Τα ηλεκτρονικα διοδια ερχονται απο μακρια, και θα πανε μακρια…

Της Έκδοσης

Συνεχίζεται η κωμικοτραγική παράσταση με τα ηλεκτρονικά- αναλογικά διόδια, η οποία ξεκίνησε μαζί με το μνημόνιο, ανέβηκε με μεγάλη επιτυχία από διαδοχικές κυβερνήσεις, και συνεχίζεται με επιτυχία από την παρούσα, και είναι πολύ πιθανό να μείνει παρακαταθήκη για να το συνεχίσουν οι επόμενες, είτε μέχρι να γίνει, ή τα αυτοκίνητα να πετάνε, ό,τι συμβεί πρώτο.

Η ιστορία με τα αναλογικά διόδια, ξεκίνησε ήδη από την εγκατάσταση των πρώτων διοδίων στην Εγνατία, το 2011, με την κάθε ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών, να υπόσχεται πως ο διαγωνισμός προχωρούσε, για να σκοντάψει στη συνέχεια όμως είτε σε διαδικαστικά προβλήματα, είτε σε αλλαγές κυβερνήσεων, μιας και ο επόμενος θα τα έκανε καλύτερα από τον προηγούμενο, (δεν λέμε τι τα έκανε τελικά γιατί είμαστε οικογενειακή εφημερίδα), είτε, στην τελευταία προσπάθεια στις αποφάσεις του ΣτΕ για προβλήματα στους διαγωνισμούς (που αν το σκεφτείτε, ανάγεται στην προηγούμενη περίπτωση). Το μόνο που είναι πιο κοντά σε αυτή την προσπάθεια, είναι τα γνωστά pass, τα οποία όμως δεν έχουν αναλογικότητα, απλώς προπληρώνεις το κόστος.

Έρχεται λοιπόν ξανά το Υπουργείου Μεταφορών, διαμέσου του Ταμείου Ανάκαμψης, για να ξεκινήσει τη διαδικασία για το νέο σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων για χρέωση ανάλογα με το πόσα χιλιόμετρα έχει διανύσει ένας οδηγός και όχι μέσω των σταθμών διοδίων. Το Υπουργείο έχει προσλάβει ήδη τεχνικό σύμβουλο, το κόστος του διαγωνισμού εκτιμάται από 90-100 εκατ. ευρώ, με μέρος του να καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Οι δρόμοι που θα ενταχθούν είναι: Αυτοκινητόδρομος Μορέας, Ιόνια Οδός, Εγνατία Οδος, Κεντρική Οδός Ε65, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ολυμπία Οδός, Νέα Οδός και μελλοντικά ο ΒΟΑΚ, με το έργο να κατασκευάζεται με ΣΔΙΤ (για το κόστος που δεν καλύπτεται από το υπερταμείο).

Μα περιμένετε, μπορεί να πει κάποιος, πολλοί από αυτούς τους δρόμους, αν όχι όλοι, είναι παραχωρημένοι ή, στην περίπτωση της Εγνατίας Οδού, είναι υπό παραχώρηση, και τα διόδια (φέρεται) να πηγαίνουν για την συντήρησή των δρόμων.

Αν το έργο γίνει μέσω ΣΔΙΤ, ο ανάδοχος θα πρέπει να αποπληρώσει το κόστος από την λειτουργία του συστήματος, που σημαίνει πως τα έσοδα των διοδίων για κάποιο διάστημα, θα πηγαίνει σε αυτόν, και όχι σε όποιον διαχειρίζεται τους δρόμους.

Πώς αυτό μπορεί να είναι βιώσιμο, δεν το γνωρίζουμε, ίσως και για αυτό δεν είμαστε Υπουργοί (και για πολλούς, πολλούς άλλους λόγους). Αυτό που γνωρίζουμε όμως, είναι ότι η ιστορία των διοδίων, έχει πολλές παραστάσεις ακόμα. Δεν κινδυνεύει προς το παρόν να περάσει άλλες πιο επιτυχημένες, όπως το Φράγμα Κομψάτου ή το Ανάπτυξη της Θράκης, την “Ποντικοπαγίδα” του ελληνικού ρεπερτορίου, αλλά ποτέ δεν ξέρει κανείς.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.