Το εθιμο της Τζαμαλας αναβιωσε στο Νεο Σιδηροχωρι
Έναυσμα για αναβίωση και άλλων εθίμων των οικισμών της περιοχής η πρώτη αυτή δράση
Ένα αρχαίο έθιμο της σποράς, την Τζαμάλα, που έχει ρίζες τόσο στην Ανατολική Θράκη όσο και την Ανατολική Ρωμυλία, αναβίωσαν στην κεντρική πλατεία του Νέου Σιδηροχωρίου ο Μικρός Διάκοσμος του Γιάννη Βουλτσίδη σε συνεργασία με το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο, το μεσημέρι της Πέμπτης 5 Δεκεμβρίου.
Τα παιδιά του Καλλιτεχνικού Γυμνασίου μετατράπηκαν, μέσα από δρώμενο, στους πρωταγωνιστές του εθίμου, οι ρίζες του οποίου χάνονται στο παρελθόν, μιας και πραγματοποιούνταν από αγροτικούς πληθυσμούς της Θράκης από τα προχριστιανικά χρόνια, με το πιο σύνθετο δρώμενο της να περιγράφει ο Γεώργιος Βιζυηνός.
Η σημασία της Τζαμάλας
Ο Γέρος εκπροσωπεί το χρόνο, την εξουσία το χρήμα, τα προνόμια, ενώ ο νέος αντιπροσωπεύει τον σπόρο, τη νέα ζωή. Έχουμε λοιπόν αυτή τη βασική αντίθεση, με τον γέρο να θέλει να πάρει τη γυναίκα του νέου, και στην πάλη τα καταφέρνει. Όμως ο θάνατος δεν είναι σταθερή κατάσταση στη φύση, και ενώ ο σπόρος φαίνεται νεκρός, έχει ζωή μέσα του, και φέρνει ζωή, και σε αυτό το πλαίσιο υπάρχει η Τζαμάλα, με τον χορό να συμπάσχει με τον νέο.
Στη διοργάνωση του εθίμου συμμετείχαν και η Αντιδημαρχία Πολιτισμού του Δήμου Κομοτηνής, ο Πολιτιστικός σύλλογος Νέας Αδριανής, ο Σύλλογος γυναικών Νέου Σιδηροχωρίου και ο πολιτιστικός σύλλογος Αγίων Θεοδώρων.
Ο σπόρος που σπάζει τη γη
Όπως τόνισε ο κ. Βουλτσίδης, όλα ξεκινούν από τη γη, από το σπόρο, γιατί αν ο σπόρος δεν ξεπεταχτεί, δεν υπάρχει και ζωή. Για αυτό και σε μια αγροτική περιοχή, το έθιμο παίρνει μια ιδιαίτερη σημασία, σε ένα δρώμενο το οποίο είναι τοπικό, έχοντας ιδιαίτερο παρελθόν στη Νέα Αδριανή, και έχει τη δομή αρχαίας τραγωδίας, έχοντας τρία μέρη: τον Γέρο, που συμβολίζει τον χρόνο, τη σύμβαση, το νεκρό στοιχείο, που θέλει να κρατήσει τα πράγματα πίσω, τον Νέο, που μπαίνει μπροστά και συμβολίζει το σπόρο που θάβει ο γέρος, και πρέπει να σπάσει τον πάγο και να ξεπεταχθεί, και τη Νύφη, την οποία προσπαθεί ο γέρος με το χρήμα και άλλα κόλπα να κερδίσει.
Όπως και στην Αρχαία τραγωδία, υπάρχει και ο χορός, ο οποίος συμπάσχει με αυτόν που υποφέρει άδικα, και υποστηρίζει τον νέο.
Το έθιμο λάμβανε χώρα την εποχή της σποράς, όπως αυτή την περίοδο, και γινόταν ώστε οι παραγωγοί να έχουν «μπερεκέτια», δηλαδή καλή παραγωγή.
Ο κ. Βουλτσίδης σημείωσε πως τα παιδιά του Καλλιτεχνικού αγκάλιασαν αυτή την προσπάθεια με ενθουσιασμό. Άλλωστε κουβαλάν το θέατρο μέσα τους, όπως τον σπόρο της ελπίδας, που όπως η Ελλάδα, δεν πεθαίνει τελικά.

Εξωστρέφεια για το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο
Το σχολείο συμμετέχει σε αυτή τη δράση με χαρά, σημείωσε η Διευθύντρια κ. Ελένη Χατζή, γιατί θέλουν να διασώσουν τα ήθη και τα έθιμα της περιοχής, να τα μάθει ο κόσμος, να ζωντανέψουν το χωριό. Θέλουν άλλωστε να συμμετέχουν σε δρώμενα, και να δώσουν το δικό τους στίγμα, με τους μαθητές να συμμετέχουν με μεγάλη χαρά, αγκαλιάζοντας αυτή τη δράση, που ελπίζουν να πάει καλά.
Στόχος άλλωστε του σχολείου είναι τα παιδιά να εκφράσουν το ταλέντο τους, να το παρουσιάσουν στο κόσμο, με την κ. Χατζή να εκφράζει τη βεβαιότητα πως θα ακολουθήσουν και άλλες δράσεις.
Στήριξη και σε άλλες δράσεις από το Δήμο Κομοτηνής
Από την πλευρά του ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού κ. Γιάννης Κυριαζής, εξέφρασε τη χαρά του για την εκδήλωση αυτή, μια συνεργασία που προωθεί την επαφή του καλλιτεχνικού Γυμνασίου με τους οικισμούς της περιοχής.
Η Αντιδημαρχία στήριξε αυτή την ιδέα, ώστε να υπάρξει επαφή και συνάφεια με τους πολιτιστικούς Συλλόγους που συμμετέχουν, ώστε αφενός τα παιδιά του Καλλιτεχνικού να ασκήσουν την τέχνη τους, αλλά και να αναδειχθούν έθιμα και δρώμενα της περιοχής.
Ευχαρίστησε για την συνεργασία τα παιδιά του Σχολείου, την Διευθύντρια, καθώς και τους συλλόγους, και τόνισε πως αυτή η αρχή θα έχει συνέχεια, με έθιμα από όλη την περιοχή.
Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.