Τεσσερα χρονια περιοδικο «Βορεας»

Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης τεσσάρων χρόνων από την έκδοσή του το περιοδικό “ΒΟΡΕΑΣ” διοργάνωσε πολιτιστική – μουσική εκδήλωση στο υπαίθριο δημοτικό θέατρο του Άλσους Αδριανουπόλεως στη Νέα Ορεστιάδα, τη Δευτέρα, 6 Ιουλίου 2009, στις 8:30 το βράδυ, με θέμα: «Θράκες ευεργέτες – Πρότυπα διαχρονικής προσφοράς » με ομιλήτρια τη φιλόλογο – ποιήτρια Μαρία Ράλλη – Υδραίου και μουσική συναυλία αφιέρωμα στον ποιητή της θάλασσας Νίκο Καββαδία.

Η συγκεκριμένη εκδήλωση εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων που ξεκίνησαν πέρσι και τείνουν να γίνουν θεσμός «Ξενιτεμένο μου πουλί» που σύμφωνα με τον εκδότη του Περιοδικού «Βορέας» Σταύρο Παπαθανάκη αναφέρονται στο θέμα της μετανάστευσης, στο φαινόμενο της μετανάστευσης, στους μετανάστες και πολύ περισσότερο στην προσφορά των Θρακών και στην ανάδειξη ενός ανθρώπινου δυναμικού της εσωτερικής και εξωτερικής θρακικής διασποράς. «Έχουμε ένα δυναμικό με τεράστιες δυνατότητες το οποίο με χίλιους τρόπους μπορεί να είναι χρήσιμο στην κοινή προσπάθεια για το καλό του τόπου».

Να σημειωθεί ότι φέτος συμπληρώνονται διακόσια χρόνια από την γέννηση του Σαράντη Αρχιγένη ένα από τα ορόσημα «που θέλουμε να γιορτάσουμε στο πλαίσιο των εκδηλώσεων που διοργανώνουμε για τη θρακική διασπορά».

Εκδήλωση με ποικίλους συμβολισμούς

Σε τέσσερις μεγάλους ευεργέτες από τη Θράκη επικεντρώθηκε η εκδήλωση. Συγκεκριμένα στον Σαράντη Αρχιγένη, Γεώργιο Ζαρίφη, Γρηγόριο Μαρασλή και Ευγένιο Ευγενίδη.

«Το έργο των τριών ευεργετών είναι ορατό και διαχρονικό. Για παράδειγμα η Ζαρίφειος Ακαδημία στην Αλεξανδούπολη, ή η Μαράσλειος Ακαδημία με λαμπρότερο παράδειγμα αυτής της διαχρονικής προσφοράς το Ευγενίδειο Ίδρυμα, είναι το Πλανητήριο, εντυπωσιακό να το επισκέπτεσαι και ιδιαίτερα τα γυμνάσια και λύκεια της Θράκης όταν επισκέπτονται όλα αυτά τα μνημεία που είναι ταυτισμένα γενικότερα με την προσφορά των Θρακών ευεργετών θεωρώ ότι τονώνεται το αίσθημα της αυτοπεποίθησης και αποκτούν άλλη θέαση, μια άλλη προσέγγιση της ιστορίας και του πολιτισμού της Θράκης»
τονίζει ο Σταύρος Παπαθανάκης. Είναι συγκεκριμένες δομές ταυτισμένες με την εκπαίδευση και τον πολιτισμό, οι οποίες θέλουμε να αναδεικνύονται μέσα από τις σελίδες του “Βορέα” και κυρίως μέσα από τις εκδηλώσεις που κάνουμε».Από την πλευρά της η φιλόλογος ποιήτρια Μαρία Ράλλη – Υδραίου μίλησε για τους Θράκες ευεργέτες ως πρότυπα διαχρονικής προσφοράς «Ήταν μια εκδήλωση με ποικίλους συμβολισμούς που δεν μας παραπέμπουν στο παρελθόν. Δεν μας ενδιαφέρει να παρελθοντολογούμε ή να προσεγγίζουμε το παρελθόν αν δεν έχουμε πολύ συγκεκριμένους διαύλους με το σήμερα και αν δεν έχουμε μια συγκεκριμένη αναφορά στο σήμερα ή αν δεν δημιουργείται μια πυξίδα και δεν γίνεται μια πλοήγηση είτε στο παρόν είτε κυρίως για το μέλλον. Η Θράκη είναι ένας τόπος προτύπων, ένας χώρος συμβόλων, ένας χώρος αξιών, είμαστε πολύ περήφανοι για τον τόπο και τους ανθρώπους του και νομίζω ότι προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να κάνουμε πολύ περισσότερα πράγματα.

Έχουμε ένα καταπληκτικό δυναμικό με τεράστιες δυνατότητες και αν και έχουν γίνει βήματα επιμένουμε ότι πρέπει να διαμορφωθεί μια κουλτούρα διαχείρισής του. Αποτελεί μια χρυσή φλέβα την οποία ακόμη δεν την έχουμε αγγίξει, δεν την έχουμε χτυπήσει στο σωστό σημείο της. Θα είναι μια τεράστια συνεισφορά όλων μας ανεξαρτήτως πού βρισκόμαστε να κινηθούμε προς αυτή την κατεύθυνση, ώστε να υπάρχει μια συναντίληψη αξιοποίησης αυτού του καταπληκτικού ανθρώπινου δυναμικού.

Αναφορά και στο Νέστορα Τσανακλή

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στον Κομοτηναίο ευεργέτη Νέστορα Τσανακλή, «ο οποίος έγραψε τη δική του ιστορία στην Αίγυπτο και βέβαια στην εμπορία και επεξεργασία καπνού. Ήταν ένας επιχειρηματίας ως γνωστόν διεθνούς εμβέλειας για τα δεδομένα εκείνης της εποχής. Πολλοί παράγοντες και της Κομοτηνής ήταν συνδεδεμένοι με το Νέστορα Τσανακλή και βεβαίως η αστική Τσανάκλειος Σχολή είναι ένα μνημείο της διαχρονικής προσφοράς των ευεργετών ειδικότερα στην πόλη της Κομοτηνής, της πρωτεύουσας της Θράκης που αποτελεί και έδρα του Δημοκριτείου».

Στόχος της εκδήλωσης

Όλες αυτές οι αναφορές για τους διοργανωτές της εκδήλωσης έχουν στόχο να αναδείξουν τη σχέση των μεγάλων αυτών μορφών με τον τόπο και να γίνονται κτήμα όσο το δυνατόν περισσότερο Θρακών «γιατί η γνώση της ιστορίας και του πολιτισμού αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για όλα όσα θέλουμε να δημιουργήσουμε σε αυτό τον τόπο και νομίζω ότι αυτό το δυναμικό έχει να δώσει πολλά», τονίζει ο κ. Παπαθανάκης.

Πρόταση για ανακήρυξη του Δημήτρη Πεταφράγκα σε ευεργέτη

της Νέας Ορεστιάδας

Η εκδήλωση φιλοξενήθηκε σε ένα χώρο «εμβληματικό για την ταυτότητα και την ιστορία και την παράδοση της Νέας Ορεστιάδας. Πρόκειται για το Άλσος Αδριανουπόλεως που παραπέμπει στο γενέθλιο τόπο των κατοίκων της. Οι κάτοικοι της Ορεστιάδας έχουν καταγωγή από την Αδριανούπολη και το Κάραγατς που ανήκουν στην Ανατολική Θράκη. Ο χώρος ήταν εγκαταλελειμμένος και παρουσίαζε μια εικόνα παρακμής και εγκατάλειψης ο συντοπίτης αγαπητός φίλος, γιατρός Θανάσης Απότας ξεκίνησε μια προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα υπαίθριο δημοτικό θέατρο το οποίο αποτελεί κόσμημα για την πόλη και την ευρύτερη περιοχή όπου έχουν φιλοξενηθεί πολλές εκδηλώσεις. Αποτελεί πλέον μια σημαντική δομή πολιτισμού και αυτό οφείλεται στην πρωτοβουλία του Θανάση Απόκη που ξεκίνησε πριν δεκαπέντε χρόνια που με υπομονή και επιμονή του οποίου φτάσαμε στο συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Με το χώρο αυτό είναι ταυτισμένος και όχι μόνο ένας πολύ σημαντικός Θρακιώτης ο Δημήτρης Πενταφράγκας, φαρμακοβιομήχανος ο οποίος έχει ιδρύσει την ΕΛΠΕΝ, ελληνική φαρμακοβιομηχανία που είναι πολύ σημαντική και θα λέγαμε ότι η Θράκη είχε πολύ καιρό να αναδείξει μια τέτοια επιχειρηματική μορφή, που μας παραπέμπει σε όλες αυτές ακριβώς τις μεγάλες μορφές του Θρακικού Ελληνισμού, που για τα δεδομένα της εποχής εκείνης είχαν μια παγκόσμια εμβέλεια. Όπως εμείς είμαστε ταυτισμένοι για παράδειγμα με τον Μαρασλή, έτσι και στην Οδησσό και μάλιστα πριν λίγα χρόνια τον είχαν τιμήσει. Αυτή την αλυσίδα αυτών των μορφών της επιχειρηματικής δράσης και προσφοράς έρχεται να προστεθεί ο Δημήτρης Πενταφράγκας. Εμείς από τη δική μας πλευρά ως “Βορέας” πήραμε την πρωτοβουλία και καταθέσαμε την πρόταση το δημοτικό συμβούλιο Ορεστιάδας να προχωρήσει στην ανακήρυξη του Δημητρίου Πενταφράγκα ως ευεργέτη της Νέας Ορεστιάδας».

Συναυλία αφιέρωμα στον Νίκο Καββαδία

Το δεύτερο μέρος της εκδήλωσης ήταν αφιερωμένο στον ποιητή της θάλασσας στο Νίκο Καββαδία που τον φιλοτέχνησε ως Μαραμπού, τίτλος της πρώτης συλλογής, σε μια εξαιρετική ξυλογραφία ο Εβρίτης ζωγράφος – χαράκτης Γιώργος Μόσχος, που κατάγεται από την Αλεξανδρούπολη. Η Άννα Δελιγιάννη έκανε μια ουσιαστική αναφορά στην ανάδειξη του έργου του ποιητή Νίκου Καββαδία. Ακολούθησε η συναυλία με τον Κώστα Κούλελη, τραγούδι, κιθάρα, Ευαγγελία Γκιντίδου τραγούδι, Βαλάντη Παντσίδη, κιθάρα, Βασίλη Χατζηπαναγιώτου πιάνο, Σταύρο Χατζηχριστοδούλου πιάνο, ενώ την καλλιτεχνική διεύθυνση είχε ο Σωκράτης Τίρλας.

Α.Π.

Ποιος είναι ο Δημήτρης Πεταφράγκας

«Η οικογένεια του Δημήτρη Πενταφράγκα κατάγεται από την Ανατολική Θράκη. Στη συνέχεια έζησε στο Φυλάκιο και στη συνέχεια είναι ταυτισμένη με τη Νέα Ορεστιάδα, με πολύ συγκεκριμένα βιώματα στην περίοδο της εθνικής αντίστασης. Ο Δημήτρης Πενταφράγκας ίδρυσε την πρώτη αμιγώς ελληνική φαρμακοβιομηχανία που δίνει τη δική της μάχη σε ένα πολύ δύσκολο χώρο αυτόν του φαρμάκου και τελευταίως με συγκεκριμένες πατέντες και εφευρέσεις, δραστηριοποιείται και στην διεθνή αγορά φαρμάκου. Αυτό σημαίνει πολλά για την εταιρία όσο και για την ευρύτερη κοινωνική του δράση και πολιτιστική του προσφορά, γιατί έχει προσφέρει πολλά στην πόλη της Νέας Ορεστιάδας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε πριν καιρό σε αυτό το θέατρο, όπου φιλοξενήθηκε η Συμφωνική Ορχήστρα του Πανεπιστημίου της Αδριανούπολης. Μία βασική προϋπόθεση ήταν να υπάρχει πιάνο με ουρά, το οποίο όμως δεν υπήρχε στην υποδομή της πόλης και στην υποδομή της πολιτιστικής επιχείρησης του Δήμου Ορεστιάδας. Μέσα σε χρόνο ρεκόρ αποκτήθηκε μετά από δωρεά του κ. Πενταφράγκα και έτσι είχαμε ένα κορυφαίο πολιτιστικό γεγονός στη Νέα Ορεστιάδα και στην περιοχή της.

Και δεν είναι μόνο αυτή η προσφορά του αλλά αποτελεί ένα μικρό δείγμα μιας πολυσχιδούς προσφοράς του κ. Πενταφράγκα στην πόλη.

Η προσφορά τους αγγίζει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σε διάφορα ιδρύματα φορείς θεσμούς. Είναι διαρκής και για αυτό ακριβώς θα ξανατονίσω ότι έρχεται να συνδεθεί με μια μακρά παράδοση προτύπων και αξιών κοινωνικής και εθνικής διαχρονικής προσφοράς. Έχει ιδιαίτερη σημασία και είναι πολύ ισχυρός ο συμβολισμός να υπάρχει αυτή τη στιγμή ένας επιχειρηματίας που ξεπερνά τα εθνικά όρια και είναι διεθνής, αλλά είναι και στο πνεύμα αυτών των προτύπων και αυτών των συμβολών. Αυτό πρέπει να είναι ένας κώδικας τοπικός, να αναγνωρίζουμε την προσφορά των άξιων συμπατριωτών μας, οι οποίοι έχουν δυνατότητες οι οποίες μπορεί να είναι πολύ χρήσιμες για τον τόπο. Αυτό τον ισχυρό συμβολισμό τον κρατάμε και αποτελεί για εμάς ένα πολιτιστικό κώδικα που μας διακρίνει σε ό,τι αφορά τη διαχείριση της ιστορίας και του πολιτισμού αλλά και του ανθρώπινου δυναμικού της Θράκης

Να σημειώσω ότι η γυναίκα του Δημήτρη Πενταφράγκα είναι κόρη ενός γιατρού, με μεγάλη κοινωνική προσφορά για πολλά χρόνια πριν τον πόλεμο. Ο πατέρας της, ο Μανώλης Μελάς ήταν από την Κάλυμνο και έγινε Εβρίτης. Οι κάτοικοι του Κυπρίνου τον θυμούνται ακόμη. Η κόρη του Μανώλη Μελά, η Ελένη Πενταφράγκα, που χάθηκε πριν λίγα χρόνια ήταν ένας δυναμικός χαρακτήρας και βεβαίως το βαθύτερο συναισθηματικό δέσιμο του Δημήτρη Πενταφράγκα με την γυναίκα του το φανερώνει η ονομασία της φαρμακοβιομηχανίας ΕΛΠΕΝ που σηματοδοτεί τη συντομογραφία του ονοματεπώνυμου της Ελένης Πενταφράγκα. Εν κατακλείδι θα λέγαμε ότι η ΕΛΠΕΝ είναι ένα όραμα μια υπόθεση καρδιάς και ζωής».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.