Δια βιου μαθηση με επικεντρο τους εργαζομενους

Ο Θανάσης Παπαθανασίου, διευθυντής της αναπτυξιακής σύμπραξης «Τεχνογνώση» και ο Γιώργος Χατζηκωνσταντίνου, Καθηγητής Οικονομικής Θεωρίας μίλησαν το βράδυ της Παρασκευής για την «Ενσωμάτωση της δια βίου μάθησης στις εργασιακές πρακτικές». Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Ροδόπης κι εντάχθηκε στην 15η Έκθεση «ΘΡΑΚΗ».

Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Νίκος Αγγελίδης υποδέχτηκε τους ομιλητές και στη συνέχεια ο κ. Παπαθανασίου εξήγησε το πρόγραμμα της δια βίου μάθησης από τη σκοπιά των επιχειρήσεων και των εργαζομένων. «Μέσα από τα συμπεράσματα θα επιδιώξουμε να επηρεάσουμε τις παρεμβάσεις που θ’ αναπτυχθούν και για την υποστήριξη των επιχειρήσεων αλλά ειδικά για το κομμάτι της δια βίου μάθησης και της σχέσης της με τις επιχειρήσεις στη νέα προγραμματική περίοδο.

Ο τίτλος του σχεδίου μας είναι«Πρότυπες περιοχές και συστήματα προώθησης της δια βίου μάθησης σε εργασιακές πρακτικές». Η βασική μας λογική είναι ότι μέχρι τώρα η δια βίου μάθηση στην Ελλάδα χρησιμοποιείται σαν μία μεθοδολογία αναβάθμισης των προσόντων κυρίως έξω από τις επιχειρήσεις και όχι με κύριο προσανατολισμό τους εργαζόμενους. Είναι γνωστό ότι τα περισσότερα προγράμματα γίνονται για τους ανέργους. Προσανατολισμός του δικού μας σχεδίου είναι να εντοπίσουμε το πώς η δια βίου μάθηση θα διεξαχθεί καλύτερα και σε επίπεδο νομού αλλά και σε επιχειρήσεις».

Οι εταίροι της αναπτυξιακής σύμπραξης, εξήγησε ο κ. Παπαθανασίου, είναι 15, ανάμεσά τους τρία ΚΕΚ, 4 φορείς επιχειρηματιών, τρία εργατικά κέντρα, αλλά και πανεπιστήμια και εταιρίες συμβούλων και πληροφορικής. «Σε κάθε περιοχή επιδιώκουμε να έχουμε Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης κι εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων και κατάλληλες υποστηρικτικές εταιρίες για τα θέματα των μελετών, της πληροφορικής.

Σκοπός του έργου είναι ν’ αναπτυχθούν πρότυπες περιοχές, πρότυπες και γεωγραφικά, καθώς αναφέρεται στη Θεσσαλονίκη, τη Ροδόπη και το Κιλκίς.

Πρότυπες και θεματικά, με την έννοια της ανάπτυξης συστημάτων που θα ενσωματώνουν τη δια βίου μάθηση στις εργασιακές πρακτικές, ώστε ν’ αναπτυχθούν δυνατότητες προσαρμογής των εργαζομένων, ιδιαίτερα αυτών που έχουν επισφαλή θέση».

Ο κ. Παπαθανασίου
εξήγησε ότι αναφέρονται σε εργαζόμενους που οφείλουν να προσαρμοστούν σε νέα μοντέλα παραγωγής, σε εργαζόμενους μεγαλύτερης ηλικίας που έχουν μεγάλη παραγωγική εμπειρία αλλά αντιμετωπίζουν δυσκολίες ένταξης, εργαζόμενους με χαμηλά προσόντα, αλλά και σε εργαζόμενες γυναίκες. Το πρόγραμμα αφορά βέβαια και τους εργοδότες και τα στελέχη των επιχειρήσεων.

Οι άξονες του προγράμματος

Πέρασε στη συνέχεια στους βασικούς άξονες του προγράμματος: «Είναι η μελέτη των υφιστάμενων μηχανισμών κατάρτισης και ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού των επιχειρήσεων στις περιοχές που εφαρμόζεται το σχέδιο. Αυτός ο άξονας περιλαμβάνει 3 μελέτες, εκ των οποίων η πρώτη μελετά τα υφιστάμενα οργανωτικά μοντέλα υπό το πρίσμα της λειτουργίας τους ως πλαισίου συνεχούς μάθησης. Βλέπουμε αν οι επιχειρήσεις λειτουργούν με τρόπο που διευκολύνει τους εργαζόμενους και τα στελέχη τους να είναι σε μια διαδικασία αέναης, συνεχούς αναβάθμισης των προσόντων.

Η δεύτερη μελέτη θέλει να εξετάσει αν οι παρεμβάσεις τεχνολογικού και λειτουργικού εκσυγχρονισμού που γίνονται συνδέονται με σχέδια ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού.

Η τελευταία μελέτη αφορά τους εργαζόμενους μεγάλης ηλικίας. Θέλουμε να δούμε πώς εκφράζεται η διάσταση της απαξίωσης των προσώπων, αν έχουν αυτοί οι άνθρωποι δυνατότητες ή αν η εξέλιξη εξαφανίζει όλη την παραγωγική τους δυνατότητα, αλλά και το πώς οι επιχειρήσεις αξιοποιούν αυτούς τους ανθρώπους.

Ο δεύτερος άξονας αφορά τη δημιουργία προσαρμοσμένων εργαλείων για την υποστήριξη της αναβάθμισης του ανθρώπινου δυναμικού των επιχειρήσεων. Θέλουμε να παράξουμε εκπαιδευτικά εργαλεία τα οποία θα διευκολύνουν όλη αυτή την καινοτομία του προγράμματος»
εξήγησε.

Ο κ. Παπαθανασίου παρουσίασε τα τέσσερα εργαλεία και στη συνέχεια αναφέρθηκε στον τρίτο άξονα που είναι η δικτύωση για την ενσωμάτωση της δια βίου μάθησης στις εργασιακές πρακτικές: «Μία δράση είναι η ευαισθητοποίηση για την μαθησιακή δικτύωση (όπως η συγκεκριμένη ημερίδα), μία άλλη είναι η ηλεκτρονική δικτύωση. Σ’ αυτή τη δράση σχεδιάζουμε να συγκεντρώσουμε όλα τα υλικά που παράγονται σε διάφορες κοινοτικές πρωτοβουλίες με κοινοτική κι εθνική χρηματοδότηση και είτε μένουν στα συρτάρια, είτε θεωρούν κάποιοι ότι είναι ιδιοκτησία τους.

Θέλουμε να κάνουμε την εκπαίδευση συμβούλων γιατί σήμερα έχουμε στην Ελλάδα συμβούλους επιχειρήσεων που δεν ξέρουν τα θέματα της μαθησιακής οργάνωσης και τα ΚΕΚ που δεν ξέρουν από διαδικασίες οργάνωσης επιχειρήσεων. Έχουμε δύο αποσπασματικούς ρόλους και θέλουμε να τους συνενώσουμε.

Η επόμενη δράση αυτού του άξονα αφορά την υποστήριξη των επιχειρήσεων για ν’ αναπτύξουν διαδικασίες συνεχούς μάθησης».


Ο τέταρτος άξονας αφορά τις πιλοτικές εφαρμογές για την αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού με επισφαλή θέση στους τρεις νομούς.

Εφαρμογή στη Ροδόπη

Στη Ροδόπη, όπως ανέφερε ο κ. Παπαθανασίου, έχουν επιλέξει τις εργαζόμενες γυναίκες. «Θέλουμε να προηγηθεί ένα σχέδιο εκπαιδευτικής διαδρομής. Τα εργαλεία συμβουλευτικής θα εφαρμοστούν σε ανθρώπους, αφού επιλεγούν επιχειρήσεις και εργαζόμενοι. Θα γίνει καταγραφή των δεξιοτήτων, των ικανοτήτων, των αναγκών τους, της επαγγελματικής ανέλιξης που μπορεί να έχουν κι αφού καταγραφούν αυτά τα σχέδια επαγγελματικής διαδρομής θ’ αναπτυχθούν οι δράσεις. Δε θέλουμε να είναι τυπικές δράσεις που θα είναι αποσπασμένες από τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις και είναι κάτι πολύ δύσκολο και καινοτόμο» σχολίασε ο κ. Παπαθανασίου.

Μαρία Αμπατζή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.