Μεγαλη η αναγκη για τη βελτιωση των σχολικων υποδομων σε ολη τη Ροδοπη

Την κατασκευή τουλάχιστον 14 νέων υποδομών στη Ροδόπη, στην συντριπτική πλειοψηφία τους στην Κομοτηνή, προτείνει μελέτη της ΠΕΔ ΑΜΘ

Την κατασκευή, σε νέους χώρους ή για αντικατάσταση προκάτ, οχτώ νηπιαγωγείων, δύο δημοτικών σχολείων, αλλά και καινούριες υποδομές για όλα τα σχολεία ειδικής εκπαίδευσης προτείνει η μελέτη με τίτλο «Προοπτικές εξέλιξης της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στην Περιφέρεια ΑΜ-Θ» στη Ροδόπη.

Η έρευνα, που εκπονήθηκε για την ΠΕΔ ΑΜΘ από το ΔΠΘ με επικεφαλής τον κ. Αθανάσιο Καραφύλλη, Καθηγητή Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης,  αναλύει την μελλοντική προοπτική και λειτουργία της πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας και Ειδικής εκπαίδευσης στην Περιφέρεια Ανατ. Μακεδονίας και Θράκης εξετάζοντας δύο βασικά της μεγέθη, τη λειτουργία των διδακτηρίων και τις επιπτώσεις των δημογραφικών μεταβολών.

Οι προτάσεις της έρευνας τέθηκαν προς εξέταση στους Δήμους της Περιφέρειας, προκειμένου μέσα από τις δικές τους διαδικασίες να διαμορφώσουν το τελικό πλαίσιο παρεμβάσεων στα διδακτήρια της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Σε αυτό το πλαίσιο προτείνει τη δημιουργία νέων σύγχρονων κτηριακών εγκαταστάσεων, παύση της λειτουργίας, όπου αυτό είναι εφικτό, των προσωρινών εγκαταστάσεων (αίθουσες ΠΡΟΚΑΤ) καθώς και των αιθουσών που λειτουργούν σε μισθωμένους χώρους, εξασφάλιση αιθουσών διδασκαλίας που θα πληρούν τα κριτήρια χωρητικότητας, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, εξασφάλιση επιπλέον αιθουσών για τη λειτουργία πρόσθετων τμημάτων διδασκαλίας και χώρων που είναι απαραίτητοι για την υποστήριξη μεθόδων και πρακτικών διδασκαλίας και μάθησης του 21ου αιώνα, μετατροπές και διαμορφώσεις χώρων εντός των υφιστάμενων διδακτηρίων, προκειμένου να εξασφαλιστούν σύγχρονες αίθουσες διδασκαλίας αλλά και ενίσχυση της λειτουργικής βελτίωσης των διδακτηρίων κυρίως σε εργαστηριακές υποδομές για τη διδασκαλία της Τεχνολογίας Πληροφοριών και Επικοινωνίας.

Να σημειωθεί πως στη μελέτη δεν συμπεριλήφθηκαν τα μειονοτικά σχολεία, τα οποία, σύμφωνα με τους συγγραφείς της, απαιτείται ξεχωριστή έρευνα.

Πρόκληση το δημογραφικό και το κτιριακό

Συνοψίζοντας τα συμπεράσματα, η έρευνα διαπίστωσε ότι οι προοπτικές εξέλιξης της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης εξαρτώνται από την αντιμετώπιση των δύο βασικών προκλήσεων.

Η πρώτη είναι το Δημογραφικό, μιας και οι επιπτώσεις της δημογραφικής μεταβολής εξαιτίας της μείωσης των γεννήσεων και της αύξησης της μετανάστευσης, κυρίως μετά την έναρξη της οικονομικής κρίσης στη χώρα μας, αποτυπώνονται ήδη στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και όπως δείχνουν τα προγνωστικά μοντέλα αναμένεται σε πολλές περιπτώσεις να ενταθούν κατά την επόμενη δεκαετία.

Η δεύτερη είναι η αποτελεσματικότητα και η συνεχής βελτίωση της ποιότητας του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου.

Για να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις αυτές, τονίζεται στην έρευνα, πρέπει να αποφασιστούν ριζικές και καινοτόμες παρεμβάσεις, με σημαντικές αποφάσεις σε κεντρικό επίπεδο και παρεμβάσεις και ριζικές αλλαγές, εθνικής προτεραιότητας, με στόχο τη μεταβολή των δημογραφικών δεδομένων και την αναστροφή της συνεχόμενης τάσης μείωσης των γεννήσεων και της συρρίκνωσης, κατ’ επέκταση, του εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά και την προσαρμογή του στα νέα δεδομένα.

Οι προτάσεις για την Πρωτοβάθμια εκπαίδευση στη Ροδόπη

Στη Ροδόπη, λειτουργούν 44 νηπιαγωγεία με 81 τμήματα διδασκαλίας στα οποία φοιτούν 1.535 νήπια Α΄ και Β΄ ηλικίας και 25 δημοτικά σχολεία με 209 τμήματα διδασκαλίας στα οποία φοιτούν 3.315 μαθητές και μαθήτριες.

Σύμφωνα με την έρευνα, στην Π.Ε. Ροδόπης μπορούν να λειτουργήσουν, όσο το δυνατόν πιο εύρυθμα, 42 νηπιαγωγεία με 74 τμήματα διδασκαλίας με εύρος διακύμανσης μέγιστου αριθμού φοιτώντων νηπίων από 1.266 έως 1.370. Δύο από τα νηπιαγωγεία που λειτουργούν σήμερα πρέπει να μεταστεγαστούν λόγω ακαταλληλότητας των διδακτηρίων (αίθουσες ΠΡΟΚΑΤ, μισθωμένοι χώροι).

Προτείνεται λοιπόν η κατασκευή 3 διδακτηρίων (9 αίθουσες διδασκαλίας) στην πόλη της Κομοτηνής, ώστε να επιτευχθεί η αποσυμφόρηση των νηπιαγωγείων που λειτουργούν και να μην παρατηρείται το φαινόμενο να συγχρωτίζονται πολλά νήπια σε μικρές αίθουσες διδασκαλίας, ενός διδακτηρίου (3 αίθουσες διδασκαλίας) στην πόλη της Κομοτηνής στο χώρο του 14ου Νηπιαγωγείου Κομοτηνής, το οποίο στεγάζεται σε αίθουσες ΠΡΟΚΑΤ και την κατασκευή από 1 διδακτηρίου με 3 αίθουσες διδασκαλίας στους οικισμούς Αρριανών, Αράτου, Φιλλύρας και Ασωμάτων.

Όσο για τα Δημοτικά σχολεία, προτείνουν την κατασκευή ενός νέου διδακτηρίου (12 αίθουσες διδασκαλίας) στην Κομοτηνή, και την κατασκευή ενός διδακτηρίου (12 αίθουσες διδασκαλίας) στην Κομοτηνή στον χώρο όπου του 12ου Δημοτικού Σχολείου Κομοτηνής, το οποίο λειτουργεί σε αίθουσες ΠΡΟΚΑΤ.

Συμπληρωματικά των παραπάνω προτάσεων, προτείνουν την προσθήκη σύγχρονων αιθουσών διδασκαλίας στους χώρους των δημοτικών σχολείων όπου είναι εγκατεστημένες αίθουσες ΠΡΟΚΑΤ.

Οι προτάσεις για τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση στη Ροδόπη

Στην Π.Ε. Ροδόπης λειτουργούν 8 δημόσια γυμνάσια, ένα πειραματικό και ένα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, με 97 τμήματα γενικής παιδείας στα οποία φοιτούν 2.203 μαθητές/τριες, 4 δημόσια γενικά λύκεια και ένα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, με 58 τμήματα γενικής παιδείας στα οποία φοιτούν 1.408 μαθητές/τριες. Στο Γυμνάσιο Οργάνης, λειτουργούν τρεις λυκειακές τάξεις με τρία τμήματα στα οποία φοιτούν 31 μαθητές/τριες.

Επίσης λειτουργούν δύο δημόσια επαγγελματικά λύκεια με είκοσι οκτώ τμήματα γενικής παιδείας στα οποία φοιτούν 654 μαθητές/τριες.

Έτσι καταλήγουν στα εξής συμπεράσματα: Στα 10 γυμνάσια μπορούν να λειτουργήσουν, όσο το δυνατόν πιο εύρυθμα, 82 τμήματα γενικής παιδείας με μέγιστο αριθμό φοιτώντων μαθητών/τριών τους/τις 2.159, και προτείνεται η λειτουργία λιγότερων τμημάτων σε έξι γυμνάσια, λόγω αναγκαιότητας αποσυμφόρησής τους και μη ύπαρξης των απαιτούμενων αιθουσών που να πληρούν τα κριτήρια χωρητικότητας.

Στα 5 γενικά λύκεια μπορούν να λειτουργήσουν, όσο το δυνατόν πιο εύρυθμα, 54 τμήματα γενικής παιδείας με μέγιστο αριθμό φοιτώντων μαθητών/τριών τους/τις 1.410, και προτείνεται η λειτουργία λιγότερων τμημάτων σε δύο (2) ΓΕ.Λ., προκειμένου να αποσυμφορηθούν αλλά και να μην χρησιμοποιούνται αίθουσες που δεν πληρούν τα κριτήρια χωρητικότητας.

Τέλος για τα ΕΠΑΛ, τονίζεται πως μπορούν να λειτουργήσουν, όσο το δυνατόν πιο εύρυθμα, 30 τμήματα γενικής παιδείας με μέγιστο αριθμό φοιτώντων μαθητών/τριών τους/τις 750, ενώ καθίσταται αναγκαία η εξεύρεση χώρων για τη λειτουργία περισσότερων εργαστηρίων στο 2ο ΕΠΑ.Λ. Κομοτηνής.

Τεράστιες ανάγκες στην Ειδική Εκπαίδευση

Όσο για την ειδική αγωγή, η μελέτη διαπίστωσε πως σε όλη την Περιφέρεια οι σχολικές υποδομές των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης παρουσιάζουν σημαντικές ελλείψεις και σε πολλές περιπτώσεις δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις ενός σύγχρονου σχολείου Ε.Α.Ε.

Στην Π.Ε. Ροδόπης λειτουργεί ένα δημόσιο νηπιαγωγείο ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης με δύο τμήματα γενικής παιδείας στα οποία φοιτούν 10 νήπια, ένα δημόσιο δημοτικό σχολείο ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης με πέντε τμήματα γενικής παιδείας στα οποία φοιτούν 27 μαθητές/τριες, ένα δημόσιο Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ.) με 10 τμήματα γενικής παιδείας στα οποία φοιτούν 39 μαθητές/τριες και ένα δημόσιο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο – Λύκειο (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ-Λ.) με 8 τμήματα γενικής παιδείας στα οποία φοιτούν 30 μαθητές/τριες.

Όσο αφορά το Νηπιαγωγείο, η μελέτη προτείνει πως αυτό δεν επαρκεί, ως προς τη λειτουργία των αιθουσών διδασκαλίας καθώς και των λοιπών απαιτούμενων χώρων ειδικής χρήσης, για να καλύψει τις ανάγκες φοίτησης των νηπίων ολόκληρης της Π.Ε. Ροδόπης, και προτείνεται η κατασκευή ενός σύγχρονου διδακτηρίου, με δυνατότητα λειτουργίας τριών τμημάτων, προκειμένου να μεταστεγαστεί και να λειτουργήσει εύρυθμα τα Ειδικό Νηπιαγωγείο Κομοτηνής, αλλά και να εξεταστεί η αναγκαιότητα και η δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας ενός δεύτερου Νηπιαγωγείου Ε.Α.Ε. σε περιοχή του Δήμου Αρριανών.

Επίσης δεν επαρκεί και το Δημόσιο Δημοτικό Σχολείο Ε.Α.Ε. ως προς τις αίθουσες διδασκαλίας και την ύπαρξη των απαιτούμενων επιπλέον χώρων ειδικής χρήσης, για αυτό προτείνεται η κατασκευή ενός σύγχρονου διδακτηρίου, με δυνατότητα λειτουργίας τουλάχιστον 10 τμημάτων, προκειμένου να μεταστεγαστεί και να λειτουργήσει εύρυθμα ή παρεμβάσεις με προσθήκη 4 αιθουσών διδασκαλίας και 2  αιθουσών – χώρων – εργαστηρίων, μαζί με άλλους βοηθητικούς χώρους.

Προτείνεται δε να εξεταστεί η αναγκαιότητα και η δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας ενός δεύτερου δημοτικού σχολείου Ε.Α.Ε. στην Π.Ε. Ροδόπης και συγκεκριμένα σε περιοχή του Δήμου Αρριανών.

Όπως και οι προηγούμενες δομές, έτσι και το Ε.Ε.Ε.ΕΚ. θεωρείται πως δεν επαρκεί, ως προς τις αίθουσες διδασκαλίας και την ύπαρξη των απαιτούμενων επιπλέον χώρων ειδικής χρήσης, για να καλύψει τις ανάγκες φοίτησης των μαθητών/τριών, για αυτό προτείνουν την κατασκευή ενός σύγχρονου διδακτηρίου (Ε.Ε.Ε.ΕΚ.) με δυνατότητα λειτουργίας τουλάχιστον 12 τμημάτων γενικής παιδείας και πλήρους επάρκειας χώρων ειδικής χρήσης, προκειμένου να μεταστεγαστεί και να λειτουργήσει εύρυθμα το Ε.Ε.Ε.ΕΚ. Κομοτηνής.

Τέλος και για το ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ-Λ. προτείνεται η κατασκευή ενός σύγχρονου διδακτηρίου με δυνατότητα λειτουργίας τουλάχιστον 12 τμημάτων γενικής παιδείας και πλήρους επάρκειας χώρων ειδικής χρήσης.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.