Υπερ της αναβαθμισης του μαθηματος των θρησκευτικων αλλα με σεβασμο στη θρησκεια του διπλανου

Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ, για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης» - Δημήτρης Μόσχος, Πρόεδρος Συνδέσμου «Προς τη θετική κατεύθυνση ο διάλογος υπουργείου και εκκλησίας»

«Δικαιωμένος» ως προς την κατανόηση της ανάγκης κατάρτισης ενός νέου πλαισίου μαθήματος των θρησκευτικών, ως πάγιο αίτημα της ελληνικής κοινωνίας, όπως αυτός διεξάγεται μεταξύ Υπουργείου Παιδείας, φορέων και για πρώτη φορά προ ειλημμένων αποφάσεων και της εκκλησίας δηλώνει ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ- για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης» σε ανακοίνωση που εξέδωσε σχετικά με τις εξελίξεις που αφορούν στο μάθημα των θρησκευτικών.
 
Μετά και την απόφαση του ΣτΕ που έκρινε ως αντισυνταγματική και αντίθετη στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου την απόφαση του τέως υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη με την οποία άλλαξε ο τρόπος διδασκαλίας των Θρησκευτικών στις τέσσερις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού αλλά και του Γυμνάσιου, ο Σύνδεσμος εξέδωσε σχετική ανακοίνωση στην οποία μεταξύ άλλων υπογραμμίζεται η ανάγκη αναβάθμισης της θρησκευτικής εκπαίδευσης στην χώρα μας, σε τέτοιες όμως βάσεις που όπως υπογραμμίζουν «δεν θα χωρίζει τους μαθητές μέσα στην τάξη ανάλογα με την θρησκεία τους αλλά θα τους διδάσκει μαζί με τη δική μας και τη θρησκεία του διπλανού τους με τρόπο εύληπτο όσο και διακριτό χωρίς να συγχέει τις θρησκείες μεταξύ τους». 

Δημήτρης Μόσχος «Το νέο πρόγραμμα είναι έργο Θεολόγων και όχι έργο του κάθε Υπουργού» 

«Εμείς, ως Σύνδεσμος στηρίξαμε από την πρώτη στιγμή το νέο πρόγραμμα, το οποίο είναι έργο Θεολόγων και όχι έργο του κάθε Υπουργού» σχολίασε, μιλώντας στον «ΠτΘ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου κ. Δημήτρης Μόσχος, σχολιάζοντας πως αυτό «συνάδει με το όραμά μας και κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, χωρίς αυτό να σημαίνει πως είναι τέλειο».
 
Όπως εξήγησε, «ως Σύνδεσμος αισθανόμαστε δικαιωμένοι ως προς το αίτημα αναβάθμισης του μαθήματος, το οποίο είναι ένα ώριμο αίτημα που το θέλει η κοινωνία» για να επισημάνει επίσης πως η ακριβής διαδικασία που θα ακολουθηθεί θα είναι προϊόν διαλόγου του Υπουργείου, της Εκκλησίας και όλων των αρμοδίων φορέων, το οποίο χαρακτήρισε ως ιδιαίτερα θετικό και σημαντικό.
 
Ο κ. Μόσχος ερωτηθείς για την απόφαση του ΣτΕ επεσήμανε πως στην έως τώρα διαδικασία που έχει ακολουθηθεί υπάρχει η εξής προβληματική που έγκειται στο γεγονός ότι «χωρίζει την τάξη σε κοινότητες». «Αυτό είναι κάτι που θέλουμε να αποφύγουμε, γι’ αυτό και θα πρέπει να υπάρξει μία ρύθμιση, η οποία θα κάνει το μάθημα πιο ευρύ, υπό την έννοια να δεξιώνεται και ανθρώπους από άλλες θρησκείες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τις ανακατεύει ή ότι προσβάλλει τον άλλον» συνέχισε, σημειώνοντας τις αστοχίες που ενδεχομένως υπήρξαν στις έως τώρα προτάσεις. Άλλωστε όπως επεσήμανε η «συνομιλία» με τις άλλες θρησκείες αποτελεί «αίτημα της Ορθόδοξης Θεολογίας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τις υιοθετεί». Γεγονός που πρέπει να γίνει κατανοητό καθώς αλλιώς ελλοχεύει ο κίνδυνος «το μάθημα να απευθύνεται μόνο στα μέλη της Ορθόδοξης πίστης, με αποτέλεσμα παιδαγωγικά να μην ξέρουμε πώς να διαχειριστούμε όσους επιθυμούν να φύγουν από αυτό, υπό την έννοια της απαλλαγής από το μάθημα».
 
Προς την κατεύθυνση της δημιουργίας και υιοθέτησης ενός τέτοιους σύγχρονου μαθήματος, ερωτηθείς σχετικά με το ποία θα πρέπει να είναι τα επόμενα βήματα, ο κ. Μόσχος εξήγησε πως το βασικότερο βήμα όλων θα πρέπει να είναι «η συνέχιση και η εμπέδωση σε βάθος της επιμόρφωσης των συναδέλφων, τόσο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όσο και των δασκάλων, καθώς είναι αυτοί, οι οποίοι θα κληθούν να διαχειριστούν αυτό το υλικό και το μάθημα και επομένως θα πρέπει να κατανοήσουν τις νέες τεχνικές που προτείνονται».

Η ανακοίνωση του Πανελλήνιου Θεολογικού Συνδέσμου «ΚΑΙΡΟΣ – για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης» 

«Στο φως των πρόσφατων εξελίξεων σχετικά με το διδασκόμενο πρόγραμμα του μαθήματος των Θρησκευτικών, όσον αφορά στην τελική κρίση του Συμβουλίου της Επικρατείας και έπειτα από τις αποσπασματικές πληροφορίες που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας για το περιεχόμενο της απόφασης της ολομέλειας του δικαστηρίου, ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ- για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης» δηλώνει καταρχήν ότι αισθάνεται δικαιωμένος απέναντι  στην  θεολογική εκπαιδευτική κοινότητα για την επιλογή του να υπερασπιστεί – από την πρώτη στιγμή της ιδρύσεώς του- με θεολογικά και παιδαγωγικά επιχειρήματα την ανάγκη αναβάθμισης  της θρησκευτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας.
 
Το ζήτημα του μαθήματος των Θρησκευτικών δεν είναι τόσο νομικό, όσο πολιτικό (με την έννοια του τι άποψη έχουμε για το σύνολο της κοινωνίας) και καίρια θεολογικό και παιδαγωγικό. Ο σύλλογος από την πρώτη στιγμή της λειτουργίας του αισθάνθηκε την ανάγκη της παρέμβασης στα εκπαιδευτικά δρώμενα για να ασκήσει γόνιμη κριτική και όχι εισαγγελικό έλεγχο με εύκολες καταγγελίες εναντίον φανταστικών ή πραγματικών εχθρών. Οραματίσθηκε δημιουργικές παρεμβάσεις που τις υποστήριξε με επιχειρήματα, χωρίς διάθεση επιβολής, ώστε να συνθέσει μια εποικοδομητική συμβολή με θεολογικές θέσεις από την ορθόδοξη παράδοση αποφεύγοντας συνθήματα και αφορισμούς. Το αντικείμενο της δουλειάς μας δεν επιτρέπει διαχωρισμούς, στείρες αντιπαραθέσεις και ηχηρές μα τόσο κενές περιεχομένου, για τη σύγχρονη ζώσα χριστιανική συνείδηση, διακηρύξεις προσήλωσης σε προγονικές αξίες και αρχές, που πρέπει  να επιβληθούν από μια δικαστική εξουσία.
 
Για το σύλλογό μας ο στόχος παραμένει και θα παραμένει, ένα αναβαθμισμένο μάθημα που δεν θα χωρίζει τους μαθητές μέσα στην τάξη ανάλογα με την θρησκεία τους αλλά θα τους διδάσκει μαζί με τη δική μας και τη θρησκεία του διπλανού τους με τρόπο εύληπτο όσο και διακριτό χωρίς να συγχέει τις θρησκείες μεταξύ τους. Αυτό είναι για μας ένα παιδαγωγικό και επιστημονικό αίτημα αλλά  και  αίτημα  ορθόδοξης θεολογίας  πέρα και πάνω από δικαστικές μάχες και νομικές έριδες, που λειτουργούν υπονομευτικά και διχαστικά.
 
Το μάθημα που οραματιζόμαστε υπηρετείται καλύτερα με το σχεδιασμό του στα νέα Προγράμματα και τους Φακέλους Υλικού, που έτυχαν καταρχήν  έγκρισης από την Ιερά Σύνοδο, με την προϋπόθεση να χρησιμοποιούνται από τον εκπαιδευτικό ως διδακτικό υλικό, χωρίς να αποκλείεται η δική του προσωπική επιστημονική οπτική στην επιλογή, στο πλαίσιο των στόχων και των καινοτόμων δραστηριοτήτων του μαθήματος και όχι ως βιβλίο που προτείνεται για απομνημόνευση στους μαθητές. Η αποδοχή  στην πράξη από εκατοντάδες συναδέλφους μας και χιλιάδες μαθητές μέσα στην τάξη αποδεικνύουν την ορθότητα της πρότασής μας , πάντα φυσικά με το περιθώριο του λάθους σε ζητήματα επιλογής θεμάτων και υλικού, ζητήματα  για τα οποία ένα ανοικτό πρόγραμμα σπουδών είναι πάντα δεκτικό σε αλλαγές, αναδιαρθρώσεις, αναδιατυπώσεις και  συνεχείς εμπλουτισμούς. Η μέχρι τώρα πορεία του με 4 αλλεπάλληλες αναθεωρημένες εκδόσεις, από το 2011 έως το 2017, επαληθεύει έμπρακτα τη προηγούμενη διαπίστωση και ταυτόχρονα δημιουργεί μια υποχρέωση για το άμεσο μέλλον, με στόχο πάντοτε το βέλτιστο αποτέλεσμα μας εκπαιδευτικής διαδικασίας, που έχει όραμα τη διατύπωση με σύγχρονους όρους της ορθόδοξης θεολογίας στη σχολική τάξη και τη διαμόρφωση στάσης και άποψης για τη ζωή του ανθρώπου και του κόσμου∙ ένα όραμα που τελικά ερμηνεύει την άποψή μας για το πώς εννοούμε τη διακονία στην Εκκλησία, την πατρίδα αλλά και τον άνθρωπο γενικά».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.