Η τουριστικη σεζον τελειωσε ο σχεδιασμος συνεχιζεται για την περιφερεια ΑΜ-Θ

Μιχάλης Αμοιρίδης, θεματικός αντιπεριφερειάρχης τουρισμού: «Αναγκαζόμαστε και ξοδεύουμε δυσανάλογα χρήματα για να έχουμε την προβολή που άλλοι έχουν με τις πλάτες του υπουργείου»

Ο τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας. Η εν λόγω διαπίστωση είναι εμπεδωμένη στη συνείδηση του κάθε πολίτη αυτής της χώρας εδώ και πολλά χρόνια. Μάλιστα με τη δύσκολη οικονομική συγκυρία στην οποία περιήλθε η Ελλάδα, ο τουρισμός είναι από τους ελάχιστους εκείνους κλάδους που κλήθηκε να βγάλει τα «κάστανα από τη φωτιά» ως ένα από τα ελάχιστα εξαγώγιμα “προϊόντα”, που μπορούν ακόμα να είναι ανταγωνιστικά σε παγκόσμιο επίπεδο.
 
Τα παραπάνω είναι μια πραγματικότητα που ουδείς μπορεί να διαψεύσει σε πανελλαδικό επίπεδο. Ωστόσο σε περιφερειακό επίπεδο η παραπάνω διαπίστωση αρχίζει να χάνει την καθολικότητα της. Κατά γενική ομολογία, η τουριστική σεζόν που μόλις αφήσαμε πίσω για την περιφέρειά μας, ήταν σαφώς βελτιωμένη σε σχέση με προηγούμενες χρονιές, όμως σε σύγκριση με άλλες ελληνικές περιφέρειες ακόμα υπάρχει πολύς δρόμος, ώστε να μπορέσει η ΑΜ-Θ να διεκδικήσει με αξιώσεις μεγαλύτερο τουριστικό μερίδιο.
 
Παθογένειες του παρελθόντος, γραφειοκρατικά προβλήματα, ελλείψεις στις υποδομές και η πεποίθηση πως το δίπτυχο «ήλιος – θάλασσα» αρκεί για την προσέλκυση τουριστών, είναι μόνο μερικά από τα σημεία που μπορεί να επισημάνει κάποιος ως προς το αναξιοποίητο του τουριστικού προϊόντος στην περιφέρεια. Όλα αυτά όμως φαίνεται πως είναι πια εμπεδωμένη γνώση και σε θεσμικό επίπεδο στη διοίκηση της περιφέρειας, εξ ου και η δημιουργία ενός σύγχρονου οπλοστασίου προώθησης του τουριστικού προϊόντος της ΑΜ-Θ, η στοχευμένη συμμετοχή σε εκθέσεις, και άλλες προωθητικές εκδηλώσεις ώστε όλο και περισσότεροι να μάθουν τις ομορφιές που κρύβει η περιοχή μας.
 
Εμπεδωμένο είναι επίσης και το γεγονός ότι οι μοναχικές πορείες σε ένα τόσο ρευστό πεδίο, όπως ο τουρισμός, και σε ένα τόσο ασταθές οικονομικό περιβάλλον, όπως της Ελλάδας, είναι καταδικασμένες να αποτύχουν. Έτσι, προς την κατεύθυνση της συνεργατικότητας, ο θεματικός αντιπεριφερειάχης τουρισμού στην ΑΜ-Θ κ. Μιχάλης Αμοιρίδης, συμμετείχε στην πρώτη συνάντηση αντιπεριφερειαρχών τουρισμού που έλαβε χώρα στα Καμένα Βούρλα.
 
Συνομιλώντας μαζί του, ο κ. Αμοιρίδης μας αποκάλυψε τα θέματα που τέθηκαν στο τραπέζι του διαλόγου, αλλά και τις επόμενες κινήσεις που σχεδιάζει η περιφέρεια ΑΜ-Θ ώστε να ενισχυθεί το τουριστικό ρεύμα προς την περιοχή μας. Επίσης ο κ Αμοιρίδης αναφέρθηκε και στις πρωτοβουλίες που σκοπεύει να αναλάβει η περιφέρεια για την επίτευξη του στόχου της τουριστικής ενίσχυσης αλλά και τις ενέργειες για τις παθογένειες του παρελθόντος.
 
Μιχάλης Αμοιρίδης όμως αναλυτικά…
 
 

«Πρέπει να υπάρχουν συνεργασίες, κυρίως με όμορες περιφέρειες, που μπορούμε να συνεργαστούμε σε θεματικά είδη τουρισμού»

 
ΠτΘ: Πριν λίγο καιρό είχατε όλοι οι αντιπεριφερειάρχες τουρισμού μια συνάντηση εργασίας. Θα θέλαμε να μας δώσετε το στίγμα της συνάντησης αυτής; Αν κατανοούμε σωστά η τουριστική ανάπτυξη έχει μπει στην κορυφή της ατζέντας όλων των περιφερειών της χώρας.
Μ.Α.:
Ο τουρισμός στην Ελλάδα είναι η μεγάλη βιομηχανία που πρέπει  να επενδύσουμε για το μέλλον. Οι περιφέρειες, στο κομμάτι που τους αναλογεί, έχουν προχωρήσει σε ένα θεσμικό σχεδιασμό που περιλαμβάνει μακροπρόθεσμους και μεσοπρόθεσμους στόχους που πρέπει να επιτύχουμε. Αυτός ο σχεδιασμός βέβαια δεν σημαίνει ότι μένουμε κλεισμένοι στον εαυτό μας. Πρέπει να υπάρχουν συνεργασίες, κυρίως με όμορες περιφέρειες, που μπορούμε να συνεργαστούμε σε θεματικά είδη τουρισμού. Επίσης συνεργασία μπορούμε να έχουμε και στο κομμάτι της προβολής μας στο εξωτερικό, γιατί είναι δεδομένο ότι η χώρα βγαίνει στο εξωτερικό και οι πελάτες από την Ευρώπη θέλουν να έρθουν στην Ελλάδα. Επομένως όταν βρισκόμαστε στο εξωτερικό είναι καλό να έχουμε μια παρουσία που να είναι συγκροτημένη, συνολική με αλληλοκαλύψεις και βοήθειες.
 
Ένα άλλο ζήτημα που μας απασχόλησε κατά τη συνάντηση είναι η κατάσταση που παρουσιάζει ο εσωτερικός τουρισμός, ο οποίος πλήττεται αυτή την περίοδο από τη δύσκολη οικονομική κατάσταση και συγκυρία. Αυτό πλήττει κυρίαρχα τις περιφέρειες όπως είναι η δικιά μας που είναι απομακρυσμένες από το μεγάλο όγκο κατοίκων, που είναι στην Αθήνα. Το να έρθει ένας Αθηναίος στη δικιά μας περιφέρεια, έχει πολλά πρόσθετα βάρη, είτε έρθει με το αεροπλάνο είτε έρθει με το αυτοκίνητο. Όπως γνωρίζετε, τα διόδια είναι δυσβάσταχτα, τα καύσιμα είναι ακριβά, υπάρχουν δηλαδή ιδιαίτερες δυσκολίες για περιφέρειες, όπως είναι η δικιά μας, απομακρυσμένες από την Αθήνα.
 

«Η περιφέρεια μας έχει πολλές μορφές ταχυτήτων στον τουρισμό»

 
ΠτΘ: Εμείς σαν περιφέρεια δεν δεχόμαστε μεγάλο κύμα εγχώριου τουρισμού από τα κέντρα των Αθηνών. Παρόλα αυτά έχουμε τη μεγάλη ευκαιρία και απολαμβάνουμε ένα μεγάλο τουριστικό κύμα από την πλευρά των βαλκάνιων γειτόνων μας που έχει αναδειχθεί και σε στοίχημα για την Περιφέρεια να καταφέρουμε να το ενισχύσουμε ακόμα παραπάνω…
Μ.Α.:
Είναι δεδομένη η στόχευση από την πρώτη στιγμή με εντολή του περιφερειάρχη. Είχαμε κάνει μια καμπάνια στο εξωτερικό, κυρίως στη Ρουμανία, για την πρώτη χρονιά την οποία θεωρούμε πάρα πολύ σημαντικό συνεργάτη στο δικό μας τουριστικό προϊόν. Είναι 25 εκατομμύρια περίπου κάτοικοι οι οποίοι θέλαμε να μάθουν τον καινούργιο αυτό δρόμο που υπάρχει πάνω από την Κομοτηνή, από τη Νυμφαία, ούτως ώστε να έρθουν και να χαρούν όχι μόνο τον ήλιο και τη θάλασσα, που κατ’ εξοχήν θέλουν και αναζητούν οι Ρουμάνοι, αλλά και τις υπόλοιπες ομορφιές που έχουν να κάνουν με τη φύση, το περιβάλλον και τον πολιτισμό.
 
Το πλεονέκτημα της ΠΑΜ-Θ το οποίο αναγνωρίστηκε και από όλους τους συναδέλφους στη συνάντηση εργασίας είναι ότι εμείς αποτελούμε την αιχμή του δόρατος για τη διάχυση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Έχουμε στη διάθεσή μας πολλές πύλες εισόδου, και από τα βόρεια και από τα ανατολικά σύνορα, και προσπαθούμε να βελτιώσουμε τις υποδομές ή να διορθώσουμε γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που υπάρχουν και δεν αφήνουν να αναδειχθεί το μέγεθος της προσπάθειάς μας στο σημείο που θέλουμε. Για παράδειγμα μιλάω για τη Νυμφαία που ακόμα απαγορεύονται τα λεωφορεία να διέλθουν από την Νυμφαία το οποίο είναι γραφειοκρατική αγκύλωση, είναι μια «τρελή παθογένεια» του συστήματος.
 
Η περιφέρεια μας έχει πολλές μορφές ταχυτήτων στον τουρισμό. Έχει τη Θάσο που φέρνει τουρισμό εδώ και πολλές δεκαετίες, αλλά έχει και περιοχές στο ηπειρωτικό κομμάτι, όπως είναι η Ροδόπη η οποία είχε πιο περιορισμένη απήχηση κι αυτό το βλέπουμε από το σύνολο των κλινών των δωματίων που είναι κατασκευασμένα στο νομό της Ροδόπης. Αυτό θέλουμε να το αλλάξουμε. Θέλουμε να δώσουμε αισιοδοξία και τον κατάλληλο κρίσιμο όγκο που χρειάζεται κάποιος επενδυτής, ούτως ώστε να αποφασίσει να κάνει καινούργια επένδυση κυρίως σε νομούς όπως είναι η Ροδόπη. Φέτος το καλοκαίρι η πληροφόρηση που είχα εγώ από ξενοδόχους της Κομοτηνής ήταν ότι ήταν ένα καλό καλοκαίρι, σε αντίθεση με άλλες χρονιές κι αυτό οφείλεται στους βαλκάνιους φίλους μας οι οποίοι ήρθαν και μας τίμησαν με την παρουσία τους. Αυτό λοιπόν θέλουμε να το κρατήσουμε ως παρακαταθήκη, ως βάση και να το επεκτείνουμε. Το ένα είναι να το επεκτείνουμε χρονικά και το δεύτερο είναι να το επεκτείνουμε με τη μορφή κινητοποίησης ιδιωτών επενδυτών είτε ντόπιων είτε από την υπόλοιπη Ελλάδα είτε αλλοδαπών, γιατί η αύξηση των κλινών αποτελεί βασική προϋπόθεση για να αυξηθούν σημαντικά τα μεγέθη  των τουριστών που παραμένουν στη Ροδόπη και στην Κομοτηνή.
 

«Όταν βγαίνει στο εξωτερικό ο ΕΟΤ δεν είναι κάτι το οποίο ωφελεί τη δικιά μας την περιφέρεια»

 
ΠτΘ: Στη συνάντηση εργασίας που είχατε οι θεματικοί αντιπεριφερειάρχες, συμμετείχε και ο γ.γ Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης, κ. Γιώργος Τζιάλλας. Αυτό σημαίνει ότι και η κυβέρνηση η οποία κάποιοι λένε ότι δεν έχει τα καλύτερα επιχειρηματικά αντανακλαστικά, θα έχει κι αυτή το μάτι στραμμένο προς την αύξηση των τουριστών;
Μ.Α.:
Αυτό για την Ελλάδα είναι δεδομένο εδώ και πολλές δεκαετίες με τη δημιουργία του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού από το υπουργείο τουρισμού. Το θέμα είναι ότι επειδή πρόκειται κυρίως για υπουργούς που προέρχονται από περιοχές που έχουν αυξημένη τουριστική κίνηση δυσανάλογα με την υπόλοιπη Ελλάδα, όπως ήταν ο κ. Νικητιάδης από τη Ρόδο ή η κ. Κεφαλογιάννη που έχει καταγωγή από την Κρήτη, το βλέμμα του υπουργείου κατά κύριο λόγο -αυτό το βλέπουμε και στις καμπάνιες που κάνει- επικεντρώνεται σε περιοχές που ήδη έχουν μεγάλα κύματα τουρισμού και λιγότερο ασχολούνται με εμάς. Αυτό ήταν κάτι το οποίο έθεσα στον κ. Τζιάλλα, έδειξε να το κατανοεί και ελπίζω, επειδή είναι ένας νέος άνθρωπος, ένας άνθρωπος που προέρχεται από τον ιδιωτικό χώρο, σε συνεργασία με την κ. Κουντουρά να βάλουν μια διαφορετική προτεραιότητα στην προώθηση που κάνει ο ΕΟΤ. Μέχρι σήμερα όταν βγαίνει στο εξωτερικό ο ΕΟΤ δεν είναι κάτι το οποίο ωφελεί τη δικιά μας την περιφέρεια. Γι’ αυτό κι εμείς αναγκαζόμαστε και ξοδεύουμε δυσανάλογα χρήματα σε σχέση με αυτά που θα έπρεπε να διαθέτουμε για να έχουμε την προβολή που άλλοι έχουν με τις πλάτες του υπουργείου.
 

«Το υπουργείο έχει μια μικρή υστέρηση, αλλά θεωρώ ότι θα το διορθώσουμε»

 
ΠτΘ:  Πιστεύετε ότι οι ιθύνοντες του υπουργείου έχουν αντιληφθεί πλέον τη δυναμική της περιοχής μας;
Μ.Α.:
Στο υπουργείο δεν το έχουν καταλάβει ακόμη πλήρως αλλά νοιώθουν την πίεσή μας. Ο γ.γ. δεν ήξερε τα προβλήματα της Νυμφαίας και τα προβλήματα που έχουμε με τις βίζες στους Κήπους, προβλήματα δηλαδή έντονα που μας δημιουργούν υστέρηση στην επισκεψημότητα. Για παράδειγμα δεν ήξερε τα προβλήματα που έχουν στο προξενείο της Ελλάδας στην Κωνσταντινούπολη που δεν μπορεί να εκδώσει τις βίζες χάνοντας με αυτό τον τρόπο περίπου 15.000 Τούρκους επισκέπτες, οι οποίοι, κατά γενική ομολογία των ανθρώπων του τουρισμού, είναι οι καλύτεροι ίσως πελάτες που έχουμε σε αυτήν εδώ την περιοχή το τελευταίο χρονικό διάστημα. Τέτοιου είδους προβλήματα το υπουργείο δεν τα έχει ψηλά στην ατζέντα. Έθεσε αυτά τα προβλήματα υπόψη του γ.γ. και τα κατανόησε. Οι υπόλοιποι δε συνάδελφοι αντιπεριφερειάρχες από την Ήπειρο, την Πελοπόννησο, τη Στερεά Ελλάδα, τη Θεσσαλία μας στηρίζουν σ’ αυτό, καθώς καταλαβαίνουν κι αυτοί ότι από τις δικές μας πύλες εισόδου ωφελείται και το δικός τους τουριστικό προϊόν. Οι συνάδελφοι αντιπεριφερειάρχες αντιλαμβάνονται τι γίνεται εδώ, το υπουργείο έχει μια μικρή υστέρηση, αλλά θεωρώ ότι θα το διορθώσουμε.
 
Η υπόσχεση που λάβαμε όλοι μας ήταν ότι η προβολή του τουριστικού προϊόντος της Ελλάδας στο επόμενο χρονικό διάστημα θα γίνει μέσα και σε συνεργασία με τις περιφέρειες. Σύμφωνα με όσα μας είπε ο γ.γ., οι περιφέρειες θα έχουν κυρίαρχο ρόλο, από δω και πέρα, στην προβολή του τουριστικού προϊόντος. Παρ’ όλα αυτά, εμείς σ’ αυτή την περιφέρεια, πρέπει να στηριχτούμε στις δικές μας δυνάμεις, στις δικές μας συνεργασίες, εσωτερικά με φορείς, δημάρχους, συλλόγους, επιμελητήρια, αλλά κυρίως με τον ιδιωτικό τομέα. Κοινό συμπέρασμα της συνάντησης ήταν πως ότι και να κάνουν οι περιφέρειες ή το κράτος, εάν δεν υπάρχει κινητοποίηση από τον ιδιωτικό τομέα, δεν θα έχουμε τα αποτελέσματα που πρέπει. Είναι κυρίαρχο, όταν, για παράδειγμα, κάποιος βγάζει μια ωραία φωτογραφία από την Κομοτηνή, να υπάρχει από δίπλα ένας ξενοδόχος, ένας τουριστικός πράκτορας που θα το υποστηρίξει σαν προϊόν και θα το «πουλήσει» σε μια συγκεκριμένη τιμή σε συγκεκριμένους ανθρώπους.
 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.