ΘΡΑΚΗ-ΓΗ ΤΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΙΑΣ

Του Χρήστου Κων. Τσιαλίκη*

Έχω γεννηθεί εις τα Λάβαρα του Έβρου το 1940, έζησα τα παιδικά και εφηβικά μου χρόνια μεταξύ Σουφλίου και Λαβάρων, στη συνέχεια εφοίτησα στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων (1960-1963) και εισερχόμενος στο Στράτευμα έφθασα στον αποστρατευτικό βαθμό του Υποστράτηγου το 1994. Μετά την αποστρατεία μου συνέχισα να εργάζομαι ως συνεργάτης του μεσιτικού γραφείου της συζύγου μου Μαρίας και περί τα μέσα του έτους 2015 απεχώρησα πλήρως από την ενεργό δράση.
 
Το χώρο της Θράκης τον έχω περπατήσει σπιθαμή προς σπιθαμή και όχι μόνον!!! κατά καιρούς εμφιλοχωρούσαν διάφορες σκέψεις στο μυαλό μου αλλά δεν είχα χρόνο ν' ασχοληθώ περαιτέρω μ' αυτές τις σκέψεις. Τώρα εφέστηκε ο χρόνος να εκθέσω αυτές τις σκέψεις μου, έχοντας πάντα ως γνώμονα την βοήθεια του τόπου αυτού επί τα βελτίω.
 
α. Πλημμύρες Έβρου ποταμού
 
Ο Έβρος ποταμός είναι ο μεγαλύτερος της Βαλκανικής χερσονήσου, πηγάζει από το όρος ΜΟΥΖΑΛΑ (2.925μ.), υψηλοτέρας κορυφής του ΣΚΟΜΙΟΥ, στο υψίπεδο της ΣΟΦΙΑΣ και έχει μήκος 440 χιλιόμετρα. Στρέφεται κατ' αρχάς προς βορράν, στη συνέχεια προς Ανατολάς εξερχόμενος εις την πεδιάδα της ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΡΩΜΥΛΙΑΣ. Φθάνοντας στην στενωπό του ΣΕΤΜΕΝ , αλλάσσει ρουν καμπτόμενος και διευθυνόμενος προς ΝΑ επί μήκους 75 χιλιομέτρων, μέχρι ΑΔΡΙΑΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, εκείθεν καμπτόμενος προς Νότον επί μήκους 135 χιλιομέτρων εκβάλλει εις το ΘΡΑΚΙΚΟ ΠΕΛΑΓΟΣ.
 
Δύο μεγάλοι παραπόταμοι του Έβρου, ο ΤΟΥΝΤΖΑΣ (Βουλγαρία) και ο ΑΡΔΑΣ (κατά το ήμισυ Βουλγαρία και κατά το άλλο ήμισυ Ελλάδα), συναντούν τα ύδατα τους στο ύψος της ΑΔΡΙΑΝΟΥΠΟΛΕΩΣ όπου καταλήγουν στην κεντρική κοίτη του Έβρου. Ο τρίτος μεγάλος παραπόταμος του Έβρου είναι ο ΕΡΓΙΝΗΣ ο οποίος πηγάζει από την οροσειρά ΣΤΡΑΝΤΖΑ ΒΑΛΚΑΝ της Ανατολικής Θράκης και χύνεται στην κεντρική κοίτη του Έβρου παρά του Τουρκικού Συνοικισμού των Υψάλων.
 
Όμως πέραν των προαναφερθέντων μεγάλων παραποτάμων του ΕΒΡΟΥ, υπάρχουν και άλλοι μικρότεροι παραπόταμοι, καθώς και ρέματα, τα οποία πηγάζουν από ορεινούς όγκους του Νομού Έβρου, αρχόμενοι εκ δυσμών, διαρρέοντες εξ ολοκλήρου ελληνικά εδάφη καταλήγουν εις την δεξιάν κοίτην του κατερχόμενου ΕΒΡΟΥ ποταμού και χύνουν τα ύδατα τους σ'αυτήν την κοίτη.
 
Οι ποταμοί αυτοί κατά σειράν εκ βορρά προς νότον είναι:
1 .ΕΡΥΘΡΟΠΟΤΑΜΟΣ
2. ΡΕΜΑΤΑ ΨΑΘΑΔΩΝ – AMΟΡΙΟΥ – ΚΙΣΣAPIΟΥ-ΛΑΒΑΡΩΝ
3.ΠΟΤΙΣΤΙΚΟ ΡΕΜΑ-ΤΡΑΝΟ ΡΕΜΑ-ΚΑΜΗΛΟΓΟΤΑΜΟΣ-ΡΕΜΑΛΥΡΑΣ-ΠΡΟΒΑΤΩΝΟΣ-ΙΤΕΑΣ-ΦΕΡΡΩΝ.
 
Εάν στα προαναφερθέντα ρέματα και μικρούς παραποτάμους είχαν προβλεφθεί να γίνουν φράγματα ή υδρομαστεύσεις τότε τα ύδατα αυτών θα εδεσμεύοντο σε κάθε χειμερινή περίοδο και θα ελατούτο η στάθμη των υδάτων του Έβρου ποταμού η οποία κάθε χρόνο ταλανίζει τους κατοίκους της παρεβρίου λωρίδος. Οίκοθεν νοείται ότι, τα δεσμευόμενα ύδατα του χειμώνος, δύνανται να χρησιμοποιηθούν τους θερινούς μήνες για καλλιέργειες αγροτικών εκτάσεων.
 
Εάν τα εν λόγω φράγματα ή υδρομαστεύσεις εγένοντο τον προηγούμενο αιώνα (20ο), σήμερα δεν θα υπήρχε επικίνδυνο πρόβλημα πλημμυρών.
 
β. Λιμένας Πετρωτών
 
Εις χρόνον ανύποπτον του προηγούμενου αιώνος, επισκέφθηκα την Υδρογραφική Υπηρεσία του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, εις το Στρατόπεδο του ΠΕΝΤΑΓΩΝΟΥ -ΑΘΗΝΩΝ. Εκεί ενημερώθηκα από αρμόδιο χειριστή επιχειρήσεων και διεπίστωσα ότι στην όλη παραλιακή ακτή της ακτογραμμής, αρχής γενομένης από το Δέλτα του Έβρου ποταμού μέχρι τον Στρυμονικό κόλπο, το μεγαλύτερο βάθος των παράκτιων θαλασσίων υδάτων είναι αυτό της παραλίας των ΠΕΤΡΩΤΩΝ.
 
Όλοι οι λιμένες που βρίσκονται σε αυτή την παραλιακή ακτογραμμή έχουν μικρότερο βάθος, αυτού των ΠΕΤΡΩΤΩΝ. Εάν η εν λόγω πληροφορία μελετηθεί αρμοδίως και σε βάθος εκμεταλλευθεί, ίσως γίνει αιτία δημιουργίας ενός αξιόλογου ΜΕΓΑΛΟΥ ΛΙΜΕΝΟΣ στην ακτή των ΠΕΤΡΩΤΩΝ, ο οποίος λιμένας θα εξυπηρετεί πλοία χωρητικότητας μεγάλου όγκου, είτε αυτά είναι εμπορικής δραστηριότητας, είτε έχουν ομπρέλα στρατιωτικών αναγκών (Ελληνικών ή Συμμαχικών). Εάν λάβει χώρα ένα τέτοιο επίτευγμα, ίσως θα εξυπηρετηθεί η ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΣ εις βάθος κατά τρόπον πολυσχεδή. Παραλείπονται οι υπόλοιπες σκέψεις.
 
γ.Σπήλαιο Μαρώνειας
 
Κατά την δεκαετία του 1960, η τότε αξιόλογος και πανελληνίως γνωστή σπηλαιολόγος ΠΕΤΡΟΧΕΙΛΟΥ, ήλθε στο χώρο της ΜΑΡΩΝΕΙΑΣ, εξερεύνησε το σπήλαιον, το οποίο βρίσκεται πλησίον του κατοικουμένου αυτού χώρου και διεπίστωσε ότι το εν λόγω σπήλαιο δεν υστερεί από τα άλλα σπήλαια του Ελλαδικού χώρου. Από τότε πέρασε πολύτιμος χρόνος υπερέχων του μισού αιώνος, αλλά το σπήλαιο συνεχίζει να υποβόσκει κάτω από την επιφάνεια της γης, κοιμούμενο τον ύπνον του δικαίου. Το ΣΠΗΛΑΙΟ βοά!! Κράζει!!! Ωρύεται!!! Ψάχνει να εύρει άνθρωπο ο οποίος θαασχοληθεί μαζί του… «…και άνθρωπον ουκ έχει»… έλεος!!!
 
Έως πότε θα μένει εν αναμονή ενεργείας του επίσημου Ελληνικού κράτους και της τοπικής κοινωνίας; Καυτό ερωτηματικό.
 
δ.Παραλιακή οδική αρτηρία
 
Η Ελλάδα έχει την μεγάλη ευλογία από την Θεία Χάρη να έχει εν γαλαντομία, Ήλιο και θάλασσα. Πράγμα που ελάχιστες χώρες στον κόσμο το έχουν. Όλες οι παραλίες της χώρας είναι σε πρώτη προτεραιότητα της αξιοποίησης. Η Θράκη διαθέτει μία αξιόλογη παραλιακή λωρίδα ακτογραμμής, από Αλεξανδρουπόλεως έως το Δέλτα του ΝΕΣΤΟΥ ποταμού, η οποία σποραδικά έχει αξιοποιηθεί. Υπάρχουν αξιόλογοι χώροι σε αυτή τη λωρίδα που δύνανται να αξιοποιηθούν για οικονομική και τουριστική εκμετάλλευση προς όφελος των τοπικών παραγόντων.
 
Ως εκ τούτου μία παραλιακή οδική αρτηρία, η οποία θα άρχισε από Αλεξανδρούπολη και οδεύοντας προς Δυσμάς θα διαπερνούσε την ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ-ΑΡΧΑΙΑ ΜΕΣΗΜΒΡΙΑ-περιοχή ΝΕΟΥ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΤΡΩΤΩΝ-ΑΡΧΑΙΑ ΜΑΡΩΝΕΙΑ-ΑΛΚΥΩΝΟΣ-ΠΡΟΦΗΤΗ ΗΛΙΑ, όπου και το Κέντρο Αποκαταστάσεως Απωλειών Υγεία (ΚΑΑΥ) του Στρατού Ξηράς -ΙΜΕΡΟΣ-ΛΙΜΝΟΘΑΛΑΣΣΕΣ ΜΗΤΡΙΚΟΥ-ΒΙΣΤΩΝΙΔΟΣ, θα κατέληγε στην Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου ΒΙΣΤΩΝΙΔΟΣ και στο μικρό λιμένα του ΠΟΡΤΟ ΛΑΓΟΥΣ.
 
Η όλη αυτή παραλιακή αρτηρία πολλά θα είχε να δείξει σε ένα επισκέπτη-τουρίστα και το όφελος θα ήταν πολλαπλό, τόσο για τον ίδιο τον επισκέπτη, όσο και για τον τόπο επισκέψεως του.
 
ε.Ορεινή οδική αρτηρία
 
Μία παράλληλη οδική αρτηρία προς την προηγούμενη αναφερθείσα, δύναται να ξεκινάει από το ΥΨΩΜΑ ΧΙΛΙΑ (1.000μ.), όπου ο οικισμός της ΧΛΟΗΣ και οδεύοντας προς Δυσμάς να διέρχεται από ΟΡΓΑΝΗ-ΟΧΥΡΟ ΝΥΜΦΑΙΑΣ-πρόποδες ΠΑΠΙΚΙΟΥ ΟΡΟΥΣ-ΠΟΑ-ΘΕΡΜΕΣ-ΕΧΙΝΟΣ και να καταλήγει στην Ξάνθη.
 
στ. Πολεοδομικό Σχέδιο πόλεως Κομοτηνής
 
Ο τελευταίος Τούρκος Φρούραρχος (Βαλής) της τότε Γκιουμουλτζίνας, της σημερινής Κομοτηνής, προ της αποχωρήσεως από τον χώρο αυτής της τότε μικρής πόλης συνέλεξε ολόκληρο το αρχείο του Υποθηκοφυλακείου της πόλεως,  το  φόρτωσε  στα  υπάρχοντα  τότε  συγκοινωνιακά μεταφορικά μέσα, τα γνωστά βοϊδάμαξα και το έστειλε στην ΑΓΚΥΡΑ.
 
Από εκείνη την περίοδο της -απελευθέρωσης της πόλεως Γκιουμουλτζίνας, την οποίαν θα εορτάσωμεν ωσονούπω, μέχρι σήμερα πολλά πράγματα άλλαξαν και η τότε Γκιουμουλτζίνα έγινε η σημερινή Κομοτηνή.
 
Οι τότε συνοικίες που ήταν κτισμένες περί το κάστρο της Γκιουμουλτζίνας έχουν παραμείνει στο ίδιο χρώμα, όπως ήταν τότε και με την πάροδο του χρόνου η πόλη μεγάλωνε και έφθασε στην σημερινή της μορφή.
 
Οι ολίγοι συνοικισμοί που δημιουργήθηκαν μετά την απελευθέρωση, έγιναν βάσει σωστού και συγχρόνου πολεοδομικού σχεδίου. Οι υπόλοιποι συνοικισμοί, παρέμεναν όπως ήταν από τότε. Σήμερα η πόλη της Κομοτηνής από απόψεως πολεοδομικής σχεδιάσεως νοσεί επικίνδυνα. Ειδικά όταν ένας επισκέπτης ή τουρίστας ευρεθεί στο βόρειο ή βορειοανατολικό τμήμα αυτής της πόλεως, υπάρχει περίπτωση να χαθεί μέσα στα δαιδαλώδη μονοπάτια, εν πολλοίς αδιέξοδα, αυτής της πόλης.
 
Εκ των πραγμάτων επιβάλλεται μία εκ βάθους αναμόρφωση του πολεοδομικού σχεδίου της πόλεως, ώστε το γεγονός τούτο να γίνει δέλεαρ αφίξεων επισκεπτών στην πόλη.
 
Κατά την ταπεινή μου γνώμην, εάν νοητώς ληφθεί υπόψιν η ύπαρξη δύο αξόνων, ενός καθέτου και ενός οριζοντίου, επ'αυτών δε των αξόνων στηριχθεί και δημιουργηθεί η νέα πολεοδομική σχεδίαση, θα είναι εύκολη η περαιτέρω ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΗ του ιστού της πόλεως.
 
Ο κάθετος άξονας θα αρχίζει από την πύλη του Στρατοπέδου ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ θα διαδράμει την ΛΕΩΦΟΡΟ ΗΡΩΩΝ. Θα διέρχεται την νότια-πλευρά της πόλεως και θα καταλήγει στην νότια έξοδο της πόλεως όπου η έναρξη της επαρχιακής οδικής αρτηρίας που οδεύει προς ΞΥΛΑΓΑΝΗ-ΜΑΡΩΝΕΙΑ.
 
Ο οριζόντιος άξονας θα αρχίζει από την οδό ΜΕΡΑΡΧΙΑΣ ΣΕΡΡΩΝ-ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΠΛΑΣΤΗΡΑ -ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΟΝΔΥΛΗ-ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΥ-ΟΡΦΕΩΣ και εκείθεν θα οδεύει προς τους συνοικισμούς ΚΙΚΙΔΙΟΥ-ΡΟΔΙΤΗ, ίσως φθάσει μέχρι την ΒΙΠΕ της Κομοτηνής.
 
Έχοντας υπόψιν τους δύο αυτούς άξονας, κάθετο καιοριζόντιο, ως οδηγούς, ο εκάστοτε πολεοδόμος θαδημιουργήσει τα νέα οικοδομικά τετράγωνα (Ο.Τ) της πόλεωςΚομοτηνής. Δεν χρειάζεται φιλοσοφία το όλον θέμα. Κοινόςνους χρειάζεται για την περαιτέρω εξέλιξη, η οποία είναιΣΧΕΔΙΑΣΗ – ΜΕΛΕΤΗ – ΕΓΚΡΙΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ-ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ Α.Μ.Θ-ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ-ΕΓΚΡΙΣΗgΥΛΟΠΟΙΗΣΗ. Εάν όλα τα προαναφερθέντα λάβουν χώρα, τότε το νερό θα μπει στο αυλάκι και θ' απαιτείται η στενή παρακολούθηση των τεκταινόμενων και η συντήρηση αυτών.
 
2. ΕΠΙΛΟΓΟΣ
 
Από την εμπειρίαν που έχω στις δύο τελευταίες δεκαετίες της ζωής μου, έχω παρατηρήσει ότι ο νέος φοιτητόκοσμος όταν έρχεται στην ΘΡΑΚΗ, χωρίς να το θέλει αντιλαμβάνεται ότι ένα χοντρό ΔΑΚΡΥ οργώνει τα μάγουλα του γιατί επέτυχε σε ΑΕΙ του ΔΠΘ, εκπεφρασμένο στη γνωστή φράση ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΠΕΡΑΣΑΜΕ ΘΡΑΚΗ.
 
Εφόσον αρχίσει η φοιτητική ζωή και τα πράγματα φαίνεται ότι είναι τελείως διαφορετικά από αυτά που εφαντάζοντο, διαπιστώνοντας καθημερινά την ανθρωπιά και την αγάπη των κατοίκων της Θράκης, ιδιαίτερα δε της Κομοτηνής, καθώς και την συμπεριφορά των καθηγητών των διαφόρων ΑΕΙ, τότε αλλάζει άρδην η όλη άποψη για την ΘΡΑΚΗ.
 
Όταν έλθει η ώρα της ορκωμοσίας και λήψεως του ΠΤΥΧΙΟΥ, τότε άλλο ένα ΔΑΚΡΥ οργώνει τα μάγουλα των αποφοίτων ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ, αλλά με πολύ διαφορετικά συναισθήματα. Η ΘΡΑΚΗ για τους αποχωρούντος επιστήμονας έχει άλλη όψη.
 
Εάν το τοιούτον συμβαίνει με την νυν υπάρχουσα κατάσταση στη ΘΡΑΚΗ, τότε πόσο διαφορετικά θα ήταν, εάν όλα όσα προαναφέρθησαν λάβουν χώρα εν ευθέτω χρόνια και υλοποιηθούν.
Δεν είμαι αιθεροβάμων, ούτε φαντασιόπληκτος, γνωρίζοντάς ότι όλα τα προαναφερθέντα για να υλοποιηθούν, απαιτούν χρόνο, κόπο, χρήματα, προπαντός δε ανθρώπους οι οποίοι θα έχουν όρεξη για παραγωγή πολυτίμου έργου και όχι δημοσιοϋπαλληλικής νοοτροπίας, ίσως τότε η ΘΡΑΚΗ από γη της ευφορίας να γίνει γη ΕΠΑΓΓΕΛΙΑΣ. Γένοιτω !!
 
Εκ των πραγμάτων επιβάλλεται μία εκ βάθους αναμόρφωση του πολεοδομικού σχεδίου της πόλεως, ώστε το γεγονός τούτο να γίνει δέλεαρ αφίξεων επισκεπτών στην πόλη.Κατά την ταπεινή μου γνώμην, εάν νοητώς ληφθεί υπόψιν η ύπαρξη δύο αξόνων, ενός καθέτου και ενός οριζοντίου, επ'αυτών δε των αξόνων στηριχθεί και δημιουργηθεί η νέα πολεοδομική σχεδίαση, θα είναι εύκολη η περαιτέρω ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΗ του ιστού της πόλεως.

*Ο Χρήστος Κων. Τσιαλίκης είναι Υπτγος ε.α.-Θεολόγος

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.