Μαθηματα εκλογικης διαπαιδαγωγησης στη Ροδοπη και τη Θρακη;

Διάβασα στην «Καθημερινή της Κυριακής» (3-4/6/2023), σε κείμενο του δημοσιογράφου κ. Σταύρου Τζίμα, ότι πλημμυρίδα στελεχών της ΝΔ αναμένεται στη Ροδόπη, «εγκαινιάζοντας την επιχείρηση αλλαγής του εκλογικού χάρτη από ροζ σε γαλάζιο» σύμφωνα με τον συντάκτη, πολιτικής αναμόρφωσης και συμμόρφωσης του εκλογικού σώματος θα έλεγα εγώ. Πάντα σύμφωνα με το κείμενο, αναμένεται η κ. Ντόρα Μπακογιάννη που θα περιοδεύσει στα Πομακοχώρια, για να ακολουθήσει ο κ. Κωστής Χατζηδάκης, «που, σύμφωνα με πληροφορίες, θα τεθεί επικεφαλής κλιμακίου του κόμματος. Τη βούλησή τους φέρονται να έχουν εκδηλώσει ο Δημήτρης Αβραμόπουλος, ο Χρήστος Σταϊκούρας και άλλοι, ενώ παραμονές της ψηφοφορίας θα μεταβεί στη Ροδόπη, στο πλαίσιο της περιοδείας του στη Θράκη, και ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης». Μήπως όμως η επιδρομή τόσων στελεχών ενός κόμματος μπορεί να ερμηνευτεί και ως άσκηση πίεσης προς το εκλογικό σώμα, ιδιαίτερα όταν αφορά τα μέλη της μειονότητας;

H παρουσία του προξενείου και η… απουσία του κράτους

Εκείνο  που με έμφαση προσπαθεί να αποδείξει ο συντάκτης του κειμένου είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ υπερίσχυσε της ΝΔ στη Ροδόπη λόγω της παρέμβασης του τουρκικού προξενείου, ενώ αν θα υπερίσχυε η ΝΔ, το τουρκικό προξενείο θα παρέμενε αμέτοχο. Υπήρξε εκλογική διαδικασία στην οποία δεν παρενέβη το προξενείο; Εκείνο το οποίο δεν κατάλαβαν οι κυβερνώντες και οι κυβερνήσαντες είναι ότι η επιρροή του προξενείου ενδυναμώνεται αξιοποιώντας την απουσία του κράτους ως φορέα ανάπτυξης και ευημερίας της Ροδόπης και της Θράκης. Αξιοποιώντας δηλαδή την αδυναμία και την ανικανότητα του κράτους να ενεργοποιήσει όλους τους γεωπολιτικούς παράγοντες που εδώ και μια τριακονταετία συνηγορούσαν και συνηγορούν στην αλματώδη ανάπτυξη της περιοχής. Διότι, όπως αποδεικνύει η θλιβερή κατάσταση της Θράκης, δεν έγινε αντιληπτό ότι εδώ και τρεις δεκαετίες, με το τέλος του Ψυχρού Πολέμου δηλαδή, έχει αναθεωρηθεί η γεωπολιτική αξία των περιφερειών της χώρας, με την αναβάθμιση ή την υποβάθμισή τους, και ότι η Θράκη απέκτησε από τη μια ημέρα στην άλλη τεράστια ενδοχώρα που δεν εξαντλείται στα Βαλκάνια, αλλά εκτείνεται έως τον ευρωπαϊκό Βορρά, έως την Σκανδιναβία, όπως κατέδειξε το 1992 η ΕΕ με τον Διευρωπαϊκό Άξονα ΙΧ μεταξύ Αλεξανδρούπολης – Ελσίνκι. Δεν έγινε αντιληπτό ότι στις συνθήκες παγκοσμιοποίησης, που καταργεί τα οικονομικά σύνορα των κρατών και διαμόρφωσαν η διάλυση του Συμφώνου της Βαρσοβίας και της ΕΣΣΔ, η Θράκη δεν αποτελεί την ακριτική περιοχή της χώρας με όρους εθνικής οικονομίας, αλλά το δυνητικό της επίκεντρο. Αν όλα αυτά είχαν αξιοποιηθεί από το 1991 και μετά, αν αξιοποιηθούν έστω τώρα, η επιρροή του τουρκικού προξενείου θα ελαχιστοποιηθεί και η παρουσία του θα καταστεί συμβολική.

Όμως διερωτώμαι; Τι έχει να πει η κ. Ντόρα Μπακογιάννη, ερχόμενη στα Πομακοχώρια, στη Ροδόπη και στη Θράκη γενικότερα; Ας θυμηθούμε ότι η ίδια χρημάτισε Υπουργός Εξωτερικών της χώρας από τον Φεβρουάριο του 2006 έως τον Οκτώβρη του 2009 στην κυβέρνηση του Κώστα Καραμανλή και γνωρίζει πολύ καλά τα προβλήματα της Ροδόπης και της Θράκης, όμως έκτοτε, επί τόσα χρόνια που η ΝΔ κυβέρνησε τον τόπο (από τον Ιούνιο του 2012 έως τον Ιανουάριο του 2015 και από τον Ιούλιο του 2019 έως τον Μάιο του 2023), η κατάσταση στη Θράκη συνεχίζει να επιδεινώνεται σε όλους τους τομείς, σε αντίθεση με την εκτόξευση της γεωπολιτικής της αξίας.

Ποια ήσαν τα αποτελέσματα της θητείας της Ντόρας Μπακογιάννη ως προέδρου της Διακομματικής Επιτροπής;

Να θυμίσουμε επίσης ότι, τον Ιούλιο του 2020, η κ. Ντόρα Μπακογιάννη ανέλαβε πρόεδρος της Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής, που συγκροτήθηκε για την Ανάπτυξη της Θράκης. Στην Επιτροπή είχαν υποβληθεί υπομνήματα από όλους τους Δήμους και τις Κοινότητες της Θράκης, αλλά και όλους τους φορείς. Επομένως, γνωρίζει άριστα και τα σημερινά προβλήματα της περιοχής. Ποια ήσαν όμως τα αποτελέσματα της θητείας της ως προέδρου της Διακομματικής Επιτροπής; Στις 15 Μαΐου πέρυσι, στη σύμβαση που υπεγράφη μεταξύ της κυβέρνησης και της ιταλικής ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολης – Θεσσαλονίκης χαρακτηρίστηκε άγονη και έκτοτε αποκόπηκε σιδηροδρομικά η Θράκη από την υπόλοιπη Ελλάδα. Ακόμη και το μοναδικό και περιπετειώδες δρομολόγιο των 8,5 ωρών μεταξύ Αλεξανδρούπολης – Θεσσαλονίκης καταργήθηκε. Και όλα αυτά έναντι των 10 δρομολογίων που υφίσταντο το 2008 και των 8 το 2010 μεταξύ των δύο πόλεων, εκ των οποίων τα 4 συνέχιζαν προς Αθήνα. Γι’ αυτό κατά την περιοδεία που πραγματοποίησε η κ. Μπακογιάννη τον περασμένο Σεπτέμβρη στη Θράκη, ως πρόεδρος της Διακομματικής Επιτροπής, της τέθηκε δια του Τύπου σε Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή και Ξάνθη εύλογα το ερώτημα: «Πότε επιτέλους θα ξαναδούμε τρένα στη Θράκη;» Ποια ήταν η έμπρακτη απάντησή της; Δρομολογήθηκε ένα τρενάκι ημερησίως μεταξύ Αλεξανδρούπολης – Ξάνθης, το οποίο, επιστρέφοντας στην Αλεξανδρούπολη, επανεκκινεί μέχρι την Κομοτηνή και τερματίζει στην Αλεξανδρούπολη. Η Θράκη παραμένει αποκομμένη σιδηροδρομικά από την υπόλοιπη Ελλάδα, μοναδική κατάσταση για ευρωπαϊκή περιφέρεια. Γιατί επιμένω αναφερόμενος στον σιδηρόδρομο; Διότι η απουσία σιδηροδρομικών μεταφορών σε μια περιοχή αποκαλύπτει και την πλήρη παραγωγική της απαξίωση. Οι μεταφορές αποτελούν βασική παράμετρο του πρωτογενούς και του δευτερογενούς τομέα και προϋπόθεση ανάπτυξής τους.

Νομίζω ότι ο ερχομός του κ. Κωστή Χατζηδάκη, «που, σύμφωνα με πληροφορίες, θα τεθεί επικεφαλής κλιμακίου του κόμματος», αποτελεί την πλέον αποτυχημένη έμπνευση του εκλογικού επιτελείου της ΝΔ. Γιατί; Διότι φέρει σοβαρότατες ευθύνες για την κατάσταση της περιοχής: Ο κ. Κωστής Χατζηδάκης υπήρξε Υπουργός Ανάπτυξης το 2009, αλλά και από τον Ιούνιο του 2012 έως τον Ιούνιο του 2013 Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ενώ εν συνεχεία, μέχρι τον Ιούνιο του 2014, Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας. Μάλιστα, από τον Σεπτέμβριο του 2007 μέχρι τον Ιανουάριο του 2009, χρημάτισε Υπουργός Μεταφορών, όταν, αντί να σηματοδοτήσει την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών εξαπέλυσε επίθεση κατά του σιδηροδρόμου που οδήγησε στη διάλυσή του, με την εκδίωξη των εξειδικευμένων υπαλλήλων του σε άσχετους τομείς του δημοσίου. Συμμετείχε μάλιστα ως Υπουργός σε όλες τις κυβερνήσεις της ΝΔ από το 2007 μέχρι σήμερα. Στη διάρκεια αυτών των ετών, καίτοι ο ίδιος Υπουργός Ανάπτυξης, οι 3 βιομηχανικές ζώνες της Θράκης, σε Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή και Ξάνθη, τα κύτταρα της ανάπτυξής της μεταβλήθηκαν σε ερείπια. Είναι δυνατό να μιλήσει ο κ. Χατζηδάκης για την ανάπτυξη της περιοχής ή για τον σιδηρόδρομο και να πείσει;

Ποιες ήταν οι επιπτώσεις όλων αυτών για τη Θράκη;

Από τις 263 συνολικά ευρωπαϊκές περιφέρειες, πέντε ελληνικές περιφέρειες κατατάσσονται στην τελευταία δεκάδα με τον χαμηλότερο δείκτη περιφερειακής ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (RCI) και τελευταία μεταξύ των πέντε ελληνικών περιφερειών είναι η Ανατολική Μακεδονία-Θράκη, παρά τη γεωπολιτική και γεωοικονομική αναβάθμισή της μετά τη διάλυση του Συμφώνου της Βαρσοβίας («Η Καθημερινή», 14/4/2017). Δεύτερον, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για το κατά κεφαλήν ΑΕΠ των χωρών της ΕΕ το έτος 2015, η περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης και η Ήπειρος είναι οι δύο φτωχότερες περιφέρειες της χώρας, ενώ μαζί με τη Δυτική Μακεδονία κατατάσσονται ανάμεσα στις 20 φτωχότερες περιφέρειες της ΕΕ («Η Γνώμη», 1/4/2017). Και να σκεφθεί κανείς ότι από το 2017, χρονολογία που αναφέρονται τα παραπάνω στοιχεία, μέχρι σήμερα, η κατάσταση στη Θράκη επιδεινώθηκε ραγδαία. Τα δύο δρομολόγια τρένων που υπήρχαν τότε, απαράδεκτης βέβαια χρονικής διάρκειας, καταργήθηκαν και αυτά αντί να βελτιωθούν, και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ο προσδοκώμενος πνεύμονας ανάπτυξης του Έβρου και της Θράκης με τη μετατροπή του σε διεθνές κέντρο του διαμετακομιστικού εμπορίου από το 1991 και μετά, με τη δημιουργία του Διευρωπαϊκού Άξονα ΙΧ από την ΕΕ, παγιδεύτηκε στις στρατιωτικές σκοπιμότητες της υπερδύναμης και κάθε ελπίδα για το μέλλον του εξέλιπε.

Γιατί γράφονται όλα αυτά; Όχι πως ο ΣΥΡΙΖΑ είναι άμοιρος ευθυνών, αφού κυβέρνησε τη χώρα επί τεσσεράμισι κρίσιμα χρόνια χωρίς να αναστρέψει έστω ελάχιστα την κατάσταση, μάλιστα έχει ενσωματώσει ένα μεγάλο τμήμα του ΠΑΣΟΚ που κυβέρνησε τη χώρα για μεγάλα χρονικά διαστήματα και ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την κατάσταση στη Θράκη, αλλά διότι η επιχείρηση αναμόρφωσης του εκλογικού σώματος της Ροδόπης, κατά το δοκούν με όλα τα μέσα, έχει αφετηρία τη ΝΔ και πρωθιερέα τον κ. Μητσοτάκη, με κατηγορίες κατά των αντιπάλων του για τον ρόλο του τουρκικού προξενείου εκλογικά υπέρ τους. Λες και δεν αντιλαμβάνονται ότι ο ρόλος του προξενείου ενδυναμώνεται όσο η Θράκη εκμηδενίζεται παραγωγικά και αναπτυξιακά, αλλά και τις τεράστιες και διαχρονικές ευθύνες που τους αναλογούν για την πλήρη απαξίωση της περιοχής. Για μένα, ως μόνιμο κάτοικο της Θράκης, εθνική μειοδοσία συνιστά η αδυναμία αξιοποίησης των νέων γεωπολιτικών δεδομένων που απογείωσαν τη Θράκη γεωπολιτικά και γεωοικονομικά από το 1991 με τη διάλυση του Συμφώνου της Βαρσοβίας μέχρι σήμερα. Αδυναμία αλλά και ανικανότητα που ακυρώνει την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής και επιτρέπει στο τουρκικό προξενείο να χειραγωγεί μέρος της μειονότητας, πότε υπέρ του ενός και πότε υπέρ του άλλου κόμματος.

Αλεξανδρούπολη, 7/6/2023

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.