Κλειδι η πρωιμη παρεμβαση για τα παιδια στο φασμα του Αυτισμου

Σημαντικά τα βήματα που έχουν γίνει, αλλά και αυτά που απομένουν, τονίστηκε στην ημερίδα «Πρώιμη Παρέμβαση και Αυτισμός, ενημέρωση και αποδοχή»

Την πρόοδο που έχει γίνει στην πρώιμη παρέμβαση στον Αυτισμό, αλλά και το δρόμο που υπάρχει ακόμα για την ευαισθητοποίηση όλων των εμπλεκομένων, περιέγραψαν οι ομιλητές στην Ημερίδα για τον αυτισμό με τίτλο «Πρώιμη Παρέμβαση και Αυτισμός, ενημέρωση και αποδοχή» που πραγματοποιήθηκε το πρωί της Κυριακής 26 Νοεμβρίου στο Ίδρυμα Παπανικολάου.

Αυτή είναι η 1η ημερίδα με αυτό το θέμα που διοργανώνει ο Σύλλογος ΑμεΑ Νοητικής Υστέρησης ν.Ροδόπης «Άγιοι Θεόδωροι», θέλοντας με αυτό τον τρόπο να αναδείξει τα ζητήματα που υπάρχουν, και να γίνει μια γόνιμη συζήτηση με τη συμμετοχή και της φοιτητικής κοινότητας, των τμημάτων που άπτονται με την υποστήριξη ανθρώπων στο φάσμα, με πολλούς φοιτητές να δίνουν το παρών στην εκδήλωση.

Ομιλητές της ημερίδας ήταν η ψυχοπαιδαγωγός κ. Όλγα Παΐζη, καθώς και ο κοινωνικός λειτουργός και προϊστάμενος του Κέντρου Διεπιστημονικής Αξιολόγησης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) κ. Σταύρος Φράγκος, με τον δεύτερο να κάνει αναφορά στον ρόλο που το Κέντρο καλείται να διαδραματίσει στην πρώιμη παρέμβαση, στην ειδική αγωγή και  στα παιδιά που έχουν διαγνωστεί στο φάσμα ενώ για την καθημερινότητα της ζωής με ένα παιδί με αυτισμό, μίλησαν ο κ. Πάρης Ζάμπακας και η κ. Ευγενία Εξακοϊδου.

Όσο πιο νωρίς εντοπιστεί η διαφορετικότητα, τόσο το καλύτερο

Η κ. Παΐζη εργάζεται για 30 χρόνια με παιδιά στο φάσμα του Αυτισμού, από 2 ετών μέχρι και την εφηβεία, και μίλησε στην εκδήλωση για τις ενδείξεις του φάσματος του Αυτισμού στην νηπιακή ηλικία, δηλαδή πως μπορούμε να παρατηρήσουμε κάποια πράγματα διαφορετικά στο νήπιο και να πάει το μυαλό μας ότι πιθανόν να είναι στο φάσμα.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στον τρόπο με τον οποίο μπορούν να βοηθήσουν μέσα από το παιχνίδι, είτε ως δάσκαλοι είτε ως συγγενείς, το παιδί που είναι στο φάσμα να προχωρήσει στο κομμάτι της επικοινωνίας και της αλληλεπίδρασης, που είναι και τα πιο δύσκολα.

Αυτό που έχει αποδειχθεί, και τόνισε η κ. Παΐζη, είναι ότι όσο πιο νωρίς εντοπίσει κάποιος ότι υπάρχει μια διαφορετικότητα, τόσο πιο καλό είναι.

Το αν θα έχουμε αναπηρία ή όχι, σημείωσε, το καθορίζει το νοητικό, που ξεκαθαρίζει μετά τα πέντε. Όταν έχουμε κανονική ή υψηλή νοημοσύνη τότε έχουμε μια διαφορετικότητα, που για να μην εξελιχθεί σε αναπηρία, μέσα από την λάθος προσέγγιση του περιβάλλοντος, θέλει να προσέξουμε και να βοηθήσουμε το άτομο στις δυσκολίες, που είναι κυρίως κοινωνικής αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας.

 Άλλωστε το ποσοστό ατόμων στο φάσμα αυτή τη στιγμή υπολογίζεται στους 1 στους 130, ένα πολύ μεγάλο νούμερο, με πολλούς να μην έχουν καμία διάγνωση και άλλους να έχουν καταφέρει, χωρίς να βοηθηθούν, να μην έχουν αυτά τα προβλήματα.

Το θετικό είναι πως η προσέγγιση και η νοοτροπία έχουν κάνει άλματα στα 30 χρόνια της ενασχόλησης της με τα παιδιά. Όταν ξεκίνησε, τα πιο μικρά παιδιά που έφερναν ήταν στα 4,5 και μεγαλύτερα, ενώ πλέον έρχονται για να γίνουν οι εξετάσεις στα 1,5 με 2 έτη.

Αυτό είναι αποτέλεσμα της ενημέρωσης και της ευαισθητοποίησης τόσο των γονέων, όσο και των επαγγελματιών, όπως οι παιδίατροι, που πλέον γνωρίζουν αν χρειάζεται περεταίρω διερεύνηση, παραπέμποντας τους γονείς στους κατάλληλους επιστήμονες.

Ένας Γολγοθάς για τους γονείς

Ο κ. Πάρης Ζάμπακας ήρθε στην πόλη μας από την Κοζάνη, ως μέλος του Συλλόγου παιδιών με Αυτισμό, και έχει δύο παιδιά, το Μάριο και τον Αστέρη, 26 και 24, με τον Αστέρη να έχει διαγνωστεί με αυτισμό όταν ήταν 1,5 χρονώ.

«Αντιληφθήκαμε πως κάτι δεν πάει καλά με την ανάπτυξη του παιδιού και τον λόγο του, και αρχίσαμε να ψάχνουμε να δούμε τι είναι αυτό που μας συμβαίνει» τόνισε.

Μετά από μια περιπλάνηση εξετάσεων και ειδικών, κατέληξαν στο παιδοψυχιατρικό, όπου τους ανέφεραν για υποψίες για αυτιστικές συμπεριφορές, και αφού επισκέφτηκαν διάφορους ειδικούς, κατέληξαν στο Ιατροπαιδιαγωγικό για μια τρίτη γνώμη, που για αυτούς ήταν η εκτίμηση ότι ανήκει στο αυτιστικό φάσμα, ένα παιδί χωρίς λόγο, και ξεκίνησε ο Γολγοθάς των γονέων.

«Πρέπει να διαχειριστείς πρώτα το ψυχολογικό κομμάτι το δικό μας, και μετά να δεις τι είναι αυτό που συμβαίνει και τι πρέπει να κάνεις για το παιδί σου, για αυτό και ξεκινήσαμε την αναζήτηση των ειδικών για την εκπαίδευση» ανέφερε, ένα δύσκολο κομμάτι, γιατί πριν από 22 χρόνια οι ειδικοί που ασχολούνταν με την εκπαίδευση και τον αυτισμό ήταν πολύ λίγοι.

Χαρακτηριστικό είναι ότι στην Κοζάνη τότε δεν υπήρχε κανένας, και έπρεπε να αναζητήσουν κάποιον στη Θεσσαλονίκη, όπου βρήκαν την κ. Παΐζη. Αυτό ήταν, πολύ δύσκολο, γιατί έπρεπε να μετακινείται τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα στη Θεσσαλονίκη, για 12 χρόνια, και μάλιστα στις εποχές πριν την ολοκλήρωση της Εγνατίας Οδού.

Για αυτό και επικεντρώθηκαν στην εκπαίδευση των ίδιων ως γονέων, μαζί με το παιδί, και η κ Παΐζη να τους δείχνει τρόπους εκπαίδευσης, ενώ ταυτόχρονα γινόταν εκπαίδευση και των ειδικών που ασχολούνταν με το παιδί, μιας και ήταν κάτι άγνωστο για την εποχή ο αυτισμός και δεν ήξεραν πως να εκπαιδεύσουν ένα παιδί στο φάσμα.

Σημαντική η βελτίωση τα τελευταία χρόνια

Τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ, και προς το καλύτερο, σε αυτά τα 22 χρόνια, τόνισε ο κ. Ζάμπακας. «Όταν έγινε η διάγνωση, περπατούσα μέσα στην πόλη και έλεγα δεν υπάρχει άλλο αυτιστικό παιδί σε αυτή την πόλη; Μετά από επαφή με τους ειδικούς είδα πως υπάρχουν πολλοί άλλοι γονείς με παιδιά στο φάσμα, και έτσι κάναμε και ένα σύλλογο για να υποστηρίξουμε αυτά τα παιδιά» ο οποίος πλέον απαριθμεί πάρα πολλά μέλη, και προσφέρει υπηρεσίες εκπαίδευσης των παιδιών, παρέχοντας υπηρεσίες εκπαίδευσης των παιδιών που τόσο αναζητούσε όταν η οικογένειά τους τις είχε ανάγκη.

Πλέον η κ. Παΐζη πηγαίνει στην Κοζάνη ως επιστημονική υπεύθυνη για την πρώιμη παρέμβαση στο Σύλλογο, εκπαιδεύει τους θεραπευτές τους, τους υποστηρίζει και βλέπει τις ανάγκες των παιδιών. Πλέον οι γονείς λοιπόν βρίσκουν εκπαίδευση, αλλά και άλλους γονείς για να μιλήσουν για την καθημερινότητα των παιδιών, ήδη υπάρχουν δομές στα σχολεία, ενώ και από την Τριτοβάθμια εκπαίδευση έχουν βγει αξιόλογοι εκπαιδευτικοί οι οποίοι έχουν επενδύσει στην ειδική αγωγή και έχουν διδαχτεί τι σημαίνει αυτισμός.

«Πιστεύω πως όταν δημιουργούνται διάφορες δομές για να υποστηρίξουν αυτά τα παιδιά θα έχουν πολύ καλύτερα αποτελέσματα και θα βοηθήσουν πάρα πολύ στην γρήγορη ένταξή τους στην κοινωνία» κατέληξε.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.