Οι διαφορετικες οψεις της σχολικης βιας παρουσιαστηκαν στην κοινωνια της Κομοτηνης

Η Ενδοψυχική ανάλυση και η Σχολική Διαμεσολάβηση αναλύθηκαν στην ημερίδα του ΕΕΕΕΚ

Ο μεγαλύτερος στόχος του κοινωνικού σχολείου είναι να ανοίξει τις πύλες του στην ευρύτερη κοινωνία. Με απώτερο σκοπό την εκπλήρωση αυτού του στόχου το Εργαστήρι Ειδική Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.) Κομοτηνής σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης πραγματοποίησε την Τετάρτη, στην αίθουσα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, ημερίδα με θέμα «Σχολικός εκφοβισμός, ενδοσχολική βία, θυματοποίηση (bullying)». Το εν λόγω θέμα επελέγη από τους υπευθύνους καθώς το τελευταίο διάστημα έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις, με σημαντική μερίδα ερευνητών να το χαρακτηρίζουν μάστιγα και τα Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένα σε αυτό το ζήτημα. Η διευθύντρια του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Κομοτηνής κ. Χαριτίνη Πετρίδου επεσήμανε ότι μέχρι τώρα το υπουργείο Παιδείας μέσω του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου έχει πραγματοποιήσει επιμορφώσεις σε εκπαιδευτικούς αναφορικά στο εν λόγω ζήτημα, αλλά παρόλα αυτά «οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται περαιτέρω ενημέρωση».
 
Εάν, ωστόσο, η ημερίδα αυτή αφορούσε μόνο σε εκπαιδευτικούς θα όφειλε να πραγματοποιηθεί μέσα στο στενό πλαίσιο του σχολείου. «Επιτυχημένα, όμως, ανάλογα προγράμματα που έχουν γίνει στο εξωτερικό στηρίζονται σε μία ολιστική προσέγγιση. Αυτό σημαίνει ότι γονείς, σχολείο, μαθητές, εκπαιδευτική κοινότητα, θα πρέπει να εμπλέκονται όλοι, αν θέλουμε να είναι αποτελεσματική η παρέμβασή μας. Γι’ αυτό και η ημερίδα μας γίνεται ανοιχτή σε όλη την κοινωνία», δήλωσε η κ. Πετρίδου, χαρακτηρίζοντας μάλιστα ενδιαφέρουσα τη μεγάλη παρουσία φοιτητών στην αίθουσα. «Αυτό σημαίνει ότι αφενός τα παιδιά ενδιαφέρονται για την επιπλέον επιμόρφωση που μπορεί να λείπει από το πανεπιστήμιο και αφετέρου είναι και πολίτες αυτής της πόλης», συμπλήρωσε. 

Γιώργος Κουντουράς «Στην πλειονότητα των περιπτώσεων τα παιδιά, θύτες και θύματα, θα χρειαστούν βοήθεια και μάλιστα συντονισμένη»

Εκ των ομιλητών της ημερίδας ήταν ο ψυχολόγος- ψυχαναλυτής, υπ. διδάκτωρ στο ΔΠΘ κ. Γιώργος Κουντουράς, ο οποίος προσπάθησε να ερμηνεύσει το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας μέσα από μια ψυχαναλυτική ματιά, ενώ προσπάθησε να αναλύσει τις πλευρές του ασυνειδήτου που λειτουργούν στο άτομο ώστε το μετατρέπουν σε θύτης ή σε θύμα. Αναζήτησε τις αιτίες του φαινομένου μέσα το ενδοψυχικό πλαίσιο του ατόμου, ενώ στο τέλος αναφέρθηκε σε λύσεις και στο πώς μπορούν να αντιδράσουν γονείς, εκπαιδευτικοί και ειδικοί. «Δεν μπορεί κάποιος να είναι θύτης εκ γενετής. Υπάρχουν συγκεκριμένοι παράγοντες που οδηγούν σε αυτό, κυρίως οικογενειακοί. Οι λόγοι αυτοί σχετίζονται αρχικά με τη θέση του παιδιού μέσα στην οικογένεια, τη σχέση του ιδιαίτερα με τη μητέρα και εν συνεχεία με τον πατέρα, κι όλο αυτό ενάγεται στο να το οδηγήσει να γίνει είτε θύμα είτε θύτης, όταν το παιδί βρεθεί σε ένα πλαίσιο γεμάτο ένταση και πίεση», ανέφερε ο κ. Κουντουράς σχετικά με τα παιδιά που οδηγούνται σε βίαιες συμπεριφορές κατά συμμαθητών τους, ενώ για την αντιμετώπιση της εν λόγω κατάστασης υπογράμμισε ότι «στην πλειονότητα των περιπτώσεων τα παιδιά, θύτες και θύματα, θα χρειαστούν βοήθεια και μάλιστα συντονισμένη. Δεν μπορεί κάποιος από μόνος του να το ξεπεράσει, ούτε ένας ειδικός από μόνος του να αντεπεξέλθει σε όλο αυτό. Θα χρειαστεί βοήθεια από την οικογένεια, το σχολείο, τους εκπαιδευτικούς, ίσως και από τις ομάδες φίλων με τις οποίος συσχετίζεται το άτομο. Αν δεν μπορέσουν αυτοί θα χρειαστεί ένας συντονιστικός ρόλος κάποιου ειδικού ή και παρέμβασή του καθαρά ατομική». Ο κ. Κουντουράς κατέστησε ακόμη σαφές ότι ο σύλλογος ψυχολόγων ζητά εδώ και χρόνια την είσοδο ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία, λέγοντας ότι «θα ήταν μια πολύ σημαντική παρουσία τους μέσα στο σχολικό χώρο που αντιμετωπίζει πολλαπλά προβλήματα». 

Ασημένια Τσακίρογλου «Η σχολική διαμεσολάβηση επιλύει με ειρηνικό τρόπο διαφορές μεταξύ όλων των προσώπων της σχολικής κοινότητας»

Για τη σχολική διαμεσολάβηση, έναν όρο που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστός στο ευρύ κοινό, μίλησε η δικηγόρος και διαπιστευμένη διαμεσολαβήτρια με ειδίκευση στην οικογενειακή και σχολική διαμεσολάβηση κ. Ασημένια Τσακίρογλου. Η κ. Τσακίρογλου τόνισε ότι παρόλο που η σχολική διαμεσολάβηση δεν είναι γνωστή στο κοινό, προβλέπεται νομοθετικά από διάφορα κείμενα, διεθνείς και ευρωπαϊκές διασκέψεις. Πρόκειται για μία δομημένη διαδικασία, που αφορά σε έναν ειρηνικό τρόπο επίλυσης διαφορών μεταξύ των παιδιών μέσα στη σχολική κοινότητα. Στόχος είναι τα διαφωνούντα μέρη να καθίσουν γύρω από ένα τραπέζι και με τη βοήθεια ενός τρίτου προσώπου, του διαμεσολαβητή, που μπορεί να είναι εκπαιδευτικός ή μαθητής, να προσπαθήσουν να βρουν κοινά αποδεκτές λύσεις στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν με διάφορες μεθόδους επίλυσης διαφορών βάσει του διαλόγου και της επικοινωνίας. «Ο τρόπος αυτός ισχύει ήδη για τους ενηλίκους», παρατήρησε ενώ «τουλάχιστον στο εξωτερικό που έχει εφαρμοστεί και στα σχολεία έχει πολύ καλά αποτελέσματα. Απευθύνεται σε διαφορές μεταξύ παιδιών, μαθητών και καθηγητών, εκπαιδευτικών και γονέων, και εν γένει όλων των προσώπων της σχολικής κοινότητας». 

«Πολλές φορές τα ίδια τα παιδιά λύνουν πολύ καλύτερα τις διαφορές τους με διάλογο, αν κάτσουν μόνα τους στο τραπέζι, απ’ ό,τι αν υπάρχει κάποιος ενήλικας στη μέση»

Οι καθηγητές που επιθυμούν να γίνουν σχολικοί διαμεσολαβητές εκπαιδεύονται κατόπιν σωστής ενημέρωσης από πρόσωπα που είναι ήδη διαμεσολαβητές. Στη συνέχεια μπορούν με τη βοήθεια τρίτων διαμεσολαβητών να εκπαιδεύσουν και κάποιους μαθητές, με δεξιότητες και επικοινωνιακές ικανότητες, ώστε να γίνουν κι εκείνα σχολικοί διαμεσολαβητές, σύμφωνα με την κ. Τσακίρογλου, η οποία επ’ αυτού υπογράμμισε ότι «πολλές φορές τα ίδια τα παιδιά λύνουν πολύ καλύτερα τις διαφορές τους με διάλογο, αν κάτσουν μόνα τους στο τραπέζι, απ’ ό,τι αν υπάρχει κάποιος ενήλικας στη μέση». Μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν επίσημες ανακοινώσεις από το υπουργείο αναφορικά με εκπαίδευση καθηγητών πάνω σε αυτό το νέο θεσμό, ενώ κατά την κ. Τσακίρογλου, το «ΒΙΑ Stop» στην Καβάλα που έχει ξεκινήσει εδώ και τέσσερα χρόνια ενημέρωση για το bulling, αναμένεται από την επόμενη χρονιά να προσθέσει και το κομμάτι της διαμεσολάβησης. «Υπάρχουν, ωστόσο, ήδη καθηγητές που έχουν εκπαιδευτεί. Εμείς τώρα προσπαθούμε να το γνωστοποιήσουμε σε παιδιά και εκπαιδευτικούς και με κατάλληλες ενέργειες να πιέσουμε το υπουργείο ώστε να ενταχθούν τέτοια προγράμματα μέσα στα σχολεία. Ισχύουν, βέβαια, σε κάποια σχολεία μεμονωμένα, αλλά δεν έχουν την πρέπουσα μορφή της διαμεσολάβησης. Αν γίνει οργανωμένα η διαδικασία, τα αποτελέσματα θα είναι πολύ καλά», ολοκλήρωσε.
 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.