Οταν οι φοιτητες ανεβαινουν στη θεατρικη σκηνη…

Στο ΔΗΠΕΘΕ Σερρών μέχρι τις 12 Ιουνίου η 11η Διεθνής Πανεπιστημιάδα Φοιτητικού Θεάτρου - Παναγιώτης Μέντης, καλλιτεχνικός διευθυντής ΔΗΠΕΘΕ Σερρών: «Οι φοιτητές έχουν να μας πουν πράγματα για το θέατρο και ο λόγος τους είναι σημαντικό να ακουστεί»

Σε ρυθμούς θεάτρου κινείται αυτές τις μέρες η πόλη των Σερρών, αφού ήδη ξεκίνησε στις 29 Μαΐου και θα ρίξει αυλαία στις 12 Ιουνίου, η 11η διεθνής πανεπιστημιάδα φοιτητικού θεάτρου. Διεθνής καθώς σε αυτή συμμετέχουν 5 πανεπιστήμια του εξωτερικού αλλά και τμήματα εγχώριων πανεπιστήμιων. Έργα των Σοφοκλή, Τσιφόρου, Ψαθά, Μπρεχτ, Ντοστογιέφσκι, Σαίξπηρ και τόσων άλλων θα ερμηνεύσουν για 15 ημέρες στη σκηνή των Αστεριών του ΔΗΠΕΘΕ Σερρών, νέοι άνθρωποι.

 

«Τα νέα παιδιά πλησιάζουν με άλλο θάρρος και αγνότητα τα πράγματα» θα πει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Σερρών Παναγιώτης Μέντης συνομιλώντας με τη Νατάσσα Βαφειάδου στην εκπομπή «Με το Ν και με το Β» για τη διοργάνωση αλλά και το μέλλον των ΔΗΠΕΘΕ, για τα οποία πολλά ακούγονται αλλά ακόμα τίποτα δεν έχει γίνει, όπως θα υπογραμμίσει ο ίδιος, αλλά και ευρύτερα για τον πολιτισμό και τον ρόλο που θα μπορούσε να παίξει στους καιρούς της κρίσης. «Οι επιλογές μας θα είχαν άλλο μέτρο, αν πραγματικά μας ενδιέφερε ο πολιτισμός» θα σημειώσει ο κ. Μέντης.

 

«Το σημαντικό της διοργάνωσης είναι ότι συμμετέχουν νέα παιδιά και έτσι μπορεί να ακούγεται η φωνή τους»

ΠτΘ: κ. Μέντη πώς ξεκίνησε ο θεσμός της πανεπιστημιάδας στις Σέρρες και γιατί να έρθει κάποιος να την παρακολουθήσει;

Π.Μ.: Στη διοργάνωση συμμετέχουν 19 πανεπιστήμια. Είναι 11 χρόνια που πραγματοποιείται η διοργάνωση. Ξεκίνησε με πρωτοβουλία του ΔΗΠΕΘΕ Σερρών και του δήμου συνεχίστηκε και αργότερα κατάφερε να μπει στα προγράμματα ΕΣΠΑ, όπου στηρίχτηκε οικονομικά πολύ περισσότερο και μπόρεσε να ανθίσει. Φέτος, στην 11η διοργάνωση, συμμετέχουν και 5 πανεπιστήμια από το εξωτερικό, από τη Γαλλία, την Τσεχία, τη Σερβία, τη Βουλγαρία και την Κύπρο. Αυτό δικαιολογεί και τον προσδιορισμό διεθνής του τίτλου. Το σημαντικό της διοργάνωσης είναι ότι συμμετέχουν νέα παιδιά και έτσι μπορεί να ακούγεται η φωνή τους σε μέρες δύσκολες όπως οι σημερινές, μέρες που οι φωνές μεταδίδουν μόνο ψέματα κι υποκρισία. Νομίζω ότι τα νέα παιδιά πλησιάζουν με άλλο θάρρος και αγνότητα τα πράγματα. Τα παιδιά στο θέατρο επιλέγουν κείμενα σκέφτονται πάνω στα κείμενα, σε πολλές ομάδες γράφουν οι ίδιοι τα κείμενά τους, οπότε τα παιδιά έχουν να μας πουν πράγματα και ο λόγος τους είναι σημαντικό να ακουστεί.

 

«Ένα πολύ μικρό ποσοστό αγαπά και ενδιαφέρεται για τη σκέψη και τον πολιτισμό»

 

ΠτΘ: Δηλαδή οι νέοι ασχολούνται με τον πολιτισμό;

Π.Μ.: Νομίζω ότι κάθε γενιά έχει τους ανθρώπους που ασχολούνται ή απέχουν. Το να ασχολούνται τα παιδιά με την υπόθεση της τέχνης είναι πολύ σημαντικό ειδικά για τη γενιά που την κατηγορούν ως γενιά του καναπέ. Βέβαια και σε αυτή την περίπτωση είναι μειοψηφία. Η πλειοψηφία είναι αδιάφορη. Ένα πολύ μικρό ποσοστό αγαπά και ενδιαφέρεται για τη σκέψη και τον πολιτισμό. Το αντιλαμβάνομαι από την πόλη που ζω και εργάζομαι, τις Σέρρες, όπου βλέπω μόνο μια μικρή ομάδα να ενδιαφέρεται για τον πολιτισμό.

 

 

«Ο Έλληνας προτιμά το γλέντι και όχι κάτι που θα τον προβληματίσει»

 

ΠτΘ: κ. Μέντη πού νομίζετε ότι οφείλεται αυτό;

Π.Μ.: Επειδή εργάζομαι 40 χρόνια στο θέατρο πιστεύω ότι δεν είναι στις προτεραιότητες του Έλληνα το θέατρο. Ο Έλληνας προτιμά το γλέντι και όχι κάτι που θα τον προβληματίσει, θα τον κάνει να σκεφτεί. Παρόλα αυτά όλοι έχουν άποψη για θέματα που αφορούν τον πολιτισμό. Μπορεί να λέμε ότι οι αρχαίοι ημών πρόγονοι έδωσαν τα φώτα του πολιτισμού αλλά σήμερα οι ασφάλειες των φώτων έχουν κατεβεί και δεν εννοούμε να τις σηκώσουμε.

 

Νομίζω πως αν είχαμε σηκώσει τις ασφάλειες του πολιτισμού και της σκέψης μας η κατάσταση δεν θα είχε φτάσει εδώ που είναι σήμερα. Οι επιλογές μας θα είχαν άλλο μέτρο. Δεν είναι τυχαίο που κάθε κυβέρνηση έβαζε πάντα στο υπουργείο πολιτισμού τους πιο ακατάλληλους ανθρώπους ή αυτούς που σιχαίνονταν το αντικείμενο. Μπορεί κατά καιρούς να χρημάτιζαν στο υπουργείο έξυπνοι άνθρωποι αλλά τις περισσότερες φορές δεν ήθελαν αυτό το υπουργείο αλλά το φορτώνονταν και αδέξια ασχολούνταν με το χαρτοφυλάκιό του μέχρι να το παραδώσουν σε κάποιον άλλο.

 

«Φοβόμαστε ως κοινωνία να πούμε ανοιχτά τη γνώμη μας μήπως και μας κολλήσει κάποια ρετσινιά»

 

ΠτΘ: Επειδή πολλά ακούγονται για το μέλλον των ΔΗΠΕΘΕ, εσείς τι πιστεύετε ότι θα γίνει;

Π.Μ.: Το μέλλον των ΔΗΠΕΘΕ χρόνια ολόκληρα ακούγεται μαύρο και δυσοίωνο όμως όπου οι δήμαρχοι και οι δήμοι αγαπούν το θέατρο δίνουν χρήματα και στηρίζουν τα ΔΗΠΕΘΕ και έτσι επιβιώνουν. 16 ήταν σε όλη τη χώρα τα ΔΗΠΕΘΕ πλέον 4-5 λειτουργούν. Το αύριο των ΔΗΠΕΘΕ πάντα ήταν περίεργο. Πολλοί θέλουν να τα κλείσουν και έχουν ως χόμπι να τα απαξιώνουν μονίμως και μάλιστα αντιμετωπίζουν με ειρωνική διάθεση τα καλά παραδείγματα. Το τραγικό είναι όμως που, ως κοινωνία, φοβόμαστε να πούμε ανοιχτά τη γνώμη μας μήπως και μας κολλήσει κάποια ρετσινιά. Η εποχή επιτάσσει να μπαίνουμε όλοι στο ίδιο κανάλι να και να υπερασπιζόμαστε ότι λένε οι ηγήτορες για να μην τους δυσαρεστήσουμε. Αυτά που λέμε δηλαδή πρέπει να είναι ευχάριστα και όχι αληθινά.

 

«Τα σεμινάρια που διοργανώνονται αφορούν όλο το εύρος του θεάτρου»

 

ΠτΘ: Για να επιστρέψουμε όμως στην πανεπιστημιάδα, εκτός από τις παραστάσεις η πανεπιστημιάδα περιλαμβάνει και σεμινάρια…

Π.Μ.: Σε όλες τις εκδηλώσεις όπως και στα 6 σεμινάρια που γίνονται γύρω από το θέατρο είναι δωρεάν η συμμετοχή. Τα σεμινάρια αφορούν τη σκηνογραφία, τα αρχαία κείμενα, το θεατρικό παιχνίδι και το θεατρικό εργαστήρι για παιδιά, την παντομίμα, τη φωνητική, τον τρόπο που δημιουργείται μια θεατρική παράσταση. Τα σεμινάρια δηλαδή που διοργανώνονται αφορούν όλο το εύρος του θεάτρου και αυτό που μας χαροποιεί είναι η πολύ μεγάλη συμμετοχή σ’ αυτά.

 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.