Δεκα χρονια «Λεξημα»

Με βάση τη φιλοσοφία ότι η γλώσσα είναι κάτι ζωντανό που διδάσκεται, και επομένως, ο μαθητής που τη διδάσκεται πρέπει να έχει την ευκαιρία να μαθαίνει περισσότερα και να αναγνωρίζει και έξω από την τάξη όσα μαθαίνει γι’ αυτήν, ικανοποιώντας το σκοπό της εκμάθησης πριν δέκα χρόνια ξεκίνησε τη λειτουργία του το Κέντρο Γερμανικής γλώσσας «Λέξημα» επί της Νικολάου Ζωίδη 43.Έχοντας στα ηνία του την κ. Βέρα Μπελιβανάκη καταξιώθηκε με την εμπεριστατωμένη δουλειά που γίνεται σ’ αυτό χάρη στη μεγάλη αγάπη της υπευθύνου του για τη συγκεκριμένη γλώσσα.

Την Παρασκευή το απόγευμα εγκαινιάστηκε επί της πλατείας Ειρήνης πάνω από το “Theatre” το «Λέξημα 2» που αποτελεί συνέχεια των στόχων του «Λέξημα». Ένας χώρος υπερσύγχρονος που φιλοδοξεί να καλύψει τις ανάγκες των μαθητών όχι απλά στην κάλυψη της ύλης αλλά να αποτελεί πηγή γνώσεων για το μαθητή, δίνοντάς του την ευκαιρία να έρθει σε επαφή, να γνωρίσει, να αγαπήσει αλλά κυρίως να κάνει βίωμά του τη γερμανική γλώσσα και κουλτούρα.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, που περιείχε πολλές εκπλήξεις οι συμμετέχοντες διασκέδασαν με 5μελές μουσικό συγκρότημα, αλλά και με πλούσιο φαγητό. Υπήρχαν βέβαια και δώρα που αφορούσαν σ’ ένα ταξίδι με τα έξοδα καλυμμένα στο Βερολίνο, – όπως τονίζει η κ. Μπελιβανάκη από φέτος στόχος της είναι να διοργανώνει εκπαιδευτικά ταξίδια στο Βερολίνο-, σε μία δωρεάν ετήσια παρακολούθηση και σε πέντε ετήσιες παρακολουθήσεις με έκπτωση 50%.

Βέρα Μπελιβανάκη όμως…

ΠτΘ: κ. Μπελιβανάκη, το Κέντρο Γερμανικής Γλώσσας «Λέξημα» συμπλήρωσε δέκα χρόνια λειτουργίας. Ποιοι ήταν οι στόχοι και η φιλοσοφία της λειτουργίας του;

Β.Μ.:
Στο πρώτο “Λέξημα”, που λειτούργησε και λειτουργεί σε χώρο επί της Νικολάου Ζωίδη 43 θέλησα να δώσω στο μαθητή ερεθίσματα, τα οποία θα τον βοηθούσαν όχι απλά να διδαχθεί τη γερμανική γλώσσα, αλλά να ενδιαφερθεί γι’ αυτήν και να την αγαπήσει. Με αυτή τη σκέψη δημιούργησα ένα ειδικά διαμορφωμένο χώρο που παρέχει πλήθος ερεθίσματα για την εισαγωγή στη γερμανική κουλτούρα, όπως γερμανόφωνα περιοδικά και εφημερίδες, δορυφορική λήψη γερμανικών καναλιών, μεταγλωττισμένα γερμανικά DVD και βιντεοκασέτες, που μπορούν οι μαθητές να δανειστούν, εξωσχολικά βιβλία, επιτραπέζια παιχνιδάκια, καθώς επίσης και ευχάριστα γλωσσικά παιχνίδια σε υπολογιστές. Όλα αυτά τα προμηθευόμουν ειδικά από τη Γερμανία, ώστε να είναι αυθεντικά προϊόντα Γερμανίας, που τα αγοράζουν παίζουν και διαβάζουν και τα συνομήλικά τους «Γερμανάκια». Η φιλοσοφία δηλαδή στην οποία στηρίχθηκε η όλη λειτουργία του «Λέξημα» αφορούσε στην παροχή όχι απλά ξενόγλωσσης εκπαίδευσης, αλλά στο να βοηθήσει τα παιδιά να ενταχθούν στον τρόπο ζωής των Γερμανών.

Ήθελα γενικά ό,τι βλέπουν ή αγγίζουν να τους κινεί τη περιέργεια να μάθουν κάτι παραπάνω για τη γερμανική κουλτούρα και το τρόπο ζωής τους.

Όλη αυτή η προσπάθεια απορρέει από τη φιλοσοφία που μας διέπει, πως η εκμάθηση μιας γλώσσας δεν είναι απλά η κάλυψη της ύλης ενός διδακτικού βιβλίου ή η αποστήθιση κανόνων, είναι πολλά περισσότερα. Η γλώσσα είναι κάτι ζωντανό που αλλάζει. Ο μαθητής πρέπει να ταυτιστεί μ΄ αυτό που διδάσκεται. Να θέλει να μάθει περισσότερα και όσα έχει στην τάξη διδαχθεί να μπορεί να τα αναγνωρίζει και έξω από αυτήν, ικανοποιώντας έτσι και το σκοπό της εκμάθησης.

ΠτΘ: Πώς προέκυψε το «Λέξημα 2»;

Β.Μ.:
O χώρος «Λέξημα 2» είναι συνέχεια του παραπάνω στόχου. Δε θα το χαρακτήριζα απλά ένα τεχνολογικά υπερσύγχρονο Κέντρο Γερμανικής Γλώσσας, γιατί είναι κάτι παραπάνω. Διαθέτει ό,τι και το πρώτο, αλλά εδώ δημιούργησα κάτι προχωρημένο για τα δεδομένα της ιδιωτικής εκπαίδευσης, ένα πραγματικό «εκπαιδευτικό πυρήνα». Όπου και να γυρίσεις μέσα στο χώρο αυτό, μαθαίνεις κάτι καινούριο, κάτι γερμανικό αλλά και χρήσιμο. Τα πάντα είναι μία πηγή γνώσεων για τους μαθητές μας: τοίχοι σκαλισμένοι με στίχους γνωστών Γερμανών ποιητών, διαρκής πρόσβαση στο Ιnternet, -αλλά μόνο σε γερμανικά Site!- ρολοκουρτίνες με τυπωμένους χάρτες της Γερμανίας, ακόμη και η επιφάνεια των θρανίων είναι μία πηγή πληροφόρησης, καθώς είναι χαραγμένες λέξεις σε μορφή σταυρόλεξου, επίκαιρα μουσικά Video Clip γερμανικών συγκροτημάτων ή ό,τι άλλο θεωρείται ενδιαφέρον για τα παιδιά αυτής της ηλικίας εκπέμπεται συγχρόνως σ’ όλες τις οθόνες και τους Projectors του Κέντρου μας την ώρα αναμονής ή του διαλλείματος….

Το Motto μας είναι σεβασμός στο μαθητή που μας επέλεξε και διαρκής εκσυγχρονισμός του χώρου μας διδασκαλίας. Το «Νους υγιής εν σώματι υγιές» ταιριάζει στη φιλοσοφία μας: Απώτερος στόχος μας να έρχονται τα παιδιά σ’ ένα υγιή, χαρούμενο, πρωτοποριακό χώρο διδασκαλίας για να δουλεύουν και να αποδίδουν καλύτερα.

ΠτΘ: Όλα αυτά τα δημιούργησε το «μεράκι»;

Β.Μ.:
Στην πραγματικότητα η αγάπη για τη Γερμανία και τη Γερμανική Γλώσσα. Αγαπώ πραγματικά τη χώρα που γεννήθηκα και μεγάλωσα. Αυτήν την αγάπη, πέραν των γνώσεών μου, θέλω να μεταφέρω και στους μαθητές μου.

ΠτΘ: Επομένως «Λέξημα -(μόνο)-Γερμανικά?

Β.Μ.:
Επιμένω να κάνω αυτό που ξέρω να κάνω καλά και να ελέγχω απόλυτα: τα Γερμανικά. Δεν θέλω να είμαι απλά μια διευθύντρια κάποιου κέντρου που θα έδινε οδηγίες διδασκαλίας. Μου αρέσει πραγματικά ο ενεργός ρόλος μέσα στην τάξη και η επικοινωνία με τα παιδιά, τους μαθητές μου. Και άλλωστε πόσο καλά θα μπορούσα να ελέγχω το αποτέλεσμα της δουλειάς μου αν ήμουν υπεύθυνη για τόσα πράγματα;

ΠτΘ: Ακολουθείτε συγκεκριμένο πρόγραμμα διδασκαλίας;

Β.Μ.:
Όλα τα τμήματα τα διδάσκω προσωπικά σε συνεργασία με μία κάθε φορά από τις συναδέλφους μου, που είναι προσεκτικά επιλεγμένες και πληρούν τις απαιτήσεις που θέτει το κέντρο μας. Γι΄ αυτό και η συνεργασία μας είναι μακροχρόνια. Κάθε μια τους είναι εξαιρετική στη δουλειά της και όλες δείχνουν αγάπη στο έργο τους, ενδιαφέρονται για τις εξελίξεις στο χώρο μας, επιμορφώνονται συνεχώς.

Πέρα από αυτή τη βασική δομή έχουμε ένα ατομικό πρόγραμμα σπουδών για κάθε μαθητή ξεχωριστά. Από κάποιο σημείο της εκπαίδευσής του μπορεί να αποκοπεί από την ομάδα του και να προχωρήσει σε ρυθμούς που ανταποκρίνονται στις δικές του δυνατότητες. Σεβόμαστε τον πολύτιμο και ελάχιστο χρόνο που έχει και θέλουμε να τον απαλλάξουμε από περιττές παρακολουθήσεις. Μπορεί να κερδίσει χρόνο σπουδών, εφόσον είναι βέβαια ικανός να ανταπεξέλθει στους όρους που θέτει το κάθε πτυχίο και να αποκτήσει και τα 4 σημαντικά πτυχία της Γερμανικής Γλώσσας μέχρι και την 1η Λυκείου, ξεκινώντας από την 5η Δημοτικού.

ΠτΘ: Ποια ηλικία θεωρείτε κατάλληλη για να ξεκινήσει ένα παιδί την εκμάθηση της γερμανικής γλώσσας;

Β.Μ.:
Για το δικό μας κλάδο θα πρότεινα προσωπικά την 5η Δημοτικού. Είναι μεν η ηλικία που αρχίζουν και στο σχολείο τα Γερμανικά, αλλά οι ρυθμοί δουλειάς μας είναι τόσο εντατικοί, που σε πολύ σύντομο διάστημα υπερκαλύπτουμε τις απαιτήσεις του σχολείου.

Έχουμε βέβαια και τμήματα για παιδάκια 4ης Δημοτικού που καλύπτουν και αυτά τις απαιτήσεις του σχολείου, αλλά ο σκοπός δημιουργίας τους στο δικό μας Κέντρο είναι να τους διδάξουμε και κάποια άλλα στοιχεία της γλώσσας όπως καλλιγραφία και προφορά. Για τις ανάγκες του σχολείου, όπως ανέφερα, αρκεί και η 5η Δημοτικού.

ΠτΘ: Υπάρχουν και τμήματα για νήπια; Η συγκεκριμένη ηλικία είναι κατάλληλη για εκμάθηση ξένης γλώσσας;

Β.Μ:
Τα δικά μου παιδιά θα τα έστελνα σε νηπιακή ηλικία σε κάποιο κέντρο, μόνο αν ήμουν βέβαιη ότι εκεί θα διδαχθούν κάτι που αργότερα δύσκολα μαθαίνεται, κι εννοώ τη σωστή προφορά της Γλώσσας. Για όλα τα άλλα δεν είναι ποτέ αργά. Αρκεί τα παιδάκια να έχουν όρεξη για δουλειά, ν’ αγαπήσουν το αντικείμενο αυτό και φυσικά να επιλέξουν ένα Κέντρο, τη δουλειά του οποίου εμπιστεύονται.

ΠτΘ: Κατά την άποψή σας ποιο είναι το βασικό κριτήριο επιλογής για ένα Κέντρο εκμάθησης ξένων γλωσσών;

Β.Μ.:
Νομίζω πως κάθε γονιός θέλει το καλύτερο αποτέλεσμα στη προσπάθεια του παιδιού του να μάθει μια ξένη γλώσσα. Έτσι πιστεύω πως αυτός ξέρει καλύτερα τι όρους θα θέσει πριν επιλέξει κάποιο Κέντρο.

ΠτΘ: Τι τμήματα λειτουργείτε;

Β.Μ.:
Θα ήταν αδιανόητο ένα κέντρο Γερμανικής Γλώσσας να μην παρείχε όλα τα τμήματα που οδηγούν σε κάποιο πτυχίο. Επομένως προετοιμάζουμε τα παιδιά για όλα τα πτυχία του Goethe και τα αντίστοιχα του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας. Φυσικά λειτουργούν ήδη και αντίστοιχα τμήματα προετοιμασίας για υποψηφίους Γερμανικής Φιλολογίας.

Το καλοκαίρι που μας πέρασε ξεκίνησε μία προσπάθεια να καλύψουμε και τους μαθητές που δεν ενδιαφέρονται απαραίτητα για κάποιο πτυχίο, αλλά θα ήθελαν όμως να έχουν ένα άριστο βαθμολογικό αποτέλεσμα στο μάθημα των Γερμανικών του σχολείου. Έτσι δημιουργήσαμε τμήματα υπερεντατικά που ξεκίνησαν μέσα στον Αύγουστο και θα ολοκληρωθούν στα μέσα Σεπτέμβρη. Έτσι ούτε το καλοκαίρι τους χάσανε αυτοί οι μαθητές, ούτε το χειμώνα τους επιβαρύνουν με κάτι που δεν τους ενδιαφέρει πραγματικά.

Είμαστε όπως βλέπετε ευέλικτοι και παρακολουθούμε στενά τις ανάγκες των μαθητών μας στη γλώσσα αυτή, προσπαθώντας να δώσουμε λύση στο πρόβλημά τους.

ΠτΘ: Επικρατεί η άποψη ότι τα παιδιά και οι γονείς δυστυχώς ή ευτυχώς ενδιαφέρονται για το τυπικό μέρος της φοίτησης σε ένα Κ.Ξ.Γ. Δηλαδή την απόκτηση ενός πτυχίου που πιστοποιεί την καλή ή πολύ καλή γνώση της γλώσσας και που συνήθως αναγνωρίζεται και από τρίτους, όπως υπηρεσίες και οργανισμούς. Ποια είναι η άποψή σας;

Β.Μ.:
Γιατί όχι; Άλλωστε πώς θα επέλθει η επιβράβευση των μακροχρόνιων προσπαθειών του μαθητή, αν όχι με την απόκτηση πτυχίων;

Βέβαια, το πτυχίο δεν πρέπει να γίνει αυτοσκοπός. Όσο καλύτερη σχέση έχουμε με μία γλώσσα, τόσο περισσότερα χρόνια μπορούμε να κρατήσουμε ζωντανή την αγάπη μας γι΄ αυτήν.

Α.Π.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.