Η ενταξη των προσφυγων στα ελληνικα σχολεια

Η έλευση προσφύγων από άλλες χώρες, κυρίως ανατολικές, απασχολεί τη χώρα μας από την αρχαιότητα, όμως τους τελευταίους μήνες αποτελεί μείζων – και ταυτόχρονα θέμα ταμπού – για τους Έλληνες.
 
Η ελληνική κοινωνία καλείται σε σύντομο χρονικό διάστημα και κάτω από την πίεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να δεχθεί την άφιξη και την αποκατάσταση των ενηλίκων προσφύγων αλλά και των παιδιών τους. Ανασταλτικοί παράγοντες αποτελούν οι διάφορες ακροδεξιές ή θρησκευτικές ομάδες, οργανωμένες ή μη, καθώς και η Ισλαμοφοβία που κορυφώνεται διαρκώς, μεταξύ άλλων λόγω τρομοκρατικών επιθέσεων μουσουλμάνων εξτρεμιστών στο Δυτικό κόσμο.
 
Επίσης, οι πρόσφυγες δεν συνθέτουν μια ενιαία ομάδα, καθώς προέρχονται από διάφορες χώρες της Ανατολής που πλήττονται από πολεμικές συγκρούσεις(π.χ. Συρία, Πακιστάν κ.α.). Όσοι επιβίωσαν από το ταξίδι κατέληξαν με τις οικογένειες τους, παγιδευμένοι σε μια χώρα που δεν είναι της επιλογής τους, μέσα σε σύγχρονα στρατόπεδα συγκέντρωσης, κάτω από άθλιες συνθήκες διαβίωσης, υπό την απειλή της επαναπροώθησης τους, προβλέποντας ένα μάλλον αβέβαιο μέλλον. 

Το «κουδούνι» της διαφορετικότητας και ο κίνδυνος του εκπαιδευτικού «γκέτο» 

Η σχολική χρονιά έχει αρχίσει εδώ και ένα μήνα, περίπου, ενώ πρόσφατα το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να κάνει δεκτή την εγγραφή των προσφυγόπουλων στα σχολεία. Η πρόσβαση στη δημόσια εκπαίδευση αποτελεί κατοχυρωμένο δικαίωμα όλων των παιδιών, χωρίς διακρίσεις, ανεξάρτητα από τη χώρα καταγωγής, το χρώμα του δέρματος και τις θρησκευτικές πεποιθήσεις, ταυτόχρονα όμως αποτελεί και υποχρέωση της Πολιτείας, η οποία έχει να φέρει εις πέρας ένα πολύ δύσκολο έργο.
 
Ένας εκπαιδευτικός δεν μπορεί να αρνηθεί τη μόρφωση σε κανένα μαθητή που του το ζητά. Το δημόσιο σχολείο δεν έχει τίποτα να φοβηθεί, όπως άλλωστε και η εμπειρία χρόνων έχει να αποδείξει.
 
Στη σχολική πραγματικότητα η διαφορετικότητα είναι το φυσιολογικό. Αυτό φαίνεται από τον τρόπο που καθημερινά οι εκπαιδευτικοί «αγκαλιάζουν» όλα τα παιδιά χωρίς διαχωρισμούς. Φαίνεται όμως κυρίως από την ευκολία και τον αυθορμητισμό με τον οποίο οι ίδιοι οι μαθητές γκρεμίζουν τις προκαταλήψεις, μη δεχόμενοι να δουν τον απέναντι τους, ως αλλόθρησκο, αλλοεθνή ή άλλους διαχωριστικούς χαρακτηρισμούς, αλλά μόνο συνομήλικους τους με την ίδια ανάγκη για παιχνίδι και δημιουργική μάθηση.
 
Αντίθετα, αυτό που έχει να φοβηθεί το σχολείο είναι η λογική που επιδιώκει να διαχωρίσει τα παιδιά και να δημιουργήσει εκπαιδευτικά γκέτο. Γι’ αυτό οι ξενοφοβικές λογικές από όπου και αν προέρχονται πρέπει να απομονωθούν. 

Εφαρμογή διαπολιτισμικής αγωγής και το παράδειγμα της Θράκης 

Με αφορμή τις αντιδράσεις του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων στο Ωραιόκαστρο, σχετικά με την προσέλευση και παρακολούθηση μαθημάτων από προσφυγόπουλα, τις απογευματινές ώρες σε σχολείο της περιοχής, ο Υπουργός Παιδείας κ.Φίλης δήλωσε μεταξύ άλλων τα εξής: «Στη χώρα μας δεν έχουμε γκέτο. Έχουμε κράτος που αποφασίζει για τους όρους εγκατάστασης, φιλοξενίας, παροχής υγείας στους πρόσφυγες. Δεν τίθεται υπό την κρίση των τοπικών κοινωνιών ή των σχολικών συμβουλίων αν τα παιδιά θα πάνε στο σχολείο το απόγευμα».
 
Ίσως έφτασε η ώρα και για την Ελλάδα να υλοποιήσει προγράμματα διαπολιτισμικής αγωγής που θα ενσωματώνουν μαθητές με διαφορετικές εθνικές, εθνοτικές, θρησκευτικές και γλωσσικές συλλογικές ταυτότητες. Αυτό το διαπολιτισμικό μοντέλο εκπαίδευσης προϋποθέτει την ενσυναίσθηση και την κατανόηση των προβλημάτων τους, καθώς και την καταπολέμηση του εθνοκεντρικού τρόπου σκέψης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα θα μπορούσε να αποτελέσει και το πρόγραμμα εκπαίδευσης μουσουλμανοπαίδων που εφαρμόζεται εδώ και χρόνια στην Θράκη. 

Σχολεία και τάξεις που θα φιλοξενήσουν πρόσφυγες 

Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας σημείωσε πως θα δημιουργηθούν 800 τάξεις υποδοχής προσφυγόπουλων στις οποίες τα παιδιά θα έρθουν σε πρώτη επαφή και θα γνωρίσουν την ελληνική γλώσσα, ώστε στη συνέχεια να ενσωματωθούν στα σχολεία, ενώ κάθε τάξη θα έχει 10-20 παιδιά. «Γενικότερα σε όλη την Ελλάδα ο αριθμός των προσφυγόπουλων κυμαίνεται ανάμεσα στις 20.000 και τις 22.000 παιδιά. Ωστόσο έχουμε αυτή τη στιγμή γύρω στις 10.000 παιδιά που έχουν μπει σε αυτή τη διαδικασία, ο αριθμός των προσφυγόπουλων διαρκώς μεταβάλλεται καθώς άλλα φεύγουν και άλλα έρχονται» δήλωσε ο ίδιος. Τα προσφυγόπουλα που θα φοιτήσουν στο νηπιαγωγείο θα παραμείνουν μέσα στα κέντρα φιλοξενίας όπου διαμένουν, ενώ εκείνα που βρίσκονται στις ηλικίες του δημοτικού και του γυμνασίου θα μετακινηθούν σε σχολεία που θα επιλεγούν.
 
Γνωστοποίησε ότι δεν θα χρησιμοποιηθούν ολοήμερα σχολεία, αλλά άλλα σχολεία, όπου οι τάξεις δεν καλύπτονται την ίδια ώρα, και σημείωσε ότι οι ανάγκες σε εκπαιδευτικούς θα καλυφθούν από 500 αναπληρωτές και 200 θέσεις με καινούρια προκήρυξη για τη διδασκαλία της δεύτερης, ξένης, γλώσσας. Τα μαθήματα θα ξεκινούν, τις απογευματινές ώρες, παράλληλα θα γίνουν εμβολιασμοί σε κάθε ένα από τα 38 κέντρα φιλοξενίας προσφύγων σε όλη τη χώρα. Τα παιδιά θα διδάσκονται: ελληνικά, μια ξένη γλώσσα της επιλογής τους, μαθηματικά, φυσική, καλλιτεχνικά και γυμναστική. Για τον τρόπο επιλογής των σχολείων θα ληφθούν υπόψη τρεις κατευθύνσεις: η γεωγραφική θέση, η ικανοποίηση των εξειδικευμένων εκπαιδευτικών αναγκών των παιδιών αυτών και η γνώμη του περιφερειακού διευθυντή.
 
Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι πολλές φορές ως λαός υπήρξαμε πρόσφυγες ή μετανάστες που βρέθηκαν σε έναν άλλο τόπο, κατατρεγμένοι και έχοντας χάσει την οικογένεια και την περιουσία τους. Εμείς ως απόγονοι αυτών των ανθρώπων θα πρέπει να δείξουμε κατανόηση και ευαισθησία προσπαθώντας όσο μπορούμε να τους ανακουφίσουμε από τον πόνο της καθημερινότητας που βιώνουν. Εξάλλου ας μην ξεχνάμε πως δεν απέχουμε ούτε 100 χρόνια από την Μικρασιατική καταστροφή…
 

*Η Στεφανία Παπαδοπούλου είναι 4ετής φοιτήτρια του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.