Για την παρασταση Αιωνια Ειρηνη στο ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνης τον Απριλη του 22

Μία προτροπή σε όλη την κομοτηναίϊκη κοινωνία να πάει να δει την παράσταση

Ένα ντουβάρι θρύψαλα πέφτει με το τέλος της παράστασης στο στήθος του θεατή (Τουλάχιστον αυτού που πάει για να δει ένα έργο και όχι να σχολιάσει την «εμφάνιση»). Ένα πεντάλεπτο αποσβολωμένος για να συνειδητοποιήσω το ερώτημα (ακόμα κι αν εγώ τα έχω ήδη ξεκαθαρισμένα). Εκεί έξω υπάρχουν κάποιοι που υπερασπίζονται την «ελευθερία» «σας» καταργώντας τις διατάξεις του νόμου όποτε χρειαστεί. Το υποψήφιο «σκυλί του νόμου» ποια θέση πρέπει να πάρει;

Το σκυλί, πιστό σε όποιον το ταΐζει, έχει τη δυνατότητα (αλληγορικά) να πάρει θέση στις ανθρώπινες υποθέσεις. Στο διαγωνισμό των σκύλων για το ποιος μπορεί να προσληφθεί στην υπηρεσία κάποιων ειδικών δυνάμεων των ανθρώπων (Κ7), το δράμα έρχεται με ορμή γροθιάς που σταδιακά μετατρέπεται σε δυναμίτη που γκρεμίζει όλο το οικοδόμημα «ασφάλειας» του θεατή. Είναι αυτά τα σκυλιά «ασφάλεια»; «Φίλοι» (η λέξη που δεν παρατήρησα πουθενά στο κείμενο); «Μισθοφόροι»; «Εχθροί»; Το κείμενο χτυπάει αλύπητα (και καλά κάνει· μιας κι έρχεται από χώρα με μακρόχρονη χούντα που καταστρατήγησε την αναρχική-κομμουνιστική επανάσταση που είχε ήδη στηθεί· που κι εδώ είχαμε χούντες αλλά το θεατρικό πράττειν προτιμάει να μεταφέρει έργα από το εξωτερικό χωρίς να αγγίζει τα ενδόμυχα του) έννοιες, σκεπτικά, συμπεριφορές, εμάς. Οι ηθοποιοί, το φέρουν σε πέρας έχοντας πραγματικά να ανέβουν ένα βουνό, το οποίο (ξαναγράφω) πέφτει στο στήθος των θεατών. Η γλώσσα της φιλοσοφίας πάντα θα ξενίζει έναν απαίδευτο λαό και ο «ελληνικός» είναι τέτοιος. Πραγματικά υπάρχει μια απορία για το πόσες κατάλαβαν αυτό που είδαν…

Ο Καντ «δίνει» το όνομα και το έναυσμα. Φτιάχνει δίπολα. Φτιάχνει κύκλους. Αυτονομείται. «Αιώνια ειρήνη» είναι το όνομα, αλλά είναι και το νόημα; Πραγματικά ας μην περιμένει κανείς απαντήσεις. Ας περιμένει αμείλικτα ερωτήματα όμως. Αμείλικτα. Όποια έχει την σύνθετη σκέψη που χρειάζεται, πάλι θα δυσκολευτεί να απαντήσει. Γιατί, όπως εντοπίζουν τα σκυλιά της παράστασης στην αρχή του έργου, «οι άνθρωποι μεταβάλλουν τις έννοιες όπως θέλουν· τη μια έτσι την άλλη αλλιώς» (αν το μεταφέρω σωστά). Το σωστό είναι πως η εξουσία (όποιος κατέχει τις δομές εξουσίας) μεταβάλλει τις έννοιες, τους όρους, τους ορισμούς. Τι ήταν τελικά οι Ισπανοί που εναντιώθηκαν στον Ναπολέοντα; Πατριώτες; Στασιαστές; Επαναστάτες; Τσάτσοι; Τρομοκράτες;            Ποιος δίνει την απάντηση;

Φωτογραφίες: Δημήτρης Πολίτης

Ο Χουάν Μαγιόρκα (τον οποίο προσωπικά δεν έχω διαβάσει, αλλά μάλλον ήρθε η ώρα να το κάνω) δεν απαντάει. Δίνει το έναυσμα για να σκεφτεί ο θεατής. Το κείμενο είναι εκεί και στέκεται (με επιτηδευμένη, φιλοσοφική γλώσσα), μέσω της αριστοτεχνικής σκηνοθεσίας, για να σπάσει τις κατεστημένες πεποιθήσεις. Κι ώρες ώρες αναρωτιέμαι: μήπως τελικά τα γράφουν για να τα λένε μεταξύ τους/μας; Ο Χομπς, ο Χέγκελ, ο Νίτσε και ο Σεργκέι Νετσάγιεφ είναι εκεί. Ποιος είναι σε θέση να απαντήσει; Η καθεστωτική μη-σκέψη καλό είναι (και δεν το κάνει αποδεδειγμένα) να μην πάει να δει αυτή την παράσταση – δεν την αφορά. Το πόπολο όμως καλό θα είναι να πάει καταρτισμένο ή με διάθεση να μπει στο νόημα. Πραγματικά δεν έχει επιδερμικότητα το έργο (και να με συγχωρήσουν οι συντελέσ(τρι)ες αν τους κάνω κακό).

Τελικά αυτά τα αόρατα σκυλιά είναι εκεί για να υπηρετούν ή όπως θεωρεί ο «Οντίν» δεν «αισθάνονται  το λουρί»; Στην ελληνική πραγματικότητα, ειδικά κατά τη διάρκεια του covid-19, η κοινωνία τα είδε όλα μπρος στα μάτια της. Ή μήπως όχι;

Που είναι η ελευθερία; Ποια ελευθερία; Τίνος η ελευθερία; Ποια τρομοκρατία; Του Ροβεσπιέρου και του χτισίματος των αστικών κρατών όπως τα ξέρουμε σήμερα ή των «ακραίων στοιχείων» (τα οποία ποτέ δεν έχουν κίνητρα- μόνο «τρέλα»- για τα Κράτη).

Θέλω να κλείσω αυτό το σύντομο σημείωμα με την προτροπή σε όλη την κομοτηναίϊκη κοινωνία να πάει να δει την παράσταση και μια προς τους συντελεστές να την tourάρουν γιατί σίγουρα έχει να δώσει πολλά μια τέτοια παράσταση σε όλο τον κόσμο. Ας ανοίξουν λοιπόν όσα περισσότερα μυαλά μπορούν κι ας γκρεμίσουν όσες βεβαιότητες είναι δεδομένες για τους «προστάτες» μας.

ΥΓ. Η «κριτική» αυτή αποστέλλεται ανώνυμα γιατί πήξαμε με τους επώνυμους κριτές της αυτοπροβολής και της αυτοεπιβεβαίωσης…

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.