Το Λυκειο Πεταλιδιου παρουσιασε με πρωτο σταθμο την Κομοτηνη αναμνησεις απο τον ξεριζωμο του Ποντιακου Ελληνισμου

«Την πατρίδα μ΄ έχασα»: μία θεατρική – χορευτική παράσταση που ενσάρκωσε το δράμα της Γενοκτονίας των Ποντίων

Την Γενοκτονία των Ποντίων, ένα από τα πιο συγκλονιστικά κεφάλαια της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας παρουσίασαν εχθές στο Αμφιθέατρο του Μουσικού Σχολείου Κομοτηνής 11 μαθητές και μαθήτριες του Λυκείου Πεταλιδίου που συγκίνησαν με την θεατρική – χορευτική παράσταση «Την πατρίδα μ΄ έχασα».
 
Η Κομοτηνή αποτέλεσε τον πρώτο σταθμό της παράστασης εκτός Μεσσηνίας και μεταφέρθηκε στο σανίδι σε συνεργασία με τη Δημόσια Βιβλιοθήκη Πεταλιδίου, τον Σύλλογο Γυναικών Πεταλιδίου και την υποστήριξη του Δήμου Μεσσήνης στο πλαίσιο του Πολιτιστικού προγράμματος που έχει αναλάβει το Λύκειο Πεταλιδίου Μεσσηνίας κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά.
 

Το πρόγραμμα αναφερόταν στην γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού, που πραγματοποιήθηκε από το κίνημα των Νεότουρκων κατά την περίοδο 1914-1924, ενώ η παράσταση αποτελούταν από θεατρικό και χορευτικό μέρος και συνοδευόταν από οπτικοακουστικό υλικό. Μαρτυρίες προσφύγων συνδυασμένες με τις αναμνήσεις και τη ζωή τους στον Πόντο συνέθεσαν τον βασικό κορμό της παράστασης, ο οποίος, όμως, πλαισιώθηκε από ποντιακούς χορούς και αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής των Ελλήνων του Πόντου. 

Δήμητρα Γρουσουζάκου «Η Γενοκτονία των Ποντίων είναι ένα κεφάλαιο που απουσιάζει από τη σχολική διδασκαλία» 

Έμπνευση για την παράσταση αποτέλεσε η Γενοκτονία των Ποντίων, ένα σημαντικό κεφάλαιο της ελληνικής ιστορίας που, ωστόσο, απουσιάζει από την σχολική διδασκαλία, σύμφωνα με τα όσα είπε η διευθύντρια του Λυκείου Πεταλιδίου Μεσσηνίας, κ. Δήμητρα Γρουσουζάκου.
 
Η ίδια εξήγησε πως, αν και η Μεσσηνία είναι μία περιοχή χωρίς έντονη προσφυγική παρουσία, ανέλαβε μαζί με άλλους καθηγητές αυτή τη μεγάλη πρόκληση, την αποτύπωση του δράματος αυτών των ανθρώπων πολλά χιλιόμετρα μακριά από τον δικό τους τόπο, καθώς είναι ένα ζήτημα διαχρονικό και συνάμα επίκαιρο.
 
Το εγχείρημα συνάντησε δυσκολίες και οι μαθητές εργάστηκαν ακούραστα, συλλέγοντας πληροφορίες, με κινητήρια δύναμη να αποτυπώσουν επί σκηνής το δράμα της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού∙ τους αποζημίωσε, ωστόσο, το θερμό καλωσόρισμα με το οποίο έγιναν δεκτοί στην Κομοτηνή. Εξ ου και η κ. Γρουσουζάκου ευχαρίστησε ιδιαίτερα για την αρωγή τους και τη ζεστή φιλοξενία τους τη διευθύντρια της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης, τον προϊστάμενο εκπαιδευτικών θεμάτων, τον Διευθυντή και τον Υποδιευθυντή του Μουσικού Σχολείου Κομοτηνής, καθώς και εκπροσώπους ποντιακών συλλόγων. 

Μαίρη Κοσμίδου «Σκοπός μας είναι να αναγνωρίσουν οι μαθητές πόσο δύσκολο είναι για κάποιον να εγκαταλείπει την πατρίδα του» 

Η Προϊσταμένη Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης, κ. Μαίρη Κοσμίδου χαρακτήρισε την παράσταση ως μία σημαντική πρωτοβουλία, ευχαριστώντας από πλευράς της όλους τους συντελεστές και ευχόμενη το παράδειγμά τους να αποτελέσει έναυσμα για επόμενες δράσεις.
 

Η παράσταση έχει ως βασικό της άξονα τον ξεριζωμό από την πατρίδα και στόχος της είναι να αναγνωρίσουν οι μαθητές πόσο δύσκολο είναι για κάποιον να την εγκαταλείπει, συνέχισε η κ. Κοσμίδου, εξηγώντας στη συνέχεια τι σημαίνει για την ίδια η έννοια της «πατρίδας».
 
«Πατρίδα σημαίνει πολλά. Είναι οι μυρωδιές της, τα χρώματά της, οι αναμνήσεις, οι τάφοι των προγόνων που βρίσκονται εκεί», υπογράμμισε με θέρμη,  κάνοντας σαφές πως θεωρεί χρέος της εκπαίδευσης να εμπνέει τους μαθητές. Κλείνοντας, η προϊσταμένη Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης θέλησε να κάνει μία σύνδεση του τότε με το σήμερα, κάνοντας λόγο για τις εικόνες προσφύγων που καθημερινά βλέπουμε από όλη την χώρα. 

Ιωάννης Κατσάς, Καθηγητής Φυσικής Αγωγής «Η παράσταση μου φέρνει στο μυαλό τα συναισθήματα που βίωσα όταν αναγκάσθηκα να φύγω από την Κομοτηνή» 

Στη διοργάνωση της παράστασης συμμετείχε και ο Καθηγητής Φυσικής Αγωγής, κ. Ιωάννης Κατσάς για τον οποίο η Κομοτηνή συνδέεται με την έννοια της πατρίδας, αφού σε αυτήν πέρασε τα φοιτητικά του χρόνια, κουβαλώντας πολλές αναμνήσεις. Επομένως ο τίτλος της παράστασης «Την πατρίδα μ’ έχασα» έχει για αυτόν διττή σημασία, όπως εξήγησε λίγο πριν την έναρξή της, αφού του φέρνει στο μυαλό όχι μόνο τον ξεριζωμό του Ποντιακού Ελληνισμού, αλλά και τα συναισθήματα, που ο ίδιος βίωσε, όταν αναγκάσθηκε να φύγει από την Κομοτηνή.
 
«Οι μαθητές αλλά και εμείς οι ίδιοι είμαστε ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι και θεωρούμε τους πρόσφυγες κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας», είπε εκμυστηρευόμενος πως, αν και η Μεσσηνία δεν διαθέτει έντονο προσφυγικό στοιχείο, ο ίδιος συναισθάνεται  τόσο τους πρόσφυγες όσο και τους Έλληνες, που στο παρελθόν βίωσαν τον ξεριζωμό. 

Θεοδώρα Καπουσούζουγλου «Η προσπάθειά μας άξιζε τον κόπο» 

Η παράσταση χρειάσθηκε πολλές ώρες προβών, μιας και 11 μαθητές προετοιμάζονται ήδη από τον Σεπτέμβριο, είπε η Θεοδώρα Καπουσούζουγλου, μαθήτρια Λυκείου και μία εκ των συμμετεχόντων. «Πήραμε την απόφαση να συμμετέχουμε έπειτα από παρότρυνση των καθηγητών», είπε για να καταλήξει ότι η προσπάθεια «άξιζε τον κόπο, αφού μάθαμε πολλά για τον Πόντο και την ιστορία των ανθρώπων που ξεριζώθηκαν από την πατρίδα τους».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.