«Απανθρωπη σκληροτητα στα μελλοντικα τους θυματα…»

«…συνιστά η επιείκεια στους παραβάτες οδηγούς των κανόνων κυκλοφορίας»: διαχρονική η ρήση τού Συνταγματάρχη της Ελληνικής Χωροφυλακής Σπυρίδωνα Γεωργούση με πολλούς αποδέκτες, άμεσους και έμμεσους, σήμερα… Γραμμένη με ευμεγέθη στοιχεία σε πίνακα, δέσποζε στον κατάμεστο από κόσμο, χώρο της έκθεσης κατά τον εγκαινιασμό της… Τυχαίως επιλέχθηκε να αναρτηθεί άραγε σε περίοπτη θέση πάνω από το βήμα των ομιλητών, μπροστά στα μάτια των επισήμων; Τυχαίως ή σκοπίμως, το επίρρημα που έτσι κι αλλιώς αρμόζει στην περίπτωση είναι το «ορθώς»… Και τούτο διότι οι κατέχοντες δημόσια θέση ή αξίωμα είθισται να χαίρουν – διεκδικώντας τη κιόλας – επιεική μεταχείριση όταν «συλλαμβάνονται» να παραβαίνουν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας… Είθισται επίσης, να απεμπολούν από τη θέση των «αρχόντων» και αρμοδίων, τοπικών τε και εθνικών, τις διαρκείς ευθύνες τους ως ηθικοί αυτουργοί του οξύτατου στην Ελλάδα φαινομένου των τροχαίων ατυχημάτων παρότι εμπλέκονται άμεσα στην υλοποίηση των αναγκαίων προληπτικών μέτρων για την αποτροπή ατυχημάτων, όπως τα περιέγραψε στην ομιλία του ο Αστυνομικός Διευθυντής Ξάνθης Σταύρος Μητακίδης: «…ο ρόλος της πρόληψης είναι ταυτόσημος και αναπόσπαστος της καταστολής επειδή πιστεύουμε ότι η καταστολή διαπαιδαγωγεί προληπτικά. Ο προγραμματισμός της πρόληψης θα πρέπει να είναι βραχυπρόθεσμος και μακροπρόθεσμος και να κατατείνει τους παρακάτω στόχους: 1) κυκλοφοριακή αγωγή, 2) εκπαίδευση υποψηφίων οδηγών, 3) διαρκής και έντονη αστυνόμευση, 4) τεχνικός έλεγχος οχημάτων, 5) ασφάλεια δρόμων, 6) ενιαίος φορέας για την οδική ασφάλεια» για να σημειώσει εν κατακλείδι «με τις σκέψεις αυτές, παρακαλώ για την ευαισθητοποίηση όλων πάνω στο καθοριστικής σημασίας αυτό θέμα που απαιτεί από τη φύση του καθολική κινητοποίηση και εξαιρετικό ενδιαφέρον για να περιορισθούν τα τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας».

Η έκθεση της Τροχαίας Ξάνθης, αναβαθμισμένη σαφώς από πέρυσι τόσο από άποψη χώρου όσο και από άποψη περιεχομένου, αποσκοπεί στην ενημέρωση κι ευαισθητοποίηση του κοινού, στην παροχή ερεθισμάτων για κυκλοφοριακή διαπαιδαγώγηση παιδιών και νέων, αλλά και «την παρουσίαση του έργου και της προσφοράς των Υπηρεσιών Τροχαίας στο κοινωνικό σύνολο». Φιλοξενείται για πρώτη φορά φέτος στο κλειστό Αθλητικό Κέντρο «Φίλιππος Αμοιρίδης» και είναι ανοιχτή μέχρι το Σάββατο 8 του μηνός. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Αστυνομικής Διεύθυνσης, ο όγκος των μαθητών που θα την επισκεφθούν στο πλαίσιο του σχολικού προγραμματισμού, αναμένεται να αγγίξει τους οκτώ χιλιάδες! Αριθμός εντυπωσιακός του οποίου οι ποιοτικές παράμετροι μπορούν – κι έχουν δώσει τα πρώτα τέτοια δείγματα – να λειτουργήσουν ως εν δυνάμει «εργαλείο» μακροπρόθεσμης θεραπείας του φαινομένου… Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από μια πρώτη παρατήρηση στη συμπεριφορά των παιδιών που περιηγήθηκαν ήδη την έκθεση: βγαίνοντας στη «ζούγκλα της ασφάλτου» επέδειξαν αυξημένη αντίληψη στον εντοπισμό παραβατικών και λανθασμένων κινήσεων από τους οδηγούς αυτοκινήτων μέσα στην πόλη, κάνοντας ταυτόχρονα την κατά περίπτωση αντιδιαστολή με την «ορθή και ασφαλή οδική συμπεριφορά» που τους είχε υποδειχθεί νωρίτερα μέσα στην έκθεση… Το μέγεθος της διαμορφούμενης υπεραξίας αυτού του – ευκαιριακού – αποτελέσματος μπορεί να εκτιμηθεί πλήρως μόνον εάν παρατεθεί δίπλα στα σημερινά στατιστικά στοιχεία των τροχαίων ατυχημάτων που πλήττουν τον, απαίδευτο κυκλοφοριακά, πληθυσμό της χώρα μας… Το σχετικό απόσπασμα από την ομιλία του κ.Μητακίδη είναι χαρακτηριστικό: «…μοναδικό μας κίνητρο για την έκθεση είναι η θλιβερή διαπίστωση ότι στην Ελλάδα το πρόβλημα των τροχαίων ατυχημάτων εξακολουθεί να παραμένει οξύτατο αφού κάθε χρόνο περισσότεροι από 1.850 νεκροί και 26.000 σοβαρά και ελαφρά τραυματισμένοι είναι τα θύματα στο βωμό της ασφάλτου. Ο συνολικός αριθμός των θυμάτων από τα τροχαία ατυχήματα ετησίως, χωρίς καμία υπερβολή μπορεί να συγκριθεί με τον αριθμό των νεκρών και τραυματιών σε χώρες όπου διεξάγονται πολεμικές επιχειρήσεις. …Στο πλαίσιο του προγράμματος «Καθ’ οδόν 2001 – 2005» επιτεύχθηκε μείωση των ατυχημάτων» σε βαθμό ώστε από τους 2.181 νεκρούς του 1999 να «πέσουμε» στους 1.613 το 2003…

Σοβαρός παράγων αποψίλωσης του πληθυσμού της χώρας – πρωταρχικός για τη διόγκωση του δημογραφικού προβλήματός της μαζί με την υπογεννητικότητα – θεωρείται το τροχαίο ατύχημα στην Ελλάδα… Ανακυκλώνοντας λόγους και αιτίες, σταματάμε και πάλι στον «άνθρωπο» (σ.σ.: οδηγό, πεζό, εκπαιδευτή, εξεταστή, νομοθέτη, δάσκαλο, γονέα, τροχονόμο, υπηρεσιακό παράγοντα, εργολήπτη, πολιτικό, κοκ) με έμφαση στα ελλείμματα της παιδείας του, όπως θα υπογραμμίσει ο Αστυνομικός Διευθυντής Ξάνθης:

«Εκτός από μια σειρά παραμέτρους που έχουν επισημανθεί ως γενεσιουργές αιτίες των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, όπως το αλκοόλ, η κατάσταση των δρόμων, η έλλειψη τεχνικών υποδομών, η κατάσταση των οχημάτων, η ποιότητα των σχολών οδήγησης, κλπ, ο σημαντικότερος και καθοριστικότερος όλων είναι ο παράγων άνθρωπος, δηλαδή η συμπεριφορά του ανθρώπου ως οδηγού ή ως πεζού. Από τον ίδιο τον άνθρωπο εξαρτάται αν θα υπάρχει ασφαλής οδήγηση και ασφαλής οδική κυκλοφορία. Ο μεγάλος ή ο μικρός αριθμός θυμάτων, έχει να κάνει με τη νοοτροπία ενός συγκεκριμένου πληθυσμού και τη γενικότερη συμπεριφορά του, η οποία τον συνοδεύει σε όλες τις δραστηριότητές του»

Μαρία Β.Μπόντη

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.