Αντιδρουν εντονα οι εκπαιδευτικοι της Ροδοπης στη τροπολογια του υπ. Παιδειας περι ζωντανης μεταδοσης των μαθηματων

Με ανακοινώσεις τους η ΕΛΜΕ Ροδόπης και ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών «Οι τρεις Ιεράρχες» ζητούν την άμεση απόσυρση της

Δεν θα επιτρέψουν τον ευτελισμό της παιδαγωγικής ελευθερίας, τονίζουν σε ανακοινώσεις τους η ΕΛΜΕ Ροδόπης και ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών ΠΕ Ροδόπης, οι «Τρείς Ιεράρχες», καταδικάζοντας την νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου παιδείας για τη βιντεοσκόπηση της διδασκαλίας στα σχολεία με πρόσχημα τις έκτακτες συνθήκες της πανδημίας και την εξ αποστάσεως παρακολούθηση μαθημάτων.

Εξηγούν τους λόγους που παραβιάζεται η ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, θίγοντας το πολύ σοβαρό ζήτημα των προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών. Ζητούν την άμεση απόσυρση αυτής της τροπολογίας, ενώ καλούν την εκπαιδευτική κοινότητα σε κινητοποιήσεις διαμαρτυρίας την Τετάρτη 13 Μαΐου.

Ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Ροδόπης:

«Η τροπολογία που κατέθεσε αιφνιδιαστικά, σε άσχετο νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως για τη ζωντανή μετάδοση του μαθήματος της σχολικής τάξης μέσω διαδικτύου, αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία και άκρως επικίνδυνη ακροβασία που διαρρηγνύει την παιδαγωγική σχέση εμπιστοσύνης και εμπιστευτικότητας μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών.
Ταυτόχρονα θέτει μείζονα ζητήματα προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Καμία έκτακτη νομοθεσία, ακόμη και σε συνθήκες πανδημίας, δεν είναι δυνατό να καταστρατηγεί το εθνικό και ευρωπαϊκό δίκαιο όπως αυτό αποτυπώνεται στον κανονισμό GDPR(γνωστός και ως General Data Protection Regulation) για τα προσωπικά δεδομένα.

Πρόκειται για μία ρύθμιση που υποβαθμίζει την ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ευτελίζει την παιδαγωγική ελευθερία, απαξιώνει την ουσία της διδασκαλίας, παραβιάζει προσωπικά δεδομένα μαθητών και εκπαιδευτικών και ακυρώνει τη διδακτική πράξη ως μία διαδικασία αυθεντικής και ζωντανής αλληλεπίδρασης εκπαιδευτικών και μαθητών.

Τίθενται επίσης δύο βασικά ζητήματα με αυτήν την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας:

Το πρώτο αφορά τον τρόπο με το οποίο αντιλαμβάνεται τις δημοκρατικές διαδικασίες. Αφού πρώτα έφερε σε διαβούλευση ένα νομοσχέδιο εν μέσω πανδημίας και άρσης των ατομικών ελευθεριών απορρίπτοντας κυνικά κάθε δυνατότητα διαλόγου και αντίδρασης, φέρνει σήμερα ξαφνικά για ψήφιση  με εκπρόθεσμη τροπολογία σε άσχετο με την  Παιδεία νομοσχέδιο, μία πρωτοφανή ρύθμιση για  ζωντανή μετάδοση του μαθήματος από τη σχολική αίθουσα.
Έχει γίνει πλέον φανερό και στους πιο δύσπιστους ότι ο αυταρχισμός, η περιφρόνηση στο διάλογο και στις δημοκρατικές διαδικασίες που αποτελούν καταστατικά στοιχεία της πιο  βαθιά συντηρητικής  νοοτροπίας  εμπνέουν την ηγεσία του Υπουργείου που  αναβιώνει εποχές του «αποφασίζομεν και διατάσσομεν».

Το δεύτερο αφορά το σημαντικό ζήτημα της παντελούς άγνοιας της σχολικής πραγματικότητας, της  διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας.
Πώς αλήθεια φαντάζεται το Υπουργείο τη διδακτική πράξη;  Σαν  μία στατική διαδικασία κατά την οποία ο διδάσκων ακίνητος σε ένα σημείο μονολογεί και καταγράφεται από μία κάμερα κινητού τηλεφώνου;

Σαν μία εισήγηση σε συνέδριο όπου ο εισηγητής από βάθρου ανακοινώνει τα πορίσματα της μελέτης του;

Αγνοούν ότι η διδακτική πράξη είναι μία ζωντανή διαδικασία αλληλεπίδρασης με τους μαθητές, ένα διαρκές διδακτικό μαθησιακό  γίγνεσθαι, μία συμμετοχική και συλλογική πορεία προς τη μάθηση;

Πώς σκέφτεται το Υπουργείο να καταγράψει την κίνηση αυτή; Με κάμερες που θα παρακολουθούν την κίνηση όλων των εμπλεκομένων καθηγητών και μαθητών; Θα μετατρέψει  τις σχολικές αίθουσες  σε στούντιο για reality show;
Πώς θα διατηρηθεί η προσωπική παιδαγωγική σχέση που χτίζεται μέσα από κάθε λεπτό της εκπαιδευτικής διαδικασίας όταν όλοι γνωρίζουν ότι παρακολουθούνται, σχολιάζονται και πιθανόν καταγράφονται – ενδεχομένως ακόμη και για δόλιους σκοπούς- από οποιονδήποτε σχετικό ή άσχετο με μαθητές και καθηγητές;
Και πώς η  μαθησιακή διαδικασία θα διατηρήσει την απαραίτητη και αναγκαία φυσικότητά της;

Στη μετάδοση μέσα από την σχολική τάξη οι αντιδράσεις των μαθητών δεν μπορούν  να ελεγχθούν  όπως στη σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία.  Οτιδήποτε συμβεί μέσα σε αυτήν μεταδίδεται αυτόματα σε κοινό που δεν ξέρουμε.
Πώς θα προστατεύσουμε από μία πιθανή διαπόμπευση -και με μαγνητοσκόπηση μάλιστα- τους μαθητές που μέσα σε μία ζωντανή τάξη μπορεί κάποια στιγμή να λειτουργήσουν με τρόπο που μπορεί να γελοιοποιηθεί, να γίνει αντικείμενο σαρκασμού και ευτελισμού;

Και πόσο μπορούν και οι ίδιοι οι μαθητές γνωρίζοντας ότι καταγράφονται να λειτουργήσουν αυθεντικά; Το πιθανότερο είναι ότι η ζωντανή μετάδοση  θα προκαλέσει αναστολές για ερωτήσεις και  για την ενεργό συμμετοχή τους στο μάθημα. Αυτό επιδιώκει το Υπουργείο; Μία «νεκρή» τάξη, με αόρατους μαθητές και εισηγητές – πρωταγωνιστές δασκάλους δίκην θεατρικού  μονόπρακτου;
Και τι συμβαίνει με τα προσωπικά δεδομένα των ανήλικων μαθητών μας; Θα δεχτούμε την παραβίαση της ιδιωτικότητας και των ατομικών δικαιωμάτων;
Οι εκπαιδευτικοί απέδειξαν όλο αυτό το διάστημα ότι νοιάζονται για τους μαθητές τους. Τους στηρίζουν και διατηρούν ζωντανή την παιδαγωγική σχέση  μαζί τους, με προσωπικές θυσίες και υψηλό αίσθημα συλλογικής και κοινωνικής ευθύνης τόσο όταν υπάρχει φυσική παρουσία στο σχολείο όσο και όταν οι συνθήκες επιβάλλουν την εξ αποστάσεως υποστήριξη. 

Το ίδιο θα κάνουμε και τώρα. Θα στηρίξουμε τους μαθητές μας που δεν μπορούν να συμμετέχουν με φυσική παρουσία με κάθε δυνατό τρόπο. Όπως και θα δώσουμε την μάχη να παραμείνουμε όλοι ασφαλείς σε μια τόσο κρίσιμη στιγμή για τα σχολεία.

Σε καμία όμως περίπτωση δεν θα επιτρέψουμε   τον ευτελισμό της  παιδαγωγικής ελευθερίας , την απαξίωση της ουσίας της διδασκαλίας, την ωμή παραβίαση  των  προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών.

Θα ακυρώσουμε στην πράξη τους αντιδημοκρατικούς, αντιεκπαιδευτικούς και βαθιά αντιπαιδαγωγικούς σχεδιασμούς μιας ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας που ήδη καταγράφεται στις πιο μαύρες σελίδες της ιστορίας της εκπαίδευσης».

Αντίστοιχα η ανακοίνωση του Συλλόγου Εκπαιδευτικών ΠΕ Ροδόπης, οι «Τρείς Ιεράρχες»:

«Το ΔΣ του Συλλόγου μας επισημαίνει πως η κυβέρνηση εν μέσω πανδημίας, με κλειστά σχολεία, με τροπολογία τελευταίας στιγμής, σε ένα σχέδιο νόμου του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου άσχετο με την εκπαίδευση έφερε, μετά το αντιεκπαιδευτικό πολυνομοσχέδιο, ακόμα μια αντιδραστική διάταξη, η οποία εγκαθιστά με νόμο πλέον την παροχή εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε περίπτωση «καθολικής ή μερικής αναστολής ή απαγόρευσης λειτουργίας εκπαιδευτικής δομής είτε για άλλο λόγο που ανάγεται σε έκτακτο ή απρόβλεπτο γεγονός» και επιτρέπει την είσοδο κάμερας στις σχολικές τάξεις και στην γ/θμια εκπαίδευση προκειμένου να προβάλλεται το μάθημα ζωντανά στα σπίτια των μαθητών που δεν θα μπορούν να παρευρεθούν στο σχολείο.

Η τροπολογία είναι απολύτως επικίνδυνη γιατί:

Α) Στο άρθρο 1 αναφέρεται «Είναι δυνατή η, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, παροχή σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευση με χρήση μέσων τεχνολογίας σε μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που δεν δύναται να παρακολουθήσουν δια ζώσης την εκπαιδευτική διαδικασία είτε λόγω καθολικής ή μερικής αναστολής ή απαγόρευσης λειτουργίας εκπαιδευτικής δομής είτε για άλλο λόγο που ανάγεται σε έκτακτο ή απρόβλεπτο γεγονός».

Η διάταξη αυτή αποδεικνύει καθαρά ότι η τροπολογία δεν αφορά μόνο τις «κάμερες στην τάξη». Με την τροπολογία βαφτίζει/νομιμοποιεί ως κανονική εκπαίδευση την εξ αποστάσεως ενώ  τόσο καιρό παραδεχόταν ότι η ζωντανή διδασκαλία δεν μπορεί να αντικατασταθεί από καμιά άλλη διαδικασία. Με αυτόν τον τρόπο ανοίγεται ο δρόμος της πλήρους αντικατάστασης της εκπαιδευτικής διαδικασίας από την εξ αποστάσεως, για οτιδήποτε αποφασίζει το Υπουργείο ότι συνιστά «έκτακτο ή απρόβλεπτο γεγονός»!

Β) Η τροπολογία εισάγει τις κάμερες παρακολούθησης στις σχολικές αίθουσες και στη διδασκαλία! Η είσοδος της κάμερας μέσα σε μια σχολική τάξη και η μαγνητοσκόπηση του μαθήματος αρχικά είναι αντιεκπαιδευτική και αντιπαιδαγωγική. Η ζωντανή διαδικασία της μάθησης και της εκπαίδευσης παύει να υπάρχει, η εμπιστοσύνη, η αμεσότητα και η επικοινωνία οριοθετούνται όταν οι πρακτικές εκπαιδευτικού και μαθητών παρακολουθούνται από τρίτους.

Μάλιστα η δια ζώσης εκπαίδευση αρχίζει να καθίσταται δευτερεύουσα και να παίρνει τη θέση της η εξ αποστάσεως που όπως έχουμε τονίσει από άποψη υλικοτεχνικών υποδομών δεν είναι ούτε δημόσια ούτε καθολική, αλλά και από παιδαγωγική άποψη δεν μπορεί να νοηθεί ως αυτόνομη εκπαιδευτική μέθοδος, αλλά ως βοηθητικό, τεχνικό εργαλείο. Η τάξη δεν είναι ένα ψυχρό δωμάτιο. Είναι χώρος εκπαίδευσης, κοινωνικοποίησης, φιλοξενεί όλη εκείνη τη δυναμική διαδικασία της παιδικής και εφηβικής ηλικίας, που ορίζει ποιος/-α θα είσαι μετά, πώς διαχειρίζεσαι όσα προκύψουν στη ζωή. Και η κάμερα στην τάξη αυτό το κόβει μαχαίρι. Γιατί η ζωή πια στην τάξη είναι υπό παρακολούθηση. Και ο μαθητής και ο δάσκαλος καλούνται να είναι «συμμορφωμένοι», όπως ο εκάστοτε επόπτης ορίζει.
Η παρακολούθηση ενός μαθήματος μέσα από την κάμερα, αντιβαίνει μάλιστα σε κάθε δικαίωμα του εκπαιδευτικού και του μαθητή σε ιδιωτικότητα και καθιστά αδύνατη τη διαφύλαξη των προσωπικών τους δεδομένων. Οι εκπαιδευτικοί δεν θα επιτρέψουμε την έκθεση των μαθητών μας, ούτε εμάς των ίδιων σε αυτόν τον κίνδυνο.

Το ΔΣ του Συλλόγου μας θεωρεί πως το ΥΠΑΙΘ φαίνεται να έχει σαφή στόχο: το άνοιγμα του δρόμου για τον πλήρη έλεγχο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τον επιθεωρητισμό και την αξιολόγηση.  Για αυτό ακριβώς και ««τα δεδομένα φυλάσσονται για εύλογο χρονικό διάστημα» ως δηλαδή απειλή για μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Επιπρόσθετα οι ελλείψεις των εκπαιδευτικών, ακόμα και οι θέσεις εργασίας των αναπληρωτών μπορούν να αντικατασταθούν από κάμερες και από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση που δεν χρειάζεται προσωπικό, που επιτρέπει τον απόλυτο έλεγχο αλλά και τους χορηγούς και τους επενδυτές.

Το ΔΣ του Συλλόγου μας δηλώνει πως η εκπαιδευτική διαδικασία δεν είναι ούτε για livestreaming ούτε για παρακολούθηση από την οθόνη του υπολογιστή από οποιονδήποτε έχει πρόσβαση. Το ασφαλές και προστατευμένο περιβάλλον για τους μαθητές και τις μαθήτριες μας είναι πρώτιστη υποχρέωση του σχολείου. Οι εκπαιδευτικοί θα προστατεύσουμε  την προσωπική ζωή μαθητών και εκπαιδευτικών, τη ζωντανή και δημιουργική δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία, τα δικαιώματα των μαθητών σε δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.

Να καταργηθεί τώρα η τροπολογία! – Έξω οι κάμερες από τα σχολεία.


Άμεσο πρόγραμμα δράσης του Συλλόγου:

Το ΔΣ του Συλλόγου μας καταγγέλλει την κυβέρνηση της ΝΔ και τις επιδιώξεις της που στρέφονται ενάντια στη δημόσια εκπαίδευση και τις ανάγκες και δικαιώματα μαθητών και εκπαιδευτικών.

Α) Είναι δεδομένη η κάθετη αντίθεσή μας στη νέα τροπολογία περί βιντεοσκόπησης του μαθήματος στις τάξεις που σημειώνουμε πως κατατέθηκε και ψηφίστηκε τελευταία στιγμή βιαστικά και ουσιαστικά εν κρυπτώ σε άσχετο νομοσχέδιο ακριβώς γιατί αντίκειται σε κάθε παιδαγωγική αρχή, ευτελίζει και υποβαθμίζει την εκπαιδευτική διαδικασία και παραβιάζει κάθε αρχή ασφάλειας των προσωπικών.
Β) Είναι δεδομένη η κάθετη αντίθεσή μας στο αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης που συνοπτικά:

  • αυξάνει τον αριθμό μαθητών στο τμήμα ενάντια σε κάθε παιδαγωγική λογική (και μάλιστα στο περιβάλλον της επιδημίας!) ενάντια στις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών και μόνο για δημοσιονομικούς λόγους. Περικόπτει θέσεις εργασίας απολύοντας ουσιαστικά μέρος των αναπληρωτών.
  • σχολειοποιεί το νηπιαγωγείο με κατακερματισμό του σε διακριτά αντικείμενα και καταπατά έτσι τις βασικές αρχές της φιλοσοφίας του που είναι η μάθηση διαμέσου του παιχνιδιού και της οργάνωσης της διδασκαλίας σε κέντρα ενδιαφέροντος υπό την μορφή σχεδίων εργασίας και διαθεματικών δραστηριοτήτων. επαναφέρει την τρομοκρατική αξιολόγηση – χειραγώγηση – κατηγοριοποίηση σχολείων και εκπαιδευτικών και επιβάλλει ποινές σε αναπληρωτές.
  • αυξάνει τους εξεταστικούς και κοινωνικούς φραγμούς και εισάγει ιδιωτικά και οικονομικά κριτήρια και τη γενικότερη φιλοσοφία του σχολείου της αγοράς στο δημόσιο σχολείο
  • δε λύνει κανένα πρόβλημα χρηματοδότησης και υποδομών της δημόσιας εκπαίδευσης και όλων των σχολείων αλλά αντίθετα εισάγει περαιτέρω διαφοροποίηση με νέο πλαίσιο Πειραματικών και Πρότυπων και τη παρέμβαση τοπικών παραγόντων στο δημόσιο σχολείο.

Το νομοσχέδιο προετοιμάζει ένα σχολείο φτωχό, συρρικνωμένο και υποβαθμισμένο όπου οι Σύλλογοι διδασκόντων θα καλούνται επιτηρούμενοι και αξιολογούμενοι να διαχειριστούν την ένδεια αναζητώντας χορηγούς για τη λειτουργία μεγαλύτερων τμημάτων με χειρότερου όρους.
Το νομοσχέδιο χειροτερεύει τους όρους της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ανοίγει το δρόμο για την παραπέρα απαξίωση του Δημόσιου Σχολείου. Διατηρεί και επεκτείνει τα μνημόνια διαρκείας στη δημόσια εκπαίδευση χτίζοντας επάνω στο νομοθετικό πλαίσιο όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων και προσαρμόζοντας το επί τα χείρω.

Διεκδικούμε επιγραμματικά (εντός του συνολικού πλαισίου διεκδικήσεων)

  • Αύξηση τώρα τη χρηματοδότησης της δημόσιας εκπαίδευσης
  • 20 μαθητές ανά τάξη στο δημοτικό σχολείο, 15 στο νηπιαγωγείο, σχέση 2 εκπαιδευτικών προς 22 μαθητές στο μειονοτικό δημοτικό σχολείο.
  • Καθολική εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής – εκπαίδευσης.
  • Μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών – μόνιμη εργασία η μόνη σχέση εργασίας στο
  • δημόσιο σχολείο. Μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών για κάλυψη κάθε εκπαιδευτικού έργου.
  • Μονιμοποίηση των καθαριστριών των δημόσιων σχολείων – Μόνιμες προσλήψεις επιπλέον προσωπικού συντήρησης και καθαρισμού.
  • ΟΧΙ στις κάμερες στα σχολεία. Κατ’ οίκον διδασκαλία σε μαθητές που αδυνατούν να έρθουν σχολείο – συνέχιση και επέκταση του κεντρικού προγράμματος μαθημάτων από την εκπαιδευτική τηλεόραση.

ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ:

Α) Συμβολική κατάληψη της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης την Τετάρτη 13/5 από 11:00 – 13:00. Συγκέντρωση στον ίδιο χώρο και πορεία 13:00 μέχρι το Δημαρχείο διεκδικώντας τη μονιμοποίηση των καθαριστριών στα σχολεία. Σε όλα τηρούμε μέτρα προστασίας. Καλούμε σε συμμετοχή το σωματείο των καθαριστριών, το ΝΤ ΑΔΕΔΥ, τους Συλλόγους γονέων και όλα τα σωματεία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Β) Καλούμε τη ΔΟΕ να πάρει απόφαση για απεργία αποχή από κάθε διαδικασία
αξιολόγησης.
Γ) Προχωράμε σε έκδοση γράμματος προς τους γονείς που θα αποκαλύπτεται το περιεχόμενο
του νομοσχεδίου και οι κίνδυνοι της τροπολογίας βιντεοσκόπησης.
Δ) Προχωράμε σε κείμενο συλλογής υπογραφών εκπαιδευτικών και γονέων ενάντια στους αντιεκπαιδευτικούς σχεδιασμούς του ΥΠΑΙΘ.
Στ) Καλούμε τακτική Γενική Συνέλευση του Συλλόγου σε ανοιχτό χώρο (θα βρεθεί και θα ανακοινωθεί ημερομηνία)».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.