Δικτυα επικοινωνιας με τις αναπτυσσομενες χωρες στηνει ο ΟΠΕ

Πρακτικές πληροφορίες για την τόνωση των εξαγωγικών δραστηριοτήτων των επιχειρήσεων της Θράκης περιελάμβανε η εισήγηση του διευθύνοντος συμβούλου του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών, Δημήτρη Μάρδα, κατά την διάρκεια ημερίδας που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή από το Εμπορικό και Βιομηχανικό επιμελητήριο Ροδόπης.

Στην ημερίδα, που δεν συγκέντρωσε λόγω της μέρας και της ώρας που πραγματοποιήθηκε τον αναμενόμενο αριθμό επιχειρηματιών, μίλησε ακόμη ο επίκουρος καθηγητής του τμήματος ΔΟΣΑ του Δ.Π.Θ., Κωνσταντίνος Αξαρλόγλου ο οποίος ανέπτυξε το θέμα, « Ελληνικές Εξαγωγές, Τάσεις και Προοπτικές», ενώ τους ομιλητές συντόνισε ο πρόεδρος του ΕΒΕ Ροδόπης, Νίκος Αγγελίδης.

«Τον ΟΠΕ τον γνωρίζετε τόσα χρόνια και στις καλές και στις κακές του μέρες σαν έναν οργανισμό ο οποίος σας «έπαιρνε» και σας «πήγαινε» στις ξένες αγορές μέσω των διεθνών εκθέσεων. Αυτή ήταν η δουλειά του τόσο στην περίοδο εκείνη που είχε αρκετά χρήματα και ενίσχυε αυτή την προσπάθεια, όσο και στην περίοδο όπου δεν υπήρχαν πολλά χρήματα και πάλι ενίσχυε αυτή την προσπάθεια όσο μπορούσε. Ο καινούριος ΟΠΕ που θέλουμε να φτιάξουμε είναι λίγο διαφορετικός από αυτό που γνωρίζετε. Δεν ανακαλύπτουμε βέβαια τον τροχό, απλά και μόνο στο πλαίσιο της γνωστής πρακτικής της αντιγραφής των καλύτερων μοντέλων που υπάρχουν στο εξωτερικό, παίρνουμε ό,τι καλύτερο υπάρχει και το ενσωματώνουμε στην ελληνική πρακτική», ανέφερε προς τους παριστάμενους επιχειρηματίες στην εισήγησή του ο κ. Μάρδας, επισημαίνοντας ότι η νέα εποχή για τον ΟΠΕ συνδυάζεται με την διάχυση των πληροφοριών, την ενίσχυση των επιχειρήσεων ώστε να προωθούνται τα προϊόντα στο εξωτερικό και συγχρόνως με την συμβολή του στην ενημέρωση των επιχειρήσεων με ιδέες για τις εξαγωγές για τις οποίες, όπως ανέφερε, «είναι ακριβές αν κάποιος τις ψάξει στην αγορά μέσα από μια εταιρεία συμβούλων, εμείς όμως αυτές τις υπηρεσίες τις δίνουμε δωρεάν προς όλους τους ενδιαφερόμενους». Όσον αφορά τον σχεδιασμό των μέτρων που εφαρμόζει ήδη ή πρόκειται να εφαρμόσει ο ΟΠΕ στο άμεσο μέλλον, ο κ. Μάρδας τόνισε ότι «το μεγάλο πρόβλημα των εξαγωγών είναι η απουσία δικτύων επικοινωνίας ιδιαίτερα με χώρες που δεν θεωρούνται βιομηχανικές».

Ο ΟΠΕ σε ό,τι αφορά τις βιομηχανικές χώρες ετοιμάζει λίστες μεγαλοεισαγωγέων οι οποίες κυκλοφορούν ανά χώρα αγοράς ενδιαφέροντος της Ελλάδας. Οπότε σε μικρό χρονικό διάστημα είτε μέσω του Επιμελητηρίου, είτε μέσω του υπολογιστή της επιχείρησης οι έλληνες εξαγωγείς θα μπορούν να βλέπουν στην Γερμανία, για παράδειγμα, λίστα με 300 μεγαλοεισαγωγείς σε διάφορους κλάδους προϊόντων μέσω της οποίας θα μπορούν να έχουν μια απευθείας επαφή παίρνοντας τις διευθύνσεις και όλα τα στοιχεία τα οποία χρειάζονται.

Για τα μη βιομηχανικά κράτη, ο ΟΠΕ προχωρά με την αναζήτηση μιας ομάδας επιχειρηματιών στην Ελλάδα που θέλει να έχει σχέση π.χ. με τη Συρία και μια ομάδα επιχειρηματιών Σύριων που βρίσκονται στη Συρία και θέλουν να έχουν σχέσεις με την Ελλάδα είτε εισαγωγικές είτε εξαγωγικές. Δημιουργεί δύο λίστες επιχειρηματιών μιας μικρής ομάδας και τους φέρνει σε απευθείας επαφή.

«Αυτό σημαίνει», κατά τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΠΕ, ότι «αν υπάρχει μια λίστα με 25 Λιβανέζους ή Σύριους επιχειρηματίες όπου ξέρει ο καθένας ότι θέλει να κάνει κάποιες εξαγωγές σε οποιοδήποτε προϊόν, μπορεί να επικοινωνήσει κατευθείαν γιατί ήδη θα γνωρίζει ότι και ο ίδιος βρίσκεται σ’ αυτό το μικρό συμβούλιο το οποίο έχει γίνει στην Ελλάδα αφού έχουν ανταλλαγεί οι λίστες».

Ο κ. Μάρδας ανακοίνωσε ότι ο ΟΠΕ εδώ και λίγους μήνες έχει αρχίσει μια ηλεκτρονική επικοινωνία με όλους τους συλλογικούς φορείς της χώρας και στέλνει όλα τα στοιχεία τα οποία μπαίνουν και στον δικό του υπολογιστή, προωθώντας την λογική της δημιουργίας των επιχειρηματικών συμβουλίων, ενώ μέχρι σήμερα έχουν υπογραφεί διμερή μνημόνια επιχειρηματικής συνεργασίας με την Συρία, την Αρμενία, την Αλβανία και με το Αζερμπαϊτζάν, ενώ επίκειται και η υπογραφή ενός αντίστοιχου με το Καζακστάν.

«Εμείς βέβαια δεν πάμε πάλι να ανακαλύψουμε τον τροχό με το να υποκαταστήσουμε κάποιες προσπάθειες τοπικού χαρακτήρα με αντικείμενο την επικοινωνία με το Λίβανο ή την Συρία, υπάρχουν επιμελητήρια στη χώρα που έχουν κάποιες δικές τους ομάδες επικοινωνίας με κάποιες χώρες. Απλά και μόνο επικοινωνούμε μ’ αυτά τα επιμελητήρια και ενσωματώνουμε το σύνολο των επιμελητηρίων σ’ αυτό το μεγάλο σύνολο που φτιάχνουμε εμείς σε εθνικό επίπεδο», κατέληξε ο κ. Μάρδας.

Από την πλευρά του ο επίκουρος καθηγητής του τμήματος ΔΟΣΑ, Κωνσταντίνος Αξαρλόγλου σημείωσε ότι «η χαμηλή παραγωγικότητα στην Ελλάδα δεν συνδυάζεται με φθηνή αγορά εργασίας, γεγονός που δημιουργεί υψηλές τιμές προϊόντων οι οποίες με την σειρά τους υπονομεύουν την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων τα οποία μάλιστα δεν συνδυάζουν και την υψηλή ποιότητα ώστε να μπορούν να στέκονται με αξιώσεις στις διεθνείς αγορές».

Ως βασικό πρόβλημα που πλήττει την ελληνική οικονομία και την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων ο κ. Αξαρλόγλου υπέδειξε το «σκληρό ευρώ», που καθιστά δύσκολη την διείσδυση των προϊόντων σε αγορές όπως της Μεγάλης Βρετανίας και των Ηνωμένων Πολιτειών.

Παράλληλα εξέφρασε την εκτίμηση ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις βασίζουν το συγκριτικό τους πλεονέκτημα ενδεχομένως σε λανθασμένο επιχειρηματικό μοντέλο.

Το συμπέρασμα είναι ότι μετά το 1996 υπάρχει μείωση των εξαγωγών, αύξηση της συμμετοχής των υπηρεσιών στις εξαγωγές σε σχέση με την μεταποίηση, πτώση των εξαγωγών ως ποσοστό επί του συνόλου, στην Ε.Ε., αλλά αύξηση προς τις χώρες των Βαλκανίων ενώ το σημαντικότερο συμπέρασμα από πρόσφατες μελέτες είναι ότι “η ελαστικότητα των εξαγωγών σε σχέση με την τιμή τους είναι χαμηλή, γεγονός που αποδεικνύει ότι το μοντέλο της χαμηλής τιμολόγησης των ελληνικών προϊόντων δεν φαίνεται να λειτουργεί θετικά για τις ελληνικές εξαγωγές”.

Ο κ. Αξαρλόγλου για την αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης πρότεινε οι επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα να μιμηθούν την στρατηγική εκείνων των εξαγωγικών επιχειρήσεων «που επενδύουν με μακροχρόνια προοπτική», και όχι εκείνων «που ανακυκλώνουν την μιζέρια τους», ενώ ταυτόχρονα επεσήμανε την ανάγκη δημιουργίας «εργαστηρίου έρευνας και ανάπτυξης νέων προϊόντων όπως και την βελτίωση του δικτύου διανομών».

Δ.Δ.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.