Ποιες παρεμβασεις προβλεπονται στο ΣΒΑΚ του Δημου Κομοτηνης

7 νέοι κυκλικοί κόμβοι, περισσότερες μονοδρομήσεις και ποδηλατόδρομοι, αλλά και επικαιροποίηση του πολεοδομικού σχεδιασμού

Τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν την επόμενη δεκαετία, ώστε να γίνει πιο προσβάσιμη η πόλη της Κομοτηνής, αλλά και να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής των δημοτών, περιλαμβάνει το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του Δήμου Κομοτηνής, το οποίο εγκρίθηκε την Τετάρτη 6 Σεπτεμβρίου από το Δημοτικό Συμβούλιο Κομοτηνής.

Στο συμβούλιο βρέθηκαν οι εκπρόσωποι του μελετητικού γραφείου που εκπόνησε τη μελέτη, η κ. Αλεξάνδρα Πεΐτση και η κ. Ελένη Βεράνη, που τόνισαν πως οι παρεμβάσεις που προτείνονται έχουν ορίζοντα δεκαετίας, με ενδιάμεση περίοδο την πενταετία, και το κόστος των παρεμβάσεων είναι σημαντικό, όμως πολλά από αυτά τα μέτρα προβλέπεται να χρηματοδοτηθούν από την ΕΕ και το Πράσινο Ταμείο, με μικρότερες παρεμβάσεις να χρειάζονται ιδίους πόρους.

Από την πλευρά του ο Δήμαρχος Κομοτηνής κ. Γιάννης Γκαράνης τόνισε πως με την ολοκλήρωση του ΣΒΑΚ, η πόλη της Κομοτηνής αποκτά ένα σχεδιασμό, δίνοντας τη δυνατότητα παρεμβάσεων που μέχρι τώρα δεν ήταν δυνατές χωρίς την ύπαρξη σχεδίου.

Με αυτή τη μελέτη, σημείωσε, θα μπορούν να αντιμετωπίσουν κάθε γωνιά της πόλης, και αυτό θα οδηγήσει τα επόμενα Δημοτικά Συμβούλια στις αποφάσεις τους.

Οι 7 κυκλικοί κόμβοι που προτείνονται

Τι περιλαμβάνει το ΣΒΑΚ του Δήμου Κομοτηνής

Σύμφωνα με την μελέτη το κοινό όραμα ΣΒΑΚ του Δήμου Κομοτηνής είναι η «Βελτίωση της λειτουργικότητας του αστικού χώρου, με συνεχή ενίσχυση της προσβασιμότητας και του ψηφιακού μετασχηματισμού με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και απώτερο σκοπό την εξυπηρέτηση του ρόλου της Κομοτηνής ως πρωτεύοντα εθνικού πόλου διαπεριφερειακής ακτινοβολίας και την ενίσχυση της ιδιαίτερης πολιτιστικής της ταυτότητας».

Οι στρατηγικοί στόχοι είναι η Οικονομική αποδοτικότητα, με βελτιστοποίηση της λειτουργίας και διαχείρισης των υφιστάμενων υποδομών και βελτιστοποίηση εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, η Περιβαλλοντική βιωσιμότητα, με μείωση αρνητικών επιπτώσεων των μεταφορών στην υγεία των πολιτών και στο περιβάλλον (ατμοσφαιρική ρύπανση, κυκλοφοριακός θόρυβος, οπτική ρύπανση, κ.λπ.), η Προσβασιμότητα, με ίση αντιμετώπιση κατά το δυνατόν όλων των ομάδων πολιτών και μετακινουμένων με τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος προσπελάσιμο από όλους τους πολίτες με συνθήκες ασφάλειας, η Ασφάλεια, με βελτίωση της οδικής ασφάλειας και του αισθήματος ασφάλειας και εξάλειψη από το οδικό δίκτυο τυχόν «μελανών σημείων», και τέλος η Ποιότητα και ελκυστικότητα αστικού χώρου, με αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής των πολιτών με σκοπό την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, την τόνωση της ζωτικότητας του ιστορικού κέντρου με σεβασμό στην ιδιαίτερη πολιτιστική ταυτότητα της πόλης.

Κατά προτεραιότητα προσβάσιμες διαδρομές

Το βέλτιστο σενάριο

Το βέλτιστο σενάριο για την κινητικότητα είναι να καταστεί το ιστορικό εμπορικό κέντρο της πόλης της Κομοτηνής λιγότερο ελκυστικό για το Ι.Χ. αυτοκίνητο χωρίς όμως να αποκόπτεται η προσβασιμότητα από/προς αυτό.

Παράλληλα θα τεθεί στο επίκεντρο του σχεδιασμού ο άνθρωπος μέσω της ενίσχυσης των υποδομών για τις μη- μηχανοκίνητες μετακινήσεις. Όπως αναφέρεται στη μελέτη, η βιώσιμη κινητικότητα δεν είναι κατά του Ι.Χ. αυτοκινήτου, αλλά προάγει μια ορθολογικότερη χρήση του εντάσσοντας το σε ένα ευρύτερο πολυτροπικό σύστημα κινητικότητας, προσφέροντας ταυτόχρονα αξιόπιστες εναλλακτικές στους πολίτες που είτε δεν επιθυμούν είτε δεν έχουν τη δυνατότητα να το χρησιμοποιήσουν. 

Στόχος είναι να δημιουργηθεί μια πόλη προσβάσιμη για όλους, να αμβλυνθούν κατά το δυνατό οι χωρικές ασυνέχειες στον αστικό ιστό, να αυξηθεί το μερίδιο των ΜΜΜ με την αναβάθμιση του συστήματος δημοσίων συγκοινωνιών με ευέλικτα συστήματα έτσι ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα στις διακυμάνσεις της ζήτησης, και να υπάρξει αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος με απώτερο σκοπό την ενίσχυση της ιδιαίτερης πολιτιστικής ταυτότητας της πόλης. 

Με τη δημιουργία «ζωνών γειτονιάς» περιφερειακά του κέντρου θα αποτραπούν οι διαμπερείς κινήσεις οχημάτων από τις περιοχές κατοικίας, ενώ η εξυπηρέτηση —κατά το δυνατόν— των σημερινών υφιστάμενων αναγκών για στάθμευση, διατηρώντας τις υφιστάμενες θέσεις παρά την οδό σε επίπεδα παρόμοια με την υφιστάμενη κατάσταση με παράλληλη προώθηση της στάθμευσης εκτός οδού.

Επίσης στο σχέδιο προβλέπεται βιώσιμη διαχείριση του συστήματος αστικών εμπορευματικών μεταφορών με διττό στόχο, τόσο την ομαλή τροφοδοσία των εμπορικών χρήσεων όσο και τη μείωση των κυκλοφοριακών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων, χρήση έξυπνων λύσεων ΤΠΕ για τη διαχείριση της κυκλοφορίας και την οργάνωση της στάθμευσης, η προώθηση της ηλεκτροκίνησης με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος από τη μεγέθυνση της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας αλλά και η επικαιροποίηση πολεοδομικού σχεδιασμού με στόχο την εξυπηρέτηση βασικών αναγκών των πολιτών σε επίπεδο γειτονιάς.  

Το δίκτυο ποδηλατοδρόμων που προτείνεται

Κυκλικοί κόμβοι, ποδηλατόδρομοι και μονοδρομήσεις

Πιο συγκεκριμένα, ανάμεσα στις προτάσεις είναι η δημιουργία 7 κυκλικών κόμβων, στον Κόμβο του ΙΚΑ, στο Ηρώο, στην διασταύρωση του Kosmopolis και στην είσοδο της πόλης από Ξάνθη, με ορίζοντα το 2027, ενώ άλλοι τρεις, στην διασταύρωση της παλιάς οδού Ξάνθης με την νέα, στην είσοδο της πόλης από Αλεξανδρούπολη και στην περιοχή στο τέλος της οδού Φιλιππουπόλεως προς Καρυδιά, με ορίζοντα το 2032.

Επίσης προβλέπει πολλές μονοδρομήσεις στους λιγότερο πολυάσχολους δρόμους της πόλης, ενώ στον τομέα της στάθμευσης, προβλέπει οργάνωση λωρίδων στάθμευσης, Τιμολόγηση θέσεων στάθμευσης, μέριμνα για στάθμευση δικύκλων και ειδικές κατηγορίες στάθμευσης, αλλά και αστυνόμευση για την τήρηση των προβλεπόμενων.

Επίσης προβλέπει την ενίσχυση οργανωμένων χώρων στάθμευσης, αλλά και υποδομές park & ride για την αποσυμφόρηση του κέντρου.

Στο θέμα της προσβασιμότητας, γίνονται αναφορές στην διασφάλιση συνθηκών κίνησης ΑμεΑ και την προσβασιμότητα σημείων πολιτιστικού ενδιαφέροντος.

Όσο για την βελτίωση των υποδομών για τους πεζούς, προβλέπεται αναβάθμιση υφιστάμενων «διαδρόμων» κίνησης πεζών, επέκταση του δικτύου πεζοδρόμων, αναβάθμιση των διαβάσεων και ζώνες γειτονιάς. Προβλέπεται όμως βελτίωση των υποδομών και για το ποδήλατο, με επέκταση δικτύου ποδηλατοδρόμων, στάθμευση ποδηλάτων και κοινόχρηστα ποδήλατα.

Ένα από τα σημαντικότερα επίδικα βέβαια για την πόλη της Κομοτηνής, είναι η επικαιροποίηση του πολεοδομικού σχεδιασμού, που θα μπορεί και να «ανοίξει» την πόλη, αλλά και να αλλάξει τις χρήσεις σε πολλά σημεία, που μέχρι τώρα έμεναν κλειστά.

Τέλος προβλέπεται και η αναβάθμιση των αστικών υποδομών, με τον ανασχεδιασμό βασικών οδικών αρτηριών, αναπλάσεις κοινοχρήστων χώρων & αξιοποίηση ανενεργών κτιριακών υποδομών, ενίσχυση αστικού εξοπλισμού και ενίσχυση αστικού πρασίνου.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.