Στάθης Γιαννακίδης: «Η κυβέρνηση ήδη την τρέχουσα περίοδο πέρασε πολιτικές και μέτρα που θα ζήλευε ακόμα και το ΔΝΤ»

29.04.2020 19:14

«Ο πρωθυπουργός στο διάγγελμά του δεν έδωσε απαντήσεις πειστικές και συνολικές για το τι γίνεται με την οικονομία»

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

«Η οικονομική ενίσχυση ανακοινώθηκε περίπου στα μέσα Μάρτη κι ακόμη δεν έχει δοθεί στο σύνολό της»

 
Διετέλεσε σε καίρια οικονομική θέση στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ως υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, ενώ και το επιστημονικό αντικείμενο που θεραπεύει είναι αυτό των οικονομικών. Επομένως η δική του ανάγνωση για την σταδιακή επάνοδο στην καθημερινότητα έχει ιδιαίτερη αξία, τόσο λόγω της πρότερης πολιτικής-εκτελεστικής εμπειρίας του όσο και λόγω των επιστημονικών του γνώσεων.
 
Ο λόγος για τον π. υφυπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Στάθη Γιαννακίδη, που μίλησε στην εκπομπή «Με το Ν και με το Β» του Ράδιο Παρατηρητής για τις οικονομικές εκφάνσεις των όσων ζούμε την τρέχουσα περίοδο, αλλά και των όσων διαφαίνεται ότι θα ακολουθήσουν την επαύριο του διαγγέλματος του πρωθυπουργού.  Ο ίδιος εκτός από την εκτίμηση των πραγμάτων σε επίπεδο χώρας, δεν παρέλειψε να καταθέσει και την οπτική της διαχείρισης σε τοπικό επίπεδο και τον ρόλο που καλούνται να παίξουν οι ΟΤΑ.
Ο λόγος στον ίδιο όμως αναλυτικά…
 
ΠτΘ: Είχαμε προχθές τις ανακοινώσεις για την επιστροφή στη νέα κανονικότητα. Πώς βλέπετε εσείς την επιστροφή σε αυτή τη νέα κανονικότητα;
 
Σ.Γ.: Ποια επιστροφή και σε ποια κανονικότητα; Δεδομένου ότι οι επιπτώσεις και οι συνέπειες της κοινωνικής κρίσης είναι πολλαπλές σε όλα τα επίπεδα. Tο σημαντικό και αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι πρώτον, ότι με αφορμή την υγειονομική κρίση, δεν μπορούμε να ξεγράψουμε την πορεία της οικονομίας που υπήρχε πριν. Νομίζω ότι έχει εξαιρετική σημασία να λάβουμε ως στοιχείο το γεγονός ότι η ελληνική οικονομία ήδη πριν από την υγειονομική κρίση είχε περάσει σε πτωτική τροχιά, όπως αποτυπώθηκε και στα οριστικά αποτελέσματα της ΕΛΣΤΑΤ που ανακοινώθηκαν τον Μάρτιο του 2020 για την οικονομική χρονιά του 2019. Τα στοιχεία δείχνουν ότι τη περίοδο διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και ενώ μας υποσχόταν ανάπτυξη 3 και 4% και παρέλαβε το καλοκαίρι μια χώρα που η οικονομία της έτρεχε με 2,8%, κατάφερε σε πάρα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να την οδηγήσει στο 1%. Άρα ένα στοιχείο που οφείλουμε να λάβουμε υπόψη είναι τα χαρακτηριστικά που είχε η οικονομία πριν από την κρίση.
 
Ένα δεύτερο στοιχείο έχει να κάνει με το γεγονός ότι η χώρα ήταν θωρακισμένη ταμειακά με ένα ισχυρό αποθεματικό 37 δισεκατομμυρίων ευρώ, το οποίο είχε αφήσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ακριβώς γιατί ήθελε να θωρακίσει τη χώρα μετά την έξοδό της από τα μνημόνια, σε μια ενδεχόμενη κρίση. Προφανώς δεν μπορούσαμε να προβλέψουμε ότι αυτό θα ήταν υγειονομική κρίση, αλλά αυτό το αποθεματικό όφειλε και οφείλει να αξιοποιήσει η ελληνική κυβέρνηση σήμερα προς όφελος της πλειοψηφίας της κοινωνίας, τόσο για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων που υπάρχουν εντός της κρίσης και εντός των περιοριστικών μέτρων, αλλά και για το επόμενο διάστημα ώστε να ενεργοποιήσει τομείς της οικονομίας, προκειμένου να περιορίσουμε στον μέγιστο βαθμό τις επιπτώσεις και την ύφεση, η οποία έρχεται.  Στο κομμάτι της ύφεσης, βέβαια, προφανώς δεν μπορεί να κάνει κανείς προβλέψεις με βέβαιο τρόπο. Αυτό όμως το οποίο κρατάμε είναι οι επίσημες τοποθετήσεις του κ. Στουρνάρα, ο οποίος εκτιμά ότι η ύφεση στη χώρα δεν θα ξεπεράσει το 4%.
 
Αυτό το οποίο αρκεί να πούμε για να δούμε ποια είναι η κατάσταση, είναι ότι σε μεγάλο βαθμό, η κυβέρνηση την όποια ενίσχυση τόσο στις επιχειρήσεις, αλλά κυρίως στους εργαζόμενους, την είχε συνδέσει με αναστολή συμβάσεων εργασίας, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για άνοδο της ανεργίας. Η ελληνική κυβέρνηση ήδη από την περίοδο εντός της κρίσης, ακολουθώντας μια τελείως διαφορετική τακτική, απ’ ό,τι ακολουθήθηκε σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη, όπου στηρίχθηκε το εισόδημα των εργαζομένων και των επιχειρήσεων χωρίς όμως να προχωρήσουν σε απολύσεις, πέρασε πολιτικές και μέτρα που θα ζήλευε ακόμα  και Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Άρα στο κομμάτι το πώς διαχειριζόμαστε το αποθεματικό του ελληνικού λαού, είναι εξαιρετικά σημαντικό. Μια συζήτηση που και ο κ. Μητσοτάκης απέφυγε την προηγούμενη εβδομάδα διακαώς στο ελληνικό κοινοβούλιο.
 

«Μπορούσαν να κινητοποιηθούν πόροι παραπάνω από 45 δισεκατομμύρια» 

 
ΠτΘ: Τι θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά για την πανδημία;
 
Σ.Γ.:  Υπολογίζοντας τα μέτρα τα οποία ήδη έχουν ληφθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τη δυνατότητα ανακατανομής πόρων του ΕΣΠΑ, χαλάρωση του συμφώνου σταθερότητας, τις κινήσεις της Κεντρικής Ευρωπαϊκής Τράπεζας, αλλά και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, μπορούσαν να κινητοποιηθούν πόροι παραπάνω από 45 δισεκατομμύρια  προκειμένου άμεσα να έχουμε ένα πιο ισχυρό αποθεματικό για την ελληνική οικονομία που μπορούμε να αξιοποιήσουμε. Η βασική διαφορά της πρότασης και της αντίληψης του ΣΥΡΙΖΑ, είναι ότι το όποιο πρόγραμμα παρουσιαζόταν, θα έπρεπε να έχει ένα σχετικά μακρόχρονο ορίζοντα.
 
Γι’ αυτό άλλωστε ο ΣΥΡΙΖΑ παρουσίασε ένα κοστολογημένο πρόγραμμα στα 26 δις με διάρκεια ενός εξαμήνου, που αφορά και την ενίσχυση του συνόλου των επιχειρήσεων, των εργαζομένων, των αγροτών, που έχουν απωλέσει εισόδημα ετούτη την περίοδο, αλλά και πόρους που θα ενισχύσουν με τη μορφή δανείων ή επιδοτήσεων τις επιχειρήσεις για το επόμενο διάστημα.
 
Ο βαθμός και ο χρόνος που θα  έπρεπε να γίνουν ορισμένες από τις παρεμβάσεις, είναι εξαιρετικά σημαντικός. Η οικονομική ενίσχυση ανακοινώθηκε περίπου στα μέσα Μάρτη. Έχει τελειώσει ο Απρίλης, μπαίνει ο επόμενος μήνας και ακόμα δεν έχουν στο σύνολό τους διοχετευθούν αυτοί οι πόροι σε αυτούς που τους έχουν ανάγκη αυτή την περίοδο. Άρα ένα ζήτημα είναι η μεγάλη καθυστέρηση που παρατηρείται προς αυτή την κατεύθυνση.
 
Το διάγγελμα του πρωθυπουργού, πέρα από το ότι επανέλαβε ουσιαστικά ό,τι είχαμε δει να διαρρέει τις προηγούμενες ημέρες, δεν έδωσε απαντήσεις πειστικές και συνολικές στο τι γίνεται με την οικονομία, σε ποια κατάσταση είναι το δημόσιο σύστημα υγείας και τι ακριβώς έγινε για την ενίσχυσή του το τελευταίο διάστημα, πώς μπορούμε με περισσότερη ασφάλεια να προχωρήσουμε στην άρση που φαίνεται και στην πράξη ότι είναι πολύ πιο δύσκολη από την απόφαση που αρχικώς πάρθηκε για την επιβολή των μέτρων.
 
Στον σχεδιασμό του ΣΥΡΙΖΑ προτεραιότητα έχει να προχωρήσουμε με ασφάλεια με την μεγάλη πλειοψηφία του λαού στην άρση των όποιων μέτρων και να αξιοποιηθούν οι πόροι προς τη σωστή κατεύθυνση και όχι προς την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των λίγων και των ισχυρών και των φίλων της κυβέρνησης, όπως είδαμε στην περίπτωση των voucher και του υπ. Εργασίας.
 

«Οι αρμόδιοι της περιοχής κρατούσαν μια στάση στα δυσάρεστα και στα άσχημα να κρυβόμαστε, στα ευχάριστα γεγονότα να αξιοποιούμε το επικοινωνιακό παιχνίδι»

 
ΠτΘ: Ζείτε σε μια περιοχή όπως η Ξάνθη που έχει πληγεί βαριά από την πανδημία. Πώς κρίνεται τη διαχείριση που έγινε σε τοπικό επίπεδο;
 
Σ.Γ.: Προφανώς η κατάσταση στην περιοχή της Ξάνθη ήταν και είναι περισσότερο ανησυχητική από τους υπόλοιπους νομούς της περιφέρειας. Αυτό που θα μπορούσαμε να πούμε ως ένα πρώτο γενικό συμπέρασμα, είναι αφενός η έλλειψη ενημέρωσης που υπήρχε καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης -δεν το αναφέρει μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ, μια σειρά δημοσιογράφων, ΜΜΕ τοπικού χαρακτήρα είχαν εκδηλώσει την ανησυχία τους. Η διαχείριση, οι αποφάσεις ήταν σε κεντρικό επίπεδο ήταν στην Αθήνα και από κει και πέρα οι αρμόδιοι και οι υπεύθυνοι της περιοχής κρατούσαν μια στάση στα δυσάρεστα και στα άσχημα να κρυβόμαστε, στα ευχάριστα γεγονότα να αξιοποιούμε το επικοινωνιακό παιχνίδι, προκειμένου να καρπωθούμε, για άλλους λόγους τις όποιες θετικές εκβάσεις υπήρχαν στην πορεία.
 
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πρώτη σύσκεψη του αρμόδιου υπουργού στον δήμο Μύκης, όπου περισσότεροι από 30 άνθρωποι συσκέφτηκαν σε έναν χώρο πάρα πολύ μικρό. Εκεί είδαμε σειρά στελεχών της Νέας Δημοκρατίας να αποστασιοποιούνται δημόσια από αυτή την εικόνα, ενώ σε άλλες περιπτώσεις όπου η Ξάνθη είχε να αντιμετωπίσει θετικά μηνύματα, όπως για παράδειγμα τα μηδενικά κρούσματα στον οικισμό του Δροσερού ή τα μηδενικά κρούσματα στο προσωπικό του νοσοκομείου της Ξάνθης, υπήρξε μια προσπάθεια επικοινωνιακής εκμετάλλευσης. Βλέπουμε και λαμβάνουμε υπόψη τις ανησυχίες και τις ενστάσεις που είχε εκφράσει συνολικά αυτή την περίοδο και οι θεσμικοί φορείς όπως ο Ιατρικός Σύλλογος και οι δημοτικές παρατάξεις της αντιπολίτευσης. Ένα στοιχείο το οποίο μας προβληματίζει είναι η απουσία διάθεσης συνεργασίας και λειτουργίας δημοκρατικών θεσμών, όπως τα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια, προκειμένου να συνεισφέρουν όλες οι δυνάμεις σε αυτή τη δύσκολη προσπάθεια.
 
Ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης, όχι μόνο στη διαχείριση της κρίσης και στην εφαρμογή των μέτρων που αποφασίζονται κεντρικά από την Αθήνα είναι κομβικός. Είναι όμως επίσης εξαιρετικά σημαντικό  ετούτη την περίοδο, και ιδιαίτερα στην προσπάθεια που κάνει η χώρα να περιορίσει την έκταση της ύφεσης, οι ΟΤΑ να ενεργοποιηθούν και προς την κατεύθυνση της αξιοποίησης του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων. Να αρχίσουν εν ολίγοις να εκτελούνται έργα και να εκταμιεύονται χρήματα προς την πραγματική οικονομία απ’ όσα έργα έχουν ενταχθεί τα προηγούμενα χρόνια στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ώστε να τρέξουν μικρές και μεγάλες δημόσιες επενδύσεις. Και κυρίως είναι χρέος της τοπική αυτοδιοίκησης να σχεδιάσει μαζί με την κυβέρνηση, μαζί με τις τοπικές κοινωνίες την επόμενη μέρα και την επόμενη γενιά αναγκαίων έργων, προκειμένου το 2021 να είμαστε έτοιμοι ως προς αυτή την κατεύθυνση.
 
Επομένως,  πέρα από τις κυβερνητικές αποφάσεις και πέρα από τις ευθύνες που έχουν ή όχι οι υπουργοί, εξίσου ανάλογες είναι και οι ευθύνες και της περιφερειακής αρχής και των δημοτικών αρχών και παρατάξεων. Άρα θα πρέπει με όρους γόνιμης αντιπαράθεσης να καταφέρουμε να πορευτούμε και να κάνουμε όλα όσα χρειάζονται προκειμένου να περιορίσουμε τη ζημιά που έρχεται. Δυστυχώς, τουλάχιστον σε επίπεδο Ξάνθης, δεν βλέπουμε αυτή τη διάθεση από πλευράς δημοτικής αρχής. Με πρωτοβουλία του δημάρχου και των αντιδημάρχων του ένα κλειστό γήπεδο αποφάσισαν να το μετατρέψουν σε νοσοκομείο χωρίς να υπάρχει καμία συνεννόηση είτε με την αρμόδια ΥΠΕ, είτε με το υπουργείο που παρακολουθεί και συντονίζει την πανδημία. Παράλληλα χορηγίες εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ αναζητούμε πώς και με ποιους τρόπους τα έχει διαχειριστεί η τοπική αρχή. Άρα υπάρχουν και πολλά  ερωτήματα τα οποία γεννιούνται.

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine

#audi_afs