Ενα ταξιδι στη φυση και στον πολιτισμο

Συνεχίζοντας την περιήγηση στο Δήμο Σουφλίου αλλά και τη συζήτηση με το δήμαρχό του Μενέλαο Στεργίου περιηγούμαστε τις περιοχές της Κορνοφωλιάς, όπου βρίσκεται η Ιερά μονή Παναγίας της Πορταϊτισσας, αλλά και το δάσος της Δαδιάς, δάσος που χαρακτηρίζεται από έντονη ποικιλομορφία. Επισκεπτόμαστε το Οικοτουριστικό Κέντρο όπου λειτουργεί ξενώνας 20 δωματίων, και, όπως λέει ο διευθυντής του Κέντρου, παρουσιάζει πληρότητα το χρόνο περίπου στο 50%. Εδώ λειτουργούν επίσης αναψυκτήριο, αίθουσα προβολής και σεμιναρίων, μικρό συνεδριακό κέντρο καθώς και αυτόνομο κέντρο ενημέρωσης πολλαπλών δραστηριοτήτων. Δύο ξεναγοί μας υποδέχονται και μας παρέχουν πληροφορίες για την περιοχή ενώ συγχρόνως μας ξεναγούν στο δάσος με προβολή.

Με βάση αυτά συνεχίζουμε τη συζήτηση με το δήμαρχο, κ. Στεργίου, για την ανάπτυξη του θρησκευτικού τουρισμού και του οικοτουρισμού, αλλά και τις υπόλοιπες οικονομικές δραστηριότητες του δήμου.


ΠτΘ: Τελευταία γίνεται πολύς λόγος και για θρησκευτικό τουρισμό. Θα μπορούσε η περιοχή σας να αποτελέσει πόλο έλξης και προς αυτό τον τομέα;

Μ.Σ.: Η περιοχή ενδείκνυται για θρησκευτικό τουρισμό.

Ήδη υπάρχει μεγάλη προσέλευση προσκυνητών – επισκεπτών στην Ιερά Μονή της Παναγίας της Πορταΐτισσας, η οποία βρίσκεται στην Κορνοφωλιά και είναι μετόχι της Μονής Ιβήρων του Αγίου Όρους, όπου υπάρχει και κοινότητα γυναικών μοναχών. Είναι αφιερωμένη στην απόδοση της Κοιμήσεως της Θεοτόκου και πανηγυρίζει στις 23 Αυγούστου. Επίσης υπάρχει και η Ιερά Μονή της Δαδιάς, στην οποία υπάρχουν εικόνες πολύ παλιές και η οποία γιορτάζει και είναι αφιερωμένη στο γενέθλιο της Θεοτόκου στις 8 Σεπτεμβρίου

ΠτΘ: κ. Στεργίου, θα θέλαμε να καταθέσετε την πρότασή σας για όσους θέλουν να επισκεφτούν την περιοχή σας. Εκτός από αυτά τα οποία μπορεί να δει κάποιος στο Σουφλί, και για τα οποία μας ξεναγήσατε λεπτομερώς τι άλλο θα προτείνατε;

Ν.Σ.: Στους επισκέπτες θα πρότεινα μία συνολική περιήγηση του Έβρου. Ξεκινώντας λοιπόν κάποιος για να έρθει στον Έβρο, μπορεί να επισκεφθεί το Δέλτα του Έβρου. Θα μου επιτρέψετε να κάνω μία παρένθεση και να πω ότι δεν είναι τυχαίο ότι ένας νομός έχει δύο εθνικά πάρκα, το Εθνικό Πάρκο του Δέλτα του Έβρου και το Εθνικό Πάρκο Δάσους Δαδιάς – Λευκίμης – Σουφλίου. Μπορεί λοιπόν να επισκεφθεί το Δέλτα του Έβρου όπου θα θαυμάσει την πλούσια πανίδα, την ορνιθοπανίδα, αλλά και τη χλωρίδα που είναι πραγματικά αξιοθαύμαστη. Κυρίως την εποχή Μαΐου- Ιουνίου ο επισκέπτης θα θαυμάσει το μεγαλείο της φύσης, περιηγούμενος μέσα στις μπλάβες, οι οποίες υπάρχουν στην περιοχή. Στη συνέχεια να επισκεφθεί τον Ιερό Ναό της Παναγιάς της Κοσμοσώτειρας το προσκύνημα και την προστάτιδα όλων των Θρακών και, στη συνέχεια να ανηφορίσει προς τα επάνω. Να περάσει από τη Δαδιά, περιοχή προστατευόμενη, όπου υπάρχει το Κέντρο Ενημέρωσης και το Παρατηρητήριο των αρπακτικών. Η Δαδιά είναι η μοναδική αποικία του μαυρόγυπα, η οποία υπάρχει ακόμη στην Ελλάδα, μαζί με αυτή της Ιβηρικής χερσονήσου.

ΠτΘ:Υπάρχει φορέας διαχείρισης. Είσθε ευχαριστημένος από τη λειτουργία του;

Μ.Σ: Εδώ και είκοσι χρόνια η περιοχή είναι προστατευόμενη, δυστυχώς δεν υπήρχε ένα καθεστώς όμως για να είναι διακριτές οι εξουσίες στο χώρο αυτό κα ο καθένας αυτοσχεδίαζε και έκανε του κεφαλιού του. Με την ίδρυση του φορέα διαχείρισης τα πράγματα έχουν κάπως ξεδιαλύνει, βέβαια είναι στα σπάργανα ακόμη οι φορείς διαχείρισης οι οποίοι ενώ έχουν συσταθεί ουσιαστικά δεν έχουν αρμοδιότητες, γιατί αφενός δεν έχουν προσλάβει ακόμη προσωπικό, έχουν εγκριθεί όμως τα τεχνικά δελτία και δυστυχώς δεν μπορούν να εκταμιεύσουν χρήματα γιατί δεν έχουν δημοσιευτεί οι κανονισμοί λειτουργίας σε ΦΕΚ με αποτέλεσμα οι πρόεδροι των φορέων διαχείρισης, -πρόεδρος του φορέα διαχείρισης τυχαίνει να είμαι εγώ στο Εθνικό Πάρκο της Δαδιάς,- να αγωνιούν για τη λειτουργία τους. Από τα 27 εθνικά πάρκα που ιδρύθηκαν πάρα πολλά είναι υπό παρθενογένεση θα έλεγα, δεν έχουν δραστηριότητες, σε αντίθεση με αυτό της Δαδιάς όπου υφίστανται δραστηριότητες εδώ και 22 χρόνια. Αντιλαμβάνεστε ότι ανά πάσα στιγμή μπορούν να σταματήσουν οι δραστηριότητες αυτές από έλλειψη κονδυλίων. Χθες με μια επιστολή που έκανα προς το ΥΠΕΧΩΔΕ ζητώ άμεσα χρηματοδότηση για να μπορέσει να λειτουργήσει το κέντρο ενημέρωσης για να πληρωθούν οι ξεναγοί, οι οποίοι εργάζονται εδώ και περιμένω απάντηση. Μπορεί λοιπόν ο επισκέπτης να έρθει στο χώρο εδώ, να ενημερωθεί για τα αρπακτικά της Δαδιάς, να πάει στο παρατηρητήριο, να καθίσει να ξεκουραστεί να πιει ένα αναψυκτικό, ένα τσίπουρο με πλούσιους μεζέδες από την περιοχή.

Βορειοδυτικά της Δαδιάς υπάρχει ο χώρος των Κατραντζήδων, οργανωμένος χώρος σημείο αναφοράς και επίσκεψης κάθε χρόνο πολλών σχολείων όχι μόνο του Έβρου αλλά και της Ροδόπης και της Ξάνθης. Πιο ψηλά υπάρχει ο χώρος των τριών Βρυσών, ο οποίος δυστυχώς, όπως συμβαίνει με πάρα πολλούς χώρους αναψυχής έχει εγκαταλειφθεί από έλλειψη κονδυλίων, γιατί ενώ τα δασαρχεία παλαιότερα είχαν γνωρίσει μεγάλη άνθηση και μπορούσαν να προχωρήσουν σε τέτοιες εργασίες σήμερα δεν έχουν κονδύλια ούτε καν για διανοίξεις αντιπυρικών ζωνών γιατί δεν έχουν πετρέλαιο κίνησης με αποτέλεσμα να συνδράμουν οι δήμοι. Εδώ μπορεί να θαυμάσει το δάσος γιατί δεν είναι μόνο τα αρπακτικά είναι και η σύνθεση του δάσους, η χλωρίδα του με την εναλλαγή Μαύρης Λεύκης και βελανιδιάς, πραγματικά καταπληκτικό τοπίο, αλλά και τα άλλα βότανα τα οποία υπάρχουν. Προχωρώντας από το δρόμο που συνδέει τη Δαδιά με τη Γιαννούλη ο επισκέπτης μπορεί να καταλήξει στο Σιδηρώ το οποίο είναι ένας οικισμός 25χλμ. βορειοδυτικά από το Σουφλί, που κατοικείται αμιγώς από μουσουλμάνους και να γνωρίσει τη ζωή αυτών των ανθρώπων. Είναι μια κοινωνία κλειστή, όπως όλες οι μειονοτικές κοινωνίες είναι κλειστές, και να δει τα ήθη και τα έθιμα της περιοχής αυτής. Κατεβαίνοντας στο Σουφλί και αφού απολαύσει τη σουφλιώτικη φιλοξενία και φροντίδα στη συνέχεια να επισκεφθεί το Δημοτικό διαμέρισμα των Λαγηνών όπου υπάρχουν πάρα πολλοί απολιθωμένοι κορμοί, δυστυχώς και εκεί δεν έχει γίνει καμία απολύτως παρέμβαση, είναι έρμαια σήμερα στα χέρια όποιων θέλουν να πάνε και να τους λεηλατήσουν. Γίνεται μια προσπάθεια σήμερα να περιφρουρηθούν αυτά τα πράγματα και έχει κατατεθεί πρόταση για να γίνει οργανωμένη φύλαξή τους, διαχείριση και ανάδειξή τους.

ΠτΘ:κ. Στεργίου ο δήμος Σουφλίου είναι ένας Καποδιστριακός Δήμος. Αντιμετωπίζει προβλήματα λειτουργίας;

Μ.Σ.: Ο Δήμος Σουφλίου είναι ένας πολύ μικρός Δήμος. Προσπαθούμε να προσλάβουμε άτομα εξειδικευμένα σε μια εποχή που η τεχνολογία τρέχει με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Θεωρώ ότι έχουμε μείνει ουραγοί αυτής της ιστορίας, γιατί είμαστε ένα δήμος ο οποίος δεν έχει ούτε έναν χειριστή Η/Υ, ή υπάλληλο πτυχιούχο ΤΕΙ πληροφορικής, ή πτυχιούχο Οικονομικών ή Λογιστικής για να είναι γνώστης λογιστικής, ή πολιτικό μηχανικό ή υπομηχανικό στην τεχνική του υπηρεσία. Προσπαθήσαμε, στο πλαίσιο πάντα των οικονομικών δυνατοτήτων του δήμου, να προχωρήσουμε στην αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων. Έχουμε προσλάβει πολιτικό μηχανικό μέσω ΑΣΕΠ και υπομηχανικό. Είμαστε τυχεροί που ο πολιτικός μηχανικός που προσελήφθη είναι και αρχαιολόγος και μάλιστα εξειδικευμένος στις αναπαλαιώσεις. Από την άλλη όμως θα πρέπει να πω ότι δεν υπάρχει μέτρο το οποίο να προκηρύσσει διάφορα εθνικά ή ευρωπαϊκά προγράμματα που ο δήμος Σουφλίου να μην είναι παρών, να μην έχει καταθέσει πρόταση τεκμηριωμένη. Ιδιαίτερα στο πρόγραμμα Interreg το αντίστοιχο Phare της Βουλγαρίας, έχουμε καταθέσει πάρα πολλές προτάσεις, και ήδη από αυτές τρεις έχουν αξιολογηθεί θετικά από την διαχειριστική αρχή και από το ΥΠΕΘΟ, απλά ζήτησαν κάποια συμπληρωματικά χαρτιά.

ΠτΘ: Τι αφορούν αυτές οι προτάσεις;

Μ.Σ.:Η μια αφορά στο τρία πέτρινα γεφύρια που υπάρχουν και δεν τα γνώριζε κανένας και ήταν ξεχασμένα. Έχουμε καταθέσει και έχει εγκριθεί πρόταση για την αναπαλαίωση, και την αποκατάστασή τους. Η δεύτερη αφορά στο Βαλκανικό Κέντρο Συνοριακής Τεκμηρίωσης Περιβάλλοντος, το οποίο εγκρίθηκε. Θα υπάρξει συνεργασία με τις Βαλκανικές χώρες μέσω διαδικτύου για να μπορούμε να αντιμετωπίζουμε από κοινού τα προβλήματα τα οποία υπάρχουν ως προς το περιβάλλον και να δύνονται λύσεις επιστημονικά αποδεκτές.

ΠτΘ: Έχετε ρίξει ιδιαίτερο βάρος στον πολιτισμό. Ετοιμάζετε κάτι για το μέλλον;

Μ.Σ.: Τον Οκτώβρη θα διοργανώσουμε διημερίδα και θα καλέσουμε διάφορους συγγραφείς μεταξύ των οποίων και την Κάλη Καρατζά της οποίας το βιβλία «Εγώ η Ανατολή» κάποιοι μου είπαν ότι είναι ύμνος για το Σουφλί. Τον Νοέμβριο θα κάνουμε τη γιορτή τσίπουρου, το Δεκέμβριο εκδηλώσεις για τα παιδιά και ξεκινάμε τη χρονιά με το Καρναβάλι.

ΠτΘ: Θα εξακολουθήσετε να διενεργείτε το Καρναβάλι;

Μ.Σ.: Να σας πω είναι δίκοπο μαχαίρι, αφενός από οικονομικής απόψεως και αφετέρου τα πάντα εξαρτώνται από τις καιρικές συνθήκες.

ΠτΘ: Είναι όμως σημαντικό το γεγονός ότι κατορθώσατε όλες οι παρεμβάσεις να δένουν με το γενικότερο χρώμα της πόλης…

Μ.Σ.: Επιλέγουμε πάντα οι παρεμβάσεις μας να δένουν με το χώρο. Το Σουφλί κατόρθωσε να διατηρήσει το χρώμα του. Παλιότερα στο Σουφλί έγινε ένα έγκλημα, το 1974 γκρέμισαν τα τούρκικα λουτρά που υπήρχαν και μάλιστα έφεραν ειδικό μηχάνημα για να τα ρίξουν.

ΠτΘ: Το Σουφλί φημίζεται και ως δασκαλοχώρι και για το υψηλό του μορφωτικό επίπεδο…

Μ.Σ.: Και συνεχίζει να έχει υψηλό μορφωτικό επίπεδο. Υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι μορφωμένοι, είναι δασκαλοχώρι, αυτή τη στιγμή έχει περίπου 1200 δασκάλους εν ενεργεία, γιατί ήταν η ακαδημία εδώ κοντά στην Αλεξανδρούπολη, και ήταν εύκολη η πρόσβαση.

Το Σουφλί είχε παλαιότερα παρθεναγωγείο και μπάντα και μαντολινάτα, η οποία μάλιστα για δύο μήνες έκανε περιοδεία στη Βοστώνη.

ΠτΘ: κ. Στεργίου, είστε δάσκαλος. Έχετε μετανιώσει που ασχοληθήκατε με την πολιτική;

Μ.Σ.:Θα μπορούσα να ζήσω όπου ήθελα, θα μπορούσα να πάρω μετάθεση και να φύγω από το Σουφλί. Δεν φεύγω γιατί ακριβώς υπάρχουν αυτές οι ανθρώπινες σχέσεις. Στο Σουφλί ακόμα κοιμόμαστε με το κλειδί στην πόρτα. Υπάρχει μία ζεστασιά. Μέχρι το 1975 ζούσα στην Αλεξανδρούπολη, η οποία ήταν μια όμορφη πόλη σήμερα έχει γίνει απάνθρωπη. Είναι αυτή η αλλοίωση της κοινωνίας, είναι μία πόλη χωρίς συνοχή. Το Σουφλί έχει ταυτότητα, έχει συνοχή κοινωνική.

ΠτΘ.:Πέρα από το μετάξι το Σουφλί φημίζεται και για τους αμπελώνες του. Εξακολουθεί και σήμερα να είναι βασική παραγωγή; Αν ναι ως δήμος πώς σκέπτεστε να στηρίξετε αυτό το προϊόν;

Μ.Σ.: Σήμερα στο Σουφλί υπάρχουν άνθρωποι με εκατό στρέμματα αμπέλια. Είπαμε ότι το Σουφλί είναι φημισμένο και για την αμπελουργία. Μάλιστα από τα πολύ παλιά χρόνια ακόμα, το Σουφλί έκανε εξαγωγή, και, συγκεκριμένα, όταν καταστράφηκαν από την φυλλοξήρα τα αμπέλια στην Λυών, τότε οι Σουφλιώτες έκαναν εξαγωγή στην συγκεκριμένη περιοχή με τα σουφλιώτικα σταφύλια αρωμάτιζαν τη σαμπάνια και τα κρασιά τους οι Γάλλοι. Επίσης, έκανε εξαγωγές και προς την Γερμανία. Αυτή η δραστηριότητα κράτησε μέχρι το 1966 περίπου.

Υπήρχε μεγάλο διαλογητήριο στο χώρο του σιδηροδρομικού σταθμού, όπου πήγαιναν οι παραγωγοί τα σταφύλια τους, γιατί εκεί υπήρχε ο αμπελουργικός συνεταιρισμός, γινόταν διαλογή, στη συνέχεια έμπαιναν σε τελάρα και στο τρένο και έπαιρναν το δρόμο της Ευρώπης, δηλαδή τις Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Αυτή η δραστηριότητα σταμάτησε τότε και ο χώρος αυτός έμεινε ανεκμετάλλευτος εκτός από ένα κομμάτι, όπου ο αμπελουργικός συνεταιρισμός έχει 5 καζάνια, 5 άμβηκες όπου γίνεται η απόσταξη του τσίπουρου.

Δεν είναι τυχαίο ότι υπάρχουν στον αμπελουργικό χάρτη πάρα πολλές ποικιλίες σταφυλιού Σουφλιώτικες, περίπου 17 νομίζω, από τις οποίες η μία, ο χαβούζαλης είναι γραμμένη σαν όψιμο σουφλιώτικο, καθώς επίσης και η ποικιλία μαυρούδι, που είναι η μαύρη ρόγα και την χρησιμοποιούσαν για χρωματισμό των κρασιών. Σήμερα, υπάρχουν πάρα πολλοί συνδημότες μας, οι οποίοι δραστηριοποιούνται επαγγελματικά, αλλά και ερασιτεχνικά με τους αμπελώνες ως συμπλήρωμα εισοδήματος. Δεν υπάρχει Σουφλιώτης που να μην έχει αμπελάκι από το οποίο θα βγάλει το τσίπουρό του και το κρασί του, για ατομική του χρήση, αλλά υπάρχουν και πολλοί που ασχολούνται επαγγελματικά. Είναι ένα προϊόν που οι Σουφλιώτες το γνωρίζουν πάρα πολύ καλά και είναι μερακλήδες, και συναγωνίζονται μεταξύ τους για το ποιος θα κάνει καλύτερο αμπελώνα. Υπάρχουν δύο οινοποιεία, ένα των αδελφών Μπέλα, το οποίο είναι ιδιωτικό, καθώς και της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών, που παράγει το περίφημο τσίπουρο «Μετάξι», καθώς επίσης και κρασί. Ο Δήμος Σουφλίου τιμώντας το προϊόν αυτό διοργάνωσε πέρυσι την πρώτη γιορτή τσίπουρου, τριήμερο εκδηλώσεων στο χώρο ακριβώς αυτό στο σιδηροδρομικό σταθμό για να τιμήσουμε τους ανθρώπους που εργάστηκαν στο διαλογητήριο. Οι επισκέπτες γεύτηκαν το τσίπουρο και τα λουκάνικα της περιοχής αλλά είχαν και την ευκαιρία να δουν την απόσταξη του τσίπουρου. Στα μέσα Νοεμβρίου θα γίνει και φέτος η γυρτή του τσίπουρου. Υπάρχει ένας προβληματισμός στο πώς θα στεγάσουμε τον κόσμο που θα έρθει γιατί πέρυσι οι επισκέπτες έφθασαν τους 5000.

ΠτΘ: κ. Δήμαρχε, σας ευχαριστούμε πάρα πολύ.

Μ.Σ.: Κι εγώ σας ευχαριστώ.

1ο Συνέδριο για το μετάξι

Αργήσαμε θα πει ο δήμαρχος Σουφλίου κ. Στεργίου για να κάνουμε το συνέδριο για το τοπικό μας προϊόν. «Οι πενθήμερες εκδηλώσεις είναι συνυφασμένες με την παρουσία του μεταξιού, αυτού του προϊόντος που ανάδειξε την πόλη μας. Συμμετέχουν οι δύο δημοτικές επιχειρήσεις, η Δημοτική Επιχείρηση Σηροτροφία,ς η οποία είναι καθ΄ ύλην αρμόδια για την διαφύλαξη του μεταξοσκώληκα στην περιοχή, η Δημοτική Επιχείρηση Πολιτιστικής και Τουριστικής Ανάπτυξης, το Κέντρο Περιβαλλοντικής και έμποροι επαγγελματίες που ασχολούνται με την εμπορία του μεταξιού στην περιοχή μας. Πιστεύω ότι πέρα από τις εντυπώσεις που θα αποκομίσουν οι επισκέπτες θα γίνει ημερίδα για το παρόν και μέλλον της σηροτροφίας, το παρελθόν, από αξιόλογους εισηγητές, τα πορίσματα της οποίας εμείς θα πρέπει να τα αποκωδικοποιήσουμε για να μπορέσουμε να δούμε τι μέλει γενέσθαι. Δεν πρέπει να εφησυχάσουμε ότι κάναμε μια ημερίδα έτσι για να εμπλουτίσουμε το πρόγραμμα”.

Α.Π.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.