Η Βυζαντινη Μαρωνεια αναβιωνει μεσα απο την ευλογημενη της γη

Να συνεχίσει να ζωντανεύει η παλαιοχριστιανική Βασιλική στην Παληόχωρα Αγίου Χαραλάμπους Μαρωνείας θέλει ο Μητροπολίτης Παντελεήμων

Την πρόθεσή του να επιστρέφει κάθε χρόνο, πραγματοποιώντας Εσπερινό στην Παλαιοχριστιανική Βασιλική που βρίσκεται στην Παληόχωρα Αγίου Χαραλάμπους Μαρωνείας εξέφρασε ο Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής κ. Παντελεήμων, κατά τον Εσπερινό που τέλεσε εκεί την Δευτέρα 23 Ιουλίου, ευχόμενος παράλληλα να προχωρήσει γρήγορα η ανάδειξη του ναού, ώστε να αποτελέσει ακόμα ένα στολίδι της ιστορικής Μαρώνειας.
 
Μέσα από την ακολουθία το βυζαντινό παρελθόν της πόλης με τη μακραίωνη ιστορία αναβίωσε ξανά, με τους παρευρισκόμενους να συμμετέχουν στην κατάνυξη του εσπερινού της Κοιμήσεως της Θεομήτορος Αγίας Άννας.
 
Το παρών στην εκδήλωση έδωσαν ο Δήμαρχος Μαρωνείας- Σαπών κ. Γιάννης Σταυρίδης, η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Μαρωνείας Σαπών κ. Φωτεινή Τσακιράκη, μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου Μαρωνείας- Σαπών, μέλη του τοπικού συμβουλίου, καθώς και παιδιά από την παρακείμενη Κατασκήνωση της Μητρόπολης.
 
 

Αναδύεται η ευλογία από την πατρογονική γη 

«Γη αγαθή ευλογημένη» αναφέρει ο υμνογράφος της ακολουθίας του εσπερινού της Αγίας Άννας, σημείωσε ο Μητροπολίτης Παντελεήμων, και έτσι ο καθένας γίνεται μια ευλογημένη γη, φέρνοντας στον κόσμο τα παιδιά μας και καλούμενοι να καλλιεργούμε το γεώργιο της ψυχής μας, «με το φάρμακο της αθανασίας, που δεν είναι άλλο με τη μετάληψη του σώματος και του αίματος του Χριστού, την μετάληψη των τιμίων δώρων, και με αυτό τον τρόπο να αφθαρτοποιείται η σάρκα και το σώμα μας».
 
«Άλλωστε όπως λέει ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς» συνέχισε ο Σεβασμιώτατος, «καρδία ελεήμων είναι εκείνη που φλέγεται για τα πάντα, αγαπάει τον άνθρωπο, την κτήση, που δημιούργησε έδωσε ο Θεός για να γίνει ο πρόναος της βασιλείας των Ουρανών».
 
Ο κόσμος στον οποίο ζούμε, σημείωσε, είναι άλλη μια γη αγαθή και ποτισμένη, με το αίμα των αγωνιστών μας, αυτών που αγωνίστηκαν για την ελευθερία της πατρίδας και την πίστη του Χριστού, και μια γη που όπου και αν σκαφτεί, όπου υπήρξαν Έλληνες, βρίσκονται θαύματα και μαρτυρίες της χριστιανικής πίστεως.
 
Έτσι και στην Παλαιοχριστιανική Βασιλική, σημείωσε, που από τον 5ο αιώνα υπάρχει στην περιοχή, με το μοναδικό της ψηφιδωτό το οποίο προς το παρόν βρίσκεται καλυμμένο, αλλά και στις άλλες ανασκαφές που βρίσκονται στο πρόγραμμα της Εφορίας, ο τόπος «μοσχοβολά» ορθοδοξία και ορθόδοξη πίστη, από την Μαξιμιανούπολη στο Παπίκιο όρος και την Αναστασιούπολη.
 

Ευχήθηκε δε τα επόμενα χρόνια, μέσα από τις εργασίες που προγραμματίζει η εφορία και η προϊστάμενη της κ. Χρύσα Καραδήμα, να μπορέσει να γίνει ο εσπερινός μέσα στη Βασιλική.
 
Αναφέρθηκε δε στην πολύ καλή συνεργασία που έχει η Μητρόπολη με το Δήμο Μαρωνείας Σαπών και όλους τους φορείς, εκφράζοντας την πρόθεση κάθε χρόνο, να τελούν ένα απόγευμα εσπερινό, μιας και είναι πολύ σημαντικό να ανάβουν στο χώρο δύο κεριά, και να θυμιάζει με ένα θυμιατό, που ενώνονται με αυτά που άναβαν από τον 5ο Αιώνα στη Βασιλική.
 
Άλλωστε μαζί με τους παρόντες, τα πνεύματα αυτών, «ως νέφος υμίν ώδε επίκεινται» και όσο υπάρχει παρουσία από την εκκλησία μας, «τα άνω τοις κάτω συνεορτάζει, και τα κάτω τοις άνω συνομιλεί».
 
 

Συνυφασμένη με την ιστορία της Μαρώνειας η ιστορία του ναού 

Ο ναός έχει πολύ σημαντική ιστορία, η οποία είναι συνυφασμένη με την ιστορία της Βυζαντινής Μαρώνειας, σύμφωνα με τα όσα είχε παραθέσει η κ. Σοφία Δουκατά, αρχαιολόγος η οποία για πολλά χρόνια ασχολήθηκε με την ανασκαφή, στον περυσινό πρώτο Εσπερινό σε αυτή.
 
Η κ. Δουκατά ανέφερε πως η Βασιλική αυτή έχει πάρει οικοδομικό υλικό από παλαιότερα ρωμαϊκά κτίρια, κάτι που παρατηρείται γενικότερα στη Μαρώνεια, και αποτελεί μέρος της γοητείας της, ότι δηλαδή οικοδομικό υλικό από τα αρχαία κτίσματα βρίσκεται στα σύγχρονα του οικισμού.
 
Ο ναός βρίσκεται στην καρδιά της χριστιανικής Μαρώνειας, που καταλαμβάνει ένα τμήμα της αρχαίας πόλης και το κυριότερο μέρος του αρχαίου λιμανιού.
 
Τα τείχη οριοθετούν την παλιαοχριστιανική και βυζαντινή πόλη, η οποία είναι μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Βυζαντινής Θράκης και η κυριότερη παράλια πόλη της, μιας και βρίσκονταν στο ναυτικό δρόμο από την Κωνσταντινούπολη στη Θεσσαλονίκη.
 

Η Μαρώνεια ήταν έδρα αρχιεπισκοπής, αξιωματούχου Καστροφύλακα, και στο κέντρο της εντοπίστηκε και ανασκάφηκε, μετά από 18 χρόνια εργασιών, η Βασιλική αυτή. Ο εντοπισμός της Βασιλικής οφείλεται στον αείμνηστο μαρωνίτη φύλακα αρχαιοτήτων Φώτη (Τούλη) Κωνσταντινίδη, ο οποίος είχε εντοπίσει και τη θέση του Αρχαίου Θεάτρου και  συνέλαβε επ’ αυτοφώρω τουρίστες μέσα στον ελαιώνα που είχαν αποκόψει κομμάτια του ψηφιδωτού. Αρχικά θεωρήθηκε ότι το ψηφιδωτό ανήκε σε κάποια έπαυλη, όμως σιγά σιγά η έρευνα ανέδειξε αυτό το μνημείο, με την ανασκαφή να ξεκινά από το αίθριο, και να συνεχίζεται σιγά σιγά μέχρι αποκάλυψη όλου του μνημείου.
 
Τα κυριότερα ευρήματα είναι τα εντυπωσιακά ψηφιδωτά της Βασιλικής, που παραπέμπουν σε ψηφιδωτά της Βορείου Αφρικής και της Ανατολικής Μεσογείου, κάτι που σύμφωνα με την κ. Δουκατά δείχνει πως κάποιος Επίσκοπος έφερε ειδικούς καλλιτέχνες, μάλλον εκ θαλάσσης. Τα σπουδαιότερα παλαιοχριστιανικά ευρήματα είναι τα ελεφαντοστέινα κομψοτεχνήματα που βρέθηκαν στο Iερό Bήμα της Βασιλικής, και πήγαν τη Μαρώνεια μέχρι τα πέρατα του κόσμου από άποψη μουσειολογική και βιβλιογραφική.
 
 

Συνεχής εκκλησιαστική χρήση στο χώρο 

Ο ναός είναι τρίκλιτη παλαιοχριστιανική Βασιλική του 5ου/6ου αιώνα με μήκος 35 μέτρα, και αίθριο το οποίο για λόγους που δεν έχουν ακόμη ερμηνευτεί είναι πολύ λοξό σε σχέση με τη Βασιλική, και είναι φανερό ότι ιδρύθηκε μετά  τον κύριο ναό, με το σχήμα του να φέρεται ότι έχει καθοριστεί από την διέλευση του ρωμαϊκού δρόμου. Η Βασιλική όμως, η οποία κατόπιν ερημώθηκε, λιθολογήθηκε κατά τον 9ο/10ο αιώνα, κατά την ανασυγκρότηση των βυζαντινών πόλεων, που παύουν να είναι οι αχανείς ρωμαϊκές πόλεις και συγκεντρώνονται μέσα στα κάστρα, οπότε και στο χώρο της βασιλικής εμφανίζονται μεταγενέστερα κτίσματα.
 
Η λατρευτική παράδοση όμως συνεχίστηκε γιατί οι κάτοικοι, έχοντας απόλυτη επίγνωση της ιερότητας του χώρου, έρχονται στα δύο ερειπωμένα κλίτη και ιδρύουν δύο μονόχωρα ναΰδρια με νάρθηκα, με αρχαίο οικοδομικό υλικό, ανάμεσα στο οποίο και σημαντικές επιγραφές. Από το 12ο αιώνα ο χώρος μετατρέπεται σε νεκροταφείο, με διάρκεια χρήσης από την καταστροφή της Βασιλικής μέχρι την ερήμωση του οικισμού.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.