Το περιβαλλον στα χερια των μαθητων της Ροδοπης

Μέσω της εκδήλωσης «Σχολείο και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση» παρουσιάστηκε δείγμα των περιβαλλοντικών δράσεων των σχολείων του νομού

Η περιβαλλοντική αγωγή εδώ και πολλά χρόνια ευδοκιμεί τόσο στην α/βάθμια όσο και στη β/βάθμια εκπαίδευση, με εκατοντάδες προγραμμάτων να τρέχουν κάθε χρόνο και χιλιάδες μαθητών να συμμετέχουν σε αυτά. Εντυπωσιακή μάλιστα κρίνεται η συμμετοχή της α/βάθμιας εκπαίδευσης, στην οποία αυτή τη στιγμή «τρέχουν» 127 προγράμματα περιβαλλοντικής αγωγής, με 324 δασκάλους να συμμετέχουν και 3.500 μαθητές να εμπλέκονται σε αυτά, ενώ γύρω στους 1.000 ανέρχονται οι μαθητές γυμνασίων και λυκείων που συμμετέχουν σε περιβαλλοντικές δράσεις, μελετούν από έμμεσες πηγές και με πληθώρα βιωματικών δράσεων τη φύση, με τη βοήθεια 200 περίπου εκπαιδευτικών. Για τους λόγους αυτούς οι διευθύνσεις β/βάθμιας και α/βάθμιας εκπαίδευσης δια των γραφείων σχολικών δραστηριοτήτων διοργάνωσαν την Πέμπτη στο αμφιθέατρο του Μουσικού Σχολείου μια μεγάλη εκδήλωση αφιερωμένη στην περιβαλλοντική αγωγή, παρουσιάζοντας δράσεις, εργασίες, αλλά και μουσικές. Στη διάρκεια της εκδήλωσης έγινε ανάλυση ορισμένων από τα τρέχοντα περιβαλλοντικά προγράμματα από εκπαιδευτικούς του νομού, ακούστηκε μάλιστα και η φωνή των ίδιων παιδιών που συμμετέχουν στις δράσεις αυτές, ενώ η χορωδία του Λυκείου της Ξυλαγανής ερμήνευσε παραδοσιακά τραγούδια που αφορούν στη φύση, και το Μουσικό Σχολείο ανάλογα τραγούδια από τη σύγχρονη δισκογραφία.
 
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης το 2ο Γυμνάσιο Κομοτηνής συμμετείχε με μία σειρά φωτογραφιών για το περιβάλλον. Για την Εγνατία Οδό και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της κατασκευής της μίλησαν μαθητές του Μειονοτικού Γυμνασίου και Λυκείου Κομοτηνής, με τον καθηγητή τους Θανάση Ουζούνη. Την εξαιρετική δουλειά των δημοτικών σχολείων που πρωτοστατούν στην περιβαλλοντική αγωγή παρουσίασαν οι εκπαιδευτικοί Χρυσόστομος Καμπάνταης και Σταυρούλα Εμμανουηλίδου. Ο πρώτος μίλησε για το πρόγραμμα «Μειώνω – Επαναχρησιμοποιώ – Ανακυκλώνω», ενώ η δεύτερη για τη δράση «Οι παραδοσιακές ποικιλίες των φυτών», δράσεις που μετατρέπουν τους μικρούς μαθητές σε δασκάλους των γονιών τους και της κοινωνίας τους για υιοθέτηση ενός πιο συνετού τρόπου ζωής.

 
Κατερίνα Σχοινά
 
«Τα θέματα της περιβαλλοντικής αγωγής βοηθούν τους μικρούς και μεγαλύτερους μαθητές να κατανοήσουν τα προβλήματα που επηρεάζουν άμεσα τη ζωή και το μέλλον τους»

 
Η υπεύθυνη σχολικών δραστηριοτήτων της διεύθυνσης β/βάθμιας εκπαίδευσης ν. Ροδόπης κ. Κατερίνα Σχοινά χαρακτήρισε ιδιαίτερα σημαντικό το γεγονός ότι τα παιδιά από τις τρυφερές ηλικίες των πρώτων τάξεων του δημοτικού συμμετέχουν σε περιβαλλοντικά προγράμματα, με αποτέλεσμα να αποκτούν οικολογική ευαισθησία από πολύ νωρίς, η οποία φαίνεται στη συμπεριφορά τους απέναντι στο περιβάλλον. «Παρουσιάστηκε σήμερα ένα πολύ μικρό δείγμα των περιβαλλοντικών προγραμμάτων που εκπονούνται στη Ροδόπη κατά το τρέχον σχολικό έτος, αντιπροσωπευτικό, ωστόσο, της προσπάθειας που καταβάλλεται από τους εκπαιδευτικούς της περιοχής μας για την οικολογική ευαισθητοποίηση των μαθητών μας. Έτσι, εκπροσωπείται λίγο πολύ ολόκληρη η Ροδόπη, εφόσον, μαζί με τα σχολεία της πόλης, συμμετέχει και η περιφέρεια, μέσω των σχολείων της Αιγείρου και της Ξυλαγανής, ενώ την παρουσίαση άνοιξαν μαθητές του Μειονοτικού Γυμνασίου και Λυκείου της πόλης μας. Θέματα όπως η βιοποικιλότητα, οι βιώσιμες πηγές ενέργειας, ο οικοτουρισμός, το καθαρό φυσικό περιβάλλον, η ανακύκλωση και πάρα πολλά άλλα βοηθούν τους μικρούς και μεγαλύτερους μαθητές να κατανοήσουν τα προβλήματα που επηρεάζουν άμεσα τη ζωή και το μέλλον τους, ώστε να υιοθετήσουν έναν τρόπο ζωής που θα σέβεται το περιβάλλον και θα συντελεί στην αειφορική του ανάπτυξη».
 

Σταυρούλα Εμμανουηλίδου
 
«Τα παιδιά όταν σπέρνουν και βλέπουν τα φυτά είναι ευτυχισμένα// τα χεράκια τους, παρότι είναι σε πολύ μικρή ηλικία, είναι ιδανικά γι’ αυτή τη δουλειά»

 
Στο πρόγραμμα των παραδοσιακών ποικιλιών που «τρέχει» το 10ο δημοτικό σχολείο της πόλης μας, στο πλαίσιο του μαθήματος της Ευέλικτης Ζώνης, αναφέρθηκε η υπεύθυνη δασκάλα κ. Σταυρούλα Εμμανουηλίδου, τονίζοντας τη συνεργασία που έχει η α/βάθμια εκπαίδευση με την ομάδα του Πελίτι, η οποία επανέφερε τις παραδοσιακές ποικιλίες στην περιοχή. «Τα παιδιά ενδιαφέρονται πάρα πολύ. Όταν σπέρνουν και βλέπουν τα φυτά να μεγαλώνουν είναι ευτυχισμένα. Τα χεράκια τους, παρότι είναι σε πολύ μικρή ηλικία, είναι ιδανικά γι’ αυτή τη δουλειά και δεν υπολείπονται καθόλου των μεγάλων», ανέφερε σχετικά με τη συμμετοχή των παιδιών στη δράση.

 
Αθανάσιος Ουζούνης
 
«Είναι τιμή των παιδιών του Μειονοτικού Σχολείου που ήρθαν να μιλήσουν σε μία εκδήλωση με ελληνόφωνο κοινό»

 
Ο κ. Αθανάσιος Ουζούνης, γεωλόγος- εκπαιδευτικός στο Μειονοτικό Γυμνάσιο και Λύκειο Κομοτηνής, το οποίο φέτος ασχολήθηκε με  την «αρχαία και νέα Εγνατία οδό»,  παρατήρησε ότι εν τέλει δεν έχει τόση σημασία το θέμα, αλλά η διαδικασία από την οποία πέρασαν τα παιδιά και η δουλειά που κατέβαλαν. Θέλησε μάλιστα να δώσει θερμά συγχαρητήρια στους δύο μαθητές που μίλησαν στο κοινό για το πρόγραμμα, λέγοντας ότι «από τα 31 παιδία που συμμετέχουν, οι δύο δεχτήκαν να έρθουν να μιλήσουν εδώ μπροστά σε κοινό «ξένο» γλωσσικά γι’ αυτούς. Είναι μαθητές της Α’ Λυκείου και είναι πρώτη φορά που κάνουν κάτι ανάλογο. Ήρθαν να μιλήσουν σε ελληνόφωνο κοινό ενώ μητρική τους γλώσσα είναι η τουρκική. Είναι μάλιστα προς τιμήν τους ότι, ενώ σήμερα γι’ αυτούς είναι μια μουσουλμανική γιορτή και τα σχολεία είναι κλειστά, δέχτηκαν με χαρά να έρθουν στην εκδήλωση».
 

Ελεάννα Γουγούση
 
«Η τέχνη απουσιάζει από τα σχολεία αναπληρώνουμε το κενό με αυτόν τον πρόχειρο τρόπο»

 
Το Μουσικό Σχολείο στη διάρκεια της εκδήλωσης παρουσίασε τραγούδια από το σύγχρονο μουσικό ρεπερτόριο για το κατεστραμμένο πλέον φυσικό περιβάλλον, όπως τον «Ρομπέν των καμμένων δασών», «Μάνα Γη» ή τον χατζιδακικό «Εφιάλτη της Περσεφόνης». Το Λύκειο της Ξυλαγανής, από την άλλη, συμμετείχε με τη δική του χορωδία και μια δική του αυτοσχέδια ορχήστρα, επιλέγοντας να ερμηνεύσει δύο τραγούδια από τη δημοτική μας παράδοση τα οποία έχουν άμεση σχέση, όπως και τα περισσότερα δημοτικά τραγούδια, με το περιβάλλον. Το ένα είναι το γνωστό «Κόκκινα χείλη φίλησα» το οποίο περιγράφει τον έρωτα, ο οποίος ξεκινά από την ανθρώπινη επαφή και τα συναισθήματά του ξεχειλίζουν σε όλη τη φύση, αλλά και το γνωστό «Τρεχαντηράκι» που ασχολείται με τη θάλασσα, το αγαπημένο μοτίβο της ελληνικής λαϊκής παράδοσης. «Δεν είναι η πρώτη μας δράση», ανέφερε η φιλόλογος του Λυκείου Ξυλαγανής κ. Ελεάννα Γουγούση, καθώς «κάθε χρόνο πραγματοποιούμε κάτι ανάλογο. Μια μεγάλη πλειοψηφία των παιδιών συμμετέχει και χαίρεται γιατί οι δράσεις μας έχουν κυρίως βιωματικό χαρακτήρα. Έχουν σχέση με την τέχνη κι επειδή η τέχνη απουσιάζει από τα σχολεία αναπληρώνουμε το κενό με αυτόν τον πρόχειρο τρόπο».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.