Την «Εργαλειοθηκη του Πανεπιστημιακου» δημιουργησαν καθηγητες σε μια προσπαθεια ενισχυσης της διδασκαλιας και της μαθησης στο πανεπιστημιο

Η Ζωή Γαβριηλίδου καθηγήτρια του τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας ΔΠΘ και συντονίστρια του Δικτύου Οριζόντιας Δράσης Γραφείων Υποστήριξης της Διδασκαλίας και Μάθησης Ελληνικών ΑΕΙ για το νέο Toolkit των εκπαιδευτικών, το Διεθνές Συνέδριο που «έρχεται» στην Αλεξανδρούπολη και την «επιστροφή στις ρίζες» 10 Ελληνοαμερικάνων που θα φιλοξενηθούν στην Ροδόπη

Ένα νέο εργαλείο στα χέρια κάθε εκπαιδευτικού δημιούργησαν καθηγητές και καθηγήτριες πανεπιστημίων στο πλαίσιο του Υποέργου «Οριζόντια Δράση Γραφείων Υποστήριξης της Διδασκαλίας και Μάθησης των ΑΕΙ» της Πράξης «Οριζόντια Δράση Γραφείων Υποστήριξης της Διδασκαλίας και Μάθησης των ΑΕΙ» ώστε να βελτιώσουν τον τρόπο με τον οποίο διδάσκουν και αξιολογούν τους μαθητές, απευθύνονται και επικοινωνούν με μια σειρά ξεχωριστών μαθητικών πληθυσμών όπως οι ενήλικες ή άτομα με μαθησιακές δυσκολίες, εντάσσουν τις νέες τεχνολογίες και τα εργαλεία της ψηφιακής εποχής στο μάθημά τους και «εργάζονται» προς την ισότιμη πρόσβαση και συμπερίληψη όλων στην μαθησιακή διδασκαλία.

«Η Εργαλειοθήκη του Πανεπιστημιακού» όπως τιτλοφορείται ο νέος αυτός εκπαιδευτικός οδηγός δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του Υποέργου υπό τον συντονισμό της επιστημονικής υπευθύνου και Συντονίστριας του Δικτύου, Καθηγήτριας κ. Ζωής Γαβριηλίδου, με την συμμετοχή των κ.κ.Ιφιγένειας Δόση, Κάλλιας Κατσαμποξάκη-Hodgetts, Κατερίνας Κεδράκα, Αθανασίου Κουτσοκλένη, Ιωάννη Λεύκου, Λύδιας Μίτιτς, Ευθυμίας Πεντέρη και Κωνσταντίνου Πετρογιάννη, με σκοπό να ενισχύσει τη διδασκαλία και τη μάθηση στο πανεπιστήμιο, στοχεύοντας σε συμπεριληπτικές διδακτικές προσεγγίσεις.

«Αυτό, αφενός δεν κινητοποιεί τη μάθηση και αφετέρου ωθεί όλο και περισσότερους φοιτητές στην παπαγαλία»

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η κ. Ζωή Γαβριηλίδου μιλώντας στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» φανερώνοντας την αναγκαιότητα τέτοιων πρωτοβουλιών «η πλειονότητα των καθηγητών στο πανεπιστήμιο, διδάσκει χωρίς να γνωρίζει πώς οι φοιτητές μαθαίνουν με ενεργό τρόπο ώστε να κινητοποιείται η μάθηση». Αυτή ακριβώς ήταν και η γενεσιουργός «αιτία» της δημιουργίας του νέου οδηγού και καινοτόμου εργαλείου, σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της διδασκαλίας και της μάθησης στο πανεπιστήμιο, στοχεύοντας σε συμπεριληπτικές διδακτικές προσεγγίσεις. Όπως έκανε γνωστό η ίδια το υλικό δημιουργήθηκε στο πλαίσιο ενός υποέργου ΕΣΠΑ που ονομαζόταν «Οριζόντια Δράση Γραφείων Υποστήριξης Διδασκαλίας και Μάθησης», χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ και από εθνικούς πόρους και είναι ελεύθερα προσβάσιμο από στην ιστοσελίδα της Οριζόντιας Δράσης.

Αποτελείται από εννέα ενότητες, οι οποίες με πολύ απλό τρόπο επιχειρούν να μεταδώσουν στο διδακτικό προσωπικό των πανεπιστημίων, πρακτικές ενεργούς μάθησης και τεχνικές που αποσκοπούν στην στρατηγική μάθηση, ενώ, όπως έκανε σαφές η ίδια, τονίζει την ανάγκη αναδιαμόρφωσης της διαδικασίας αξιολόγησης των φοιτητών, που τις περισσότερες φορές δεν είναι παρά μόνο μια τελική εξέταση στο εξεταζόμενο μάθημα.

«Αυτό, αφενός δεν κινητοποιεί τη μάθηση και αφετέρου ωθεί όλο και περισσότερους φοιτητές στην παπαγαλία», τόνισε για να εξηγήσει πως μεταξύ των κεφαλαίων θίγονται ζητήματα όπως η ανάπτυξη ήπιων δεξιοτήτων για τον φοιτητή, καθώς επίσης και η συμβολή των ψηφιακών τεχνολογιών στη διαμόρφωση φοιτητοκεντρικής μάθησης, ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο ζήτημα της ισότιμης πρόσβασης και συμπερίληψης ατόμων με προβλήματα όρασης ή μαθησιακές δυσκολίες, που αμφότερα απασχολούν ξεχωριστά κεφάλαια του βιβλίου. Ερωτηθείσα σχετικά με την επίτευξη της ισότιμης πρόσβασης όλων στην μαθησιακή διδασκαλία η κ.Γαβριηλίδου τόνισε πως «έχουν γίνει πολλά βήματα, όμως δεν έχουμε πετύχει 100%». «Έχουμε πολλά περιστατικά που δυστυχώς μας κάνουν να σκεφτούμε ότι συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο» επεσήμανε.

Η Θράκη ως πόλος έλξης 100 διαφορετικούς ερευνητές, από 8 χώρες και 27 πανεπιστήμια του κόσμου

Με την αφορμή της παρουσίας της στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» η κ.Γαβριηλίδου αναφέρθηκε και στο 1ο Διεθνές Συνέδριο με τίτλο “1st International Conference of the Network of Learning and Teaching Centers in Greece: Transforming Higher Education Teaching Practice”, που θα λάβει χώρα το διήμερο 6 και 7 Ιουλίου στην Αλεξανδρούπολη.  Η ίδια υπογράμμισε την αξία της διοργάνωσης τονίζοντας πως ένα τέτοιο συνέδριο Κέντρων Υποστήριξης Διδασκαλίας και Μάθησης λαμβάνει χώρα για πρώτη φορά στα ελληνικά χρονικά, γεγονός που συνιστά και ιδιαίτερη επιτυχία για την περιοχή μας.

Κατά τη διάρκεια της διοργάνωσης αναμένεται να ακουστούν καλές πρακτικές από κέντρα από όλη την Ελλάδα, αλλά και από όλον τον κόσμο, που θα μεταφέρουν την τεχνογνωσία και την εμπειρία τους, και θα προσφέρουν την δυνατότητα αναστοχασμού σε σχέση με το τι γίνεται σήμερα στις πανεπιστημιακές αίθουσες της χώρας.

Ειδικότερα στο πλαίσιο του συνεδρίου πρόκειται να παρουσιαστούν 47 εργασίες από 100 διαφορετικούς ερευνητές, από 8 χώρες και 27 πανεπιστήμια του κόσμου. Στόχος όπως εξήγησε η ίδια είναι η δημιουργία μιας πολύ γόνιμης συζήτησης επί του ζητήματος της ανάδειξης καλών πρακτικών διδασκαλίας και μάθησης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που θα υποστηρίζεται ταυτόχρονα από βιωματικά εργαστήρια, και στρογγυλές τράπεζες. Σε αυτή θα συμμετάσχει όπως έκανε γνωστό και ο πρώην γενικός γραμματέας, κ. Αποστόλης Δημητρόπουλος, ο οποίος ήταν και ο πρωτεργάτης που δημιούργησε σχετικό άρθρο στον τότε νόμο 4009, τον περιβόητο «Νόμο Διαμαντοπούλου», το οποίο προέβλεπε την ίδρυση γραφείων υποστήριξης, διδασκαλίας και μάθησης.

10 Ελληνοαμερικάνοι στις κατασκηνώσεις της ΙΜΜΚ ως άλλη «επιστροφή στις ρίζες τους»

Κλείνοντας η κ.Γαβριηλίδου γνωστοποίησε και τη λειτουργία ενός ακόμα νέου θεσμού για το ΔΠΘ με τίτλο «Return to your roots» που στην ουσία αφορά σε ένα θερινό σχολείο που θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στο Σικάγο  και το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Σικάγο. Στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού δέκα Ελληνοαμερικάνοι μαθητές αναμένεται να φιλοξενηθούν στην περιοχή μας και συγκεκριμένα στις κατασκηνώσεις της Ιεράς Μητρόπολης Μαρωνείας και Κομοτηνής, ενώ κατά την διάρκεια της διαμονής τους θα παρακολουθήσουν μαθήματα ελληνικής γλώσσας στο πλαίσιο ενός πλούσιου διδακτικού προγράμματος, έτσι ώστε να γνωρίσουν ένα λιγότερο αναγνωρισμένο μέρος της Ελλάδας, να αποκτήσουν μια διαφορετική εμπειρία και να δουν τι σημαίνει φιλοξενία στη Θράκη.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.