«Διατηρουμε σοβαρες επιφυλαξεις για τη σκοπιμοτητα του εργου»

Το έργο του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη αντιμετωπίζεται από τους πολιτικούς συνήθως ως έργο που θ’ αναβαθμίσει τη γεωστρατηγική σημασία της Ελλάδας και θα φέρει οικονομικά οφέλη στην περιοχή της Θράκης, αλλά σπάνια γίνεται λόγος για τους περιβαλλοντικούς – κατ’ επέκταση κοινωνικοοικονομικούς – κινδύνους που επισημαίνουν ομάδες πολιτών και οικολογικές οργανώσεις, κύρια από την Θράκη αλλά και από άλλες περιοχές του Αιγαίου. Σήμερα, θα πραγματοποιηθεί στο δημοτικό αμφιθέατρο μια επικοινωνία των ανθρώπων της εταιρίας με το δημοτικό συμβούλιο Αλεξανδρούπολης και την ειδική επιτροπή του δήμου που παρακολουθεί το έργο.

Ο Επίκουρος Καθηγητής του Τομέα Γεωτεχνικής Μηχανικής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης Στέλιος Σκιάς μίλησε με την ιδιότητα του μέλους της επιτροπής του δήμου Αλεξανδρούπολης που ασχολείται με το να εκφράζει απόψεις και να παρακολουθεί τη διαδικασία της εξέλιξης στο μεγαλεπήβολο έργο του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη.

Ο κ. Σκιάς εξήγησε ότι στη συγκεκριμένη επιτροπή συμμετέχουν κάτοικοι της Αλεξανδρούπολης, όπως ο ίδιος, με εξαίρεση τον Καθηγητή της Πολυτεχνικής Ξάνθης Νίκο Κωτσοβίνο. «Δυστυχώς, μέχρι τώρα παρόλο που έχουν έρθει εκπρόσωποι της εταιρίας η οποία με βάση συμφωνίες θα εκτελέσει το έργο και κατά τα λεγόμενά της έχει αρχίσει να μελετάει το έργο προκειμένου να υπάρξει η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης, δεν έχουμε δει κανένα επιστημονικό κείμενο που να εκφράζει ποια είναι η πρόοδος των μελετών. Υπάρχει μια ασάφεια ως προς την εξέλιξη των πραγμάτων» δήλωσε ο κ. Σκιάς, αναφέροντας ότι σήμερα το απόγευμα θα γίνει στο δημοτικό αμφιθέατρο της πόλης μια επικοινωνία των ανθρώπων της εταιρίας με το δημοτικό συμβούλιο Αλεξανδρούπολης και την συγκεκριμένη επιτροπή. Η πρώτη ενημέρωση θα γίνει προς τους συγκεκριμένους φορείς στις 6.00 και θ’ ακολουθήσει στις 8.00 το βράδυ μια ανοιχτή εκδήλωση για το κοινό της πόλης.

Ελλείμματα

Ο κ. Σκιάς σκοπεύει να θέσει κάποια ερωτήματα σε σχέση με την πορεία των πραγμάτων και τις λεγόμενες εναλλακτικές θέσεις στην συνάντηση. «Παρατηρούμε ένα έλλειμμα σοβαρότητας, ενώ διατηρούμε σοβαρές επιφυλάξεις και για τη σκοπιμότητα του έργου. Ένα πρώτο μεγάλο έλλειμμα έχει να κάνει με την διακίνηση του πετρελαίου στο χώρο του Θρακικού Πελάγους και του Αιγαίου. Πρόκειται για θάλασσες με ιδιαιτερότητες και στην ουσία είναι μια διαδικασία διακίνησης μεγάλων ποσοτήτων πετρελαίου, οι οποίες προστίθενται στις μεγάλες ποσότητες πετρελαίου που διακινούνται αυτή τη στιγμή μέσω των Δαρδανελίων στο Αιγαίο. Άρα, αυτή η αύξηση των ποσοτήτων, σύμφωνα με το νόμο των πιθανοτήτων, δημιουργεί πιθανότητες ρύπανσης, μέσα από κάποιο ατύχημα διαρροής πετρελαίου είτε στη διαδικασία φόρτωσης είτε στην μεταφορά. Το γεγονός δημιουργεί μεγάλη ανησυχία και προβληματισμό.

Από την άλλη, η διακίνηση των πλοίων αυτών μπορεί να δημιουργήσει οικολογικές αλλοιώσεις στον θαλάσσιο χώρο. Ήδη, η κατάσταση είναι βεβαρημένη στη Μεσόγειο» είπε ο κ. Σκιάς
περνώντας σε μια παρατήρηση περί ελλείμματος μελετών γύρω από το τι συμβαίνει στον ευρύτερο παράκτιο και θαλάσσιο χώρο «ποια κατάσταση επικρατεί σε σχέση με τα αλιεύματα και την ποιότητα των νερών. Η νομοθεσία λέει ότι ένα βασικό κομμάτι των μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων αφορά στην περιγραφή της υπάρχουσας κατάστασης, οπότε στη συνέχεια να μπορούν να εκτιμηθούν οι επιπτώσεις από αυτό το έργο και μάλιστα μέσα από διαφορετικές εναλλακτικές λύσεις.

Το έργο κατατάσσεται στην πρώτη κατηγορία επικινδυνότητας από πλευράς περιβάλλοντος, σύμφωνα και με την ελληνική νομοθεσία, γι’ αυτό και είναι απαραίτητο να γίνουν άμεσα μελέτες. Επίσης, στο πλαίσιο καταγραφής εναλλακτικών λύσεων θα πρέπει να συγκριθούν οι επιπτώσεις στην πορεία του χρόνου από το έργο και να περιληφθεί και η λεγόμενη «μηδενική λύση»,
δηλαδή ποια θα ήταν η εξέλιξη της περιοχής χωρίς την παρουσία του αγωγού.

Στις ΜΠΕ θα πρέπει να προστεθούν μελέτες για τις οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις του έργου και για το ποια αντισταθμιστικά μέτρα μπορούν ν’ αντιμετωπίσουν αυτές τις εξελίξεις».

Μελέτες κι έλεγχοι

Ο κ. Σκιάς παρατήρησε ότι στην Ελλάδα τα δείγματα γραφής σε παρόμοιες περιπτώσεις δεν είναι σοβαρά, παραπέμποντας σε μεγάλα έργα που έχουν γίνει με χαρακτηριστική ανεπάρκεια σε ελεγκτικούς μηχανισμούς. «Οι περιβαλλοντικοί όροι που τίθενται δεν ελέγχεται το κατά πόσο τηρούνται. Θα πρέπει να γίνουν σωστές μελέτες, να ελεγχθεί ότι έγιναν, να ελεγχθεί η ποιότητα όλου του πλαισίου της κατασκευής και στη συνέχεια να παρατηρείται η λειτουργία με ειδικές επιστημονικές διαδικασίες και μετρήσεις.

Σε ορισμένα έργα, ολόκληρες φάσεις είχαν γίνει χωρίς την ύπαρξη των μελετών ή χωρίς τον έλεγχο των όρων. Ακούμε συχνά να γίνεται λόγος για προβλήματα στον Ασωπό, την Ψυττάλεια, ακόμη και σε άλλης τάξεως έργα όπως η Εγνατία.

Φοβάμαι κατά πόσοι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων θα ισχύσουν σ’ ένα έργο που έχει πολύ μεγάλο βαθμό επικινδυνότητας».

Για το ρόλο των θαλάσσιων ρευμάτων στην παράκτια αλιεία κι ευρύτερα το περιβάλλον ο κ. Σκιάς είπε. «Για λόγους που συνδέονται με την περιστροφή της γης και τη λειτουργία του καναλιού του Βοσπόρου, δηλαδή την επικοινωνία της Μαύρης Θάλασσας με το Αιγαίο, υπάρχει μια κίνηση από νότο προς βορρά και από ανατολή προς δύση που δημιουργεί τέτοια κίνηση που φέρνει τα νερά στις ακτές της Θράκης, δηλαδή από πλευράς Αιγαίου από νότο προς βορρά και από πλευράς Δαρδανελίων από ανατολή προς δύση. Επομένως, ό,τι συμβαίνει εκεί κινείται με κατεύθυνση από ανατολή προς δύση, οπότε επηρεάζει την όποια δραστηριότητα στις θρακικές ακτές. Θα πρέπει γι’ αυτό το λόγο να υπάρξει ειδική μελέτη, όπως και μελέτη από πλευράς κατάστασης του θαλάσσιου χώρου, για το τι συμβαίνει στην ιχθυοπανίδα, την διαμόρφωση του νερού με τα ιζήματα, με ποιοτικά, ποσοτικά και ωκεανογραφικά στοιχεία.

Επιχειρείται να μπει ένα τεχνητό σύστημα σ’ ένα φυσικό χωρίς να γνωρίζουν πώς αυτό λειτουργεί, άρα πώς μπορούν να προδικάσουν τι είδους επιπτώσεις θα προκληθούν και να γνωρίζουν εάν αυτές προκύψουν σε ποιους παράγοντες θα οφείλονται» ήταν το ερώτημα που κατέθεσε.

Ο κ. Σκιάς έθεσε θέματα ασφάλειας του έργου, η οποία είναι πάντοτε ανάλογη του κόστους. Παρατήρησε ότι όταν το κόστος του έργου ανεβαίνει ο επενδυτής από ένα σημείο κι έπειτα δεν το θεωρεί συμφέρον το έργο και έθεσε το ερώτημα «κατά πόσο θα εφαρμοστούν τεχνικές που θα εφάρμοζε μια προηγμένη τεχνολογικά χώρα».


Πρότεινε το έργο να παρακολουθείται από μια επιστημονική επιτροπή, ίσως και διεθνή η οποία ενδεχόμενα θα μπορούσε να εκφράσει άποψη και για τη συνολική πορεία του έργου.

Ανέφερε επίσης ότι θα πρέπει να πάρουν θέση απέναντι στο έργο τα Επιμελητήρια και το πανεπιστήμιο «για να αισθανόμαστε ότι λειτουργούμε με σοβαρό και συγκροτημένο τρόπο ως ελληνική πολιτεία και κοινωνία κι αυτό πρέπει να γίνει άμεσα» κατέληξε.

Μαρία Αμπατζή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.