Παραιτηση με σοβαρες καταγγελιες απο τον προεδρο του ΕΛΓΟ-Δημητρα

«Μου είναι αδύνατο να υπογράφω απευθείας αναθέσεις έργων, όπως μου ζητείται επιτακτικά»

Την παραίτησή του υπέβαλε ο πρόεδρος του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ, Σέρκος Χαρουτουνιάν με επιστολή προς τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, διατυπώνοντας σοβαρές καταγγελίες για την ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Στην επιστολή που έφερε στη δημοσιότητα η ιστοσελίδα documentonews.gr, ο κ. Χαρουτουνιάν κάνει λόγο για πιέσεις προκειμένου να υπογράφει απευθείας αναθέσεις, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά πως «μου είναι αδύνατο να υπογράφω απευθείας αναθέσεις έργων, όπως μου ζητείται επιτακτικά, με βάση ποικίλες προφάσεις» ενώ σε άλλο σημείο της επιστολής του αφήνει σαφείς αιχμές κατά του αρμόδιου υπουργού, Λευτέρη Αυγενάκη, τονίζοντας, εμμέσως πλην σαφώς, ότι τον έχει παραγκωνίσει, σημειώνοντας πως  «το τελευταίο διάστημα, με ιδιαίτερη λύπη διαπιστώνω ότι η συνεργασία με τον εποπτεύοντα Υπουργό είναι ιδιαίτερα προβληματική. Χαρακτηριστικά επισημαίνω ότι στην Υπουργική Απόφαση με την οποία διένειμε τα καθήκοντα στη διοίκηση του Οργανισμού, μου ανέθεσε την εποπτεία μιας Γενικής Διεύθυνσης που ΔΕΝ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ».

Ακολουθεί αναλυτικά η επιστολή παραίτησης:

«Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,

Στις 8 Νοεμβρίου 2019 ορίστηκα Πρόεδρος του Ελληνικού Γεωργικού Οργανισμού ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ (θέση που κατείχα και κατά τη διετία 2013-15), με πρόταση του τότε Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων κ. Μ. Βορίδη και τη σύμφωνη γνώμη του γραφείου σας. Ανταποκρινόμενος στην τιμή προσπάθησα να ασκήσω τα καθήκοντα μου με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη επάρκεια. Στο πλαίσιο αυτό, σε συνεργασία με την τότε ηγεσία του ΥπΑΑΤ διευθετήσαμε άμεσα πολλές σημαντικές εκκρεμότητες αποτρέποντας τον καταλογισμό σημαντικότατων ποσών από την EE (Νέοι Γεωργοί, Γεωργικοί Σύμβουλοι). Στη συνέχεια, με μειωμένο αριθμό μονίμων εργαζομένων υλοποιήθηκε ένα σημαντικό έργο που έχει τύχει αναγνώρισης από όλα τα μέρη.

Το τελευταίο διάστημα, με ιδιαίτερη λύπη διαπιστώνω ότι η συνεργασία με τον εποπτεύοντα Υπουργό είναι ιδιαίτερα προβληματική. Χαρακτηριστικά επισημαίνω ότι στην Υπουργική Απόφαση με την οποία διένειμε τα καθήκοντα στη διοίκηση του Οργανισμού, μου ανέθεσε την εποπτεία μιας Γενικής Διεύθυνσης που ΔΕΝ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ. Αντίθετα, έδωσε στους Αντιπροέδρους την εποπτεία αντικειμένων στα οποία δεν έχουν καμία ειδίκευση ή εμπειρία, ενώ εγώ έχω βραβευτεί από την EE. Το σκηνικό θυμίζει τη συνομιλία που είχα με τον Υπουργό του ΣΥΡΙΖΑ στον οποίο όταν παρέδιδα το 2015 μου είχε πει: «είσαι πολύ καλός αλλά δεν είσαι δικός μας». Την ίδια αντιμετώπιση έχω και σήμερα, επειδή δεν ανήκω στον κύκλο των «φίλων» του κ Υπουργού, με τον οποίο ουσιαστικά δεν έχω καμία επαφή ή συνεργασία το τελευταίο οκτάμηνο…

Επειδή αντιλαμβάνομαι ότι στόχος της Κυβέρνησης είναι η παραγωγή έργου και όχι η προώθηση ημετέρων, σας παραθέτω ενδεικτικά σειρά θεμάτων που εκκρεμούν λόγω έλλειψης συνεργασίας:

  • Ψηφιακό σύστημα ΑΡΤΕΜΙΣ 2.0: Αφορά το σύστημα ψηφιακής καταγραφής και ελέγχου διακίνησης του γάλακτος με στόχο την πάταξη των Ελληνοποιήσεων (μπορεί να επεκταθεί σε κρέας, αυγά κλπ). Αναπτύχθηκε, δοκιμάστηκε με εξαιρετικά αποτελέσματα για 8 μήνες στην περιοχή της Ελασσόνας και έχει γίνει δεκτό από όλους τους εμπλεκόμενους. Για τη θεσμοθέτηση του απαιτείται έκδοση Υ/Α η οποία εκκρεμεί εδώ και ένα χρόνο.
  • Γεωργία Άνθρακα: Έχω εκπονήσει (με χρηματοδότηση της EE) ερευνητικό έργο που υπολογίζει τα δικαιώματα του διοξειδίου του άνθρακα που δεσμεύουν οι πολυετείς δενδρώδεις καλλιέργειες (ελιά, πορτοκάλι, ροδάκινο κλπ). Αυτά μπορούν να διαπραγματευτούν στην εθελοντική αγορά ρύπων αποφέροντας ετησίως περίπου 120 με 150 εκατομμύρια ευρώ στους καλλιεργητές. Παρά τις επανειλημμένες μου προσπάθειες, ο κ. Υπουργός ΔΕΝ έχει δεχθεί να ασχοληθεί με το θέμα. Αντίθετα, η Γαλλική Κυβέρνηση βασίστηκε στα αποτελέσματα αυτά και ήδη θεσμοθέτησε την εκμετάλλευση των δικών τους δικαιωμάτων. Λυπάμαι που η στάση του κ. Υπουργού στερεί τους Έλληνες αγρότες από ένα σημαντικό επιπλέον εισόδημα σε ένα αντικείμενο που συνάδει με τις απαιτήσεις της νέας ΚΑΠ και ευνοεί τις φιλο-περιβαλλοντικές καλλιεργητικές πρακτικές.
  • Συνεργασία με τρίτες χώρες-εργάτες γης: Σημειώνω ως παγκόσμια πρωτοτυπία το γεγονός ότι ο κ. Υπουργός με επέπληξε έντονα επειδή είχα την πρωτοβουλία να αναζητήσω τη συνεργασία Υπουργών της Κυβέρνησης μας (Υπ. Εξωτερικών και Υφ. Μετανάστευσης) συντάσσοντας συγκεκριμένες προτάσεις για τη:

Α) συνεργασία με τρίτες χώρες (Αίγυπτος, Ινδία, Ινδονησία, χώρες Βαλκανικής κλπ) σε θέματα πρωτογενή τομέα

Β) δημιουργία οργανωμένου σχεδίου κατάρτισης των εργατών γης που προβλέπεται να δεχθεί η χώρα. Είναι απαράδεκτο να προσκαλούμε εργάτες γης και να μην έχουμε εκπονήσει σχέδια για την κατάρτιση τους σε τομείς όπως φυτική ή ζωική παραγωγή, μελισσοκομία, αλιεία κλπ.

  • Προϊόντα Ορεινής Γεωργίας: Η Ελλάδα είναι χώρα κατά 49% ορεινή. Η EE έχει από το 2014 θεσπίσει σήμα για την προστασία/ενίσχυση των προϊόντων ορεινής γεωργίας και η Ελλάδα είναι από τις λίγες χώρες που δεν το έχει θεσμοθετήσει. Με βάση την εξειδίκευση μου στα «Συστήματα Ποιότητας & Πιστοποίησης Αγροτικών Προϊόντων υπέβαλα σειρά προτάσεων για να συμπεριληφθεί η κατοχύρωση των Ελληνικών Ορεινών Προϊόντων στο Σχέδιο Νόμου που καταρτίζεται για τα προϊόντα ΠΟΠ/ΠΓΕ/ΕΠΙΠ. Δυστυχώς οι προτάσεις αυτές απλά αγνοούνται.
  • Έλεγχοι αγοράς: Πραγματικά θεωρώ ανούσια την εφαρμοζόμενη πολιτική να στέλνονται για ελέγχους γάλακτος κλιμάκια με μοναδικό στόχο τις φωτό και την έκδοση πολυάριθμων δελτίων τύπου, αφού είναι γνωστό ότι η αγορά δεν ρυθμίζεται με δελτία τύπου. Ενδεικτικά αναφέρω ότι το ΥπΑΑΤ ΔΕΝ έχει ακόμα υιοθετήσει (χρειάζεται Υπ. Απόφαση) την ηλεκτρονική έκδοση των CMR (Δελτίων Αποστολής) που συνοδεύουν το εισαγόμενο γάλα. Έτσι, ακόμα και σήμερα χρησιμοποιούνται χειρόγραφα δελτία με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Δυστυχώς δεν έχω καταφέρει να γίνω δεκτός από τον κ. Υπουργό για να εκθέσω την κατάσταση αυτή. Παράλληλα, είναι λυπηρό να εκκρεμεί από το καλοκαίρι του 2023 η έκδοση Υπ. Απόφασης για τη σύσταση Επιτροπής που θα προσδιορίσει το ποσό του γάλακτος που απαιτείται γιο την παρασκευή ενός κιλού φέτας (σήμερα δηλώνονται από 2,4 έως 4 κιλά, ανάλογα με την τιμιότητα του παρασκευαστή).
  • Μέλι: Είναι γνωστό ότι ένα σημαντικό ποσοστό του μελιού που διακινείται στην Ελλάδα ΔΕΝ είναι Ελληνικό (προέλευση Κίνα, Ουγγαρία κλπ), ΔΕΝ είναι μέλι αλλά επεξεργασμένα σάκχαρα και δύσκολα ελέγχεται. Η εισήγηση μου στον κ. Υπουργό να ενταχθεί το μέλι στο Ελληνικό σήμα για να ελέγχεται αποτελεσματικά από τον Οργανισμό μας έως σήμερα δεν έχει δοθεί ΚΑΜΙΑ απάντηση.
  • Θεσσαλία: Είχα εκφράσει σε όλους τους τόνους την πεποίθηση ότι μετά την καταστροφή οι αγρότες θα πρέπει να βοηθηθούν με την εκπόνηση ενός ρεαλιστικού σχεδίου αναδιάρθρωσης καλλιεργειών, λαμβάνοντας υπόψη τις προκλήσεις (κατανομή κλήρου, είδος καλλιεργειών, κλιματική κρίση κλπ) και τις προοπτικές (εξαγωγικές δυνατότητες, τουρισμός κλπ) για να είναι σε θέση να ανταποκριθούν σε μελλοντικές κρίσεις. Επιλέχτηκε η τακτική των επισκέψεων στο πεδίο για λήψη φωτό και έκδοση πέντε δελτίων τύπου ανά ημέρα, η οποία δεν αποδείχθηκε ιδιαίτερα βοηθητική για τους αγρότες….
  • Food Agricultural Organization-FAO: Προ εξαμήνου είχα την τιμή vu ψηφιστώ ομόφωνα από τις 56 χώρες ως Α’ Αντιπρόεδρος της Εκτελεστικής Επιτροπής του FAO για την Ευρώπη και την Κεντρική Ασία. Στο διάστημα αυτό καταβάλλω πολλές προσπάθειες να ανταποκριθώ στις υποχρεώσεις μου, αναλαμβάνοντας ποικίλες πρωτοβουλίες κυρίως όσον αφορά την επισιτιστική βοήθεια σε τρίτες χώρες (πχ υποσαχάρια Αφρική), με στόχο να προληφθεί μελλοντικό μεταναστευτικό κύμα. Δυστυχώς δεν υπάρχει καμία σχετική συνεργασία-ανταπόκριση από το ΥπΑΑΤ και δυσαρέσκεια όταν επιχειρώ να θέσω σε ιθύνοντες της Ελληνικής Κυβέρνησης θέματα που έχουν σχέση με τη μετανάστευση, τις τιμές και την επάρκεια των σιτηρών, αντικείμενα που ασχολούμαι στον FAO

Όπως καταλαβαίνετε είναι φανερό ότι το τελευταίο διάστημα, για λόγους ανεξάρτητους της θέλησης μου δεν μπορώ πλέον να φανώ όσο χρήσιμος επιθυμώ και δύναμαι.

Παράλληλα, μου είναι αδύνατο να υπογράφω απευθείας αναθέσεις έργων, όπως μου ζητείται επιτακτικά, με βάση ποικίλες προφάσεις.

Επιθυμία μου είναι να είμαι χρήσιμος με βάση τα προσόντα και τις εμπειρίες μου και όχι ένας απλά μισθοδοτούμενος Πρόεδρος Οργανισμού. Παραθέτω τα παραπάνω στοιχεία με την παράκληση, εάν πιστεύετε ότι η παρουσία μου δεν είναι πλέον χρήσιμη για την Κυβέρνηση, να θεωρήσετε δεδομένη και στη διάθεση σας τη παραίτηση μου από τη θέση του Προέδρου του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ».

Η απάντηση του υπουργείου

Μετά τη δημοσιοποίηση της επιστολής το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία υποστηρίζει ότι η θητεία του κ. Χαρουτουνιάν έχει ολοκληρωθεί, χωρίς, ωστόσο να δίνει απαντήσεις για τις σοβαρές καταγγελίες.

«Η θητεία του κ. Σέρκου Χαρουτουνιάν, έχει ολοκληρωθεί και για το γεγονός αυτό έχει ενημερωθεί από την αρμόδια Διεύθυνση Διοικητικής Οργάνωσης και Εποπτείας Νομικών Προσώπων του ΥΠΑΑΤ. Συνεπώς δεν υφίσταται ζήτημα παραίτησης»,  αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο.

«Όλα τα υπόλοιπα είναι εκ του περισσού. Προφανώς δεν εκφράζουν πολιτικές θέσεις, αλλά απηχούν προσωπικές πικρίες και αποτυπώνουν προσωπικές συμπεριφορές», συνεχίζει και καταλήγει η ανακοίνωση του υπουργείου.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.