αποζημίωσή του είναι μηδέν. Ρυθμίζεται απλούστευση των διαδικασιών σχετικά με την αμοιβή της πρόσθετης εργασίας. Το εγκληματικό που γίνεται είναι ότι η διευθέτηση του χρόνου εργασίας μπορεί να ορισθεί μέσα στο έτος, δηλαδή να δουλεύει ένας εργαζόμενος κάθε μέρα υπερωρίες και αυτές να ξεχρεωθούν μέσα στο έτος σε ένα μήνα. Για παράδειγμα η εταιρεία ζητά από τον εργαζόμενο να κάνει υπερωρίες τον Ιανουάριο αλλά δεν θα του το πληρώσει υπερωριακά, θα αφαιρεθεί ως εργάσιμος χρόνος περίπου το Σεπτέμβρη ή Οκτώβρη εάν η εταιρεία έχει προβλήματα και έτσι δεν θα υπολογίζεται ως υπερωρία παρά ως κανονικό ωρομίσθιο Επίσης επανακαθορίζεται η διάρκεια εργασίας στον έμμεσο εργοδότη σε τριάντα έξι μήνες από δεκαοκτώ που είναι σήμερα, δηλαδή αυτό που λέμε σύγχρονο δουλεμπόριο με τους ενοικιαζόμενους εργαζόμενους. Όσον αφορά στην επίλυση συλλογικών διαφορών μέσω ΟΜΕΔ το νομοσχέδιο μιλά για κατάργηση της μεσολάβησης. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο η προσφυγή στην διαιτησία μπορεί να γίνεται σε οποιοδήποτε στάδιο των διαπραγματεύσεων με κοινή συμφωνία των μερών ή μονομερώς, από οποιοδήποτε μέρος εφόσον το άλλο αρνήθηκε τη μεσολάβηση. Στο στάδιο της διαδικασίας του ΟΜΕΔ είχαμε δύο βήματα. Πρώτον η μεσολάβηση και ύστερα η διαιτησία . Θα σας πω ότι είμαι κακοπροαίρετος και σκέφτομαι ότι οι εργοδότες θα πάνε στη μεσολάβηση για να γίνει όμως αναγκαστικός νόμος η εφαρμογή μιας επιχειρησιακής σύμβασης ή μιας οποιασδήποτε σύμβασης, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, εφόσον αρνήθηκε τη μεσολάβηση, συνεπώς θα πάνε σε αυτήν και όχι από κοινού στην διαιτησία, ζητά δηλαδή να προσφεύγουν από κοινού εργοδότες και εργαζόμενοι στη διαιτησία, κάτι που είναι αδύνατο

Θέλουν να μας κάνουν χώρα χαμηλού κόστους για να έρθουν οι υποτιθέμενες επενδύσεις εξωτερικού

ΠτΘ: Δεν θα πρέπει να δημιουργηθεί και μια κουλτούρα συμφωνίας των εργαζομένων και εργοδοτών κάποτε σε αυτή τη χώρα; Γιατί εξ υπαρχής ο εργοδότης να είναι κακοπροαίρετος; Γιατί να μην είναι καλοπροαίρετος και να ζητήσει από τους εργαζόμενους να ζήσει και αυτός και αυτοί;
Ν.Κ.:
Τέτοιους εργοδότες δεν έχω δει. Να συμφωνήσω όμως μαζί σας αλλά στα πλαίσια του κλάδου λόγω του αθέμιτου ανταγωνισμού θα το ζητήσει και άλλος εργοδότης και συνεπώς θα μιλάμε για γενικευμένη πτώση των ημερομισθίων. Ιστορικά μέχρι σήμερα οι εργοδότες και δεν μιλώ σε επίπεδα επαρχίας αλλά γενικά είχαν σχέση με το κράτος, ήταν κρατικοδίαιτοι. Όταν το κράτος δεν μπορούσε να απορροφήσει ένα προϊόν που παρήγαγαν πάντα απειλούσαν με απεργία ή επιδοτήσεις ή φόρους. Μέχρι σήμερα οι εργοδότες στην Ελλάδα δεν έχουν δείξει πρόσωπο κοινωνικών εταίρων. Χαρακτηριστικό στο πλαίσιο του μνημονίου και αυτού που υπέγραψε η ΓΣΕΕ βρίσκοντας ευκαιρία οι εργοδότες πηγαίνουν πολύ κάτω από τα συμφωνηθέντα στην Γενική Εθνική. Πηγαίνουν να μας κάνουν χώρα χαμηλού κόστους για να έρθουν οι υποτιθέμενες επενδύσεις εξωτερικού. Δεν βλέπω καμία να έρχεται. Από την άλλη πώς θα ζήσει ο εργαζόμενος με πεντακόσια ευρώ με όλες αυτές τις αυξήσεις και με δεδομένο ότι ο μισθός του σύμφωνα με έρευνα της ΓΣΕΕ βρίσκεται στο επίπεδο των μισθών του 1985; Ας ρίξουμε το κόστος εργασίας το θέμα όμως είναι το κόστος ζωής θα το ρίξουμε; Εν κατακλείδι θα έλεγα ότι είναι ένα νομοσχέδιο έκτρωμα που μας γυρνά πολλά χρόνια πίσω και καλώ όλους και τους τριακόσιους βουλευτές να το καταψηφίσουν.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.