Παιρνει τα «πανω» της η βιβλιοθηκη του ΤΕΦ με εμψυχωτικες δρασεις αναγνωσης και δωρεες που εμπλουτιζουν το υλικο της

Ζωή Γαβριηλίδου, πρόεδρος του Τμήματος «Προσπαθούμε να μη μυρίσουμε ναφθαλίνη• το Τμήμα μας αγαπά τις καινοτόμες δράσεις και δεν τις φοβάται» - «Οι εμψυχωτικές δράσεις αφορούν αμιγώς στην ενίσχυση της φιλαναγνωσίας• περιλαμβάνουν δε πολυμεσικές και διαδραστικές παρουσιάσεις βιβλίων με στόχο την απόλαυση»

Ας είμαστε ειλικρινείς. Η εικόνα μιας δημόσιας βιβλιοθήκης έχει εντυπωθεί στη συνείδηση των περισσοτέρων ως ένα κτίριο που η ησυχία είναι κανόνας απαράβατος, οι στοίβες με τα βιβλία γεμίζουν ασφυκτικά τον χώρο και μάλλον η οποιαδήποτε σκέψη για «ζωντάνια» και δραστηριότητα εξοβελίζεται παραχρήμα. Όταν δε πρόκειται για μια βιβλιοθήκη πανεπιστημιακού τμήματος τότε στις παραπάνω διαπιστώσεις θα μπορούσε κανείς να προσθέσει πως οι φοιτητές, στις περισσότερες των περιπτώσεων, θυμούνται την ύπαρξη της είτε εν μέσω εξεταστικών περιόδων είτε για την περαίωση μιας εργασίας.
 
Την παραπάνω περιγραφείσα εικόνα προσπαθεί να ανατρέψει το Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ αναπτύσσοντας σειρά δράσεων τόσο στη βιβλιοθήκη του Τμήματος όσο και στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Κομοτηνής. Αφορμή και αίτιο το μάθημα «Δημιουργική Γραφή και Αναγνωστικές Εμψυχώσεις» του Τμήματος. Στόχος του μαθήματος να ευαισθητοποιήσει τους φοιτητές αναφορικά με ζητήματα δημιουργικότητας στην τάξη και να τους αναπτύξει δεξιότητες διαχείρισης και εμψύχωσης ομάδων. «Προσπαθούμε να μη μυρίσουμε ναφθαλίνη» θα ομολογήσει η πρόεδρος του Τμήματος κ. Ζωή Γαβριηλίδου προσθέτοντας πως το Τμήμα« αγαπά τις καινοτόμες δράσεις και δεν τις φοβάται. Θέλουμε να φτιάξουμε φιλολόγους της εποχής που να μπορούν να χειρίζονται και τα νέα μέσα». 

Δράσεις στην βιβλιοθήκη του Τμήματος με διπλό όφελος

Περιγράφοντας το πνεύμα που διέπει τις εν λόγω δράσεις η κ. Γαβριηλίδου εξήγησε πως «η κλειστή πανεπιστημιακή βιβλιοθήκη άνοιξε τις πύλες της στα παιδιά του δημοτικού, του γυμνασίου και του λυκείου. Τα παιδιά του δημοτικού ξεναγούνται στους χώρους της βιβλιοθήκης και κάνουν δράσεις με παιδικά βιβλία και τα παιδιά του γυμνασίου έρχονται στη βιβλιοθήκη του τμήματος και δουλεύουν εργασίες που τους έχουν αναθέσει οι φιλόλογοί τους. Υπάρχουν φοιτητές που συντονίζουν τις ομάδες, στις οποίες χωρίζονται τα παιδιά, και βέβαια η βιβλιοθηκονόμος μας η κ. Αριλιά Σπάρταλια κάνει την ξενάγηση και μαθαίνει στα παιδιά πώς μπορούν να ανακαλύψουν τους θησαυρούς που έχουμε στη βιβλιοθήκη μας».
 
Το «κέρδος» όμως των επίμαχων δράσεων δεν αφορά μόνο τους επισκέπτες της βιβλιοθήκης αλλά και τους φοιτητές που συμμετέχουν σε αυτές καθώς αποκτούν δύο ειδών σχέσεις με την πανεπιστημιακή βιβλιοθήκη. Από τη μία ως χρήστες των βιβλίων της, από την άλλη ως μέλη της βιβλιοθήκης κάνοντας δράσεις με τα παιδιά ή βοηθώντας στην καταλογογράφηση των βιβλίων που υπάρχουν στη βιβλιοθήκη μέσω της πρακτικής τους άσκησης. Με αυτόν τον τρόπο οι φοιτητές του Τμήματος έχουν την ευκαιρία να συλλέξουν κρίσιμη μάζα εμπειριών που ενδεχομένως θα τους φανεί χρήσιμη στη μετέπειτα επαγγελματική τους πορεία. 

Εμψυχωτικές δράσεις ανάγνωσης και στη Δημοτική Βιβλιοθήκη από τις 28 Μαρτίου έως τη 1 Απριλίου

Οι εμψυχωτικές δράσεις ανάγνωσης δεν θα περιοριστούν χωρικά μόνο στη βιβλιοθήκη του τμήματος αλλά από τις 28 Μαρτίου έως τη 1 Απριλίου θα «κατέβουν» στην πόλη και συγκεκριμένα στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Κομοτηνής. Εκεί οι φοιτητές θα πραγματοποιήσουν δράσεις που έχουν σχεδιάσει οι ίδιοι. Οι δράσεις αυτές αφορούν αμιγώς τα βιβλία και περιλαμβάνουν παρουσιάσεις βιβλίων με τη χρήση πολυμέσων και διαδραστικών μέσων. «Με αυτόν τον τρόπο αυτό προσπαθούμε να εξοικειώνουμε τους μαθητές με την ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων» σημείωσε η κ. Γαβριηλίδου για να εξηγήσει πως «σύμφωνα με έρευνες, ο κόσμος δεν αγαπά τα βιβλία, γιατί τα συνδέει με μια ωφελιμιστική στάση, με εξετάσεις, με βαθμούς κτλ. Το «τι θέλει να πει ο συγγραφέας» απομάκρυνε πολλές γενιές από την ανάγνωση βιβλίων, γιατί ξεχνάμε ότι η σχέση αναγνώστη-συγγραφέα είναι εντελώς προσωπική. Βασικό «κλειδί» της ανάγνωσης είναι η απόλαυση». 

Επιστημονικό υλικό του τμήματος σε e-books με ελεύθερη πρόσβαση για όλους

Αξίζει να σημειωθεί τέλος πως στο πλαίσιο της «διαφορετικής ματιάς» που αναπτύσσει το τμήμα έχει εκδώσει σε μορφή e -books μια σειρά πρακτικών οδηγών και διδακτορικών διατριβών. «Ως τμήμα πιστεύουμε στη διάχυση της πληροφορίας. Η πληροφορία δεν υπάρχει για να είναι κλειστή σε μια βιβλιοθήκη. Η πληροφορία πρέπει να είναι δωρεάν για όλους. Υπό αυτή τη λογική, έχουμε επιλέξει να κάνουμε e-books, ηλεκτρονικά βιβλία δηλαδή, τα οποία είναι ελεύθερα και μπορούν να τα κατεβάσει όποιος θέλει» εξήγησε η κ. Γαβριηλίδου. «Έτσι σε συνεργασία με τις εκδόσεις Σαΐτα», συνέχισε, «που ανήκουν σε έναν πρώην φοιτητή μας τον Ηρακλή Λαμπαδαρίου, έχουμε εκδώσει τον οδηγό για τις στρατηγικές εκμάθησης, τα πρακτικά ενός workshop που παρουσιάσαμε στην Αυστραλία το 2014, μια διδακτορική διατριβή και μια σειρά άλλα βιβλία παρόμοιου περιεχομένου τα οποία είναι ελεύθερα για κατέβασμα σε όποιον ενδιαφέρεται», ενώ παράλληλα στα άμεσα σχέδια του Τμήματος είναι και το ανέβασμα στην ιστοσελίδα του Τμήματος του καταλόγου με τα βιβλία που φιλοξενεί η βιβλιοθήκη του Τμήματος έτσι ώστε ο κάθε ερευνητής να μπορεί να δει τι βιβλία υπάρχουν στο Τμήμα σε περίπτωση που κάτι τον ενδιαφέρει.

Αγγίζουν τις 10.000 οι δωρεές βιβλίων προς τη βιβλιοθήκη του Τμήματος 

Εκτός της δωρεάς της βιβλιοθήκης Μουλλά, στη βιβλιοθήκη του Τμήματος φιλοξενούνται οι δωρεές «Δοντά», «Λειβαδάρα», «Πετρόπουλου» και του Τμήματος Κλασικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Leeds
 
Η κ. Γαβριηλίδου μας μετέφερε επίσης ένα ιδιαίτερα καλό νέο για τη βιβλιοθήκη του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας ο αριθμός βιβλίων της οποίας βαίνει συνεχώς αυξανόμενος χάρη στις δωρεές . «Eίμαστε πολύ χαρούμενοι, διότι ο συνολικός αριθμός βιβλίων από δωρεές πια ανέρχεται γύρω στις 10.000» ανέφερε σχετικά η πρόεδρος του Τμήματος επισημαίνοντας πως εκτός από τη δωρεά Μουλλά, η οποία περιλαμβάνει 2.838 βιβλία, το Τμήμα έχει δεχθεί άλλες 4 δωρεές. «Πρόκειται για τη βιβλιοθήκη του Γ. Δοντά που περιλαμβάνει 1.612 βιβλία κυρίως αρχαιολογικού ενδιαφέροντος αλλά και έναν σημαντικό αριθμό φιλολογικών. Τη δωρεά Λειβαδάρα με 3.500 βιβλία αμιγώς φιλολογικού ενδιαφέροντος που κυρίως αφορούν στην αρχαία ελληνική φιλολογία. Τη δωρεά του καθηγητή του Τμήματος κ. Γιάννη Πετρόπουλου περιλαμβάνει περίπου 2.000 βιβλία ποικίλης ύλης και τέλος, 1.500 περίπου βιβλία προέρχονται από το Τμήμα Κλασικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Leeds. Το παλαιότερο βιβλίο αυτής της δωρεάς, όπως σημείωσε η κ. Γαβριηλίδου, είναι του 1845, μια στερεότυπη έκδοση του Οβιδίου και μάλιστα σε αυτή υπάρχουν ακόμη και τα σχέδια του κατόχου του βιβλίου. Επίσης στη δωρεά συμπεριλαμβάνεται και σύγχρονη βιβλιογραφία που φτάνει μέχρι το 2013, υπάρχουν όλες οι βασικές στερεότυπες εκδόσεις του Cambridge της Οξφόρδης και πολλά επιστημονικά περιοδικά. Στη συλλογή αυτή περιλαμβάνονται και πολλές δωρεές καθηγητών του Πανεπιστημίου του Leeds, όπως είναι το Fragmenta του Αινείου, το οποίο δεν το βρίσκει κανείς εύκολα σε βιβλιοθήκες και ένα βιβλίο λατινικής μετρικής που στην Ελλάδα υπάρχει σε ελάχιστες βιβλιοθήκες.» 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.