Μερικές σκέψεις για το νέο Λύκειο

07.09.2018 09:53

Του Σταμάτη Σακελλίωνα*

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Διαβάζω τις τελευταίες ημέρες κάποια σχόλια για τις προτάσεις του Υπουργείου για το Νέο Λύκειο. Κάποιες έχουν ενδιαφέρον κάποιες όμως εξαντλούνται σε μία φτηνή ειρωνική τοποθέτηση. Ασφαλώς όσοι χρησιμοποιούν την δεύτερη μέθοδο λησμονούν ότι η ειρωνεία έχει την τέχνη της για να έχει σημασία. Ούτε βέβαια θα παρακολουθήσω τον "ειρωνικό" τρόπο ιδιοκτήτη φροντιστηρίου. Απλώς θα καταθέσω μερικές σκέψεις.
 
Είναι γεγονός ότι μέχρι σήμερα η τρίτη Λυκείου είχε χάσει το νόημά της. Με την πρόταση Γαβρόγλου γίνονται τα πρώτα βήματα ώστε το Λύκειο να αποκτήσει την χαμένη του αυταξία. Γιατί το να διδάσκεται επί ένα εξάωρο π.χ. ένας υποψήφιος μάθημα το οποίο θα το δώσει στις πανελλαδικές δεν νομίζω ότι είναι λίγο. Δηλαδή 24 ώρες τον μήνα. Αν αυτό το μέγεθος το αντιληφθούν οι γονείς και οι μαθητές, αν δηλαδή επικεντρωθούν στην δουλειά που θα γίνεται μέσα στην τάξη, τότε είναι βέβαιο ότι θα χρειαστούν λιγότερες ώρες φροντιστήριο, άρα λιγότερες ώρες στα θρανία και ασφαλώς εξοικονόμηση χρημάτων. Το ότι δημιουργούνται σχολές ελεύθερης πρόσβασης, προσπαθώ να καταλάβω γιατί αυτό είναι αρνητικό. Προφανώς δεν θα είναι οι Ιατρικές ούτε οι Νομικές και οι Πολυτεχνικές ούτε οι Φιλοσοφικές. Αλλά όποιες και να είναι δεν υπάρχει κέρδος για μια κατηγορία μαθητών; Το δικαίωμα στην πρόσβαση στην γνώση αλήθεια δεν διευρύνεται;
 
Στο "μείζον" θέμα των Λατινικών. Γιατί δεν είμαστε ειλικρινείς; Τα Λατινικά ήταν απλώς ένα μάθημα αποστήθισης.  Το ξέρουμε όλοι και όλες όσοι και όσες εμπλεκόμαστε στην λυκειακή εκπαίδευση. Η αντικατάστασή του με την Κοινωνιολογία ασφαλώς και έχει ενδιαφέρον γιατί η συγκεκριμένη επιστήμη έχει ένα εύρος μεγάλο που ακουμπά ζητήματα ενδιαφέροντα για τα παιδιά. Εκτός αν οι αντιδρώντες θεωρούν ότι με την κοινωνιολογία γίνονται τα παιδιά αριστερά όπως είπε και ο διορισμένος αντιπρόεδρος της Ν.Δ. Άδωνις Γεωργιάδης.
 
Τώρα αν θα είναι αντικειμενική η προφορική βαθμολογία των μαθητών. Πριν συζητήσουμε αυτό να δούμε πόσο αντικειμενική είναι η βαθμολογία π.χ. στην Έκθεση; Όσες οδηγίες και να πάρει ο βαθμολογητής το υποκειμενικό στοιχείο υπάρχει. Και εν πάση περιπτώσει ο βαθμός του τετραμήνου είναι πιο θεμελιωμένος σε σχέση με τον βαθμό ενός τριώρου. Γιατί πολύ απλά γνωρίζεις καλύτερα τον άνθρωπο που αξιολογείς. Εκτός αν κάποιοι πιστεύουν ότι όλη η ζωή ενός εφήβου πρέπει να είναι γραπτές εξετάσεις. Μια τέτοια εκδοχή οδηγεί μοιραία σε μια μηχανιστική εκπαίδευση και καθιστά όμηρο το παιδί ενός άγχους και ασφαλώς της φροντιστηριακής βοήθειας.
 
Κάποιοι υπαινίσσονται και την πιθανότητα συναλλαγής ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές και τους γονείς εξαιτίας του 40% -60%. Μάλιστα. Αυτό που ξέρω είναι ότι στα χρόνια της κρίσης το δημόσιο σχολείο και οι καθηγητές του αποτέλεσαν τον θεσμό εκείνο που διέσωσε πολλά παιδιά που είδαν τις ζωές τους να αλλάζουν ραγδαία προς το χειρότερο. Και το έκαναν ανιδιοτελώς. Για αυτό θεωρώ ότι είναι άδικο να κατατίθενται τέτοιες απόψεις άδικο για χιλιάδες συναδέλφους μόνιμους και αναπληρωτές που έχουν καταθέσει ψυχή μέσα στην τάξη και στην σχολική μονάδα με δύσκολες συνθήκες.
 
Να δούμε λοιπόν και το τελευταίο: Λέγεται ότι η τρίτη Λυκείου πια δεν επιτελεί τον ρόλο της ως κομμάτι της εγκυκλίου παιδείας. Με συγχωρείτε και ας είμαστε πάλι ειλικρινείς μεταξύ μας: όταν μέχρι σήμερα από τα τέλη Φλεβάρη οι τάξεις της τρίτης Λυκείου άδειαζαν μπορείτε να μου πείτε πώς αυτό εξυπηρετούσε την εγκύκλιο παιδεία;
 
Η άποψή μου επομένως είναι να αντιμετωπίσουμε τις προτάσεις αυτές ως ένα πρώτο βήμα για την αναβάθμιση του Λυκείου, να πούμε με σαφήνεια ότι ασφαλώς υπάρχουν προβλήματα που πρέπει σταδιακά να λύνονται όπως αυτό της πρόσληψης μόνιμου προσωπικού ή όπως αυτό της ανακούφισης της ελληνικής οικογένειας από το οικονομικό άχθος των φροντιστηρίων.
 

*Ο Σταμάτης Σακελλίων είναι Συντονιστής της ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ Ροδόπης
 
Υ.Γ. Μην βιάζονται με τα λατινικά. Σε χθεσινές δηλώσεις του ο Υπουργός συζητά το ενδεχόμενο να μπουν με διαφορετικό τρόπο στην Α και στην Β Λυκείου. Ωχ να ανησυχήσω; Θα γίνουν τώρα δεξιά τα παιδιά;
 

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine