Τρεις «εφηβες» απο τη Ροδοπη στα εδρανα του κοινοβουλιου

Το «μικρόβιο» του ενεργού πολίτη μέσα από την προσομοίωση των κοινοβουλευτικών διαδικασιών - Ειρήνη Τσερκεζίδου, μαθήτρια 2ου Λυκείου Κομοτηνής «Πλέον σκέφτομαι πιο πολύ πώς θα βοηθήσω στην κοινότητα, στην οποία ζω» - «Οφείλουμε να είμαστε αισιόδοξοι, γιατί το να λέμε ότι δεν έχουμε αύριο μας κάνει να μένουμε αδρανείς και να μην αγωνιζόμαστε»

Ενόσω το πολιτικό προσωπικό της χώρας ζει και κινείται στον «πυρετό» της προεκλογικής περιόδου, η αίθουσα του ελληνικού κοινοβουλίου άνοιξε τις πόρτες της για να φιλοξενήσει ορισμένες από τις πιο ουσιαστικές και δημιουργικές συζητήσεις των τελευταίων μηνών. Για ένα τριήμερο, από τις 6 έως τις 9 Σεπτεμβρίου, τα κενά έδρανα του κοινοβουλίου καταλήφθηκαν από 300 και πλέον νεανικά πρόσωπα, μαθητές σχολείων της Ελλάδας και του εξωτερικού, που έλαβαν μέρος στο φετινό εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Βουλή των Εφήβων». Ο λόγος για τις εργασίες της Κ’ Συνόδου της «Βουλής των Εφήβων», οι οποίες είχαν μετατεθεί για τον Σεπτέμβριο, εξαιτίας των έκτακτων πολιτικών και οικονομικών συνθηκών του καλοκαιριού, που μας πέρασε. Το θέμα, με το οποίο καταπιάστηκαν φέτος οι έφηβοι βουλευτές, ήταν τα ανθρώπινα δικαιώματα, ο ρατσισμός και ο σχολικός εκφοβισμός. Στη διάρκεια ενός συναρπαστικού μεν, αλλά επίπονου ταυτόχρονα τριημέρου, οι έφηβοι -χωρισμένοι άλλοτε σε ομάδες προβληματισμού κι άλλοτε σε ομάδες διαβούλευσης, επιτροπές νομοθετικού έργου και ομάδες προετοιμασίας κοινοβουλευτικού ελέγχου- κλήθηκαν να εντοπίσουν τις πτυχές προβλημάτων, που ανακύπτουν στο σχολικό περιβάλλον, να αναζητήσουν και να εισηγηθούν λύσεις και να νομοθετήσουν στα πρότυπα του νομοθετικού έργου, που διενεργείται από τα αρμόδια όργανα της βουλής. Με λίγα λόγια, οι έφηβοι και οι έφηβες κλήθηκαν να εργαστούν, όσο αυτό ήταν δυνατόν, όπως και οι πραγματικοί βουλευτές. Εξάλλου, η «Βουλή των Εφήβων» είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα προσομοίωσης της λειτουργίας του κοινοβουλίου, που σκοπό έχει την εξοικείωση των νέων με τους δημοκρατικούς θεσμούς και την ανάδειξη σε δεύτερο επίπεδο της σημασίας του ρόλου του ενεργού πολίτη στη σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία.
 
Αν κρίνουμε από τη συζήτησή μας με την Ειρήνη Τσερκεζίδου, που μαζί με την Τένια Ανδρίκου και τη Σοφία Δαμκαλή εκπροσώπησε το νομό Ροδόπης στις εργασίες της Κ’ Συνόδου, ο παραπάνω στόχος του προγράμματος «Βουλή των Εφήβων» φαίνεται πως επιτυγχάνεται. Ερέθισμα για τη 17χρονη μαθήτρια του 2ου Λυκείου Κομοτηνής, προκειμένου να λάβει μέρος στον φετινό διαγωνισμό της «Βουλής των Εφήβων», αποτέλεσε η θετική εμπειρία, που της μετέφερε η ξαδέλφη της, Γεωργία, η οποία είχε συμμετάσχει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της προηγούμενης χρονιάς. Μέχρι τότε, όπως μας ομολογεί η Ειρήνη, η σχέση της με την πολιτική δεν ήταν ιδιαίτερα θερμή. Στο διάστημα, που ακολούθησε, από την επιλογή της στη «Βουλή των Εφήβων» μέχρι την έναρξη των εργασιών της Κ’ Συνόδου, άρχισε να παρακολουθεί με περισσότερη ζέση τα πολιτικά τεκταινόμενα, αφενός για να προετοιμαστεί για τη μεγάλη πρόκληση, που είχε μπροστά της, αφετέρου γιατί οι ίδιες οι πολιτικές εξελίξεις του φετινού καλοκαιριού έδιναν «τροφή» για προβληματισμό και περίσκεψη στους νέους ανθρώπους.

Ειρήνη Τσερκεζίδου «Θα ήθελα να προωθήσω στο σχολείο μου όλα αυτά, που συζητήσαμε στη βουλή και προσπαθήσαμε να βρούμε λύσεις, ώστε να γίνουν καλύτερα τα σχολεία»

Στη διάρκεια του τριημέρου, που μας πέρασε, η Ειρήνη είχε τη δυνατότητα να λάβει ενεργά μέρος στην προσομοίωση των κοινοβουλευτικών διαδικασιών και να αποκτήσει πολύτιμες και πρωτόγνωρες εμπειρίες, γύρω από τη σπουδαιότητα του ρόλου του ενεργού πολίτη για τη βελτίωση της κοινωνίας μας. «Πλέον σκέφτομαι πιο πολύ πώς θα βοηθήσω στην κοινότητα, στην οποία ζω», μας δηλώνει χαρακτηριστικά, με το πρόσωπό της να λάμπει από ενθουσιασμό για την συναρπαστική εμπειρία, την οποία έζησε. Το ενδεχόμενο να ασχοληθεί με τα κοινά της πόλης σε μεγαλύτερη ηλικία δεν το αποκλείει μεν, αλλά το αντιμετωπίζει ως κάπως μακρινό στην παρούσα φάση.
 
Πιο κοντινή και άμεσα υλοποιήσιμη προοπτική είναι αυτή της ζωηρότερης ενασχόλησής της με τα της σχολικής κοινότητας, στην οποία ανήκει, ώστε να συνδράμει ενεργά στην επίλυση ή στην άμβλυνση προβλημάτων μέσα στο σχολικό περιβάλλον. Η 17χρονη μαθήτρια έχει αποτελέσει μέλος μαθητικών συμβουλίων, αλλά σε νεαρότερη ηλικία. Παρακινούμενη πλέον από το «μικρόβιο», που της μετέδωσε η συμμετοχή της στη «Βουλή των Εφήβων», η Ειρήνη δηλώνει τη διάθεση να ασχοληθεί ξανά με τα κοινά του σχολείου της κατά τη διάρκεια της φοίτησής της στην τρίτη τάξη του λυκείου. Επιθυμία της, σε κάθε περίπτωση, είναι να μεταφέρει τις πολύτιμες γνώσεις και εμπειρίες, που έζησε στη διάρκεια των εργασιών της Κ’ Συνόδου, και μία πρώτη σκέψη της προς αυτήν την κατεύθυνση είναι να προτείνει τη διοργάνωση σχολικής εκδήλωσης με θέμα τη διαφορετικότητα. «Θα ήθελα να προωθήσω όλα αυτά, που συζητήσαμε στη βουλή και προσπαθήσαμε να βρούμε λύσεις, ώστε να γίνουν καλύτερα τα σχολεία», μας εξηγεί. «Για παράδειγμα, συναντηθήκαμε με τον Συνήγορο του Παιδιού, ο οποίος μας μίλησε για την διαφορετικότητα», προσθέτει, «και προσωπικά έμαθα πολλά πράγματα που δε γνώριζα. Αυτός ο κύριος θα ήταν ευχής έργο να μπορούσε να έρθει στο σχολείο μας, να μιλήσει για τη διαφορετικότητα σε κάποια εκδήλωση. Επίσης, επειδή έχει κι εδώ τμήμα κοινωνικών λειτουργών, θα μπορούσαμε να έρθουμε σε επαφή με καθηγητές του». Το «μικρόβιο» του ενεργού πολίτη, όπως γίνεται κατανοητό, έχει ήδη κάνει τη δουλειά του στην περίπτωση της Ειρήνης… 

«Με το να μην ψηφίζεις δηλώνεις ουσιαστικά ότι δεν ανήκεις στο κοινωνικό σύνολο και στην πολιτεία»

Πριν ολοκληρώσουμε τη συζήτηση με τη 17χρονη μαθήτρια, τη ρωτήσαμε αν θα ασκούσε το εκλογικό της δικαίωμα στις προσεχείς εκλογές, αν της το επέτρεπε η ηλικία της. Η απάντησή της κάθε άλλο παρά επιβεβαιώνει όσους θέλουν τη νέα γενιά να απαξιεί τους πολιτικούς και τις δημοκρατικές διαδικασίες. «Στη βουλή έμαθα ότι πρέπει όλοι να παίρνουμε το λόγο», μας απάντησε εμφατικά. «Με το να μην ψηφίζεις», έσπευσε να αντιτείνει, «δηλώνεις ουσιαστικά ότι δεν ανήκεις στο κοινωνικό σύνολο και στην πολιτεία». 

«Μπορεί να αποφασίζει ο λαός, αλλά αυτό γίνεται πολύ έμμεσα»

Στον αντίποδα βέβαια, παρατήρησε ότι μολονότι έχουμε δημοκρατία στη χώρα μας, αυτή πολλές φορές μετατρέπεται σε μία επίφαση δημοκρατίας, όπου απουσιάζει η διαδραστική σχέση μεταξύ πολιτικού και πολίτη. «Μπορεί να αποφασίζει ο λαός, αλλά αυτό γίνεται πολύ έμμεσα», σχολίασε η Ειρήνη, επισημαίνοντας ότι θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένας ανοικτός δίαυλος, «ώστε τα παράπονα των πολιτών να φτάνουν στη βουλή και να εισακούονται κιόλας».

Στόχος η Βιολογία και η Διατροφολογία στις πανελλαδικές

Ένας άμεσος στόχος της 17χρονης Ειρήνης τους μήνες, που ακολουθούν, είναι να πετύχει την είσοδό της στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ειδικότερα σε σχολές της Βιολογίας ή της Διατροφολογίας, που ήδη έχει ξεχωρίσει και ταιριάζουν με τα ενδιαφέροντά της. Παρά τις δύσκολες συνθήκες, που διανύουμε ως χώρα και ως κοινωνία, η Ειρήνη δεν επιτρέπει στον εαυτό της να αντιμετωπίζει το μέλλον με απαισιοδοξία, καθότι, όπως παρατηρεί, «οφείλουμε να είμαστε αισιόδοξοι, γιατί το να λέμε ότι δεν έχουμε αύριο, μας κάνει να μένουμε αδρανείς και να μην αγωνιζόμαστε».

Οι «έφηβες βουλευτίνες» της Ροδόπης στον «ΠτΘ» τις επόμενες μέρες

Ο «ΠτΘ», στα φύλλα των επόμενων ημερών, θα φιλοξενήσει τα όσα σημαντικά έχουν να μας πουν από την εμπειρία της συμμετοχής τους στη «Βουλή των Εφήβων» οι άλλες δύο εκπρόσωποι της Ροδόπης, η Σοφία Δαμκαλή και η Τένια Ανδρίκου.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.