«Η διδασκαλια της Ιστοριας στα Βαλκανια σημερα»

Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Ν. Ροδόπης διοργάνωσε εκδήλωση με θέμα «Η διδασκαλία της Ιστορίας στα Βαλκάνια σήμερα» στην αίθουσα εκδηλώσεων της νομαρχίας Ροδόπης το βράδυ της Πέμπτης. Στην εκδήλωση έγινε η παρουσίαση εναλλακτικού υλικού για την ιστορία της νοτιοανατολικής Ευρώπης, -ενός έργου 60 συνολικά ιστορικών – πανεπιστημιακών απ’ όλες τις βαλκανικές χώρες,- από την καθηγήτρια Νεότερης Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου κ. Χριστίνα Κουλούρη. Ο στόχος του συγκεκριμένου βιβλίου δεν είναι να υποκαταστήσει τα υπάρχοντα εγχειρίδια ιστορίας, αλλά να χρησιμοποιηθεί ως βοηθητικό υλικό για τη διδασκαλία της ιστορίας στο Λύκειο σ’ όλες τις βαλκανικές χώρες.

«Για μας είναι χαρά και τιμή που φιλοξενούμε σήμερα την κ. Χριστίνα Κουλούρη, καθηγήτρια Νεότερης Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Είναι παλιά μας γνώριμη, διότι δίδαξε δέκα χρόνια στο τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας και μας βοήθησε σε αρκετά σεμινάρια. Σήμερα πιστεύουμε ότι η παρουσίαση του εναλλακτικού υλικού για την ιστορία της νοτιοανατολικής Ευρώπης βοηθάει πάρα πολύ στην εμβάθυνση του μαθήματος της ιστορίας. Πιστεύουμε ότι το υλικό αυτό μπορεί να βοηθήσει και στη συγκρότηση ιστορικής κριτικής σκέψης και στη συγκρότηση ιστορικής συνείδησης», δήλωσε η πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Ν. Ροδόπης κ. Δώρα Κάσσα.

Η κ. Χριστίνα Κουλούρη,
η οποία είχε τη γενική επιμέλεια του έργου, μίλησε για το συγκεκριμένο εναλλακτικό, προς τα επίσημα εγχειρίδια, ιστορικό υλικό που ήταν και αφορμή για την πραγματοποίηση της εκδήλωσης. «Αποτελεί για μένα ίσως το σημαντικότερο έργο που έχω κάνει μέχρι στιγμής, όχι από αμιγώς επιστημονική άποψη, αλλά πιστεύω ότι έχει μια εμβέλεια κοινωνική πολύ μεγάλη. Αυτά τα βιβλία μεταφράζονται σ’ όλες τις βαλκανικές γλώσσες, στα σερβικά, στα κροατικά, στα βοσνιακά, στα αλβανικά, με την ελπίδα ότι θα εισαχθούν ταυτόχρονα στα Λύκεια όλων των χωρών των Βαλκανίων. Το να μπορούμε να έχουμε ένα κοινό υλικό για την ιστορία σε όλες τις χώρες, εφόσον αυτό συμβεί, νομίζω ότι θα είναι μια μεγάλη επιτυχία των κοινωνιών μας».

60 ιστορικοί – πανεπιστημιακοί- συγγραφείς σχολικών βιβλίων – εκπαιδευτικοί συνεργάστηκαν για να συντάξουν τέσσερα βιβλία νεότερης ιστορίας της νοτιοανατολικής Ευρώπης. «Είναι μια περιπέτεια που κράτησε σχεδόν πέντε χρόνια επομένως δεν μπορώ να αποστασιοποιηθώ από αυτό το υλικό. Έχει έντονο το βιωματικό στοιχείο, δημιουργήθηκαν φιλίες μέσα από την επιστημονική συνεργασία. Το πρώτο βιβλίο αφορά στην οθωμανική αυτοκρατορία, το δεύτερο στα έθνη και τα κράτη στη νοτιανατολική Ευρώπη, το τρίτο στους βαλκανικούς πολέμους και το τέταρτο στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Κοινά σημεία αναφοράς στην ιστορία όλων των χωρών, όπου όλοι μπορούμε να αναγνωρίσουμε τον εαυτό μας, μέσα από καλές και κακές στιγμές, δηλαδή μέσα από μια συνύπαρξη ειρηνική, από μια καθημερινότητα που μας επέτρεψε πολλά κοινά στοιχεία, αλλά και μέσα από συγκρούσεις, πολλές φορές, δυστυχώς, αιματηρές».

Στο σημείο αυτό η κ. Κουλούρη ισχυρίστηκε ότι όλα αυτά μπορούν να συγκερασθούν στην ιστορική μεθοδολογία. «Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να κάνουμε συμβιβασμούς λέγοντας ψέματα ή αποσιωπώντας. Η μεθοδολογική επιλογή αυτών των βιβλίων είναι ότι θα πρέπει να μάθουμε πώς θα παρουσιάσουμε το «τραύμα». Γιατί αυτό είναι το πιο δύσκολο και μάλιστα υπάρχουν χώρες, όπως οι χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας, οι οποίες έχουν ζήσει πολέμους και έχουν εντονότατα τραύματα στις μνήμες τους. Πώς μιλάμε γι’ αυτά τα πράγματα μέσα στο σχολείο; Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα του ιστορικού. Εκεί λέμε ότι θα πρέπει να δώσουμε και άλλα στοιχεία, όχι να μάθουμε για τον πόλεμο, για παράδειγμα, μόνο μέσα από την διπλωματική και την στρατιωτική ιστορία. Αλλά να δούμε και την εμπειρία του πολέμου που είναι οδυνηρή. Εάν για παράδειγμα έχουμε μια περιγραφή ενός μικρού παιδιού για το πώς έζησε μια μάχη, μια καλή άσκηση είναι να κρύψει κανείς την πηγή και να πει: Το έχει γράψει βούλγαρος, το έχει γράψει τούρκος, το έχει γράψει έλληνας; Δεν ξεχωρίζεις ποιος περιγράφει αυτό το οδυνηρό γεγονός. Η εμπειρία του πολέμου είναι εξίσου οδυνηρή για όλους και αυτό είναι που μας ενώνει, ο πόνος τελικά».

Το συγκεκριμένο εναλλακτικό υλικό για να χρησιμοποιηθεί στα σχολεία θα πρέπει να εγκριθεί από το υπουργείο Παιδείας. «Αυτή τη στιγμή η έγκριση της ελληνικής έκδοσης βρίσκεται στο υπουργείο Παιδείας. Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο έχει ήδη γνωμοδοτήσει θετικά, θα πρέπει να είμαστε σαφείς, δεν πρόκειται για νέα εγχειρίδια ιστορίας, πρόκειται για ένα βοηθητικό υλικό το οποίο απευθύνεται αποκλειστικά στους εκπαιδευτικούς και, επομένως, ο εκπαιδευτικός που θέλει, είναι δική του η απόφαση, μπορεί ταυτόχρονα με το επίσημο βιβλίο να χρησιμοποιήσει υλικό και από αυτά τα βιβλία. Απλώς για να κάνει πιο ενδιαφέρον το μάθημά του και να το θέσει σε μια άλλη διάσταση» κατέληξε η κ. Κουλούρη.

Σιμπέλ Χατζή Αλή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.