Αλεξανδρος Καζαντζης: Ο μεγαλος ευεργετης της Κομοτηνης

Με την ευκαιρία των τριάντα χρόνων από την ίδρυση του Θρακικού Μουσείου Παιδείας

Το 2020 με την ευκαιρία της εκατονταετηρίδας της Ελεύθερης Θράκης, ανάμεσα στα άλλα κείμενα, δημοσίευσα το άρθρο «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΗΣ – «Χτίζε, σοφέ, της κοινωνίας το παλάτι …» (Κ. Παλαμάς)». Στο κείμενό μου εκείνο αναφέρθηκα στη ζωή και στο πλούσιο και ποικίλο έργο του. Είναι πασίγνωστο ότι 1992 με πρωτοβουλία του ιδρύθηκε το «Θρακικό Μουσείο Παιδείας», καρπός της δραστήριας Εταιρείας Παιδαγωγικών Επιστημών Κομοτηνής, που ιδρύθηκε ένα χρόνο πριν, το 1991, με πρωτοβουλία επίσης του Αλέξανδρου Καζαντζή.

Για όλα τα έργα του τον αποκαλώ «μεγάλο ευεργέτη της Κομοτηνής», όπως είχα αποκαλέσει προ ετών «μεγάλο ευεργέτη της Ξάνθης» τον Θωμά Εξάρχου. Στο ανάλογο κείμενο αναρωτιόμουν αν χαρίζει στην πόλη «Καμιά πολυκατοικία, κανένα παραθαλάσσιο οικόπεδο, ή τίποτα ομόλογα και μετρητά». Χαρίζει  το έργο του.

Με την ευκαιρία των τριάντα χρόνων από την ίδρυση του Θρακικού Μουσείου Παιδείας, θα παρουσιάσω κάποιες απόψεις του Αλέξανδρου Καζαντζή που περιλαμβάνονται στους τόμους που εξέδωσε κατά καιρούς η Εταιρεία Παιδαγωγικών Επιστημών Κομοτηνής, της οποίας ήταν Πρόεδρος επί 17 χρόνια. Τον ευχαριστώ θερμά για τη δωρεά αυτών των πολύτιμων έργων, που μαζί με τα προσωπικά του βιβλία συγκροτούν ένα πλούσιο corpus της ευεργεσίας  του όχι μόνο  προς την Κομοτηνή και τη Θράκη, αλλά και όλη την πατρίδα μας.

*

1995, «Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στις τρεις βαθμίδες εκπαίδευσης»

«Εάν διατρέξουμε διαχρονικά το ρόλο του εκπαιδευτικού, βλέπουμε στην αρχαιότητα τους μεγάλους δασκάλους, Σωκράτη, Αριστοτέλη κλπ, που μας μιλούν με τόση σοφία για την αγωγή. Εάν πάμε σε νεότερες εποχές, ο εκπαιδευτικός είναι πλέον μέλος του οργανωμένου σχολείου και προσφέρει τις υπηρεσίες του στην ψυχοπαιδαγωγική ανάταση του νέου. Εάν σταθούμε στα χρόνια της σκλαβιάς θα τον δούμε να διδάσκει τα γράμματα και ενώ κάποτε ο Παπαδιαμάντης έγραψε: ‘μορφωμένους θέλουμε όχι εγγράμματους’, σήμερα τι γίνεται; […] Σήμερα, συνεχίζει ο εκπαιδευτικός να είναι ο πνευματικός ηγέτης που διαμορφώνει την κοινωνία ή έχει καταστεί δευτερεύων ο ρόλος του μπροστά στον μεγάλο δάσκαλο που λέγεται τηλεόραση;»

*

1997, Αρθρογραφήματα – Άρθρα – εργασίες – μελέτες Μελών της Εταιρείας Παιδαγωγικών Επιστημών –  Ελεύθερο Βήμα Κομοτηνής

«… Και επί γης ειρήνη – Το μήνυμα της γεννήσεως σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία:

[…] Ο Χριστός αγάπησε χωρίς διακρίσεις όλους τους ανθρώπους, λευκούς, κίτρινους, μαύρους, αγάπησε ακόμη και τους εχθρούς του, αυτούς που τον πλήγωσαν, τον σταύρωσαν και τον πόνεσαν. Για μας σήμερα αξίζει να σεβαστούμε τα πολιτισμικά βιώματα και των άλλων και τότε μέσα από αυτό τον αλληλοσεβασμό είναι προσδοκώμενη και η ειρηνική συνύπαρξη».

*

2000, «Οι πνευματικές σχέσεις του Ελληνισμού με τους Βαλκανικούς λαούς» – Προσυνεδριακή Ημερίδα

«Θεωρώ ότι είναι μια νέα εποχή που τα Βαλκάνια ξαναγράφουν την ιστορία τους. Θεωρώ ότι είναι καιρός να θυμηθούμε τις καλές σχέσεις συμβίωσης των λαών σ’ αυτό τον ιστορικό χώρο και ότι καλούμαστε να διδάξουμε τις καλές προοπτικές για το μέλλον».

*

2002, «Οι πνευματικές σχέσεις του Ελληνισμού με τους Βαλκανικούς λαούς» – Β΄ Διαβαλκανικό Συνέδριο

«Θεωρώ ότι αυτή η περιοχή των Βαλκανίων έχει και οντότητα και ψυχή και δύναμη και ιστορία και πολιτισμό, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για υψηλές επιδιώξεις και να αποτελέσουν παράδειγμα σε όλους τους λαούς της υφηλίου της αγαστής συνύπαρξης, της συμβίωσης και της προόδου».

*

2003, «Η οικογένεια στη σύγχρονη κοινωνία», 3ο Πανελλήνιο Παιδαγωγικό Συνέδριο

«Σήμερα, οι σύγχρονες κοινωνικές συνθήκες και οι οικονομικές ανάγκες απορρύθμισαν τη δομική λειτουργία της οικογένειας. Τα εμφανιζόμενα καθημερινά αρνητικά κοινωνικά φαινόμενα που οδηγούν στην αντιφύση καλείται η οικογένεια να τα απορρίψει. Είναι ανάγκη οι πολιτειακοί και άλλοι φορείς να στηρίξουν το θεσμό της οικογένειας για μια υγιή κοινωνική συμβίωση. Απαιτείται συνεχής ενημέρωση στα θέματα αγωγής και παιδείας για δημιουργία αντιστάσεων απέναντι στη ρευστότητα και την πλάνη της σημερινής κοινωνίας».

*

2005, «Ψυχοκοινωνικά Προβλήματα – Απειθαρχία – Επιθετικότητα – Βία – Εγκληματικότητα στο σχολείο και στην κοινωνία» – 2ο  Πανελλήνιο Παιδαγωγικό Συνέδριο

«Όλοι συμφωνούμε σήμερα ότι η πιο πετυχημένη δασκάλα μας είναι η τηλεόραση. Ποιος όμως θα κλείσει το κουμπί τη στιγμή της διδασκαλίας της βίας;

Είμαστε όλοι υποχρεωτικά πελάτες κακών εμπόρων που όχι μόνο δεν πείθονται για τη ζημιά που κάνουν αλλά αντιτίθενται και σε όποια καλόβουλη προσπάθεια περιορισμού.

[…] Τα ψυχικά τραύματα είναι πιο επώδυνα από τα σωματικά αφού τα δεύτερα κάποτε θα περάσουν ενώ τα ψυχικά χαράσσονται βαθιά, αναρωτήθηκε κανείς πόση ζημιά γίνεται μέσα στις διαπροσωπικές επικοινωνίες μας που πολλές φορές δεν τις δίνουμε σημασία;

[…] Τη συγκαλυμμένη μορφή αδυναμίας που αποτελεί βία, μήπως από την τρυφερή ηλικία και διαρκώς, μπορούμε να την καταπολεμήσουμε με την αγάπη, την στοργή και την κατανόηση;»

*

 Φιλοδόξησα με το κείμενό μου αυτό να δείξω τον πλούτο και την ποικιλία της παρουσίας του Αλέξανδρου Καζαντζή, πράγμα που επισφραγίζει την ευεργετική του προσφορά στην κοινωνία όχι μόνο της Κομοτηνής και της Θράκης, αλλά και της πατρίδας μας και του ευρύτερου βαλκανικού χώρου.

Ξάνθη, Μάιος 2022

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.