Τζιχαντ ΧΑΛΗΛ, Δρ. Μουσουλμανικης Θεολογιας «Το Ισλαμ καλει τον καθε μουσουλμανο να απομακρυνθει απο τη βια οχι μονο για τον συνανθρωπο του αλλα και για τα ζωα και την κτιση ολοκληρη»

Η Ελλάδα καθυστέρησε πάρα πολύ για τη σύσταση τμημάτων Ισλαμικών Σπουδών και σε αναντιστοιχία με τις άλλες δυτικές χώρες - Χρειάζεται σταδιακή αναβάθμιση του εκπαιδευτικού προγράμματος και στα δυο Ιεροσπουδαστήρια της Θράκης (σε Κομοτηνή και Εχίνο)

Tην Παρασκευή που μας έρχεται οι πιστοί στο Ισλάμ συμπολίτες μας, μετά την πολυήμερη νηστεία τους, γιορτάζουν την Γιορτή του τέλους της νηστείας ή το Eΐντ-αλ-φιτρ στα αραβικά. Η νηστεία τους, το ραμαζάνι που διαρκεί τριάντα ημέρες είναι απολύτως συνυφασμένο με τη ζωή του τόπου μας, αφού κατά τη διάρκειά του εμπλουτίζεται διαφορετικά και η δική μας καθημερινότητα, με την κανονιά  στη δύση του ηλίου που ορίζει καθημερινά το τέλος της  ημερησίας νηστείας -αποχής από νερό, καφέ, τσιγάρο και κάθε είδους τροφή για τους δυναμένους- και με το νταούλι  που ηχεί κάθε ανατολή ηλίου και σηματοδοτεί την έναρξη της νηστείας-αποχής από τα προαναφερθέντα κατά τη διάρκεια της επόμενης ημέρας. Στο διάστημα που μεσολαβεί από τη δύση και μέχρι την ανατολή του ηλίου οι συμπολίτες μας έχουν δυο γεύματα το σουχούρ, λίγο πριν την ανατολή του ήλιου  και το γνωστό μας -λόγω της συχνότητας διοργάνωσής του κατά τη διάρκεια του ραμαζανιού και από θεσμικούς φορείς της περιοχής μας και μουσουλμάνους αυτοδιοικητικούς- ιφτάρ που διοργανώνεται  μετά τη δύση του ηλίου.

Όμως όπως κάθε θρησκευτική νηστεία, τα σημαντικότερα διακυβεύματα του ραμαζανιού για τους πιστούς του Ισλάμ, που προσομοιάζει προς τη χριστιανική μεγάλη τεσσαρακοστή, δεν είναι  αυτά που έχουν σχέση με την αυτοκυριαρχία και την αυτοπειθαρχία επί του υλικού ανθρώπου, αλλά εκείνα που συνυφαίνονται με προσπάθεια για υπερβάσεις στο πεδίο της πνευματικής καθαρότητας και υγείας, της συνειδητοποίησης των λαθών και της  μετάνοιας για την επανασύνδεση, μέσω προσευχής, με τον Θεό. Εξ ου και τα τζαμιά αυτό το προσευχητικό τριανταήμερο είναι φωταγωγημένα τα βράδια, για άνδρες και γυναίκες, πιστούς του Ισλάμ που συρρέουν για  προσευχή.

Στο πλαίσιο αυτό περιγραφής της καθημερινότητας της Θράκης τις μέρες του ραμαζανιού, που τη ζούμε με τον ίδιο τρόπο ως παρατηρητές κάθε χρόνο, εφέτος με τον εορτασμό του  έχουμε την  ευκαιρία και για μια ακόμη υπέρβαση σε επίπεδο γνώσης και κατανόησης της θρησκευτικής πραγματικότητας των συμπολιτών μας -όσων θρησκεύονται και είναι πιστοί, πραγματικότητα που τα πολιτικά αδιέξοδα ισονομίας και ισοπολιτείας της Θράκης έθεταν σε υποδεέστερη θέση, είναι όμως καιρός και ως κοινωνία να γνωρίσουμε, αφού αρκετοί μουσουλμάνοι συμπολίτες συνδέουν απολύτως τη ζωή τους και την επιστημονική-γνωστική τους πορεία, όπως  συμβαίνει και με τους χριστιανούς Θεολόγους, με την ιστορία, την  έρευνα, την εμβάθυνση και  την κατανόηση των ιερών τους κειμένων και, στη συγκεκριμένη περίπτωση, του Ιερού Κορανίου.

Το ζήτημα είναι ότι οι καλοί αυτοί Θεολόγοι επιστήμονες υπήρχαν πάντοτε στη Θράκη, και ιδιαίτερα εμφατικά μάλιστα τα τελευταία χρόνια, όπως όμως σχεδόν συμβαίνει με όλα, μάλλον θα πρέπει να έρθει ο καιρός για να γνωρίσουμε κάποια ακόμη από τα κομμάτια του παζλ της καθημερινότητάς μας. Αυτό στον τόπο μας συνέβη με το άνοιγμα προς τη μουσουλμανική θρησκεία που επιχείρησε τα τελευταία μόλις χρόνια το ελληνικό Υπουργείο Παιδείας, επιδεικνύοντας στην πράξη ισόνομο ενδιαφέρον και σεβασμό τόσο προς τη μαθητιώσα νεολαία του τόπου μας που την ώρα του  μαθήματος  των Θρησκευτικών στα δημόσια σχολεία τής προσφέρονταν διάλειμμα στο προαύλιο και όχι η δυνατότητα να παρακολουθούν μαθήματα κατάρτισης σε ζητήματα της θρησκείας τους, όσο και προς τους επιστήμονες Θεολόγους, Ιεροδιδασκάλους και Ιεροδιδασκάλισσες, που ζουν στη Θράκη, υπηρετούν τη θρησκεία τους και μπορούν πολλά να προσφέρουν στους θρησκευόμενους μουσουλμάνους συμπολίτες. 
Επιστήμονες Θεολόγους του Ισλάμ κάποιους εκ των οποίων γνωρίσαμε στο πλαίσιο του προγράμματος με τίτλο «Προγράμματα δια βίου εκπαίδευσης Θεολόγων και Ιεροδιδασκάλων Θράκης σε ζητήματα Θρησκευτικών, Θρησκευτικής ετερότητας και διαπολιτισμικής Θρησκευτικής αγωγής», με επιστημονική υπεύθυνη την επίκουρη καθηγήτρια στο τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ, κ. Αγγελική Ζιάκα, και μεταξύ αυτών ο πολύ καλά σπουδαγμένος Κομοτηναίος δρ. Τζιχάντ Χαλήλ, που συμμετέχει τόσο στην επιστημονική επιτροπή του Προγράμματος όσο και στα επιμορφωτικά σεμινάρια Εκπαιδευτών Θεολόγων και Ιεροδιδασκάλων σε θέματα θρησκευτικών, θρησκευτικής ετερότητας και διαπολιτισμικής θρησκευτικής αγωγής/εκπαίδευσης στη Θράκη.

Ο δρ. Τζιχάντ Χαλήλ που αντιμετώπισε με στωικότητα την άγνοιά μας σε θέματα που αφορούν στους θρησκευόμενους μουσουλμάνους συμπολίτες και μας απήντησε εφ’ όλης της ύλης, τόσο για τις σπουδές του και τον ίδιο, όσο και τους δρόμους-πανεπιστήμια που προσφέρονται και είναι κορυφαία για τους μουσουλμάνους που θέλουν να εντρυφήσουν στη θρησκεία του Ισλάμ, τις δυνατότητες και τα κριτήρια επιλογής του τρόπου σπουδών των συμπολιτών που επιλέγουν τις θεολογικές σπουδές, τις δομές θρησκευτικής εκπαίδευσης –τα ιεροσπουδαστήρια που υπάρχουν στη Θράκη και τις ελλείψεις τους,  το υπό κατάρτιση Τμήμα Ισλαμικών Σπουδών στο ΑΠΘ και την αναγκαιότητα ίδρυσης και λειτουργίας του, τις εμπειρίες του από το «Πρόγραμμα Ζιάκα», την ασύνδετη σχέση του Ισλάμ με τον τζιχαντισμό των ημερών μας, την ισότητα μεταξύ φύλων και  όντων εν γένει στο Ισλάμ, αλλά και τον πνευματικό αγώνα που εντέλλεται το  Ιερό Κοράνι προς κάθε πιστό προκειμένου να γίνει και να παραμείνει καλός και αγαθός ως άνθρωπος.

Δρ. Τζιχάντ Χαλήλ λοιπόν…

«Οι γνώσεις μου για το Ισλάμ άρχισαν από την οικογένειά μου και συνέβαλαν ακόμη το περιβάλλον μου, η μαθητική μου πορεία, ο τόπος γέννησής μου, ο νομός Ροδόπης»

ΠτΘ: Πού σπουδάσατε το Ισλάμ και πού κάνατε το μεταπτυχιακό σας;
Τζιχάντ Χαλήλ:
Ονομάζομαι Τζιχάντ Χαλήλ με καταγωγή από την Κομοτηνή. Οι γνώσεις μου για το Ισλάμ άρχισαν από την οικογένειά μου, λόγω του ότι κατάγομαι από μια μουσουλμανική οικογένεια, και συνέβαλαν ακόμη το περιβάλλον μου, η μαθητική μου πορεία, ο τόπος γέννησής μου, εδώ στη Θράκη στο νομό Ροδόπης.
Ολοκλήρωσα την πρωτοβάθμια εκπαίδευσή μου στην Κομοτηνή. Οι γονείς μου με έστειλαν κατόπιν σε έναν ειδικό δάσκαλο για την καλή ανάγνωση και απαγγελία του Ιερού Κορανίου και για αποστήθισή Του, καθήκον πάρα πολύ σημαντικό για έναν που προτιμά την θρησκευτική εκπαίδευση. Με την ολοκλήρωση της μαθητείας μου κοντά του, έλαβα, όπως και ο κάθε μαθητής που απαγγέλει και γνωρίζει από καρδιάς το Ιερό Κοράνιο, τον τίτλο του Χάφιζ (χαφούζ) ελ-Κουρ’ααν ελ-Κερίμ.

Γυμνάσιο σπούδασα στο Σχολείο ΙΜΑΜ-ΧΑΤΗΜΠ στο ΒΑLIΚΕSR της Τουρκίας. Κατά το σχολικό έτος 1979-1980 πήγα στην Σαουδική Αραβία στο Ισλαμικό Πανεπιστήμιο, στο προπαρασκευαστικό τμήμα, για τη εκμάθηση της Αραβικής γλώσσας στη Μεδίνα Μουνάββαρα. Αποφοίτησα από το Λύκειο το 1984 και το 1988 έλαβα Πανεπιστημιακό Πτυχίο από το Ισλαμικό Πανεπιστήμιο της Μεδίνας και συγκεκριμένα από τη Σχολή της Σαρί‘α (του Ιερού Ισλαμικού Δικαίου). Συνέχισα με την εκπόνηση Μεταπτυχιακών Σπουδών (Μaster’s Degree) στο ΑΛ-ΙΜΑΜ ΜΟΥΧΑΜΜΕΝΤ ΜΠΙΝ ΣΑΟΥΝΤ Ισλαμικό Πανεπιστήμιο, και συγκεκριμένα στη Σχολή ΝΤΑ’ΒΑ (Ισλαμικό  Κήρυγμα) και στο Τμήμα Ανατολικών Σπουδών, Τομέας Γλωσσολογικές Επιστήμες  Των Ανατολιστών [Linguistic Studies in Orientalists].

Η Διδακτορική Διατριβή [Ph.D.] μου ολοκληρώθηκε στο ίδιο Πανεπιστήμιο και στην ίδια Σχολή και Τμήμα, στον Τομέα των Islamic Studies in Orientalists (Ισλαμικές  Σπουδές των Ανατολιστών) με τίτλο: [ΜΕDRΕSΕΤ ΕL-ΙSΤΙSΗRΑΚ ΕL-ΥUΝΑΝΙΥΥΑΗ VE ΝΑΖRΑΤUΗΑ FΙ ΕL-DΙRΑΑSΑΑΤ ΕL-SΗER`IΥΥΑΗ ΕL-ISLΑΜΙΥΥΑΗ ΜΙΝ KΗΙLΑL ΕL-QΑRΝΕΥΝ ΕL-ΤΑΑSΙ° ΆSΗΑRΑ VE ΕL-ISHRΙΝ ] – (Ηellenic Oriental School and his options in Islamic studies in nineteen and twenty centuries) το Ακαδημαϊκό Έτος: 1421 Εγείρας/ 2000 μ.Χ. 

Κατά την διάρκεια της διδακτορικής μου διατριβής στη Μεδίνα -Σαουδική Αραβία ασχολήθηκα με την ελληνική μετάφραση του Ιερού Κορανίου ως επιμελητής και, συγκεκριμένα, με τον έλεγχο της ελληνικής απόδοσης των αραβικών όρων της μετάφρασης αυτής, η οποία έγινε υπό την αιγίδα της Μεδίνας/Μουνάββαρα από το «Συγκρότημα του Βασιλιά Φεχντ για την Εκτύπωση του Ιερού Κορανίου», με πρώτη έκδοση το έτος 1998 και δεύτερη (επανέκδοση) το 2000. Η διάθεση αυτής της μετάφρασης του Ιερού Κορανίου γίνεται δωρεάν και το κείμενο είναι δίγλωσσο, αραβικά/ελληνικά.

Ασχολούμαι επίσης με τα οθωμανικά και αραβικά έγγραφα (διαβάζω και γράφω), συμμετέχω σε διεθνή συνέδρια περί Ισλάμ, διαθρησκειακά και διαπολιτισμικά συνέδρια. Εκτελώ ακόμη χρέη Ιεροκήρυκα, Θρησκευτικού λειτουργού σε Ιερό Τέμενος της Κομοτηνής.

«Για έναν μουσουλμάνο που θέλει να εντρυφήσει στη θρησκευτική παιδεία είναι πολύ σημαντικό να λάβει θρησκευτική κατεύθυνση σπουδών ήδη από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στα Ιεροσπουδαστήρια»

ΠτΘ:  Όσα μας αναφέρατε  για τις σπουδές σας δείχνουν μια μακρά πορεία μελέτης και εμβάθυνσης της ισλαμικής θρησκείας, και μάλιστα σε μέρη-Μεδίνα- ιερά για τους πιστούς του Ισλάμ. Θεωρείτε ότι στην περίπτωση που οι θεολογικές σχολές της χώρας μας είχαν μουσουλμανικές σπουδές όσοι επιθυμούν να σπουδάσουν συστηματικά το Ισλάμ θα τις επέλεγαν;
Τ.Χ.: 
Βεβαίως θα τις επέλεγαν, αλλά παραλλήλως νομίζω πως πάλι θα υπήρχαν μερικοί που θα επιθυμούσαν να σπουδάσουν στο εξωτερικό, όπως γίνεται άλλωστε και ευρύτερα, όταν πολλοί φοιτητές επιλέγουν να σπουδάσουν στο εξωτερικό σε σχολές που υπάρχουν και στη χώρα μας.

Για ένα μουσουλμάνο που θέλει να εντρυφήσει στη θρησκευτική παιδεία είναι πολύ σημαντικό να λάβει θρησκευτική κατεύθυνση σπουδών ήδη από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στα Ιεροσπουδαστήρια, ούτως ώστε να κατέχει τη βάση αυτής της θρησκευτικής παιδείας ήδη από νωρίς, και στη συνέχεια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση να συνεχίσει στις Θεολογικές σχολές, για να έχει μια πληρότητα τόσο γνώσης όσο και εκτέλεσης των θρησκευτικών του καθηκόντων και να τα ασκεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στην κοινωνία και στον τόπο λατρείας, δηλαδή στα τεμένη. 

«Η χώρα μας που γειτονεύει με τον ισλαμικό κόσμο και έχει πάρα πολύ καλές σχέσεις ειδικά με τον Αραβικό κόσμο, δεν έχει προχωρήσει  ακόμη στο θέμα των ισλαμικών σπουδών»

Όσο για τις σπουδές στη χώρα μας βεβαίως και θα τις επέλεγαν, αν, επαναλαμβάνω, η διδασκαλία του Ισλάμ γίνεται συστηματικά αρχίζοντας από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Για αυτό χρειάζεται και σταδιακή αναβάθμιση του εκπαιδευτικού προγράμματος και στα δυο Ιεροσπουδαστήρια της Θράκης (σε Κομοτηνή και Εχίνο).
Κατόπιν μπορεί ο ενδιαφερόμενος να συμπληρώσει και επαυξήσει με επιστημονικό τρόπο τις γνώσεις του και την κατάρτισή του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, σε τμήματα Ισλαμικών Σπουδών, για τη σύσταση των οποίων η Ελλάδα καθυστέρησε πάρα πολύ, και σε αναντιστοιχία με τις άλλες δυτικές χώρες της Ευρώπης, όπως η Αγγλία, η Γερμανία, η Η.Π.Α. και οι άλλες χώρες του δυτικού κόσμου, όπου έχουν ήδη προχωρήσει πολύ συστηματικά προς τις ισλαμικές σπουδές, ενώ η χώρα μας που γειτονεύει με τον ισλαμικό κόσμο και έχει πάρα πολύ καλές σχέσεις ειδικά με τον Αραβικό κόσμο, δεν το έχει κάνει ακόμη. Γνωρίζω ακόμη πώς υπήρξαν πρωτοπόρες έρευνες και δράσεις για την καλλιέργεια των ισλαμικών σπουδών στην Ελλάδα, αλλά μέχρι σήμερα δεν υπήρξε μια ικανοποιητική δράση  ανάδειξής τους και διάχυσής τους. Ελπίζω λοιπόν να γίνει πρόοδος στο πρόγραμμα των δυο Ιεροσπουδαστηρίων στη Θράκη και να ανοίξει η κατεύθυνση μουσουλμανικών σπουδών στα πανεπιστήμια της χώρας, να γίνει γνωστή η πρόοδος αυτή στη Δυτική Ευρώπη και να υποστηριχθεί το εγχείρημα από το γεγονός της ιστορικής και γεωγραφικής γειτνίασης του Ελληνικού με τον Ισλαμικό Κόσμο και της ύπαρξης των μουσουλμάνων πολιτών της Ελλάδας, ούτως ώστε να μην αναγκάζονται όσοι επιθυμούν να ολοκληρώσουν ισλαμικές σπουδές να πηγαίνουν αποκλειστικά στο εξωτερικό, εκτός απ’ αυτούς που το επιθυμούν για διαφορετικούς λόγους ο καθένας.

ΠτΘ: Υπάρχουν πολλές και φημισμένες Θεολογικές Σχολές του Ισλάμ στον κόσμο; Πού και ποιες είναι αυτές;
Τ.Χ.:
Ναι, υπάρχουν πολλές και φημισμένες Θεολογικές Σχολές του Ισλάμ στον μουσουλμανικό αλλά και στον Δυτικό κόσμο. Από αυτές του μουσουλμανικού κόσμου αναφέρουμε: το Πανεπιστήμιο ελ-Έζχερ στο Κάϊρο-Αίγυπτος, το Ισλαμικό Πανεπιστήμιο της Μεδίνας, το Πανεπιστήμιο Ούμμου ελ-Κουρά στη Μέκκα, το Ισλαμικό Πανεπιστήμιο Ιμάμ Μουχάμμεντ μπιν Σαούντ στο Ριάντ της Σαουδικής Αραβίας, και όλα τα Πανεπιστήμια της Τουρκίας που έχουν Θεολογικές Σχολές, ειδικά το MARAMARA ÜNİVER İSTANBUL, το ANKARA ÜNİVERS, το ANKARA- ULUDAĞ ÜNİVERS, το BURSA- SELÇUK ÜNİVERS, το KONYA- EYLÜL ÜNİVERS, και το İZMİR- ilâhiyat fakülteleri. Από όλα αυτά τα Πανεπιστήμια έχουμε αποφοίτους, άνδρες και γυναίκες, στη Θράκη.
Υπάρχουν βέβαια και άλλα πανεπιστήμια και Θεολογικές Σχολές του Ισλάμ σε άλλα μουσουλμανικά κράτη, αλλά και σε μη μουσουλμανικά κράτη όπως η Ολλανδία, η Βοσνία, η Γερμανία, η Αυστρία, η Αγγλία κ.ο.κ. 

«Πολλοί προτιμούν τις σπουδές στη Σαουδική Αραβία λόγω των Ιερών μουσουλμανικών τόπων της Μέκκας και της Μεδίνας»

ΠτΘ: Οι ελληνικής υπηκοότητας μουσουλμάνοι σε ποιες Θεολογικές Σχολές του Ισλάμ και σε ποιες χώρες συνήθως καταφεύγουν;
Τ.Χ.:
Συνήθως σπουδάζουν στην Τουρκία, που είναι η πρώτη επιλογή τους λόγω της γλώσσας της εκπαίδευσης, λόγω της πιθανής ύπαρξης συγγενών των φοιτητών στον τόπο σπουδών τους, και λόγω της γεωγραφικής εγγύτητας, διότι μπορεί έτσι ο κάθε φοιτητής να έρθει εύκολα για το διάστημα των διακοπών στο σπίτι του.
Παλιά πολλοί μουσουλμάνοι της Θράκης πήγαιναν ο καθένας με δική του πρωτοβουλία και με δικές του οικονομίες στο πανεπιστήμιο ελ-Έζχερ της Αιγύπτου. Τις τελευταίες όμως δεκαετίες δεν είναι πλέον πολλοί αυτοί που πηγαίνουν στο ελ-Έζχερ. Προτιμούν τη Σαουδική Αραβία, επειδή όμως η υποδοχή στα Πανεπιστήμια της Σαουδικής Αραβίας γίνεται με επιλογή από το Πανεπιστήμιο αλλά και με τη σύμφωνη γνώμη του Βασιλιά της Σαουδικής Αραβίας, πηγαίνουν όλοι όσοι έχουν δυνατότητα αποδοχής, και όπου υπάρχουν θέσεις διαθέσιμες για τον κάθε υποψήφιο φοιτητή, ανάλογα με τη χώρα καταγωγής του υποψήφιου, και με κριτήρια που το κάθε Πανεπιστήμιο θέτει.

Προτιμούν πάντως πολλοί σήμερα να πηγαίνουν στη Σαουδική Αραβία λόγω των Ιερών μουσουλμανικών τόπων της Μέκκας και της Μεδίνας, λόγω της αραβομάθειας που αποκτούν, και λόγω του ότι οι φοιτητές δεν επιβαρύνονται πολύ οικονομικά, χάρη στις καλές υποτροφίες που λαμβάνουν από το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας. Ο φοιτητής έχει επίσης τη διευκόλυνση ετήσιας παροχής δωρεάν αεροπορικού εισιτηρίου προς το πιο κοντινό αεροδρόμιο του τόπου κατοικίας του. Μπορεί να υπάρχουν βέβαια και άλλοι λόγοι που αφορούν την επιλογή του καθενός, αυτά όμως θεωρώ πως είναι τα πρωτεύοντα. 

«Η λέξη τζιχάντ σημαίνει να «αγωνίζεσαι, να παλεύεις για την εξάλειψη του εγωϊσμού και των αμαρτιών σου»

ΠτΘ: Υπάρχουν διάφορες ερμηνείες του Ισλάμ στις διάφορες μουσουλμανικές χώρες του κόσμου, φανταζόμαστε όμως ότι καμιά τους δεν τίθεται υπέρ της βίας των τζιχαντιστών και της χρησιμοποίησης της θρησκείας για πολιτικούς σκοπούς. Πού οφείλεται λοιπόν κατά την άποψή σας ο τζιχαντισμός;
Τ.Χ.:
Το Ισλάμ κατά λέξη σημαίνει «αφοσίωση ή υπακοή στο θέλημα του Θεού.»
Σκοπός της ανθρώπινης ζωής είναι η λατρεία του Μοναδικού Θεού με την ελεύθερη βούληση του καθενός. Τα χαρακτηριστικά του πιστού μουσουλμάνου σκιαγραφούνται με τις αρετές της μετριοφροσύνης, της ευγνωμοσύνης και της ελεημοσύνης, της καλοσύνης, της μη πρόκλησης κακού, διαφθοράς, της μη πρόθεσης δόλου και εκστόμισης ψεύδους, συκοφαντίας, ακόμη και του μικρού καθημερινού κουτσομπολιού…
Οι αγαθοί μεταξύ των πιστών είναι αυτοί «από των οποίων τη γλώσσα και το χέρι, οι μουσουλμάνοι αλλά και γενικά η ανθρωπότητα, είναι ασφαλείς».
Ο καλύτερος Μουτζάχιντ (αγωνιστής) είναι αυτός που πολεμάει με τον εαυτό του και τα προσωπικά του πάθη, και αυτός που καταφέρνει να απομακρυνθεί από τις αμαρτίες για χάρη και με τη χάρη του Θεού. Γι’ αυτό είπε ο Προφήτης Μουχάμμεντ όταν γυρνούσε από έναν πόλεμο: «Τώρα γυρνάμε από το μικρό τζιχάντ στο μέγιστο τζιχάντ! Οι οπαδοί του Προφήτη διερωτήθηκαν μεταξύ τους: μήπως υπάρχει πιο μεγάλο τζιχάντ από αυτό που ήδη κάναμε;» Και από εδώ μπορούμε να δούμε ότι η λέξη τζιχάντ σημαίνει να «αγωνίζεσαι, να παλεύεις για την εξάλειψη του εγωϊσμού και των αμαρτιών σου».

«Οι επονομαζόμενοι τζιχαντιστές  δεν σέβονται και δεν ακολουθούν τις θρησκευτικές επιταγές του Ισλάμ αφού ασχολούνται με τον εκβιασμό και εκφοβισμό»

Η βία δεν συνάδει με τη λέξη Ισλάμ, διότι κατά την κορανική διδαχή «δεν υπάρχει εξαναγκασμός στη θρησκεία», και με βάση τη συναίνεση των μεγάλων ουλεμάδων στην πορεία του ιστορικού χρόνου και των αυθεντικών πηγών του Ισλάμ, όπως θεωρούνται από εμάς τους μουσουλμάνους, τα εδάφια του Κορανίου και η παράδοση του Προφήτη μας Μουχάμμεντ, καλείται ο κάθε μουσουλμάνος να απομακρυνθεί από τη βία όχι μόνο για τον συνάνθρωπό του αλλά και για τα ζώα και την κτίση ολόκληρη…
Οι επονομαζόμενοι τζιχαντιστές (δεν ξέρω από πού προέρχεται αυτός ο όρος, μάλλον είναι δυτική παραφθορά του μουτζτάχιντ), είναι όρος τον οποίο προσωπικά ΔΕΝ θέλω να τον χρησιμοποιώ, διότι αυτό το είδος των ανθρώπων δεν σέβονται και δεν ακολουθούν τις θρησκευτικές επιταγές του Ισλάμ αφού ασχολούνται με τον εκβιασμό και εκφοβισμό. Στο Κοράνιο αντίθετα και συγκεκριμένα στη σούρε Γιούνους (10:99) λέγεται: «Κι αν ήταν η επιθυμία του Κυρίου σου (τότε) όλοι που είναι πάνω στη γη θα πίστευαν! Το μήνυμά σου δεν είναι να υποχρεώσεις τους ανθρώπους (παρά τη θέλησή τους) να πιστεύουν». Και σε ένα άλλο εδάφιο στη σούρε ελ-Κεχφ (18:29) λέγεται: «Και πες: Η Αλήθεια πηγάζει από τον Κύριό σας. Κι αφήστε όποιον θέλει, ας πιστέψει, κι όποιον θέλει ας (την) αρνηθεί». Και μας παραδίδεται επίσης από ένα χαντίθ κουντσί (μουσουλμανική παράδοση): «Ω, Υπηρέτες Μου! Έχω απαγορεύσει την καταπίεση στο όνομά Μου και την έχω απαγορεύσει ανάμεσά σας. Ποτέ λοιπόν να μην καταπιέζετε ο ένας τον άλλον».

«Ισόνομη εκπαιδευτική συμπεριφορά και προς τους μουσουλμάνους μαθητές είναι αυτοί να μαθαίνουν για τη θρησκεία τους και η θρησκεία τους να γίνεται φανερή μέσα στο σχολείο»

ΠτΘ: Πώς αξιολογείτε τη μέριμνα του Υπουργείου Παιδείας, χρόνια μετά να επιδείξει ισόνομη εκπαιδευτική συμπεριφορά και προς τους μουσουλμάνους μαθητές, που μέχρι τώρα έμεναν την ώρα των Θρησκευτικών στο προαύλιο του σχολείου;
Τ.Χ.:
Σας ευχαριστώ για αυτή την ερώτηση. Όπως παρακολουθείτε και εσείς, σημειώνεται μεγάλη αύξηση του αριθμού των μουσουλμάνων μαθητών που προτιμούν να παρακολουθούν τα Δημόσια Δημοτικά-Γυμνάσια-Λύκεια Σχολεία κατά την τελευταία δεκαετία. Και επειδή οι μουσουλμανόπαιδες δεν παρακολουθούν το μάθημα θρησκευτικών και περνάνε το χρόνο του μαθήματος είτε στην αυλή είτε κάπου αλλού, με την ευκαιρία που έδωσε το Υπουργείο Παιδείας προσωπικά το ευχαριστώ καθώς και τους αρμόδιους για την πρωτοβουλία αυτή. Οι μουσουλμάνοι μαθητές μαθαίνουν έτσι για τη θρησκεία τους και η θρησκεία τους γίνεται φανερή μέσα στο σχολείο, και αυτό είναι που ονομάζεται ισόνομη εκπαιδευτική συμπεριφορά και προς τους μουσουλμάνους μαθητές. Από αυτά που ακούγονται στο χώρο μας σας μεταφέρω ότι οι γονείς και οι μαθητές είναι πάρα πολύ ευχαριστημένοι, και αυτό άλλωστε φαίνεται από την αύξηση του ποσοστού των συμμετεχόντων μαθητών από 90%-100%.

«Το Ισλάμ είναι θρησκεία ισότητας και δεν υπάρχει καμία διάκριση προτεραιότητας μεταξύ των ανθρώπων. λέω ισότητα, όπως τα δόντια της χτένας, και ισότητα μεταξύ των φύλων και μεταξύ των μελών της ίδιας φυλής»

ΠτΘ: Στα σεμινάρια επιμόρφωσης Θεολόγων και Ιεροδιδασκάλων είστε παρών ως διδάσκων. Υπάρχει τελικά ανάγκη επιμόρφωσης στη θρησκεία του Ισλάμ;
Τ.Χ.:
Βεβαίως υπάρχει, και πάντοτε με καινούριους τρόπους και χρησιμοποιώντας και την τεχνολογία. Η γνώση είναι ωφέλιμη τόσο για τον δάσκαλο όσο και για τον μαθητή. Στα σεμινάρια οι επιμορφωμένοι μεταξύ τους ανταλλάσσουν τις εμπειρίες τους και μαθαίνουν τις εξελίξεις στον τομέα που υπηρετούν.

ΠτΘ: Στην ίδια επιμορφωτική διαδικασία γίνεται εμφανές ότι υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός μουσουλμάνων Θεολόγων, μεταξύ των οποίων και γυναίκες, για τις οποίες μέχρι πριν από κάποιες δεκαετίες το κοινωνικό πλαίσιο ήταν ασφυκτικό για σπουδές και εργασία εκτός σπιτιού… Θεωρείτε ότι αυτός ο αριθμός νεαρών και σπουδαγμένων Θεολόγων μπορεί να αναβαθμίσει και να προσφέρει στη θρησκεία του Ισλάμ στην περιοχή μας;
Τ.Χ.:
Το Ισλάμ είναι θρησκεία ισότητας και δεν υπάρχει καμία διάκριση προτεραιότητας μεταξύ των ανθρώπων. Λέω ισότητα, όπως τα δόντια της χτένας, και ισότητα μεταξύ των φύλων (άνδρα και γυναίκας) ακόμη και μεταξύ των μελών της ίδιας φυλής. Βεβαίως και υπάρχει διαφορετικότητα στους ανθρώπους λόγω της βιολογικής τους φύσης. Αλλά το Ισλάμ υπαγορεύει δικαιώματα και υποχρεώσεις σε κάθε φύλο, ανάλογα με την ικανότητά του και με τις δυνάμεις του. Το Ισλάμ με τις αρχές του είναι πλήρες, υπάρχουν βέβαια αρχές που μπορούν να ερμηνευτούν με σύγχρονο τρόπο, αναλόγως με τις ανάγκες της κάθε εποχής, υπάρχουν όμως και άλλες αρχές που είναι σταθερές και αμετάβλητες. Το Ισλάμ αν περιορίζει κάτι στη καθημερινή ζωή του πιστού μουσουλμάνου ή της μουσουλμάνας, αυτό το κάνει για το συμφέρον του και την προστασία του. Εμείς, σκεπτόμενοι ή μη τη σοφία του Δημιουργού, πιστεύουμε με το «μικρό μας μυαλό», ότι οι περιορισμοί και οι προκλήσεις τίθενται στο πλαίσιο της δοκιμασίας της ζωής του κάθε ανθρώπου, που ήρθε εδώ στη γη για την έμπρακτη λατρεία του Δημιουργού του.
Ο Προφήτης Μουχάμμεντ άφησε στην ανθρωπότητα το Ισλάμ με τις αυθεντικές πηγές του, που είναι το Ιερό Κοράνιο και η Παράδοσή Του. Από εκεί και πέρα ό,τι συμβαίνει στην πορεία της ζωής των πιστών οφείλουμε να το εξετάζουμε με βάση τις πηγές της Θρησκείας, και να προσφέρουμε στην ανθρωπότητα και στον κάθε άνθρωπο, μικρό και μεγάλο, ξεχωριστά. Και σε αυτό καλούνται να συνεισφέρουν οι ιεροδιδάσκαλοι και οι ιεροδιδασκάλες.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.