Απεργουν σημερα οι αρχαιολογοι

Αντιδρώντας στο υπό ψήφιση, σχέδιο νόμου «Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις»

Σε 24ωρη απεργία προχωράει σήμερα, Τετάρτη 30 Νοεμβρίου ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ), ημέρα ψήφισης του σχεδίου νόμου «Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις», διαδηλώνοντας την αντίθεση του κλάδου στις ρυθμίσεις του εν λόγω σχεδίου νόμου που αφορούν στην αρχαιολογική νομοθεσία και προσδοκώντας στην τροποποίησή του.
 
Μάλιστα ο ΣΕΑ καλεί σήμερα τα μέλη του σε απεργιακές συγκεντρώσεις που έχουν προγραμματιστεί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ στην 24η απεργία συμμετέχουν επίσης ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟ, ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων και η Πανελλήνια Ένωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων, ενώ η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων ΥΠΠΟ ανακοίνωσε 4ωρη στάση εργασίας (11:00 με λήξη βάρδιας) και συμμετοχή στις συγκεντρώσεις.
 
Σε σχετική επιστολή που απέστειλε το Δ.Σ. του ΣΕΑ προς το σύνολο των βουλευτών του Ελληνικού Κοινοβουλίου, τη Δευτέρα, επισημαίνεται πως με το εν λόγω σχέδιο νόμου, «αντιστρέφεται η πορεία προστασίας της πολιτικής κληρονομίας της χώρας, που τα τελευταία 187 χρόνια, από την ίδρυση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, διαρκώς και αδιαλείπτως, το ελληνικό κράτος μεριμνούσε σύμφωνα και με την επιταγή του άρθρου 24 του Συντάγματος».
 
Συγκεκριμένα όπως αναφέρεται « το σχέδιο νόμου, που έρχεται να ρυθμίσει την άσκηση των οικονομικών δραστηριοτήτων δεν λαμβάνει ουδόλως υπ’ όψιν του, στο πνεύμα και σε όλες τις διατυπώσεις του, τις αρχαιότητες και συνολικά την πολιτιστική κληρονομιά ως παράγοντα που επηρεάζει την οικονομική δραστηριότητα, τη στιγμή που η προστασία τους αποτελεί συνταγματική επιταγή (άρθρο 24 του Συντάγματος)» τονίζοντας πως αυτό γίνεται σαφές ήδη από το άρθρο 1, όπου αναφέρεται ρητώς ότι από τις διατάξεις του δεν θίγεται η πολεοδομική, χωροταξική και περιβαλλοντική νομοθεσία. 

Ειδικότερα, όπως καταγγέλλεται το νέο σχέδιο νόμου δεν λαμβάνει υπόψη: 

α) την προστασία των μνημείων της χώρας, τον κατεξοχήν φορέα προστασίας τους που είναι η Αρχαιολογική Υπηρεσία και το θεσμικό πλαίσιό τους, αγνοώντας την ιδιαιτερότητα της Ελλάδας στο θέμα τόσο της πληθώρας των μνημείων της όσο και, επακόλουθα, της πολυπλοκότητας του αρχαιολογικού έργου, το οποίο επηρεάζει σημαντικά και μια σειρά οικονομικών δραστηριοτήτων.
 
β) την ουσιαστική διευκόλυνση της οικονομικής δραστηριότητας των πολιτών, όταν, στις περιπτώσεις που γίνεται η έναρξή της χωρίς την έγκριση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, θα κληθεί ο ιδιώτης επενδυτής να αντιμετωπίσει εκ των υστέρων μια σειρά από ελέγχους που μπορεί να καταστήσουν ακόμη και ανενεργή την επιχείρηση. Υπάρχει επομένως το παράδοξο, ενώ ο σκοπός του σ/ν είναι η απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης, να λειτουργήσει τελικά ως τροχοπέδη στην άσκηση της οικονομικής δραστηριότητας.
 
γ) το μεταβαλλόμενο χαρακτήρα της πολιτιστικής κληρονομιάς ως παράγοντα που επηρεάζει την άσκηση οικονομικών δραστηριοτήτων, δεδομένου ότι οι αρχαιότητες δεν είναι εκ των προτέρων γνωστές στο σύνολό τους, αλλά συχνά εντοπίζονται με αφορμή τις δραστηριότητες αυτές.
 
δ) την αδιάρρηκτη σχέση ανάμεσα στο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον, σύμφωνα με τους σύγχρονους ορισμούς τους, όπως τεκμηριώνονται από όλους τους διεθνείς φορείς και όπως ορίζεται και στο Σύνταγμα της χώρας. Η διάρρηξη αυτής της σχέσης καθιστά απαγορευτικό το δικαίωμα του πολίτη να απολαμβάνει στην ολότητά του το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον. 
 
«Αν οι διατάξεις του προωθούμενου σχεδίου νόμου εφαρμόζονταν ήδη πολλά από τα μνημεία που έχουν δει το φως, θα είχαν καταστραφεί εν κρυπτώ και μέρος τους θα διακινείτο παράνομα σε ιδιωτικές συλλογές του εξωτερικού»
 
«Οι διατάξεις του υπό συζήτηση νόμου καθιστούν τη Ελλάδα ανεξέλεγκτο πεδίο, από άποψη αρχαιολογικού ελέγχου και προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς» υπογραμμίζει ο ΣΕΑ τονίζοντας πως αν οι διατάξεις του εφαρμόζονταν ήδη, πολλά από τα μνημεία που έφερε στο φως η εντατική αρχαιολογική έρευνα των τελευταίων δεκαετιών, όπως για παράδειγμα αυτά στη Μακεδονία «δεν θα κοσμούσαν τα μουσεία μας, ούτε θα αποτελούσαν αντικείμενα διατριβών και επιστημονικών συγγραμμάτων, αλλά θα είχαν καταστραφεί εν κρυπτώ και μέρος τους θα διακινείτο παράνομα σε ιδιωτικές συλλογές του εξωτερικού».
 
«Η προσθήκη της εξαίρεσης της αρχαιολογικής νομοθεσίας στο άρθρο 1, παρ. 3, μαζί με την υφιστάμενη εξαίρεση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, που εκπορεύονται από την ίδια συνταγματική επιταγή του άρθρου 24, είναι η μόνη που μπορεί να εγγυηθεί ότι η κατ’ εξουσιοδότηση έκδοση των προεδρικών διαταγμάτων και των κοινών υπουργικών αποφάσεων που προβλέπονται από το παρόν νομοσχέδιο για όλες τις οικονομικές δραστηριότητες, θα λαμβάνει υπόψη της την προστασία των αρχαιοτήτων και της πολιτιστικής κληρονομιάς» συνεχίζει η ανακοίνωση καλώντας το σύνολο των βουλευτών να αποτρέψουν με την ψήφο τους «τον τερματισμό της προστασίας της πολιτικής κληρονομιάς στην ελληνική επικράτεια».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.