Χαρα Καραποστολου,* «Στο βιβλιο το παιδι ανακαλυπτει το κλειδι για να ανοιξει την πορτα του νου του σε νεους τοπους»

Λεύκη Σαραντινού, «Μια εικόνα, μια ιστορία – Δέκα και μία φανταστικές ιστορίες», Ευστάθιος Γκεβρέκης εικ., Εκδόσεις Παρατηρητής της Θράκης, Κομοτηνή 2021, σ. 168

Κόκκινη κλωστή δεμένη, στην ανέμη τυλιγμένη, δωσ’ της κλώτσο να γυρίσει, παραμύθι για να αρχίσει…

Κάπως έτσι λοιπόν ξεκινάμε τα παιδικά παραμύθια και αφήνουμε την ιστορία να κυλίσει στο μυαλό των παιδιών και να διευρύνει τη φαντασία τους, διότι η καλλιέργεια της φαντασίας είναι ένα από τα βασικότερα πλεονεκτήματα της ανάγνωσης βιβλίων για το παιδί.

Στο βιβλίο το παιδί ανακαλύπτει το κλειδί για να ανοίξει την πόρτα του νου του σε νέους τόπους, άγνωστους μέχρι τώρα γι’ αυτό, διεγείρει το ενδιαφέρον τους, αφού αναρωτιούνται για την εξέλιξη της υπόθεσης, επιχειρούν να μαντέψουν το τέλος και ταυτίζονται με ένα από τα πρόσωπα. Δεν είναι λίγες οι φορές που έρχονται οι μαθητές μας, μετά από την ανάγνωση ενός βιβλίου, και μας λένε: «Κυρία, θα γίνω κι εγώ σαν τον Ηρακλή, που είναι γενναίος και τους νικάει όλους. Θα πάρω το ρόπαλό μου και θα προστατέψω όλο τον κόσμο», κι εκεί σε πιάνουν τα κλάματα και λες γιατί να μη σκεφτόμαστε όλοι τόσο αθώα. Μέσα από το βιβλίο αναπτύσσουν επιπλέον τη δημιουργική και κριτική σκέψη, την εν συναίσθηση και βελτιώνουν την ψυχική τους υγεία αφού τους χαρίζουν γαλήνη και ηρεμία.

Βέβαια, σε παιδιά άνω των 6 ετών, τα βιβλία βοηθούν στο να βελτιώσουν τον γραπτό αλλά και προφορικό τους λόγο, αναπτύσσουν τις γνωστικές τους δεξιότητες και βελτιώνουν τις   γνώσεις και την ικανότητα συγκέντρωσής τους.

Όπως είπε και ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, ο οποίος τιμάται σήμερα, «οτιδήποτε βλέπεις μπορεί να γίνει ένα παραμύθι και ότι μπορείς να βγάλεις μια ιστορία από οτιδήποτε αγγίξεις». Αυτό «εφαρμόζεται» και στο βιβλίο της αγαπημένης Λεύκης Σαραντινού,«Μία εικόνα, μία ιστορία – Δέκα και μία φανταστικές ιστορίες»,  το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στη σχολική τάξη ή σε Κέντρα Απασχόλησης Παιδιών, για διδασκαλία του μαθήματος της Δημιουργικής Γραφής, αλλά και από γονείς, οι οποίοι μπορούν να ενισχύσουν έτσι τον γονεϊκό τους δεσμό –ο χρόνος αυτός είναι ιδιαίτερα πολύτιμος, καθώς το παιδί έχει αποκλειστικά τον γονιό στη διάθεσή του για να μοιραστεί μαζί του πράγματα που ίσως το προβληματίζουν, αλλά και ο γονιός ανοίγει έτσι την πύλη σε έναν κόσμο μαγικό, μιλώντας την παραμυθιακή γλώσσα, που είναι οικεία στα παιδιά και ταυτόχρονα λειτουργεί ανακουφιστικά.

*Η Χαρά Καραποστόλου είναι βρεφονηπιοκόμος και ιδιοκτήτρια του ΚΔΑΠ «Χαρά και Δημιουργία». Το κείμενο είναι η ομιλία της στην εκδήλωση βιβλιοπαρουσίασης του βιβλίου της Λεύκης Σαραντινού, «Μία εικόνα, μία ιστορία – Δέκα και μία φανταστικές ιστορίες» (εκδ. Παρατηρητής της Θράκης, Κομοτηνή 2021), που διοργανώθηκε από τις εκδόσεις Παρατηρητής της Θράκης και το ΚΔΑΠ «Χαρά και Δημιουργία», το Σάββατο 2 Απριλίου 2022, στη Λέσχη Κομοτηναίων. Μπορείτε να βρείτε το ρεπορτάζ της παρουσίασης εδώ.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.