Γνωριμια με το ΚΕΔΑΣΥ Ροδοπης

Σταύρος Φράγκος: «Στόχος και ρόλος μας το βέλτιστο όφελος για το παιδί»

Σχεδόν ένας μήνας έχει περάσει από την επίσκεψη μελών του Δ.Σ. του Συλλόγου ΔΑΔΑΑ στις εγκαταστάσεις του Κέντρου Διάγνωσης Αξιολόγησης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΚΕΔΑΣΥ) της περιοχής μας, στο πλαίσιο της προσπάθειας τους να βελτιώσουν τις συνθήκες για παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού.

Η επίσκεψη αυτή έφερε στην επικαιρότητα τόσο τα ζητήματα που αφορούν στην πραγματικότητα παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, όσο και τον ρόλο και στην σημαντική φορέων όπως τα ΚΕΔΑΣΥ, που παρά την λειτουργία του ελάχιστα γνωστό είναι στο ευρύ κοινό.

Τα ΚΕΔΑΣΥ είναι κέντρα διεπιστημονικής αξιολόγησης και συμβουλευτικής υποστήριξης, που θεσμοθετήθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας το 2000 και σκοπός της λειτουργίας τους είναι η διαχείριση και αντιμετώπιση ζητημάτων που σχετίζονται με παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες μάθησης ή προσαρμογής στο σχολείο.

Στις πρωταρχικές αρμοδιότητες τους βρίσκονται η διερεύνηση και αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και ψυχοπαιδαγωγικών αναγκών του μαθητή, με βάση την οποία συναποφασίζεται ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα φοίτησης του μαθητή ή της μαθήτριας, καθώς και η υποστήριξη κάθε σχολικής μονάδας και εκπαιδευτικού,  σε ό,τι αφορά την διαχείριση οποιασδήποτε σχολικής «κρίσης».

Και αν από το 2010 έως και σήμερα ο τίτλος των κέντρων αυτών έχει αλλάξει, όπως εξήγησε μιλώντας στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» ο προϊστάμενος του ΚΕΔΑΣΥ Ροδόπης κ. Σταύρος Φράγκος, ο στόχος της λειτουργίας τους παραμένει αναλλοίωτος και δεν είναι άλλος από την υποστήριξη λειτουργίας της σχολικής κοινότητας, δίνοντας έμφαση στην εξατομικευμένη παρέμβαση σε κάθε μαθητή.

Σύμφωνα με τον ίδιο «ο πήχης της ποιότητας που καλούνται τα ΚΕΔΑΣΥ να αγγίξουν είναι υψηλός» όπως αντίστοιχα και το έργο που καλούνται τα μέλη του να υπηρετήσουν ιδιαίτερα σύνθετο. Ωστόσο όπως γίνεται κατανοητό το έργο αυτό αποτελεί μια από τις κομβικές υπηρεσίες για το μέλλον της σχολικής κοινότητας.

Η χρησιμότητα των ΚΕΔΑΣΥ

Σήμερα το σχολικό σύστημα της χώρας μας εστιάζει στις σχολικές επιδόσεις, τους βαθμούς, τις επιτυχίες και το εκπαιδευτικό αντικείμενο, στο σύνολό τους ζητήματα που έχουν ως βασικό επακόλουθο το υψηλό άγχος, τα προβλήματα συνεργασίας μεταξύ γονέων και σχολείου, ή ακόμα και των μαθητών και πολλά άλλα που δυστυχώς θέτουν σε δεύτερη «μοίρα» το ποιοτικό κομμάτι της εκπαίδευσης, ως προς την ευχαρίστηση και την μόρφωση που λαμβάνουν από αυτό τα παιδιά και ευρύτερα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Το αντίκτυπο της επικρατούσας αυτής λογικής, όπως έκανε σαφές ο κ. Φράγκος, είναι ιδιαίτερα εμφανές σήμερα, μέσα και από δεδομένα όπως η αύξηση της σχολικής διαρροής ή τα φαινόμενα σχολικής βίας, ζητήματα στην αντιμετώπιση των οποίων τα στελέχη του ΚΕΔΑΣΥ καλούνται να συνεισφέρουν.

Καθημερινή η συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα και τους γονείς

Άλλωστε βρίσκονται σε καθημερινή επαφή με την σχολική κοινότητα αλλά και τους γονείς, «συμβαδίζουν» με την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς και με φορείς που σχετίζονται με την εκπαίδευση όπως ο Σύλλογος ΔΑΔΑΑ.

Τα ΚΕΔΑΔΥ στελεχώνονται από εξειδικευμένο προσωπικό, εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους, φυσικοθεραπευτές, λογοθεραπευτές κ.α. που στο σύνολό τους συνεργάζονται με στόχο την υποστηρικτική παρέμβαση στις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών.

Ένα από τα «δημοφιλέστερα» κομμάτια των αρμοδιοτήτων τους είναι η έγκριση της παροχής παράλληλης υποστήριξης μαθητών και μαθητριών, θεσμός που αφορά στην ουσία μιας μορφής υποστήριξη μαθητών με ορισμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με την παρουσία δεύτερου εκπαιδευτικού εντός της κοινής τάξης που υποβοηθά τον μαθητή που έχει ανάγκη εξατομικευμένα.

Ποιοτικοί οι στόχοι του φορέα

Και στις περιπτώσεις αυτές, ο βασικός στόχος των στελεχών του ΚΕΔΑΣΥ, όπως τόνισε δεν είναι ποσοτικός αλλά ποιοτικός, που συνεπάγεται στο «κατά πόσο μπορούμε να πετύχουμε το μέγιστο βαθμό ανάπτυξης των ευκαιριών του κάθε μαθητή». «Στόχος και ρόλος μας δεν είναι απλά να εγκρίνουμε ή όχι ποσοτικά το κατά πόσο ένας μαθητής δύναται να λάβει παράλληλη υποστήριξη σε ένα σχολείο, αλλά το βέλτιστο όφελος για το παιδί» ξεκαθάρισε ο κ.Φράγκος  για να τονίσει ωστόσο πως ο ρόλος του φορέα έχει καθαρά γνωμοδοτικό χαρακτήρα και ο γονέας είναι αυτός που τελικά θα αποφασίσει αν θα αξιοποιήσει την δυνατότητα της παράλληλης στήριξης ή όχι καθώς και το καταλληλότερο σχολικό πλαίσιο για το παιδί του.

Ερωτηθείς σχετικά με την ανταπόκριση των γονέων στις υπηρεσίες του κέντρου ο ίδιος δήλωσε ευχαριστημένος από την τακτική επικοινωνίας γονέων αλλά και εκπαιδευτικών με τα στελέχη του κέντρου για πλειάδα θεμάτων, όπως η διαχείριση του πένθους ή η διαχείριση περιστατικών βίας και ο,τιδήποτε έκτακτο προκύψει στις σχολικές μονάδες.

«Οι συνάδελφοι είναι ευαισθητοποιημένοι, κοιτούν να ενημερωθούν, να μάθουν, προσπαθούν να χειριστούν μια σειρά πραγμάτων, ξεφεύγοντας από την λογική του εστιάζω στο μάθημα και τέλος. Αντιθέτως, επιδεικνύουν ζήλο που αυτό συνεπάγεται σε έξτρα από το  χρόνο ή και το χώρο εργασίας τους, ώστε να επιμορφωθούν και μάλιστα με ποιοτική επιμόρφωση» ανέφερε χαρακτηριστικά εξηγώντας πως ενδιαφέρον επιδεικνύουν και οι γονείς, οι οποίοι άλλωστε αποτελούν βασικό κρίκο στο διακύβευμα της σωστής αποτύπωσης των δυνατοτήτων των μαθητών.

Ο κ. Φράγκος θέλησε να αναφερθεί και σε μια ακόμα λειτουργία του κέντρου που αφορά στα Σχολικά Δίκτυα Εκπαίδευσης και Υποστήριξης, στο πλαίσιο των οποίων συντονίζουν το έργο περίπου 12 μελών ειδικού προσωπικού, ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργούν, σε 25 σχολεία του νομού Ροδόπη. Καθημερινά στελέχη του κέντρου βρίσκονται σε μια εκ τις προαναφερθείσες σχολικές μονάδες, και ως άλλο μέρος του σχολείου, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, εργάζονται τόσο εξατομικευμένα όσο και ομαδικά για την υποστήριξη της ευρύτερης σχολικής κοινότητας.

Στο πλαίσιο αυτό ο ίδιος γνωστοποίησε ότι από το επόμενο σχολικό έτος αναμένεται να συσταθούν και οι ομάδες αντιμετώπισης σχολικής βίας, στα οποία θα «εμπλέκονται» ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί του φορέα. «Μακάρι να ήμασταν αχρείαστοι, αλλά δυστυχώς καλούμαστε να παρέμβουμε και να έχουμε και αποτέλεσμα, κάτι που δεν είναι καθόλου εύκολο» ανέφερε ο ίδιος.

Αναγκαία πρωτίστως για τα παιδιά η μετεγκατάσταση του φορέα

Η επίσκεψη του Συλλόγου ΔΑΔΑΑ σε ό,τι αφορά το ΚΕΔΑΣΥ Ροδόπης ανέδειξε μεταξύ άλλων την ανάγκη μετεγκατάστασης του φορέα. Ερωτηθείς σχετικά ο κ. Φράγκος εξήγησε πως ο χώρος που αυτή τη στιγμή στεγάζονται δεν διαθέτει τις απαραίτητες προδιαγραφές για το «ευαίσθητο» όπως το χαρακτήρισε έργο που επιτελείται, όχι σε όρους «πολυτέλειας» για τα στελέχη του αλλά κυρίως σε όρους υγειονομικής και όχι μόνο ασφάλειας. «Αν δείτε τις σημερινές μας εγκαταστάσεις θα δείτε ότι και από άνεση χώρου είναι τραγικές και για την ποιότητα του έργου αλλά πρωτίστως για την υποστήριξη των μαθητών» ανέφερε για να καλέσει το σύνολο των τοπικών αρχών να εργαστούν για την λύση του προβλήματος.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.