«Δεν μπορει να ζησει κανεις ανθρωπος σε μια κοινωνια χωρις δικαιο»

Γνωρίζει το Βυζαντινό Δίκαιο και τον στρατιωτικό Νόμο των Μακεδόνων. Ξέρει πολύ καλά τους Νόμους από τους διαδόχους του Ιουστινιανού μέχρι τους Μακεδόνες. Θυμάται, επίσης, λεπτομέρειες Νόμων γεωργικών της Ρωμαϊκής περιόδου, αλλά και Νόμους των Ροδίων ναυτικών, ο Prof. Dr. Peter E. Pieler μπορεί να είναι Καθηγητής Ρωμαϊκού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης δηλώνει, όμως, πρώτα, λάτρης του αρχαιοελληνικού πολιτισμού και του Βυζαντινού Δικαίου. Μιλά σήμερα στον «Κόσμο» σημειώνοντας ότι: «Η κουλτούρα, η γνώση του πολιτισμού της ανθρωπότητας είναι απαραίτητη στην γνώση και στην απονομή του Δικαίου. Το Δίκαιο είναι μέρος του Πολιτισμού».

Γιατί τόσο ενδιαφέρον από την πλευρά σας για την ελληνική αρχαιότητα;

Τα δίκαια έχουν μια μακρά ιστορία και η εξέλιξη αυτών περνά – στηρίζεται στην αρχαιότητα. Αυτό ήταν το ενδιαφέρον που με οδήγησε να σπουδάσω όλα τα δικαιώματα της αρχαιότητας. Νομίζω σ΄αυτό το ταξίδι της γνώσης κέρδισα πολλά.

Επιμένετε πάντα να αναφέρεστε στο Βυζάντιο…

Ναι, τα Βυζαντινά χρόνια έχουν για μένα μεγάλη σημασία ως αντικείμενο της έρευνας για την Ελλάδα, αλλά και ως μέρος της ίδιας της Ιστορίας.

Ποιο δίκαιο είναι το πιο δίκιο;

Δίκαιο με όλη τη σημασία που εμπεριέχει αυτή η έννοια είναι το Βυζαντινό Δίκαιο. Και μετά την άλωση, στην Τουρκοκρατούμενη Ελλάδα, το δίκαιο του Λαού. Υπάρχουν δικαστές της Εκκλησίας και Δικαστές του Λαού όλοι αυτοί βέβαια στηρίχθηκαν στο Ρωμαϊκό Δίκαιο.

Ένα οργανωμένο δίκαιο στηρίζεται πάντα στην κουλτούρα και στον πολιτισμό, είναι μέρος του πολιτισμού;

Η κουλτούρα, η γνώση του πολιτισμού της ανθρωπότητας είναι απαραίτητη στη γνώση – απονομή του Δικαίου. Το Δίκαιο είναι μέρος του Πολιτισμού.

Μπορεί να υπάρξει κοινωνία χωρίς δίκαιο;

Κοινωνία χωρίς δίκαιο, είναι μια κοινωνία στην οποία δεν μπορεί να ζήσει κανείς.

Και η σχέση του Δικαίου με τη Δημοκρατία, ποια είναι;

Η Δημοκρατία στηρίζεται στο Δίκαιο των ανθρώπων. Και επίσης το Δίκαιο στηρίζεται στην ανθρώπινη μορφή, βρίσκεται πάντα κοντά στον άνθρωπο.

Ζούμε σε ένα δίκαιο κόσμο;

Ναι, ζούμε σε ένα δίκαιο κόσμο. Το πιστεύω απόλυτα.

Πώς μπορείτε και το λέτε αυτό, όταν το άδικο κυριαρχεί σε πολλά σημεία της γης;

Για τους ανθρώπους που απολαμβάνουν τον ευρωπαϊκό πολιτισμό είναι σίγουρο ότι ζουν σε ένα δίκαιο κόσμο. Αλλά δεν είμαι τόσο σίγουρος για την Ασία και την Αφρική. Η καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων εκεί είναι ένα πρόβλημα για την ευρωπαϊκή νομολογία και τον πολιτισμό μας.

Ποιες ομάδες είχαν ανάγκη προστασίας στο διάβα των αιώνων;

Είναι δύσκολο να το πω. Ξέρω τι προστάτευε όμως και τι προστατεύει το Δίκαιο: την Ελευθερία και το να μην είναι ένας άνθρωπος κρατούμενος από έναν άλλο. Είναι πολύ βασικό αυτό, η ελευθερία του ανθρώπου και η προστασία της.

Για σας τι είναι το Δίκαιο;

Οι ρωμαίοι έλεγαν για το Δίκαιο ότι είναι η Ελευθερία, η Ισονομία και η Δικαιοσύνη, αυτό είναι και για μένα.

Και το Δίκαιο του Ισχυρού, παρατηρώ να επιβιώνει σε όλες τις εποχές…

Το Δίκαιο του Ισχυρού είναι διαχρονικό, όντως, αλλά, δεν έχουμε άλλο μέτρο να βοηθήσουμε τον «ασθενή». Το Δίκαιο είναι το μοναδικό μέτρο. Δεν είναι πάντοτε ισχυρό, αλλά έχουμε μόνο το Δίκαιο για να προστατεύσουμε τον άνθρωπο.

Μαρία Νικολάου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.