Aνεβαζουν τις επιδοσεις τους

Μέχρι την Αθήνα έφθασαν τα νέα της επιτυχίας του προγράμματος Φραγκουδάκη και στα χθεσινά «ΝΕΑ» υπήρχε σχετικό ρεπορτάζ της Αριστοτελίας Πελώνη από τα «ΝΕΑ» που παρουσιάζει όλες τις πτυχές της καταβαλλόμενης προσπάθειας ώστε να αμβλυνθούν οι εκπαιδευτικές ανισότητες στη Θράκη.

Στο ρεπορτάζ της Αριστοτελίας Πελώνη παρουσιάζονται τα αποτελέσματα των δράσεων του προγράμματος «Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων» καθώς και μια προσωπική κατάθεση της Άννας Φραγκουδάκη που όπως τονίζει, όταν ξεκινούσε την υλοποίηση του προγράμματος είχε ως αντίπαλο «την προκατάληψη, τη διαφορά της γλώσσας και την καχυποψία, αλλά συμμάχους αφοσιωμένους εκπαιδευτικούς, βελτιωμένα βιβλία και κυρίως παιδιά της μουσουλμανικής μειονότητας που ανταποκρίθηκαν θετικά στα νέα δεδομένα».

Δ.Δ.

«Όλα έμοιαζαν αξεπέραστα όταν ξεκινήσαμε το 1997. Όταν πρωτοπήγαμε στη Θράκη, οι μανάδες των παιδιών δεν μας μιλούσαν, οι πατεράδες ήταν καχύποπτοι, οι εκπαιδευτικοί θεωρούσαν τους νεωτερισμούς που προτείναμε επικίνδυνους, τα παιδιά ήταν αμείλικτα».

Με αντίπαλο την προκατάληψη, τη διαφορά της γλώσσας και την καχυποψία, αλλά συμμάχους αφοσιωμένους εκπαιδευτικούς, βελτιωμένα βιβλία και κυρίως τα παιδιά της μουσουλμανικής μειονότητας που ανταποκρίθηκαν θετικά στα νέα δεδομένα, το πρόγραμμα «Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων», το οποίο εφαρμόζεται στη Θράκη από το 1997, αποδίδει καρπούς, όπως προκύπτει από τον απολογισμό που έκαναν χθες οι υπεύθυνοι.

Με σύνθημα το «κάνουμε πρόσθεση, όχι αφαίρεση, πολλαπλασιασμό, όχι διαίρεση», οι επιστημονικές υπεύθυνες του προγράμματος – το οποίο χρηματοδοτείται κατά 75% από την Ευρωπαϊκή Ένωση και κατά 25% από το υπουργείο Παιδείας -, καθηγήτριες στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, κ. Άννα Φραγκουδάκη και Θάλεια Δραγώνα, παρουσίασαν την εξέλιξη του έργου, που έχει τον φιλόδοξο στόχο να εντάξει αρμονικά τα μουσουλμανόπαιδα της Θράκης στην ελληνική κοινωνία και να μεταρρυθμίσει το εκπαιδευτικό τους σύστημα, κυρίως μέσα από την καλή γνώση της ελληνικής γλώσσας, αλλά και μέσα από 41 νέα βιβλία, τα οποία ήδη διδάσκονται στα Δημοτικά σχολεία της Θράκης.

H θετική ανταπόκριση των παιδιών από τη μειονότητα της Θράκης στο νέο πρόγραμμα έχει βελτιώσει σημαντικά τη γνώση της ελληνικής γλώσσας και τις σχολικές τους επιδόσεις

H κατάσταση βελτιώνεται με γρήγορους ρυθμούς και η ανταπόκριση των παιδιών είναι θετική για τη συνέχεια, είπαν οι επιστημονικές υπεύθυνες. Τα τελευταία 15 χρόνια ο αριθμός των μαθητών της μειονότητας που φοιτούν στο Γυμνάσιο έχει τετραπλασιαστεί, ενώ σε διάστημα μιας πενταετίας (1997 – 2002) παρατηρήθηκε εντυπωσιακή αύξηση της πρόσβασης στο Γυμνάσιο και μείωση της διαρροής – η οποία ξεπερνούσε το 50%, την ώρα που η μαθητική διαρροή σε εθνικό επίπεδο είναι 10%. Επίσης, οι μαθητές έχουν κάνει μεγάλες προόδους στην προφορική και γραπτή γνώση της ελληνικής γλώσσας, ενώ παρατηρείται και σημαντική βελτίωση των επιδόσεών τους. Τα 41 νέα βιβλία γράφτηκαν με στόχο να είναι ελκυστικά στα παιδιά και να τα βάλουν στο νόημα της ελληνικής γλώσσας και της συνύπαρξης. «Τα νέα βιβλία και εκπαιδευτικά υλικά έχουν μεγάλη απήχηση στα παιδιά και αξιόλογα αποτελέσματα στη βελτίωση της εκμάθησης της ελληνικής και της επίδοσής τους γενικότερα. Αυτό οφείλεται στο ότι είναι βιβλία πολύχρωμα και ευχάριστα, κατάλληλα για παιδιά με άλλη μητρική γλώσσα, τα οποία πάνω απ’ όλα σέβονται την ταυτότητα των μαθητών», τόνισε η κ. Θάλεια Δραγώνα.

Κι ένα παραμύθι μαθηματικών

Ιδιαίτερα σημαντική ήταν και η συνεισφορά του γνωστού συγγραφέα παιδικών βιβλίων Ευγένιου Τριβιζά, ο οποίος έφτιαξε ένα μικρό παραμύθι με στόχο να εξοικειώσει τα παιδιά με την ορολογία των μαθηματικών. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «τα κείμενα που χρησιμοποιούμε πρέπει πρώτα να είναι διασκεδαστικά και μετά να συναρπάζουν, γι’ αυτό και η βασική μου προσέγγιση ήταν αυτή: να γράψω κάτι διασκεδαστικό στην Αριθμητική. Για παράδειγμα, έγραψα για τα κλάσματα παρουσιάζοντας μια βασίλισσα που κάνει δίαιτα και πόσα κομμάτια από τη βασιλόπιτα πρέπει να φάει». Στόχος των βιβλίων της Ιστορίας ήταν «να δώσουν την εικόνα της αντικειμενικής αφήγησης, ν’ αφαιρέσουν κάθε σημείο συναισθηματισμού και να τη συνδέσουν με τον χώρο», είπε ο υπεύθυνος για τα βιβλία Ιστορίας και αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Παρασκευάς Κονόρτας.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.